V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 15.09.2022 - 18:10  ·  #1
Ik zoek iemand ( in de buurt van Utrecht zou leuk zijn) waar ik misschien even die combinatie mag ervaren van een 5 cilinder turbo motor met een Prins systeem. Een zelfde motor zou natuurlijk top maar iig een fase 2 v70/s60 uitvoering.

Met het rijden op LPG en een Prins systeem heb ik goede ervaringen maar dan wel in een Citroen Xm, zowel 4 als 6 cilinder.
Bij die wagens merkte ik eigenlijk weinig tot geen verschil. Vol gas in Duitsland kon er gewoon op LPG gereden worden.
Qua verbruik haalde ik 1 op 10 afhankelijk van waar ik reed en hoe zwaar de voet was.

Het is best een uitgave en even proeven is dan best fijn, hoop dat het ergens even kan.








Eind oktober zou ik terecht kunnen voor een LPG installatie in mijn V70 . De schaarste met onderdelen lijkt weggewerkt te zijn voor een Prins VSI 2.0

Uitgangs punt is
- Prins VSI 2.0 systeem
- ring tank.
- in ieder geval geen smeersysteem obv vacuum. Valve care of Flash lube... (electronisch) is een optie.

Het slachtoffer is een handgeschakelde V70 2.0T (B5204T5) met zo'n 185k km op de klok.

Waar twijfel ik nog wat... Of ik het

Inbouw station; of
1 - Boertien in Zwolle, 2350 euro met 76ltr tank en aansluiting achter klep.
2 - Agit Rijssen, 2200 euro met kleinste tank. +75 euro om naderhand de grootste tank erin te zetten ^_^
( deze heeft iig ook een jaar of 15 terug het in mijn xm gezet, maar is wel 2 x zo ver weg)

vulplek
- in bumper, makkelijk en geen zware slang die aan het plaatwerk hangt.
- achter de klep. geen gedoe in (Franse) parkeer garages maar wel altijd een nippel nodig
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 15.09.2022 - 18:31  ·  #2
Ik rij zelf al ruim 2,5 ton met prins lpg met een 2.4 140PK. En die durf ik best door te trappen in Duitsland op LPG, nou merk ik wel iets vermogensverschil tussen benzine en LPG.

Ik zou de aansluiting mooi achter het klepje verwerken, ziet er veel strakker uit. Een nippel gebruiken vind ik persoonlijk niet erg, die kleine moeite is geen probleem als je voor 80 cent per liter tankt:)
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 15.09.2022 - 19:08  ·  #3
Dan kun je net zo goed proefrijden in een benzine uitvoering. Er is geen merkbaar verschil tussen benzine en lpg. Echt niet.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 15.09.2022 - 19:50  ·  #4
Ik heb bij Agit in Rijssen laten inbouwen 2 jaar geleden. Heel erg vriendelijk, prima service. Als er iets is kun je zonder problemen terecht en ze verhelpen het snel.

Wel direct een rubberen klos tussen de verdamper en chassis laten monteren! Het heeft mij serieus zoeken gekost en gaf de automaatbak al de schuld. Het fluiten (membraan verdamper) maakte me echt gek! Na het monteren van de rubberen klos compleet stil.

Enige minpuntje (afgezien van hogere verbruik tov benzine)
Mis iets vermogen bij topsnelheid/bergtrekken. Bij echte haarspeldbochten en hoge snelheden (180+) ga ik altijd even naar benzine. Je merkt het pas als je de 200 paarden nodig hebt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 15.09.2022 - 20:10  ·  #5
Quote door Thomox

Ik heb bij Agit in Rijssen laten inbouwen 2 jaar geleden. Heel erg vriendelijk, prima service. Als er iets is kun je zonder problemen terecht en ze verhelpen het snel.

Wel direct een rubberen klos tussen de verdamper en chassis laten monteren! Het heeft mij serieus zoeken gekost en gaf de automaatbak al de schuld. Het fluiten (membraan verdamper) maakte me echt gek! Na het monteren van de rubberen klos compleet stil.

Enige minpuntje (afgezien van hogere verbruik tov benzine)
Mis iets vermogen bij topsnelheid/bergtrekken. Bij echte haarspeldbochten en hoge snelheden (180+) ga ik altijd even naar benzine. Je merkt het pas als je de 200 paarden nodig hebt.



