v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 
 
 
 
 
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 16.11.2023 - 09:48  ·  #16
Misschien dat je hier wat aan heb .

https://blog.fcpeuro.com/diagn…2624000li0

Ik heb zelf een R , ik herken die problemen niet, wel had ik trillingen tijdens het remmen maar na het vervangen van de schijven en blokken was dit verdwenen.
succes met het zoeken van je probleem

Groet

Audy
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4111
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 16.11.2023 - 12:14  ·  #17
Als de snelheid niets uitmaakt (60/80/100) dan ligt het dus juist niet aan de wielomwentelingen, want die veranderen wél bij de snelheid. En dus dan vermoedelijk ook niet aan de draaiende delen die achter het wiel zitten (remmen, wiellagers, assen). Of verandert de frequentie van de trilling wel?
Verandert de trilling niet met het motortoerental?
Heb je motorsteunen van PU of PU inserts? Dan worden er een stuk meer trillingen doorgegeven aan de carrosserie.
Ook heb ik zelf in het verleden gemerkt dat het uitmaakt hoe de motorsteunen worden vastgezet (onder spanning of niet). Als de motorsteunen onder spanning zijn vastgezet, kan het ook zijn dat ze meer trillingen doorgeven dan nodig. Met name de torquesteunen die het kantelen van het blok tegengaan. Dat zijn de steunen bovenaan de balk over het blok, en onderaan van de versnellingsbak naar het subframe. Zijn dat OEM steunen of aftermarket? Zo ja, welk merk? Kan ook zijn dat die stugger zijn en meer trillingen doorgeven. Strak is leuk bij een R, maar een beetje rubber heeft ook wel een functie vwb comfort.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1530
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 16.11.2023 - 16:21  ·  #18
Dat wat je beschrijft doet mij heel erg denken aan een Citroën Xm V6 die ik heb gehad.

Heerlijk wagen als het veersysteem werkte zoals moest.

Echter, als de veercomputer vast liep was er weinig tot geen vering meer. Dat voelde dus alsof je over een wasbordje reed wat vooral met je komt te voelen was.
Snelheid, versnelling had er geen invloed op.

Mijn vermoeden gaat dan uit naar je schokdempers. Je geeft echter aan dat die nieuw zijn.

Zou er er toch iets mis kunnen zijn in je 4C systeem ?
errie96
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 21.11.2023 - 06:49  ·  #19
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de naven te contoleren (donker als ik 's ochtends eg ga en donker als ik thuis kom). Kan dit dmv een meetklok? Lijkt mij dan snel te achterhalen of dezen nog rond en vlak zijn...

Waar ik deze week wel achter kwam is dat het linker voorwiel aanzienlijk stukje warmer wordt dan de overige banden. Velgen hadden geen temperatuur verschil. Zou het dan wellicht uitlijning kunnen zijn? Ook al zou je zeggen dat je zoiets meer in het stuur zou moeten voelen. Auto gaat ook gewoon rechtdoor en trekt niet...
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 21.11.2023 - 09:05  ·  #20
Quote door errie96

Ik ben er nog niet aan toegekomen om de naven te contoleren (donker als ik 's ochtends eg ga en donker als ik thuis kom). Kan dit dmv een meetklok? Lijkt mij dan snel te achterhalen of dezen nog rond en vlak zijn...

Waar ik deze week wel achter kwam is dat het linker voorwiel aanzienlijk stukje warmer wordt dan de overige banden. Velgen hadden geen temperatuur verschil. Zou het dan wellicht uitlijning kunnen zijn? Ook al zou je zeggen dat je zoiets meer in het stuur zou moeten voelen. Auto gaat ook gewoon rechtdoor en trekt niet...


Temperatuur verschil is meestal een kapot wiellager of een rem die blijft hangen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4111
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 21.11.2023 - 09:19  ·  #21
Ik zou het eerder in de rem zoeken dan het wiellager. Als het wiel al voelbaar warmer is dan de andere, dan is er flink wat warmte afgegeven via en via geleiding of straling in het wiel terechtgekomen... waar die warmte vandaan gekomen is, is dan dus echt wel heet geworden.
Een infrarood thermometer is daar erg handig voor, die wijs je op een punt (heeft meestal zo'n rood laserpuntje) en geeft de temperatuur aan, op die manier kan je makkelijk aflezen waar het het heetst geworden is. Of anders na een stuk snelweg uitvoegen op een parkeerplaats / tankstation, liefst als het rustig is, zoveel mogelijk zonder remmen tot stilstand komen (terugschakelen...) en dan na stoppen aan de wielen voelen. Als je de rem niet hebt aangeraakt kan je de remschijven gewoon aanraken, die zijn dan koel. Als er een heet of voelbaar warmer is dan de rest dan weet je wel hoe laat het is. Doe voorzichtig want er is niet veel nodig om een remschijf gloeiend heet te laten zijn, dus verbrand je vingers niet.
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 743
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 21.11.2023 - 09:31  ·  #22
Wat ik lees is dat de banden verschillen in temperatuur, de velgen (!) niet.

