Zoals in de titel al omschreven; Schutten heeft mijn stuurpomp vervangen tijdens het inbouwen van de B5244T5 motor. Er bleek een hoek uit de poeli te zijn van de originele pomp (foto volgt) Ze hebben een andere gemonteerd. Deze heeft echter een andere code en levert ook minder druk (110 Bar tegen 120 Bar wat de originele pomp levert) De originele pomp leek ook wat te lekken op de as van de poeli dus ik snap de vervanging.
Nu viel ons (mijn zoon en mij) al op dat de auto zwaarder stuurt bij lage snelheden. De R is uitgerust met een Servotronic systeem van ZF. Dit betekent een ander stuurhuis maar ook een andere stuurpomp. Juist bij lagere snelheden heb je dan een lichter stuurgedrag. Bij hogere snelheden neemt de bekrachtiging af.
Foto’s zijn bijgevoegd om het verschil te laten:
Untitled by Bram Bos, on Flickr
'Nieuwe' pomp die dus niet de juiste druk levert
Pomp die er uit gehaald is
Beschadigde poeli
Olielekkage aan de originele stuurpomp
Ik heb nu een aantal vragen:
1. Kan dit kwaad? Ik vind het namelijk niet echt erg dat de auto wat zwaarder stuurt, ik wil echter niet de Servotronic slopen
2. Kan er een Servotronic pomp in met een 'oudere' code? Er zijn namelijk wel beschikbaar op de onderdelenmarkt maar die komen uit een oudere R.
3. Is de oude pomp, die er dus uit komt, wellicht te reviseren (olielekkage oplossen en andere poeli)?
Wie o wie kan me verder helpen?
Nu viel ons (mijn zoon en mij) al op dat de auto zwaarder stuurt bij lage snelheden. De R is uitgerust met een Servotronic systeem van ZF. Dit betekent een ander stuurhuis maar ook een andere stuurpomp. Juist bij lagere snelheden heb je dan een lichter stuurgedrag. Bij hogere snelheden neemt de bekrachtiging af.
Foto’s zijn bijgevoegd om het verschil te laten:

'Nieuwe' pomp die dus niet de juiste druk levert

Pomp die er uit gehaald is

Beschadigde poeli

Olielekkage aan de originele stuurpomp
Ik heb nu een aantal vragen:
1. Kan dit kwaad? Ik vind het namelijk niet echt erg dat de auto wat zwaarder stuurt, ik wil echter niet de Servotronic slopen
2. Kan er een Servotronic pomp in met een 'oudere' code? Er zijn namelijk wel beschikbaar op de onderdelenmarkt maar die komen uit een oudere R.
3. Is de oude pomp, die er dus uit komt, wellicht te reviseren (olielekkage oplossen en andere poeli)?
Wie o wie kan me verder helpen?