Jij hebt het Valve Care systeem erin laten zetten ?
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 16.09.2022 - 12:33  ·  #6
Ja, het systeem met de kleine Prins potjes. In een oud potje heb ik een gat gemaakt, met plasticlijm een vuldopje gelijmd. Ik vul het met flashlube
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 44
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 16.09.2022 - 21:02  ·  #7
Een 75 liter ringtank? Waar laat je die? Achterin mijn V70 ligt een tank van 54 liter en daar is weinig ruimte over in de hoogte.

Ik rij nu bijna een jaar met een systeem van BRC. Deze had ik in mijn vorige auto, een Mondeo 2.5T, ook zitten. Dus in totaal rij ik nu bijna 6 jaar foutloos rond met een systeem van BRC.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 16.09.2022 - 21:47  ·  #8
@McGyver ; er kan in een V70II Max een 76 liter tank in is my duidelijk gemaakt. Das wel een dingetje want met de 80% regeling zit ik dan net te hoog. Weeg nu 1501 kg.. daar moet dus wat geregeld worden 😄


@Thomox ; uhm.. potjes ? Dat Valve Care is meen ik electronisch ( dus niet met vacuüm)? Zover ik las moet daar het blauwe prins goedje in wil je garantie houden ?

Waar had je het in laten bouwen ?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 929
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 16.09.2022 - 22:21  ·  #9
Ik heb ook een 76 liter ring tank icm vogels lpg systeem. Past precies onder de afdekking zonder aanpassingen.
Gaat max 64 liter in afhankelijk van de pomp, maar rij hem nooit leeg. Actieradius is zo'n 650 km en dan rijd ik 'm dus niet leeg. Ik heb één keer 700 gehaald. Ik rijd rustig en veel snelweg. Nu na 80k km 9,3 liter op 100 km gemiddeld.
RobindeWaart
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 47
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 16.09.2022 - 22:29  ·  #10
Ik heb wel lpg maar geen prins systeem
Bij mij zit er een vialle systeem in met flashlube
Systeem zit er nu 140 k in zover ik weet geen problemen met het gas
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 16.09.2022 - 22:58  ·  #11
Quote door MTE

@McGyver ; er kan in een V70II Max een 76 liter tank in is my duidelijk gemaakt. Das wel een dingetje want met de 80% regeling zit ik dan net te hoog. Weeg nu 1501 kg.. daar moet dus wat geregeld worden 😄


Simple, laat hem keuren met een kleine tank en dan zet je er daarna een grote in. Deed ik destijds met mijn Lancia Thesis.

Overigens had ik daarin ook een BRC systeem met een 3.0v6 en dat systeem schakelde naar benzine als ik voluit accellereerde...
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 17.09.2022 - 10:00  ·  #12
Je zou ook eens contact kunnen opnemen met van der Weide in Doornspijk...
Is een vriendelijke Volvo liefhebber en een zeer kundige vakman wat betreft LPG installaties
Heb persoonlijk goede ervaringen met oplossen van storingen de afgelopen 12 jaar

http://www.autogasvdweide.nl/
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 929
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 17.09.2022 - 10:05  ·  #13
Quote door henry classic v70

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met van der Weide in Doornspijk...
Is een vriendelijke Volvo liefhebber en een zeer kundige vakman wat betreft LPG installaties
Heb persoonlijk goede ervaringen met oplossen van storingen de afgelopen 12 jaar

http://www.autogasvdweide.nl/


Kan ik beamen, hij wist direct de oorzaak toen ik beschreef wat er wel en niet werkte. Oplossing was een spoeltje van 10 eu.
Ook voor het fine tunen kun je goed bij hem terecht.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: V70/S60 II met lpg gezocht om even te ervaren

 · 
Posted: 17.09.2022 - 10:11  ·  #14
Quote door MTE

@Thomox ; uhm.. potjes ? Dat Valve Care is meen ik electronisch ( dus niet met vacuüm)? Zover ik las moet daar het blauwe prins goedje in wil je garantie houden ?

Waar had je het in laten bouwen ?


Het zijn van die 500ml flacons die je ondersteboven op het schroefdraad bevestigd. Het is inderdaad elektronisch. Ik heb het bij Agit in Rijssen laten inbouwen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0