Opzich vreemd maar de remmen etc zou je dan wel uit kunnen sluiten.
errie96
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 21.11.2023 - 11:01  ·  #23
Ik zal dit vanmiddag eens checken. Volgensmij heb ik wel ergens zon infrarood thermometer liggen.
Gisteren kon ik de remschijf links voor gewoon aanraken zonder mijn vingers te branden. de warmte verschillen zitten ook meer op het loopoppervlakte van de band.

Zal d thermometer ook eens richten op de wielbouten, als deze aanzienlijk warm zijn zou ik kunnen concluderen dat er iets mis is met de wiellagers.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4111
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 21.11.2023 - 12:56  ·  #24
Dan misschien een slechte schokbreker, of vervorming in de band waardoor die meer hobbelt = meer vervormt en dus meer opwarmt? Of toespoor / uitlijning niet goed waardoor er meer rolweerstand is?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5835
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 21.11.2023 - 23:08  ·  #25
misschien gaat ie wel rechtdoor door de extreme uitlijning. heel grof uitlijning checken: stuur recht vooruit > horizontaal van voren naar achteren over het midden van de band kijken. Dus op je knieen horizontaal over het midden van de band kijken van voorband naar achterband. de banden mogen aan de voorkant iets naar binnen staan tov de achterband. aan beide kanten ong een mm. Als je daar grote afwijking ziet klopt er iets niet in de uitlijning. Ook al gaat ie rechtdoor.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 21.11.2023 - 23:41  ·  #26
Hoe groot is het verschil van temperatuur vd wielen op dezelfde as? Gemeten op dezelfde punten links en rechts? Altijd meten op de velg en niet band.

Ik meen dat de remmen rondom zijn vernieuwd? Dat is zelf gedaan toch? Ging er een zuiger moeilijker terug van 1 vd klauwen?

Ik houdt het op een band/velg aangezien het al vanaf een lage snelheid waarneembaar is.

Welke velgen zitten er op? Orig Volvo R velgen?

Na vervanging van schokdempers voor en draagarmen voor, moet er uiteraard uitgelijnd worden, maar dit lijkt me logisch. Is dit gedaan?
errie96
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 22.11.2023 - 06:45  ·  #27
wisselen van de remblokken en schijven heb ik inderdaad zelf gedaan. alle zuigers gingen eenvoudig terug.
De remmen worden ook niet extreem heet, lat staan de velgen. Die blijven gewoon koud.

orginele volvo r velgen zijn gemonteerd. Na vervangen van de dempers is de auto uitgelijnd, dit is afgelopen deemceber gebeurt.
Nog bij de vorige eigenaar.

Ik zal op kort termijn eens tijd vrijmaken om de auto op te krikken en de banden stuk voor stuk eens met de hand rondraaien. kijken of ik iets vaan hoogteslag ga zien.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 29.11.2023 - 23:37  ·  #28
Er moet toch iemand in de buurt zijn met een setje wielen dat op eigen auto gegarandeerd niet trilt.
Dan natuurlijk (voor de zekerheid) wel even de naven goed schoon maken. Een perfect wiel dat scheef op de naaf zit vanwege een steentje tussen de naaf en wiel, zal perfect van de balanceermachine komen, maar toch hobbelen.
Gelijk even van de gelegenheid gebruik maken om een slinger aan het wiel te geven en op de veer voelen naar haperende wiellagers.

En natuurlijk... een krom wiel of een band met hoogteslag kan perfect in balans zijn. Er komt meer kijken bij een vloeiend ritje dan alleen balans.
errie96
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 30.11.2023 - 17:03  ·  #29
Eindelijk tijd gevonden om de auto op te krikken en de wielen te laten draaien.

Er lijkt toch hoogteslag in te zitten... Hier maar weer mee naar de banden boer..
Of iemand hier nog een tip voor? Velgen zijn door de vorige eigenaar recent opnieuw gecoat, is hier iets mis gegaan?

Wel gek dat dit zulke trillingen kan veroorzaken die niet toerental of snelheid afhankelijk is...

Zojuist ook ff gereden op een wat lagere bandenspanning, dan zijn de trillingen nagenoeg weg.
Afspraak met de bandenboer staat inmiddels gepland!
Gummiebeer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 43
Berichten: 140
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: v70r 2004 trillen/hobbel gevoel (alsof je over wegmarkering rijd)

 · 
Posted: 30.11.2023 - 18:22  ·  #30
Ooit Semperit banden laten monteren op de S60 wat achteraf ook drama was met trillingen. Daar zat ook een hoogteslag in achteraf. Het is ook niet vreemd dat je dat bij elke snelheid voelt want de band is domweg niet rond.
Sowieso zijn Volvo's kieskeurig met banden is mijn ervaring. Hier komen enkel Michelin of als budget Nexen eronder, die doen het lekker onder een Volvo.
Tip: kijk goed mee als er gebalanceerd wordt, een kleine hoogteslag geeft grote gevolgen!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0