V70R Brambo67, nieuwe vragen over verwarming, stoelverwarming, met ontwikkelingen. Zoek nu creativiteit!

Heb de ACC aan de praat maar de stoelverwarming nog niet!

Brambo67
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

V70R Brambo67, nieuwe vragen over verwarming, stoelverwarming, met ontwikkelingen. Zoek nu creativiteit!

· 
Posted: 07.03.2018 - 16:23  ·  #1
Ik heb de R vandaag aan VIDA gezet en uitgelezen. Ik kwam de volgende melding tegen die gerelateerd is:

CCM-DD01 LIN-bus 1 Signal too high/Signal too low.

Ergens op het web vond ik iemand die een soortgelijke issue heeft gehad; stoelverwarming doet het niet en de ACC regelt niet meer goed. Het volgende heb ik gedaan:

1. Groen stekker uit de stoelverwarmingsmodule onder de stoel en dan proberen de ACC via VIDA opnieuw te calibreren. Helaas weer een foutmelding en geen communicatie meer en dus geen succes
2. Ook de twee grijze stekkers eruit gehaald en opnieuw geprobeerd via VIDA met de ACC te communiceren en te calibreren. Dat lukte! De ACC deed het weer na te calibratie!
3. De stekkers van de stoelverwarming onder de stoel er weer in en alles getest. ACC ging weer mis maar nu een kant heet en de ander wel regelbaar. VIDA gaf weer de LIN-bus 1 storing weer, die weg was nadat ik de stoelverwarming had losgekoppeld
4. Weer alles los en opnieuw alles gecalibreerd met succes.
5. Weer de stekkers er in opnieuw geprobeerd. Weer mis en weer hele riedeltje opnieuw.
6. Nu maar de stekkers van de stoelverwarming eruit gelaten en een werkende ACC

Mijn conclusies:

Het probleem met de ACC en de stoelverwarming zit in de stoelverwarming van de bestuurder. Als de groene stekker uit de module is blijft de stoelverwarming tóch voor de storing in LIN-bus zorgen. Als ik de grijze stekkers verwijder heb ik dat probleem niet. Daaruit leidt ik af dat de storing NIET in de fysieke verwarming IN de stoel zit (kortsluing in de draden) maar in de module zelf of in een van de twee grijze stekkers. Volgen jullie me nog????

Vindt het een vaag verhaalen sanp niet hoe het ontstaan kan zijn. Ik weet alleen dat ik tijdens de koude periode een slechte start heb gehad waarbij er iets gebeurd zou kunnen zijn. Is zo'n stoelverwarmingsmodule los te koop en zo ja moet ie dan ingeleerd worden? Wil toch wel graag een warme kont en bovendien wil ik dat alles het doet in mijn auto... Behalve de AQ-sensor. Die is me te duur om te vervangen en gaat altijd stuk. Maar da's een ander verhaal.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: V70R Brambo67, nieuwe vragen over verwarming, stoelverwarming, met ontwikkelingen. Zoek nu creativiteit!

· 
Posted: 07.03.2018 - 17:32  ·  #2
De stoelverwarmingunit is een klein doosje wat onder je stoel zit. Deze is los te koop. Ook gebruikt.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

Re: V70R Brambo67, nieuwe vragen over verwarming, stoelverwarming, met ontwikkelingen. Zoek nu creativiteit!

· 
Posted: 07.03.2018 - 22:23  ·  #3
Ben er nu achter dat ik waarschijnlijk stekkers door elkaar heb gehaald. De groene is namelijk voor de zitting waarbij bruin en grijs de voeding zijn en geel voor de temperatuursensor in de zitting. De grijze stekker met drie draden, rood (+), zwart (-) en blauw bedient de stoelverwarming en zorgt voor stroom. Blauw is de LIN-bus draad.

Wat ik nu wil doen is een voor aansluiten en zien wat er gebeurt. Dus twee testen; een met grijs en groen en een met grijs en grijs. Kijken wat er dan met de kachel gebeurt en in VIDA.

Hoe kan ik de matjes in zitting en leuning doormeten op kortsluiting of draadbreuk? Ik heb een multi-meter maar ben geen electricien. Wat hulp wordt gewaardeerd. Eventueel kan ik de modules van beide stoelen wel omwisselen om te kijken of het daarin zit.

