V70 staat weer stil...

Multiriem geknapt tijdens rijden

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 05.12.2022 - 16:45  ·  #16
Probleem gevonden, het was de aircopomp die muurvast zit.

Afgelopen week de V70 rustig naar mijn huis gereden, ritje door Veendam van een km of 5. Stationair in de 5 en rustig naar huis gerold.
In de vrije uurtjes even voor de deur met de auto bezig voor het gasklephuis. Besloten om nu ook die aircopomp maar te vervangen want de nieuwe hebben we al 2 jaar in huis, maar die tijd te lui om hem er in te zetten. Dacht ook echt dat het een k*tklusje was maar ik vind het wel mee vallen eigenlijk.

Tijdens demontage van de stuurpomp, zoveelste keer deze maand, wéér stuurolie over de dynamo ondanks afschermen met een grote plastic zak er overheen.
Dynamo ligt nu los in de gang, misschien gekke gedachte maar kan ik daar morgen met de hogedruk spuit overheen? Dan een dag laten liggen en drogen, lijkt me toch geen kwaad te kunnen zo lang hij niet draait. Aansluiting even afschermen lijkt me wel logisch.

Oh en er zat rode koelvloeistof in. Goed spoelen en dan maar weer blauwe er in zeker?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 05.12.2022 - 16:46  ·  #17
En de vastgelopen compressor. Auto Rima, geen idee hoe oud dat ding al is.
Korte sis bij het losdraaien van de eerste leiding, systeem was ook echt wel leeg. Dat zal de pomp zeker geen goeds gedaan hebben.

Blijft de vraag waarom dan de riem over de poelie van de stuurpomp begint te smelten
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 05.12.2022 - 20:13  ·  #18
slecht plan met hogedrukreiniger op je dynamo .
Helpt ook niet om vet goed weg te krijgen intern .

Koop een bus remreiniger , en meteen met lucht erachteraan om hem droog te blazen .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 05.12.2022 - 21:08  ·  #19
Ja dat is wat subtieler he.
Ik had gewoon even grof geweld in gedachten, dan wordt het vast schoon.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 05.12.2022 - 22:41  ·  #20
De riem wordt heel heet en ik begreep dat het wiel van de bekrachtigingspomp van plastic is? dan is 1+1=2

Ik heb al heel lang rode koelvloeistof in mn S60: en mengen wordt afgeraden :-0


G11 (blauw): bevat silicaten en is geschikt voor oude auto’s, vooral ouder dan 1996. Ongeveer vijf procent van het wagenpark valt in deze categorie (bron: cbs) maar de verkopen liggen hoger doordat er vaker ververst wordt en dit de goedkoopste versie is.

G12 (rood/roze) en G12+ (lila): op basis van organische inhibitoren en bevat geen silicaten. G12+ is de upgrade van de G12 en kan gemixt worden met G11. G12 kan ook gebruikt worden voor navullen van G11 alleen ontstaat hierbij een onaantrekkelijke kleur. Daardoor lijkt de vloeistof niet meer bruikbaar, dit raden we dan ook af. G12++ en G13 bijvullen met G12 of G12+ wordt afgeraden door Volkswagen. De vloeistof is geschikt voor auto’s tot 2008 en wordt ook wel met de naam Long Life aangeduid. Veertig procent van de auto’s vallen in deze leeftijdscategorie.

G12++ (lila): op basis van organische inhibitoren met silicaat. Dit is de nieuwste variant en wordt gebruikt voor auto’s jonger dan 2008. Dit betreft 55% van de auto’s. G12++ is mengbaar met G12+ maar niet met G11.

G13 lila bevat een deel glycerine ten opzichte van G12++. Dit is met name interessant vanuit duurzaamheid. G12++ en G13 gebruiken om G12 of G12+ bij te vullen, wordt afgeraden door Volkswagen.

Oja Volvo heeft een eigen G12 koelvloeistof gemaakt met een gele kleur. om het makkelijk te houden zeg maar.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 05.12.2022 - 22:50  ·  #21
Ja als je het zo zegt klinkt dat best aannemelijk Frank. Als de rest wel metalen poelies zijn is die ene van kunststof aan de beurt.

