V70 trilt vanaf +- 90km/h

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 06.03.2021 - 21:25  ·  #61
Quote door Marcel@V70

banden boeren dacht dat ik een kromme velg had aan de voorzijde.


Hoe zo dacht de banden boer dat ?
Hij kan dat gewoon zien op het balanceer apparaat wat hij heeft staan.
Daar kun je ook makkelijk hoogte slagen in de band zien.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 07.03.2021 - 05:56  ·  #62
Gewoon even een ideetje als ik je verhaal lees.

Bij de bandenboer ziet hij een wiebel, (meld mogelijk kromme velg) bij het balanceren

Later zet je hem in een draaibank, en daar blijkt hij recht te zijn.

Is hij daarna nog een keer gebalanceerd?

Mijn idee is namelijk dat hij mogelijk bij de bandenboer in het balanceerapparaat of scheef of niet goed vast heeft gezeten,
Ofwel niet goed gebalanceerd.

Een velg kan niet het 1e moment krom zijn, en daarna spontaan weer recht zijn helaas.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 07.03.2021 - 07:59  ·  #63
@Marcel@V70: die 'banden die je nog had liggen', hoe waren die opgeslagen? Als die plat gelegen hebben, of niet geroteerd zijn als ze op een rek stonden, dan kunnen die wel vervormd of zelfs beschadigd zijn.
Marcel@V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weurt
Leeftijd: 43
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 08.03.2021 - 21:56  ·  #64
@bartk Hij vermelde, dat hij dacht een slag te zien toen hij de velg demonteerde en monteerde en heeft de vervangende band(en) goed gebalanceerd (Ik dacht zelfs heel ff dat het gehobbel weg was dus leek me goed gebalanceerd).
Ik zat toen met werkzaamheden in Noordwijk aan zee, het was einde middag en moest nog zo'n 155km naar huis tuffen. Het was ff vlug, vlug.. Ik heb dat wel onthouden v.d. slag, dus ik denk misschien de wielnaaf?

@ikbat De velgen heb ik hierna laten controleren op een draaibank en stond daar bij. Ze zijn goed, besloten te laten spuiten, 2x nieuwe banden en die ik had liggen erop, laten uitbalanceren en nu zijn we hier. Wagen spoort goed met optrekken en afremmen, helaas bij de 80kmh gaat hij "hobbelen/schudden". Ik vind trillen niet echt de juiste benaming, want het is een ritmische resonantie of zoiets :-/ . Ik heb het idee vooral ook rond de 1500 RPM.

@Bolbo de banden hebben plat zonder velg gelegen, zelfs overeind op verschillende plekken op elkaar wegens "ruimte te kort" in de schuur. Dat het kan in een ruimte van 17,5 x 5 m.. :lol:

I.i.g. komen de wielnaven/lagers voorzijde van FAG (als het goed is leverancier Volvo) deze week binnen. Geen verandering, dan frisse wielnaven voor de komende km's! :D
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 09.03.2021 - 10:33  ·  #65
Je moet eens letten of het ook in iedere versnelling terug komt bij een bepaald toerental.
Want wellicht is het aanwezig bij een bepaald toerental, dan zit het nl in de bak, ik had een trilling tussen ergens 1800 en 2300 toeren in iedere versnelling dit bleek uiteindelijk speling op het vliegwiel.
Gewoon eens iets om wellicht eens op te letten omdat er nu erg gefixeerd word op wielen assen en draagarmen.. en deze zijn allemaal al gecontroleerd als ik het begrijp.
Maar zie dat het een automaat betreft dus vliegwiel gaat idd niet op O-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 09.03.2021 - 11:07  ·  #66
Dat scheelt dan weer. Een T6 heeft die niet.

