V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

Schutten heeft stuurpomp vervangen maar is niet juiste model

 
 
 
 
 
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 09:03  ·  #1
Zoals in de titel al omschreven; Schutten heeft mijn stuurpomp vervangen tijdens het inbouwen van de B5244T5 motor. Er bleek een hoek uit de poeli te zijn van de originele pomp (foto volgt) Ze hebben een andere gemonteerd. Deze heeft echter een andere code en levert ook minder druk (110 Bar tegen 120 Bar wat de originele pomp levert) De originele pomp leek ook wat te lekken op de as van de poeli dus ik snap de vervanging.

Nu viel ons (mijn zoon en mij) al op dat de auto zwaarder stuurt bij lage snelheden. De R is uitgerust met een Servotronic systeem van ZF. Dit betekent een ander stuurhuis maar ook een andere stuurpomp. Juist bij lagere snelheden heb je dan een lichter stuurgedrag. Bij hogere snelheden neemt de bekrachtiging af.

Foto’s zijn bijgevoegd om het verschil te laten:

Untitled by Bram Bos, on Flickr
'Nieuwe' pomp die dus niet de juiste druk levert

Untitled by Bram Bos, on Flickr
Pomp die er uit gehaald is

Untitled by Bram Bos, on Flickr
Beschadigde poeli

Untitled by Bram Bos, on Flickr
Olielekkage aan de originele stuurpomp

Ik heb nu een aantal vragen:
1. Kan dit kwaad? Ik vind het namelijk niet echt erg dat de auto wat zwaarder stuurt, ik wil echter niet de Servotronic slopen
2. Kan er een Servotronic pomp in met een 'oudere' code? Er zijn namelijk wel beschikbaar op de onderdelenmarkt maar die komen uit een oudere R.
3. Is de oude pomp, die er dus uit komt, wellicht te reviseren (olielekkage oplossen en andere poeli)?

Wie o wie kan me verder helpen?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5128
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 09:12  ·  #2
Blastaway wilde voor zijn S60 destijds ook een nieuwe pomp met nummer 146.

Was toen bij RIMA en die zij al een goede 146 zijn zeldzaam.
Had er toen 1 liggen moest iets van 100 euro kosten.

De 146 is idd voor variabele stuurbekrachtiging.
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 09:24  ·  #3
Quote door Plein69

Blastaway wilde voor zijn S60 destijds ook een nieuwe pomp met nummer 146.

Was toen bij RIMA en die zij al een goede 146 zijn zeldzaam.
Had er toen 1 liggen moest iets van 100 euro kosten.

De 146 is idd voor variabele stuurbekrachtiging.


Volgens mij dus niet... De 141 komt van mijn auto en is voor servotronic.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 10:33  ·  #4
Ik heb de stekker wel eens van mijn stuurhuis los gehad om het verschil te voelen.

Dat was er alleen bij een snelheid onder de 20km/h
Daar boven schakelt er een klep om waardoor er als het ware een interne lekkage ontstaat en het sturen zwaarder gaat.

In jouw situatie met de lagere druk kan ik me voorstellen dat zowel op lage als op hogere snelheid het stuur zwaarder moet gaan dan bij mijn auto.

Wanneer gaan we een bakkie doen? Kunnen we het vergelijken...
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 10:45  ·  #5
Quote door Steve

Ik heb de stekker wel eens van mijn stuurhuis los gehad om het verschil te voelen.

Dat was er alleen bij een snelheid onder de 20km/h
Daar boven schakelt er een klep om waardoor er als het ware een interne lekkage ontstaat en het sturen zwaarder gaat.

In jouw situatie met de lagere druk kan ik me voorstellen dat zowel op lage als op hogere snelheid het stuur zwaarder moet gaan dan bij mijn auto.

Wanneer gaan we een bakkie doen? Kunnen we het vergelijken...


Zeg het maar. Door de week ben ik erg druk vanwege werk ver van huis. Mogelijk komende zaterdag. Beetje lekker weer zou fijn zijn.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 13:09  ·  #6
Kom ik bij je op terug!

