V70NN geeft "olie peil laag" maar dipstick geeft vol aan...

Calibratie of sensor of toch wat anders?

 
 
 
 
 
RogerRoger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heemstede
Leeftijd: 44
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: V70NN geeft "olie peil laag" maar dipstick geeft vol aan...

 · 
Posted: 18.01.2024 - 22:54  ·  #16
Vrouw lief terug van een tripje met vriendinnen. Thuiskomst met de mededeling dat de auto weer "oliepijl laag" geeft. Ik begin mij af te vragen of het verkeerde olie is want ik kan mij niet herinneren dat we voorgaande jaren dit issue hadden. PCV nog keer gechecked, zuigt als een malle.
Hebben jullie wel eens van een piston soak gehoord, dit met Berryman B12? Dit gelezen op deze site:
https://www.swedespeed.com/thr…an.659318/

Voordat we aan engine rebuild gaan denken even deze filmpjes kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=84MylatwpN8
https://www.youtube.com/watch?v=V5e3xQeXCLo

Wat denken jullie??

Grtn
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70NN geeft "olie peil laag" maar dipstick geeft vol aan...

 · 
Posted: 19.01.2024 - 01:58  ·  #17
Als de oliepeilstok vol aan geeft, en de elektronische sensor laag, dan ga ik voor een defecte oliepeilsensor/oliekwaliteitsensor.

Als je geschreven topic klopt, dan is er geen olieverbruik, gemeten via de peilstok?

Ps: te veel vacuĆ¼m bij de olievuldop is ook niet goed bij een 2.5T NN. Heb je soms vreemde fluit geluiden bij stationair? En gaan deze weg na los halen olievuldop?
RogerRoger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heemstede
Leeftijd: 44
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: V70NN geeft "olie peil laag" maar dipstick geeft vol aan...

 · 
Posted: 19.01.2024 - 16:01  ·  #18
Dank voor je reactie. Moet toch even correctie aangeven, na de trip van vrouwlief was de olie net onder het onderste streepje. Geen fluittoon bij starten, gewoon netjes aanslaan en dan even verhoogd stationair om vervolgens mooi te lopen. Gisteravond de turboslang losgehaald en die was schoon, dus turbo seals lijken mij in orde.

Vanmorgen 700ml olie bijgevuld en staat nu ongv op 3/4 op pijlstok. Net met naar huis rijden en warm stevig door trekken kwam de melding "oliepijl laag" opeens weer aan, dan krijg ik weer het idee dat het aan de olie pickup in het carter kan liggen.

Issue blijft:
- olie verbruik Castrol 5W30 (toch naar LiquiMoly 5w40 met onze Obbetune?)
- onderkant droog
- PCV zuigt oke
- VVT droog
- Auto rookt niet
- Uitlaat schoon

Zou het dan gum in de zuigers/cylinder zijn maar dan moet hij ook roken bij het rijden.
Onze andere V70 uit 2005 drinkt praktisch geen olie..... raar....

Groeten,
Rogier
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 106
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: V70NN geeft "olie peil laag" maar dipstick geeft vol aan...

 · 
Posted: 19.01.2024 - 16:26  ·  #19
Het is niet altijd even duidelijk of je het oliepeil ook gemeten hebt met de peilstok nadat je de melding krijgt.

Als er genoeg olie aan de peilstok zit, maar je sensor zegt dat er te weinig in zit lijkt het me logisch dat de sensor stuk is. Maar als er inderdaad te weinig olie aan je peilstok zit, verdwijnt de olie ergens naartoe. Blijf je de melding houden tot je er nieuwe olie bij gooit? Of gaat de melding weer weg als je de auto een tijdje uit zet?

Komt er veel olie terug in het carter (stijgt het peil aan de peilstok) nadat je de auto even uit hebt laten staan? Als het niet uit de uitlaat verdwijnt, en niet uit het blok lekt, moet het ergens in het blok blijven.

Wat gebeurt er als je een seconde of 5 hoogtoerig op de motor remt en dan een dot gas geeft? Krijg je dan wel blauwe rook? Mijn B4204T5 verbruikt heel veel olie via de klepseals, maar hij rookt niet blauw en stinkt ook bijna niet, totdat je bovenstaande doet. Dan walmt hij een paar seconden lekker blauw en ben ik mijn bumperklever opeens kwijt haha.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0