Koelvloeistof: ik gooi er een flesje Volvo blauwe KVS in, en daarna aanvullen met gedistilleerd water. Zo zit het al jaren in de S60 en die blijft altijd mooi op temperatuur.

Morgen verder. Nieuwe compressor er in, dynamo schoonmaken, spanrol multiriem vervangen, stuurpomp schoon en inbouwen, riem er om. Dan verder met gasklephuis. Kijken hoe die er bij staat. Als ik die niet meer schoon kan krijgen druk ik direct de nieuwe er in, wat ik waarschijnlijk sowieso ga doen haha.
Straks weer alles open omdat over een paar maanden de boel weer beroerd loopt zeker.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 06.12.2022 - 23:11  ·  #22
vandaag de nieuwe compressor er in gezet. Grote ringen waren bijgeleverd, en bij het los schroeven van de kunststof beschermingsdoppen zag ik dat er ook al ringen in zaten. De kleine O ringen voor de leiding worden dan weer niet meegeleverd.
Naar de garage gereeden waar de V70 morgen voor de apk moet, gevraagd om 2 O ringen, en weer zu hause.
Dynamo schoongemaakt met remmenreiniger, poelie mooi schoon gekrabt en gepoetst, en samen met de compressor vast geschroefd.
Poelie van de nieuwe gebruikte stuurpomp ook weer netjes gemaakt. Spanner van de multiriem vervangen, daar zat wel wat speling op dus de dader van het irritante geluid is gevonden. Even aan dat wieltje draaien deed pijn aan onze oren haha.
Verse riem er om, speciaal gereedschap van Frank een beetje bij gevijld want die zat muurvast.. Hij werkt weer Frank.

Turbobuizen er uit getrokken, kabels aan de kant, en gasklephuis er onder weg gehaald.
Hoort er vloeibare pakking op die vierkante pakking? Als dubbele pakking of zo? Want zo kwam het er uit.
Ik heb de nieuwe vast gezet met alleen de nieuwe vierkante pakking.
De achterste schroefjes kon ik net zien door de openingen in het spruitstuk. Zat eerst te knoeien met het spiegeltje maar was dus niet per se nodig.

Daarna werd het te donker buiten.
S60 naar de garage gebracht voor apk, morgen ruilen voor de V70 hoop ik.
Even kijken wat die gasklep doet zonder software. Resetten kan met Vida toch? Iemand in de buurt van Veendam met Vida? Met verminderd motorvermogen naar Frank rijden kan ook wel als het moet maar dan binnendoor.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 06.12.2022 - 23:19  ·  #23
Oude gasklephuis is ook een Bosch, maar met Volvo logo er op.
De stekker zat vol olie, was ook even zoeken hoe die los moest want de klipjes zaten verstopt onder de zwarte olie drap.
Alles schoon gemaakt en de afgebrokkelde kabelmantel opgezogen. Wij nog naar een onderdelenhuis, autozaak en bouwmarkt voor nieuwe, maar dat kennen ze niet...
Kwam ze vorige week nog tegen bij bestellen van onderdelen en dacht, nee dat gebruik ik toch nooit.
https://www.estateservices.nl/…rseel.html

De nieuwe ziet er in ieder geval weer mooi uit. Jammer dat je er niets van ziet bij het rijden...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 06.12.2022 - 23:21  ·  #24
Heb je de aircopomp wel afgevuld met de juiste hoeveelheid olie?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 06.12.2022 - 23:33  ·  #25
Is al voorgevuld stond er op
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 07.12.2022 - 18:43  ·  #26
Ah oke. Toch was het handig geweest om het even te checken. Volgende keer even leeg gieten in een schoon bakje, en hoeveel meten en dan terug. Het zal de eerste niet zijn die word vergeten af te vullen af fabriek.

Gasklep pakking hoort uiteraard zonder vloeibare erbij. Geen enkele droge pakking moet vloeibare pakking bij. Ik zie dat ook regelmatig bij waterpompen, totaal onnodig en juist meer kans op lekkage.

