V70/s80 aankoop overwegingen.

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 18:32  ·  #1
Laat ik maar eens hulp vragen bij de mensen die er verstand van hebben.
Het Forum dus.

Zoals ik in mijn voorsteltopic al heb aangegeven wil ik een V70 gaan kopen.
Echter nadat ik mezelf steeds meer heb ingelezen en op MP gekeken zit ik met een aantal dilemma's.

Voor ik over modellen en motoren ga hebben wil ik eerst aangeven waar ik belang bij heb.
Oftewel. Mijn eisen pakketje.
Met tevens de reden waarom.

Ik overweeg een G3 te kopen en de reden is duidelijk. Gas is goedkoper rijden.
Maar mijn auto moet stil zijn. Hoe minder rijwind en motor lawaai des te beter.

Omdat Ik de S80 ook een geweldig mooie auto vindt is de kans dat ik die ga nemen groot aanwezig.
Zit er qua lawaai verschil tussen beide modellen?
De reden is dat ik zeer slechthorend ben wat tijdens autorijden voor mij lastig is.
Hoe stiller de auto des te beter hoor ik de mensen of radio in de auto.

Modeljaar 2001/02/03 is waar ik zoek qua budget. Stel 4000 a 4500 euro
Ik hou dan nog het nodige over voor onderhoud indien nodig.

De motor.
Tja, ik hou van wat power.
140pk gaat het niet worden.
Minimaal 170 of 200 zonder tuning.

Automaat en geen handbak.

Ik wil leer van binnen, en aangezien repareren duurder is dan goed aankopen is het uiterlijk vd auto voor mij van groot belang. Auto's met deukjes laat ik sowieso staan.

Waar moet ik op letten bij een eventuele aanschaf uitgaande van het feit dat ik het niet hoor of een motor of automaat niet top meer is?

In het verleden heb ik ervaren dat niet iedereen even eerlijk is.

Gezien mijn eisenpakket lijkt het erop dat ik voor een duppie op de eerste rang wil zitten maar ik denk dat dit wel meevalt.

als laatste koop ik liever een jaar ouder in goede staat dan een afgetrapte jongere.
Alle tips zijn welkom.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 18:41  ·  #2
Puur budgettechnisch denk ik dat je meer kans hebt om zo'n S80 te vinden dan een V70. S80 is nou eenmaal wat lager in prijs.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 18:43  ·  #3
Misschien kun je iemand vragen om mee te gaan kijken die verstand heeft van auto's en die goed voor je kan luisteren hoe de motor klinkt. de 140pk versie is door Obbe van volvotune te chippen naar de originele 170 pk (precies dezelfde motoren) of nog ietsje meer, deze zou ik dus niet meteen afstrepen. Het is ook handig om even te googlen op het autobedrijf (recensies). je richtprijs is met of zonder lpg installatie? het is verstandig om bij een automaat de automaat te laten flushen als dit nog niet is gedaan. dit zorgt voor een langere levensduur van de automaat.

dit is een algemeen lijstje wat je kunt controleren bij bezichtiging:

- controleer of het onderhoudsboekje erbij zit, als deze weg is: op naar de volgende! als er iets niet klopt wordt deze vaak weggegooid.
- controleer de apk papieren, vraag om een NAP uitdraai.
- controleer wanneer de distributieriem vervangen is, dit is normaal onderhoud, maar wel belangrijk en kost je rond de 500 euro. het vervangings interval is 100.000 - 160.000 afhankelijk van het merk/model auto.
- controleer alle functies in de auto, ramen, ruitewissers, sproeiers, deursloten, stoelen, alle knopjes.
- tijdens de proefrit:
* auto moet rechtdoor gaan, en hooguit iets naar rechts weglopen als je het stuur loslaat.
* bij remmen het stuur heel licht vasthouden en kijken of hij rechtdoor blijft rijden.
* bij de start moet hij zonder het gas aan te raken binnen een paar seconden aanslaan.
* probeer in de 3 of 4 versnelling vanaf 1000 toeren te versnellen, dit moet soepel en geleidelijk gaan.
* als de koppeling pas op het allerlaatst aangrijpt, is de koppeling bijna versleten. (kosten 500-900 euro).
* rijden over drempels moet zonder klakken en tikken gebeuren (slijtage aan draagarmen of onderstel, is prima te repareren, maar je bent zo weer een paar honderd euro verder).
* rijd op een parkeerplaats en stuur zowel linksom als rechtsom tot de aanslag (rustig in 1e versnelling) als je kloenkkloenkkloenk hoort: aandrijfas kapot (kosten 100-200 euro)
* trap een keer goed door in de 2 versnelling tot het rood, de auto moet gelijkmatig versnellen zonder bokken of hapreren. kijk in de spiegel of je enorme rookwolken ziet (zo ja, volgende auto bekijken)
* zet m op de handrem en probeer weg te rijden, dit moet heel moeilijk of niet gaan.
* probeer de kachel op maximaal heet.
- als de motor goed warm is probeer dan bij stilstand de airco, deze moet koude lucht (5 graden) geven. kapotte airco bij een classic is een erg dure reparatie, zeker 1000 euro.
- kijk wat er voor banden op zitten en de profieldiepte, dit moet zeker 4 mm zijn. reken voor een sleten band vervangen 100 euro, dan zit je zeker goed.
- kijk ook of er een fatsoenlijk merk banden op zit, bv michelin, vredestein, pirelli, goodyear, etc. als er goedkope wanli, linglong, of andere flutbanden opzitten; rijdt waardeloos, minder veilig, en geeft aan dat de vorige eigenaar geen geld over had om de auto goed in orde te maken.
- controle van de uitlaat: neem een oude doek in prop die in de uitlaat terwijl de motor draait, als je gesis onder de auto hoort is de uitlaat ergens lek. als je druk voelt opbouwen en je moet kracht zetten om dedoek er in te houden is de uitlaat gasdicht, dat wil niet zeggen dat hij niet ergens bijna verrot is.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 19:15  ·  #4
En de s80 t6 automaat: motor is super, alleen de automaat houdt het niet uit, dus die laten staan.
De rest heb ik hierboven al gemeld :lol:
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 19:17  ·  #5
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 19:29  ·  #6
En wat betreft geluid is een sedan altijd iets stiller tov een station.
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 19:38  ·  #7
een handig lijstje ware het niet dat de topic starter zeer slechthorend is (net als ik) en dus weinig kan met als je dit of dat hoor tijdens het proefrijden :D
verder een s80 is ietsje stiller (er zit niet zon grote klankkast achter de motor )
en zeker een wat stijlvoller aanzien
revieuws van verkopers kun je ook op Autoweek vinden
en laat eenaankoop keuring verrichten door een volvodealer , kost een bankje , maar dan heb je goed advies
succes!
GreyS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 20:48  ·  #8
...
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 21:50  ·  #9
Een S80 is op de achterbank toch zeker wel ene stuk groter op de achterbank dan een S60, zelfs het verschil tussen een S80 en V70 valt goed te merken op de achterbank.