Wat het weer betreft, geloof niet dat het zicht iets van mij aantrekt maar ik zal m’n best doen.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 21:33  ·  #7
Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel verschillende pompen hanteerde Volvo dan? Bij mij staat er 119 op namelijk...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 23:29  ·  #8
Quote

Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel verschillende pompen hanteerde Volvo dan? Bij mij staat er 119 op namelijk...



Waarschijnlijk maar net wat er voorhanden is en dan vooral in de R gewoon stoppen wat de andere V70’s niet hebben😂😂
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 30.01.2018 - 23:41  ·  #9
Quote door Steve

Quote

Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel verschillende pompen hanteerde Volvo dan? Bij mij staat er 119 op namelijk...



Waarschijnlijk maar net wat er voorhanden is en dan vooral in de R gewoon stoppen wat de andere V70’s niet hebben😂😂


Soit, als ik aan 't stuur draai draaien de wielen ook, dus kennelijk werkt 't. :D
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 31.01.2018 - 09:40  ·  #10
Er zit dus wel degelijk verschil in. De een levert 110 bar en de ander 120. Je voelt ook echt een verschil. Ik ga uiteindelijk wel weer een originele terugplaatsen.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 31.01.2018 - 13:14  ·  #11
Net even wat zitten zoeken op wat dat servotronic nou inhoud. Blijkt op alle R-en te zitten, en lees dit topic ff door voor je pompen e.d. gaat wisselen! http://forums.t5d5.org/topic/15003-s60r-v70r-heavy-steering/

Blijkt dat veel problemen met stuurbekrachtiging in een R te wijten is aan onderdeelnummer 30741754: de selenoid die de mate van bekrachtiging bepaald, en die vaak de oorzaak is van zwaar en/of wisselend bekrachtigd sturen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5211
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 31.01.2018 - 13:23  ·  #12
Dat geld voor alle snelheids afhankelijke stuurhuizen!

Overigens kan het kruisstuk vd stuuras ook voor raar en zwaar stuur gedrag zorgen.
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 01.02.2018 - 11:59  ·  #13
Quote door OttoV

Net even wat zitten zoeken op wat dat servotronic nou inhoud. Blijkt op alle R-en te zitten, en lees dit topic ff door voor je pompen e.d. gaat wisselen! http://forums.t5d5.org/topic/15003-s60r-v70r-heavy-steering/

Blijkt dat veel problemen met stuurbekrachtiging in een R te wijten is aan onderdeelnummer 30741754: de selenoid die de mate van bekrachtiging bepaald, en die vaak de oorzaak is van zwaar en/of wisselend bekrachtigd sturen.


Quote door Blade

Dat geld voor alle snelheids afhankelijke stuurhuizen!

Overigens kan het kruisstuk vd stuuras ook voor raar en zwaar stuur gedrag zorgen.


De R deed niet veel goed de laatste tijd maar sturen was geen probleem totdat de stuurpomp werd omgewisseld. Ik ga dus het origineel in eerste instantie wel terugzetten. Dan even kijken of er een verschil is. Zo niet kan ik het bewuste onderdeel even lenen van ECH waar nog een R in gebruik is die zeker werkt. Ik probeer e.e.a. de komende dagen te organiseren en informeer wel even op dit forum. Hoe dan ook gaat de huidige pomp eruit omdat ie nou een keer niet in een Servotronic configuratie thuis hoort.

Ik kijk sowieso ook even naar de kruiskoppeling en andere stuuronderdelen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 01.02.2018 - 12:46  ·  #14
Bekruipt mij na het lezen het het T5D5 topic waar Otto naar verwijst toch het gevoel dat het stuur gedrag van mijn R daaraan te wijten is geweest......

Het probleem is de afgelopen ander half jaar niet meer teruggekomen dus dat is voor een latere zorg.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R Brambo67, vraag over stuurpomp voor ZF Servotronic

 · 
Posted: 05.02.2018 - 10:53  ·  #15
Geloof 't of niet: vorige week begint mijn stuurbekrachtiging ook raar te doen: onregelmatig bekrachtigd, niet goed meer centreren, tot 'ie warm is en dan is het probleem opgelost. Precies 't probleem zoals omschreven. Solenoid besteld bij de dealer, komt incl. nieuwe boutjes en een filtertje, quanta costa € 79 en centen. Valt niet tegen. Binnenkort vervangen, meteen met de geplande SB-olieverversing.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0