De bosch versie gasklep hoeft geen software, kan niet eens. Je moet alleen de adaptie resetten met Vida. Ecm-autocommunicatie en dan rechter tabje. Gasklep adaptie. Klik en klaar.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 07.12.2022 - 20:42  ·  #27
Oke, voor de volgende keer. Ik ga er van uit dat Nissens het goed heeft gedaan.
De auto staat nu bij de garage, morgen apk. Ik heb gevraagd of hij tijd had om de airco te vullen, ja dat kon wel. 127 euro kost dat tegenwoordig. Vorig jaar vroeg ik hem ook en toen was het nog 80 euro voor 1000 gram en arbeid.

Koelvloeistof afgetapt en paar keer gespoeld. Daarna flesje Volvo KVS er in (die leek meer groen dan blauw trouwens), en volgegooid met gedistilleerd water.

Gasklephuis gaf geen nieuwe meldingen in de auto, alleen motorsysteem waarschuwing en vermogen beperkt.
Volvo dealer gebeld, die gaf aan dat de auto 30-45 minuten aan Vida moet om wat dingen opnieuw te leren.
Gevraagd wat dat kost, moest hij opzoeken. Voor de apk was misschien de uitlaatgas meting een probleem, maar hij zei breng hem maar.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 07.12.2022 - 21:24  ·  #28
Quote door Jeroen

Gasklephuis gaf geen nieuwe meldingen in de auto, alleen motorsysteem waarschuwing en vermogen beperkt.
Volvo dealer gebeld, die gaf aan dat de auto 30-45 minuten aan Vida moet om wat dingen opnieuw te leren.
Gevraagd wat dat kost, moest hij opzoeken. Voor de apk was misschien de uitlaatgas meting een probleem, maar hij zei breng hem maar.


Ik weet niet of de pin van je cem bekend is bij vdash, anders had je daar voor het vervangen je gasklephuis een kopie/backup van de software kunnen maken, en daarna weer terug kunnen zetten.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 08.12.2022 - 17:20  ·  #29
Nee pin heb ik niet. Als ik ooit zelf een laptop met VIda/Vdash heb ga ik daar wel een dagje aan besteden voor de 3 Volvo's hier.
Ding is nu al ingebouwd, heeft ook geen zin meer.

V70 is vandaag afgekeurd voor de apk, goh 8-)
- Stadslichtje en kentekenlampje. Ik ben nog om de S60 heen gelopen om dat soort dingen te controleren maar bij de V70 helemaal niet aan gedacht.
- Lekkage stuurolie, op het punt van de leiding in het stuurhuis gaat. Die hebben we er een tijdje terug op gezet, viel toen ook al op dat hij olie verloor. Kan me moeilijk voorstellen dat ik toen niet op de O ring heb gelet, maar ja ik was behoorlijk klaar met die auto toen. Wel even lastig te bereiken maar geen lastige dure klus dit keer.
- Speling fuseekogel links. Bleek los te zitten, hij heeft hem vast gedraaid en speling was weg, kogel nog goed. Vreemde is dat rechts ook al los zat vlak na uitlijnen. Bij de uitlijner beide kogels weer goed vast gedraaid, 15 september, 300 km geleden. Nu dus weer eentje los.

Dus 2 lampjes en een O ring. Oh en de software reset. Ik had erger verwacht.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 staat weer stil...

 · 
Posted: 08.12.2022 - 17:43  ·  #30
Quote door Tonneke

Quote door Jeroen

Gasklephuis gaf geen nieuwe meldingen in de auto, alleen motorsysteem waarschuwing en vermogen beperkt.
Volvo dealer gebeld, die gaf aan dat de auto 30-45 minuten aan Vida moet om wat dingen opnieuw te leren.
Gevraagd wat dat kost, moest hij opzoeken. Voor de apk was misschien de uitlaatgas meting een probleem, maar hij zei breng hem maar.


Ik weet niet of de pin van je cem bekend is bij vdash, anders had je daar voor het vervangen je gasklephuis een kopie/backup van de software kunnen maken, en daarna weer terug kunnen zetten.


Nogmaals, dat gaat en hoeft niet met een bosch. Dat doet je bij een magneti marelli gasklep.

En al zou je dat wel doen met vdash, met een magneti, dan heb je geen pin nodig, want je hoeft niet in de cem te zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0