Quote door Bolbo
Heeft iemand de kappen van de stuurkolom al losgenomen en kan je daar ergens het stuurslot vinden?
Hoi,
Ik had ook hetzelfde euvel, ik wou de auto starten, veel klikjes van relais en de melding "stuurslotfout - Service vereist".
aangezien ik op dat moment niet wist wat het probleem was de ANWB gebeld, die heeft van alles geprobeerd (accu spanning, foutcodes verwijderen, reset systeem) maar kon mij niet verder helpen. Gelukkig stuurde een vriend (en tevens forumlid hier) een
youtube link met de oplossing voor het probleem.
De video is in mijn optiek niet helemaal compleet en zal dus kort aangeven wat ik aan gereedschap ect. nodig had, en welke stappen ik heb genomen om het probleem (hopelijk voorgoed) op te lossen.
Benodigdheden:
WD 40
Korte schroevendraaier - platte kop
Torx sleutel (weet zo niet welke maat)
Dremel of (Accu) boormachine
Dremel tool/opzetstuk om de gleuf te frezen op de schroefkop (
Deze had ik gekocht bij de bouwmarkt)
Hamer
Vet voor in het mechanisme of Grafietpoeder (Tip van deusjevo)
2 nieuwe boutjes (niet noodzakelijk)
Sleutel 10 of ratel met doppenset (Voor de nieuwe boutjes)
Stap 1:
Haal de kappen rond het stuur los. De kap aan de bovenkant en bij de km teller trek je los zonder schroeven. De kap aan de onderkant zit vast met 3 Torx schroeven.
Stap 2:
Dit vond ik de lastigste stap. Het stuurslot (zie de youtube video) zit vast met 2 schroeven waarbij de kop geheel glad is. Wij hebben met de Dremel een gleuf in de kop gemaakt waardoor we deze met een korte (ivm weinig ruimte) platte schroevendraaier de schroeven aan beide kanten er uit gedraaid.
of zoals Blade aangeeft:
Quote door Blade
Ik tik zulke breek boutjes altijd los met een klein beiteltje, ze zitten vaak niet heel vast. Daarna met een goede waterpomp tot je de boutjes met de hand eruit kan draaien.
Stap 3:
Het stuurslot is nu los. Volg de instructies uit de youtube video. Je moet WD40 in het mechanisme spuiten en zachtjes tegen de buitenkant tikken met een hamer oid zodat het pinnetje los schiet. Dit doe je terwijl je de sleutel in en uit de auto doet waardoor de auto het stuurslot aan en uit zet. Bij mij schoot het pinnetje van het stuurslot los na 4 a 5 x proberen.
Stap 4:
Smeer daarna het pinnetje / mechanisme in met dik vet. Ik had in eerste instantie alleen WD40 gebruikt maar na een paar weken kreeg ik weer dezelfde stuurslot fout. WD40 is in mijn optiek te dun en smeert niet goed genoeg om dit euvel voor langere periode te verhelpen. Ik ben naar de automaterialen handel gegaan en daar een tube dik vet opgehaald. Dit heb ik in het mechanisme gesmeerd en heb tot nu toe geen melding meer gehad.
Stap 5:
Nu kan je beginnen met het terugbouwen van het stuurslot en de kappen. Ik heb bij de bouwmarkt een paar nieuwe boutjes met m10 kop gekocht om de oude te vervangen. Dit maakt het makkelijker mocht je nogmaals het stuurslot willen demonteren. Het Stuurslot moet je van onder naar boven in het mechanisme schuiven en met de boutjes vastdraaien. Alleen nog de kappen terugplaatsen en je bent klaar om weer op pad te gaan.
Het is soms een beetje gepriegel omdat de ruimte onder het stuur en bij het mechanisme beperkt is. Het is echter goed te doen zelfs als je niet veel kennis van auto's hebt.
Ik hoop niet dat iemand dit probleem krijgt, maar mocht je het wel krijgen is het mij op deze manier gelukt om het op te lossen.
Groet,
Dapensa