V70 reageert niet altijd goed op gaspedaal, "hikt" soms

Mauritsvv
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

V70 reageert niet altijd goed op gaspedaal, "hikt" soms

· 
Posted: 30.10.2018 - 16:41  ·  #1
Beste allemaal,

Een lastig probleem met de V70, aangezien het zich niet altijd voordoet en niets is lastiger dan "af-en-toe-storingen". De auto is een V70 automaat 170 pk uit 2001 met 480.000 km op de klok. Situatie is dat de auto soms slecht reageert als je het gaspedaal een stukje intrapt. Helemaal intrappen is geen probleem maar mist dan flink vermogen. Andere momenten is er niks aan de hand. Ook "hikt" de auto tijdens constant rijden af en toe. Dit is echter maar een fractie van een seconde. Auto uitlezen geeft geen enkele storing. Gasklephuis heb ik gereinigd maar dit bracht geen verandering. Het is er een met een gele sticker. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Tips etc zijn zeer welkom.
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: V70 reageert niet altijd goed op gaspedaal, "hikt" soms

· 
Posted: 30.10.2018 - 18:28  ·  #2
Ik zou in vida even het gaspedaal checken. Kijk even of je waarden oplopen als je het gaspedaal steeds verder oploopt.

Als dat het geval is, check dan je maf en map sensor.
Ik had een soortgelijk probleem en dat zat em in de map sensor.
Mauritsvv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2018 - 20:38  ·  #3
Bedankt, ga ik dat eerst uitzoeken!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 31.10.2018 - 19:48  ·  #4
Begin eens met de lmm reinigen, daar werd de mijne beter van, directere reactie op het gaspedaal.
Mauritsvv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2018 - 21:00  ·  #5
De lmm is uiteraard al gereinigd maar had ik er niet bij vermeld. Ik zit zelf ook nog te denken richting een of beide klopsensoren aangezien hij ook iets onregelmatig loopt wanneer de storing zich voordoet. De klopsensor is immers van invloed op de vervroeging vh ontstekingstijdstip.
ravado
Subject:

· 
Posted: 31.10.2018 - 21:47  ·  #6
Als een klopsensor niet goed is dan krijg je daar een foutmelding van.

Je kan met vida aangesloten, eens gaan rijden en als de storing zich voor doet, kijken wat het ontstekingstijdstip dan doet. Maar eerlijk gezegd denk ik bij een hik niet aan een aanpassing van het ontstekingstijdstip. Eerder aan een bobines of een bougie die hapert.
Mauritsvv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2018 - 06:38  ·  #7
Ik zal dit weekend m'n diagnoseapparatuur erop loslaten tijdens een rit. Ik zie dat jullie het specifiek over Vida hebben. Ik gebruik zelf de diagnoseapparatuur van Delphi maar ben nu wel nieuwsgierig naar Vida (wsl i.c.m. dice?)
Hoe bevalt dit? Zijn er ook mensen met ervaring in vergelijking met andere diagnoseapparatuur? (zoals Delphi) Ik wil best Vida aanschaffen als dit meer en betere functies heeft.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2018 - 07:03  ·  #8
Vida idd icm met Dice, ik werk met beide (en nog meer) verschillende programma's maar voor een Volvo is Vida gewoon het beste (lees, meest compleet) en kun je hem het beste mee uit lezen. Toch had ik laatst een SRS storing in een V70 2003 en die kreeg ik niet gereset met Vida maar wel weer met Delphi.
Mauritsvv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2018 - 13:20  ·  #9
Geluk vandaag met uitlezen. Waar eerst geen foutcode in beeld kwam, kwam vandaag de klopsensor als foutcode. Onaannemelijke waarde. Die eerst maar vervangen dus. Nieuwe sensor besteld, is er binnen een week. Jammer alleen dat ik het spruitstuk net twee weken geleden los heb gehad en toe ze mooi had kunnen vervangen. Maar ja, toen waren er geen foutcodes. Na ja, je kan niet altijd geluk hebben.
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.11.2018 - 21:36  ·  #10
Maurits, had jou auto ook dat als je het gas wat dieper intrapte, hij eerst ff goed oppakt en dan vermogen weer afbouwt om daarna weer wat te herstellen? Ik herken wel een beetje jouw probleem, maar kan ook geen oorzaak vinden. Heb de motor vervangen ( niet hiervoor), maar de gasklep en klopsensoren zijn terug geplaatst. Krijg ook geen foutmelding die ergens op duid.
Je hebt me iig weer een nieuw spoor gegeven. Dank!
ravado
Subject:

· 
Posted: 03.11.2018 - 22:35  ·  #11
Klopsensor wel op het juiste moment vastzetten. Ik meen dat het 32nm was maar dat staat wel in vida vermeld.
Mauritsvv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.11.2018 - 08:44  ·  #12
20 Nm inderdaad. @HarryB: hij reageert bij tijden niet goed als je het gaspedaal half intrapt. E.e.a. begint te schokken wat je ook hebt als je bij een oudere auto het ontstekingshuis verkeerd afgesteld hebt. In ieder geval zijn 1 of beide klopsensoren niet correct. Wellicht is er meer maar ik moet eerst alles uitsluiten. Dus klopsensoren eerst maar, kijk ik dan verder.
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 04.11.2018 - 20:19  ·  #13
Dan heb ik toch een ander probleem. Schokken heb ik geen last van. Succes met het oplossen van je probleem. Ik volg het nog wel ff.
Mauritsvv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2018 - 22:13  ·  #14
Vanavond de beide klopsensoren vervangen. Na de eerste proefrit lijkt het dat de problemen niet meer terugkomen. Uiteraard zal ik eerst meer en langer moeten rijden om echt te kunnen concluderen dat het over is, maar de eerste waarnemingen lijken hoopvol!
Mauritsvv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2018 - 10:40  ·  #15
Helaas heeft de vervanging van de klopsensoren niet gebracht wat ik had gehoopt. De foutcode komt weliswaar niet meer terug en hij pakt bij warme motor meestal beter op en schakelt ook beter terug. Maar het bij tijden slecht reageren op het gaspedaal (vooral bij koude motor) en bij tijden even schokken en trillen zijn gebleven.
Vrijdag ga ik dataloggen met de flightrecordermodus van de Delphi. Verdere suggesties, tips en ideeën altijd welkom.

Selected quotes for multi-quoting:   0