Qua comfort is een S80 toch wel lekker hoor.
Iets stiller dan de huidige V70, maar geen wereldverschillen. Ook bij een V70 kun je met gemakt tot zeker 160km/h een gesprek voeren zonder je stem te moeten verheffen..
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 05.03.2015 - 23:55  ·  #10
Eerst even de reactie op de geweldige lijst met aandachtspunten, die print ik uit bij een proefrit. Thanks.

De keus tussen S60 en S80 heeft te maken met trekgewicht.
Ik wil die 1800KG hebben en de S60 haalt dat niet.

2 keer per jaar moet ik een stuk rijden met een vrij zware caravan.
Een paar keer met een aanhangwagen van ca 16 a 1700KG
Vandaar de keus voor een V70 of S80.

mbt mijn gehoor.
ik mis ongeveer 90DB op beide oren , vandaar dat ik voor een stille auto wil gaan.
En betrouwbaar. Dus Volvo.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 06.03.2015 - 10:07  ·  #11
Als je niet perse een station wilt/nodig hebt, zou ik de S80 altijd boven de S60 prefereren. Voor mij was het kopen van een S80 (i.p.v. een S60) een logische keuze.
Ze zitten alle twee nagenoeg altijd in dezelfde belastinggroep, dus voor dat verschil hoef je het niet te doen. Gemiddeld genomen zit de S80 vaak een stuk beter in de opties als een S60, en zijn ze ook vaker met leuke motoren geleverd (2.5T of een T6, alhoewel ik die laatste niet zo snel zou nemen). Wat mij ook opviel is dat een S80 vaak minder eigenaren heeft gehad, en (tenminste, als ik van de advertenties uitga) vaak behoorlijk goed gedocumenteerd is wat betreft onderhoud.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 06.03.2015 - 19:55  ·  #12
Vwb de lpg ga ik uit van een budget tot 4000 a 4500 euro.
Maar het is geen must, ik heb liever 150000km minder dat ik zelf lpg laat inbouwen.

Alleen wacht ik daar dan een maand of 3 mee met inbouwen.
Begrijp dat de T6 afvalt.

De 140pk is een optie.
Maar ik hou wel van soms wat gas geven, oftewel korte tussen sprintjes.

Vandaar de minimale 170 pk die ik nog moet kunnen laten tunen.
julles
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Doetinchem
Leeftijd: 39
Homepage: facebook.com/julle…
Berichten: 125
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 06.03.2015 - 19:59  ·  #13
Er staat op dit moment een hele nette zilveren s80 te koop. In deze auto ben ik zelf ook geïnteresseerd.

Volvo S80 2.9 / Grijs / Schuifdak / Full Opt. / Import 2000
€ 1.950,00
http://link.marktplaats.nl/m899748422

Ik denk dat dit een hele mooie auto is. Verder zijn alle aandachtspunten wel goed beschreven. Ik heb eventueel via pb wel een telefoonnummer voor van een persoon die auto's een aankoopkeuring geeft voor een schappelijk bedrag.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 06.03.2015 - 20:22  ·  #14
Ziet er best netjes uit. Zou wel graag een nap uitdraai willen zien van die auto omdat de km stand heel laag is voor een 17 jaar oude auto. Aankoopkeuring bij de volvo dealer kost ongeveer 100 euro.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70/s80 aankoop overwegingen.

 · 
Posted: 06.03.2015 - 20:34  ·  #15
17 jaar oud dus.

Ik had die al lang gezien echter de km stand vertrouw ik gewoon niet.
Het blijft een import auto en ik vrees de echte km stand.

Echter qua prijs en opties een mooie kar

Mijn voorkeur gaat uit vanaf 2001
 
Selected quotes for multi-quoting:   0