V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

Schutten heeft stuurpomp vervangen maar is niet juiste model

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 17.04.2018 - 10:54  ·  #31
Dat achteruit bidden zal t wel gedaan hebben! 😊
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 17.04.2018 - 13:05  ·  #32
Quote

Dat achteruit bidden zal t wel gedaan hebben!


Denk juist dat daar het probleem in zat. Was natuurlijk niet te verstaan.

Maar Otto, is het probleem nu ook opgelost?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 17.04.2018 - 14:38  ·  #33
Volgens mij wel. Het luistert alleen heel nauw hoe strak die solenoid wordt vastgezet. Er zit een handleiding bij die aangeeft dat je 'm in twee stappen vast moet zetten, boutje voor boutje, eerst 1,5 Nm en daarna 2,8 Nm. Zo nauwkeurig kan ik niet meten, dus het kan zijn dat 'ie te strak zit.
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 17.04.2018 - 15:09  ·  #34
Mooi dat het gelukt is. Merk je echt een duidelijk verschil tussen sturen op snelheid en bij stilstand? Ik denk dat ie van mij ook naar de vaantjes is. Maar goed, moet ook nog de speling oplossen. Heb speling op iedere stand van het stuur, dus niet alleen rond de middenstand maar bij alle standen, zowel linksom als rechtsom. Verder maakt het ook niet uit of de stuurkolom helemaal ingedrukt is of juist niet. Tenslotte geen speling op wielen als de R op de brug staat. Conclusie; kruiskoppeling?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 40053
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 17.04.2018 - 18:57  ·  #35
Zo zie je maar Otto, de aanhouder wint.💪🏼
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 18.04.2018 - 11:58  ·  #36
Inderdaad, het doet 't allemaal weer. Geen gekke dingen tot zover. Maar het LIJKT zo simpel, dit is geen klusje als je een halfuurtje tijd hebt en geen freubelgereedschappen hebt.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 24.04.2018 - 10:27  ·  #37
Quote door Brambo67

Mooi dat het gelukt is. Merk je echt een duidelijk verschil tussen sturen op snelheid en bij stilstand? Ik denk dat ie van mij ook naar de vaantjes is. Maar goed, moet ook nog de speling oplossen. Heb speling op iedere stand van het stuur, dus niet alleen rond de middenstand maar bij alle standen, zowel linksom als rechtsom. Verder maakt het ook niet uit of de stuurkolom helemaal ingedrukt is of juist niet. Tenslotte geen speling op wielen als de R op de brug staat. Conclusie; kruiskoppeling?


Kruiskoppeling kan je zien als je onder de motorkap tussen de abs-pomp en de rembekrachtiger door omlaag kijkt. Die verdacht ik namelijk ook. Dus even iemand aan het stuur laten draaien en jij met een lampje erbij kijken of daar ruimte op zit.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 24.04.2018 - 10:29  ·  #38
Stuurbekrachtiging toch niet helemaal in orde! Vanmorgen was 't weer wat kouder, en dan is 't de eerste 5 km alsof je een 10-tonner op platte banden aan het rondsturen bent, maar als 'ie op temperatuur is wordt 't steeds beter.

Ik ga eerdaags even het zeefje dat bij de solenoid geleverd zat eruit wurmen. Die was in de oude situatie namelijk niet aanwezig en ik bedenk me dat dat zeefje bij koude motor en dus dikkere stuurbekrachtigingsolie de doorstroming eerder kwaad dan goed doet.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 24.04.2018 - 10:36  ·  #39
Pas maar op dat er geen boutjes afbreken.

Ik vraag me af of het zeefje zo veel verschil kan maken. Ik betwijfel het.

Blijf van mening dat de stuurinrichting van de R iets spookachtigst heeft met die vage kwalen.

Die vsn mij deed het tegenovergestelde, stuurde zwaar (gaf weerstand) als de boel warm was.

Gewoon met een caravan gaan rijden. Dat was bij mij de remedie :lol:
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 24.04.2018 - 11:16  ·  #40
Nou, dat zeefje is heel fijn en olie is dikker als 'ie koud is, vandaar. Daarbij: oorspronkelijk zit 'ie er niet tussen. Trial & error...
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 04.04.2020 - 12:12  ·  #41
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de Selenoid vervangen van mijn V70R uit Okt 2003. Toen ik hem kocht in 2017 stuurde hij al enorm zwaar, toen zat er rode olie in. Toen ik er groene in deed ging het al vele malen beter, maar alsnog vond ik hem zwaar sturen.
Nu de selenoid vervangen (€46,- incl BTW dealer) is is het een compleet andere auto.......stuurt gewoon zoals het hoort :) Dit zijn de leukste reparaties, maar je moet er maar net even achterkomen via de dit forum. :) Ik stond op het punt een nieuw stuurhuis te monteren.

Hetzelfde gold voor het asje van de hoogtemeter achter. Als een tijd gebonk wat steeds erger werd, terwijl de ophanging en schokdempers nog in prima conditie verkeerde. Op het forom gelezen over een "asje". Die bij de dealer voor 26 euro gehaald en probleem opgelost :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 40053
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 04.04.2020 - 12:16  ·  #42
Mooie feedback, bedankt hiervoor.👍🏻
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 09.04.2020 - 17:27  ·  #43
Bijzonder, ik heb ooit bij mijn R de stekker eraf gehaald om te ervaren wat het verschil zou zijn. Hij stuurde tot zo’n 20km/h wat zwaarder, daarboven geen verschil.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3940
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 09.04.2020 - 18:53  ·  #44
Volgens mij is het idd zo dat die snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging er voor zorgt dat het nog lichter stuurt bijlage snelheid. Niet zo zeer zwaarder bij hoge snelheid
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 09.04.2020 - 19:20  ·  #45
Quote

Volgens mij is het idd zo dat die snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging er voor zorgt dat het nog lichter stuurt bijlage snelheid. Niet zo zeer zwaarder bij hoge snelheid

Zo heb ik het ook begrepen. Er wordt onder een bepaalde snelheid een “bypass” afgesloten waardoor er meer hulp is bij het sturen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0