V70R Brambo67, nieuwe vragen over verwarming, stoelverwarming en ???

'The saga continues...'

Brambo67
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

V70R Brambo67, nieuwe vragen over verwarming, stoelverwarming en ???

· 
Posted: 06.03.2018 - 20:11  ·  #1
Tijdens de afgelopen koude periode viel me op dat het wel heel erg lang duurde voordat de motor warm werd. Denk aan minimaal 40 km rijden met een snelheid van 80 km/u. Nu het weer minder koud is gaat het sneller maar doet zich een ander probleem voor. Ik krijg het nu wel heel erg warm... Ik heb nu ontdekt dat de warme lucht ongebreideld het interieur instroomt, of ik de verwarming nou op automatisch zet of handmatig op koel. Zelfs bij de ventilator uit stroomt hele warme lucht naar binnen. Niet prettig dus. Heeft iemand een tip waar ik naar kan zoeken?

Ook de stoelverwarming doet het niet meer op de bestuurdersstoel. De lampjes in het knopje doen het maar de verwarmingvan de stoel dus niet.

Laatste vraag is dat bij de rotonde bij mij in de wijk, een lange bocht linksom, het linker voorwiel lijkt aan te lopen. Kan dit een wiellager zijn?

Zit weer werk aan te komen dus.... Maar goed. De R wordt steeds beter ;-)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: V70R Brambo67, nieuwe vragen over verwarming, stoelverwarming en ???

· 
Posted: 07.03.2018 - 17:57  ·  #2

Laatste vraag is dat bij de rotonde bij mij in de wijk, een lange bocht linksom, het linker voorwiel lijkt aan te lopen. Kan dit een wiellager zijn?

Iets minder ruig een rotonde nemen? :lol:

Of tegengesteld.....
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 17:59  ·  #3
Wel bekend probleem van de R dat wielen aanlopen. Even stuur uitslag begrenzers checken op slijtage (2 boutjes), kunt ze omdraaien heb je nog een verse kant. Bij mij lopen zomerwielen niet aan, winter wel, zal wel ET waarde zijn.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.03.2018 - 23:31  ·  #4
Aanlopen: kan ook het stofschild van de schijfremmen zijn. Als dat maar iets verbogen is, geeft dat ook een schurend geluid.
Het aanlopen in de wielkast klinkt wat lager, het aanlopen van het stofschild klinkt duidelijk hoger, meer metalig.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.03.2018 - 09:05  ·  #5
Quote door brulkjaer

Aanlopen: kan ook het stofschild van de schijfremmen zijn. Als dat maar iets verbogen is, geeft dat ook een schurend geluid.
Het aanlopen in de wielkast klinkt wat lager, het aanlopen van het stofschild klinkt duidelijk hoger, meer metalig.

Zat ik zelf ook al aan te denken. Geluid van wiellager ken ik niet maar R gaat een dezer dagen toch op de brug voor wat kleine dingen. Ga dan even kijken.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 08.03.2018 - 11:51  ·  #6
De R heeft toch standaard ook stuuruitslagbegrenzing op de tandheugel?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.03.2018 - 17:45  ·  #7
Dat zou wel moeten, hoewel het achteraf ook nog is in te bouwen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 08.03.2018 - 18:52  ·  #8
Laatst toen je auto op ee brug stond zag ik dat je rechter voorwiel net als die van due can mij een slijtplek heeft gemaakt. Ik weet niet of dat het een oude plek was maar dat duidt natuurlijk op aanlopen.
Bij die van mij lopen alleen m’n winterwielen aan bij een volledige stuuruitslag want die banden zijn nog net weer ff iets breder.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.03.2018 - 18:57  ·  #9
van die verwarming kan de regelklep zijn die warme en koude lucht van buiten mengt zit voor de kachelmotor zit een elektronisch motortje op die de klep regelt Denk ff je kachelmotor eruit halen en kijken of die klep beweegt ja of nee
En de stoel kan een losse kabel zijn onder de stoel zelf even kijken of daar nog alles vast zit
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.03.2018 - 20:55  ·  #10
Quote door Steve

Laatst toen je auto op ee brug stond zag ik dat je rechter voorwiel net als die van due can mij een slijtplek heeft gemaakt. Ik weet niet of dat het een oude plek was maar dat duidt natuurlijk op aanlopen.
Bij die van mij lopen alleen m’n winterwielen aan bij een volledige stuuruitslag want die banden zijn nog net weer ff iets breder.

Het is geen rubber op de wielkastbekleding. Die plek zat er al. Ik vermoed dat de stofplaat aanloopt, zo klinkt het in ieder geval.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.03.2018 - 21:00  ·  #11
Quote door Dimitri1970

van die verwarming kan de regelklep zijn die warme en koude lucht van buiten mengt zit voor de kachelmotor zit een elektronisch motortje op die de klep regelt Denk ff je kachelmotor eruit halen en kijken of die klep beweegt ja of nee
En de stoel kan een losse kabel zijn onder de stoel zelf even kijken of daar nog alles vast zit

Ik heb in een andere post al geschreven dat het zit in de stoelverwarming van de bestuurdersstoel. Dit gaf VIDA ook aan. Als ik de stoelverwarmingsmodule loskoppel kan ik 'gewoon' kalibreren in VIDA en werkt de verwarming weer. Zodra ik de stoelverwarming aansluit geeft ie weer een LIN-bus storing in VIDA en is de CCM (regeleenheid van de airoc etc.) van slag. De eerste keer dus beide zijden alleen maar warm en daarna bij doortesten een kant warm of juist koud. UIteindelijk is de stoelverwarming nu ontkoppeld.

Selected quotes for multi-quoting:   0