Ik weet nu in ieder geval door te testen dat de stoelverwarming aan de bestuurderskant de boosdoener is. Nu nog uitzoeken of het gaat om de matjes in zitting of leuning, de module onder de stoel of uiteindelijk de bekabeling of een stekker.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 22:29  ·  #4
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.03.2018 - 21:05  ·  #5
Vandaag de connectoren doorgemeten. Het blijk dat ik het fout had met de stekkers. De grijze met een rode, zwarte en blauwe draad is de voeding met de LIN-bus kabel (blauw) Deze heb ik doorgemeten en er staat 12V op de rode en de zwarte draad.

Op de groene stekker heb ik de bruine en de grijze kabel doorgemeten op weerstand. Ik heb daar 1Ohm gemeten, geen kabelbreuk dus of breuk in de mat. Tenslotte heb ik de grijze met de rode en de zwarte kabel gemeten; 0,7Ohm. Zoals het nu lijkt zit het in de module onder de stoel, tenzij de sluiting in de zitting ontstaat als ik ga zitten. Eerst maar eens de stoelen losdraaien en dan modules omwisselen. Iemand nog suggesties/tips?
Brambo67
Forumlid.
Subject:

V70R Brambo67, stoelverwarmingsmodule vervangen, geen LIN-bus storing meer, CCM doet het maar geen warme billen...

· 
Posted: 12.03.2018 - 20:30  ·  #6
Vandaag nieuwe module ontvangen uit een XC90 van 2011. Nummer van Volvo kwam overeen, ziet er hetzelfde uit en ook van dezelfde leverancier; Kongsberg. Stoel los, oude module eruit en nieuwe erin. Storing komt niet terug en verwarming blijft werken met stoelverwarming aangesloten. Alleen... de stoelverwarming doet het niet. Moet je die soms ook weer kalibreren na vervangen? Heb'm nog niet aan VIDA gehangen om te kijken of er een foutmelding in zit. Kan in ieder geval geen LIN-bus zijn want anders ging ook de CCM (climate control module) weer in storing en die blijft het doen.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.03.2018 - 00:34  ·  #7
Controleer inderdaad in Vida of het daar wel 'aan' staat.
Overigens: als de lampjes van de stoeverwarming op het dashboard NIET branden, dan moet de software opnieuw geladen worden.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.03.2018 - 13:14  ·  #8
Quote door brulkjaer

Controleer inderdaad in Vida of het daar wel 'aan' staat.
Overigens: als de lampjes van de stoeverwarming op het dashboard NIET branden, dan moet de software opnieuw geladen worden.

De lampjes branden wel. Ik zal een dezer dagen met VIDA maar weer eens kijken.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 13.03.2018 - 15:05  ·  #9
Wellicht dat je de temperatuur opnieuw moet instellen?
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.03.2018 - 22:57  ·  #10
Quote door Steve

Wellicht dat je de temperatuur opnieuw moet instellen?

We gaan het zien. Ik ga dit weekend denk ik even aan de slag.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.03.2018 - 08:46  ·  #11
Vandaag even op de bijrijdersstoel gezeten en.... inderdaad; ook geen warme bips. Zal dan toch wel via VIDA moeten denk/hoop ik. Geen idee wat het is. Lampjes gaan branden zowel links als rechts, de matjes in de stoelen worden alleen niet warm...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 14.03.2018 - 09:17  ·  #12
Ik verdenk de temperatuur instelling in Vida.

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk na m’n Total can update ook vind dat m’n stoelen niet meer echt warm worden.

Ik zal ook eens kijken naar de instellingen in Vida en de temperatuur, indien mogelijk, hoger zetten.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.03.2018 - 11:02  ·  #13
Quote door Steve

Ik verdenk de temperatuur instelling in Vida.

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk na m’n Total can update ook vind dat m’n stoelen niet meer echt warm worden.

Ik zal ook eens kijken naar de instellingen in Vida en de temperatuur, indien mogelijk, hoger zetten.

Bij mijn V70R worden beide stoelen helemaal niet meer warm... Ik verdenk een nog aanwezige foutmelding van het veroorzaken hiervan maar we gaan het zien. Hopelijk heb ik vanavond al even tijd om het op te lossen.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.03.2018 - 20:51  ·  #14
Na een 'VIDA-sessie' werkt de stoelverwarmimg weer. Het is een kwestie van foutcodes wegschrijven, VIDA afsluiten en opnieuw opstarten. Dus da's mooi. Helaas nu een 'motorservice'-melding.... Grrrr.... Om gek van te worden. Zal wel weer overgaan want rijdt prima. Volgens mij probeert de auto mij iets te vertellen......

Selected quotes for multi-quoting:   0