V70 2.4 slecht starten daarna loopt hij goed

NickVolvo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

V70 2.4 slecht starten daarna loopt hij goed

· 
Posted: 29.04.2026 - 18:10  ·  #1
Hoi Allen,

Ik heb intussen al heel wat artikelen gelezen met verschillende startproblemen, maar helaas allemaal anders dan bij mij.

Als de auto een tijdje heeft gestaan start de auto slecht (op benzine). De motor bokt dan en de toeren schieten even (+- 10 seconde) alle kanten op waarna hij herstelt en stabiliseert op 1200rpm (en zak na een minuut ofzo netjes naar 900rpm).
Als hij gestabiliseerd is is er niets meer aan de handen rijd hij prima alsof er niets aan de hand is. Als de auto nog warm is start hij altijd prima.
Het euvel lijkt erger te worden als de auto lang stil staat.
Het lijkt iets te helpen om de auto een tijdje op contact te zetten alvorens te starten (maar misschien is dat een gevoel).

Zelf denk ik aan de volgende dingen:
- De terugslagklep (in de pomp?) is stuk waardoor de druk in de leiding weg valt
- Een of meerder injectoren lekken

Wat denken jullie. Ik zie geen foutmeldingen als ik de auto uitlees en er gaan ook geen lampjes branden op het dashboard (ook niet op het moment dat hij slecht loopt)
volvo355
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 26
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

Re: V70 2.4 slecht starten daarna loopt hij goed

· 
Posted: 29.04.2026 - 19:16  ·  #2
Hoe oud is de brandstof en hoe oud is je brandstoffilter? Oude brandstof kan dezelfde verschijnselen geven, helemaal met een vervuild brandstoffilter
Dennisthemenace
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 29.04.2026 - 20:24  ·  #3
Begin eens met het vervangen van je brandstof filter. Zoals je zelf al aangeeft lijkt het beter te gaan als je hem eerst langer op contact laat staan.
Zijn de kosten ook niet uiteraard en vandaar verder speuren
Bifuelrijder
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 02.05.2026 - 08:07  ·  #4
Als het om een echte bifuel gaat kan het ook zijn dat de verdamper membraan iets lekt. Deze lekt dan gas via het vacuumslangetje naar het inlaatspruitstuk met slecht starten als gevolg. Vooral bij koude start !
NickVolvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2026 - 18:33  ·  #5
Bedankt voor jullie reacties. Het benzine filter is 3 jaar geleden vervangen een kleine 50.000km. Vanwege het slechte brandstof verhaal laats de tank een heel eind leeg gereden en daarna bijna vol gegooid met 98. Dat had helaas geen effect. Als jullie het filter verdenken wil ik die wel een proberen te vervangen. Het zijn inderdaad de kosten niet.
@Bifuelrijder Interesante theorie. Zou het probleem dan niet voor moeten komen als ik op benzine rijd en iet over schakel op LPG? Dat zou ik natuurlijk gemakkelijk kunnen testen.
Bifuelrijder
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 04.05.2026 - 06:19  ·  #6
Vacuüm slangetje van de verdamper naar het inlaatspruitstuk loskoppelen. Misschien kun je gas ruiken wat via verdamper door slang weglekt. Of een lektest met zeep oplossing.
NickVolvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2026 - 19:14  ·  #7
Bedankt weer voor alle ideeen. Ik ben hier mee aan de slag gegaan en heb de volgende resultaten:

- Ik ruik geen gas bij de vacuumslang dus dat is denk ik goed :)
- Intussen het brandstoffilter vervangen, maar dat hielp helaas ook niet. Gelukkig niet heel duur en niet veel werk en kan hij er weer even tegen haha.
- Nu ook een brandstofdrukmeting gedaan op de rail. De druk is goed, mooi stabiel +- 3,8 bar als hij loopt en 3,5 als de auto uit staat, ook nog naar een uur. Mijn eerdere theorie over de terugslagklep of lekkende injector is dus ook uitgesloten.

Nu lees ik ook wel dat de Lucht massameter het issue kan veroorzaken. Ook omdat hij na +- 30 seconde weer goed loopt en blijft lopen wat verklaard zou worden dat de lambdasonde dan warm is en ook zijn gegevens doorgeeft. Klinkt dat logisch? De luchtmassameter is dat duurder dus graag heb ik jullie mening voordat ik +- 60 euro uitgeef.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.05.2026 - 12:10  ·  #8
Dat zou je kunnen testen door de LMM los te koppelen (stekkertje) tijdens de warmloopfase, dan zou hij terug moeten vallen naar geprogrammeerde waarden en lambda-regeling.
NickVolvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.05.2026 - 19:46  ·  #9
Goed idee Bolbo ga ik eens testen :)
Selected quotes for multi-quoting:   0