Wel allerlei andere mogelijke tril makers. Cardanas bijv. Aandrijfassen. Achteras. Tussenbak.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 12.03.2021 - 01:15  ·  #67
In zijn algemeenheid gelden er 3 regels bij trillen:
  • het zijn je banden
  • en toch zijn het de banden
  • kijk nog eens naar de banden voordat je verder kijkt

Daarna ga je natuurlijk eerst controleren wat gratis kan
  • wielenset wisselen met een setje wielen waarbij de eigenaar zeker weet dat ze niet trillen
  • varieer de bandenspanning eens met 3 tiende extra of juist een paar tiende minder
  • pasvlakken van de naven goed reinigen
  • Misschien kun je veilig op een kolombrug gas geven tot aan de tril-snelheid? (even checken bij mensen die daar verstand van hebben)

Onderdelen ga je pas vervangen als je duidelijke aanwijzing hebt dat ze op zijn
Daarna ga je beginnen bij met de goedkoopste vervanging tenzij je het laat doen, dan doe je ivm arbeidskosten de hele zaak in 1 x.
Marcel@V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weurt
Leeftijd: 43
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

 · 
Posted: 20.03.2021 - 15:43  ·  #68
Kleine update wat betreft het trillen, hobbelen van de V70.
Nieuwe wiellagers/wielnaaf gemonteerd en tijdens het monteren gezien dat 1 v.d. stabilisatiestangen (verbinding stabilisatorstang veerpoot) op de koppeling kapot was. Tevens zit de stabilisatorstang niet exact in het midden.
Wat merkte ik bij nieuwe lagers, lichte verbetering. Na het vervangen van de nieuwe Lëmfjorder stabilisatorstangetjes en meteen de aandrijfassen van nieuwe hoes en vet voorzien, ik heb de homokineten met rust gelaten, dit was een significante verbetering!
Nu voel ik dus nog wat en dat is vooral met het gas geven in 4e of 5e versnelling vanaf 80 t/m100, maar lang niet zo heftig meer.
Nadeel is nu dat de V eerst uitgelijnd moet worden en ik nog iets van beweging voel met het bovengenoemde.
Ik heb nu als verdachte de fusee kogels, schokbrekers en veerpootlagers.. :P
Kortom denk ik dat deze ook vervangen gaan worden en dan pas uitlijnen.

Groetjes Marcel
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 20.03.2021 - 17:07  ·  #69
Dat klinkt of je grootste dader(s) te pakken hebt.
Trillen bij accelereren klikt als motorsteun, koppeling oid.
Marcel@V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weurt
Leeftijd: 43
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 05.04.2021 - 11:32  ·  #70
Kleine update m.b.t. het trillen. Afgelopen week bij Dennis Volvoservice Elst geweest. Het plan was balanceren en uitlijnen+controle. Het resultaat goed gebalanceerde wielen, uitlijnen pas als de veerpootlagers+rubbers vervangen zijn.
(Ik denk de schokbrekers ook maar meteen :-/ )
De hoofdverdachte van het trillen zijn toch de aandrijfassen, de lange rechtse heeft de meeste speling heb ik te horen gekregen. Trillen is meest merkbaar vanaf 70-80 kmh vooral met accelereren, maar een stuk minder als eerst. Op kruissnelheid niet echt waarneembaar meer.
Mocht ik het nog niet vermeld hebben, de fusee kogels voorzijde ook vervangen en ik moet gaan kijken naar een stabilisatorstang die in het midden blijft zitten. Ik heb toen zo'n pu bussen set t.b.v. stabilisatorstang aangeschaft en gemonteerd, ik moest de originele zwarte eraf snijden/schrapen "leuke" klus was het >_< . Ik heb toen "blind" (niet naar diameter gekeken) dit aangeschaft, ze zitten er best strak omheen. Helaas schuift de stabilisatorstang telkens naar 1 kant.

Dit is hoe het er tot nu toe voorstaat, we hebben weer wat te doen!
Marcel@V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weurt
Leeftijd: 43
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: V70 trilt vanaf +- 90km/h

 · 
Posted: 18.04.2021 - 16:35  ·  #71
De aandrijfassen hebben het gehobbel/trillen veroorzaakt, vooral te voelen bij het accelereren (vast gesteld bij volvoservice Elst, thanks daarvoor!). Dusss, getril of iets dergelijks wat vooral bij acceleratie plaats vind, daar zijn hoogstwaarschijnlijk de aandrijfassen voor verantwoordelijk.
Na het vervangen van 1 v.d. aandrijfassen (lange rechtse) is het gehobbel bijna weg. Nu de linkse nog. ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0