V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 
 
 
 
 
Hermano73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 16.03.2014 - 22:48  ·  #1
Hallo leden,


Ik ben sinds enige maanden eigenaar van een V70r AWD uit 1997 met 310.000 km op de teller.
De motor verbruikt wat olie maar zeker niet extravagant veel. Er zit een dumpvalve op, geen idee of dat nu echt handig is overigens...

Is er iemand met ervaring met chiptuning met deze auto?
Hij zou zo ooit 250 pk geleverd moeten hebben maar dat zal inmiddels wel wat teruggelopen zijn neem ik aan. Qua vermogen komt hij lekker mee met het huidige verkeer maar een kanon is het niet als je het mij vraagt.
Het verbruik is niet gering maar het valt me zeker niet tegen, regelmatig rij ik rond 600 km op een tank en dat had ik niet verwacht. Als je een beetje doorstampt dan haal je de 450 km. niet eens maar meestal zit ik dus rond de 600 km.

Chiptunen levert meer vermogen, dat is altijd leuk natuurlijk.
Maar wat kun je verwachten? Een toename van hoeveel procent?
En wordt de motor ook zuiniger zoals zo vaak geclaimd wordt, hier hoor ik graag ervaringen.
Ter info: ik woon op een steenworp afstand van Rica chuning in Wateringen.

Wellicht een leuk topic om wat ervaringen (positief en negatief!) uit te wisselen want ik weet dat dit type Volvo vaak gechipt werd.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 17.03.2014 - 08:55  ·  #2
Ik zou het niet doen. Je krijgt geheid problemen en hij loopt verder toch netjes nu?
Hermano73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 20.03.2014 - 09:49  ·  #3
Okee, ik schuif dit even op de lange baan.
Dank voor de info.

Hoe check ik een turbo?!
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 20.03.2014 - 12:50  ·  #4
Goed besluit. Eerst ff e auto verder testen alvorens er veel geld in te pompen!
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 20.03.2014 - 15:50  ·  #5
Quote door Hermano73

Hoe check ik een turbo?!


- zorg dat de moter koud is
- haal de ingaande luchtslang los van de turbo.
- voel met je vingers of de (turbine)as zijwaardse en/of axiale speling heeft
met name axiale speling kan een oorzaak zijn van verhoogd olie verbruik. Het doet nl. vermoeden dat dan de trust-lagering versleten is.
- zijwaardse speling mag er een klein beetje wel in zitten maar niet veel want dat zal uiteindelijk leiden tot contact tussen behuizing en de impellor wielen, dan draait de boel aan gort.
verder is het zaak om onderstaande zaken te checken:
- het membraan van de compressor bypass valve (CBV) deze zit onder het chrome dekseltje op de aluminium zijde (=compressorhuis) van de turbo. het membraan mag absoluut niet gescheurd zijn , het dekseltje moet goed vast zitten en de slang aansluiting moet in orde zijn.
- de actuator van de wastegate, dat is het potje met de stang eraan vast die weer vast zit aan de wastegate klep in de uitlaatkant van de turbo (= turbinehuis)
In dat potje zit ook een membraan die ook niet lek mag zijn. Je kan 'm testen door er een pompje of een beetje perslucht op te zetten (niet meer dat 1bar) je moet dan de wastegate klep kunnen zien bewegen! Zo niet, dan is het membraan in het potje lek...


verder moeten natuurlijk alle slangen en slangetjes aangesloten zitten, er mag geen enkele slang zo maar los hangen. Slangen mogen ook niet gescheurd zijn of lekken op de aansluitingen.
het electrische boostregel ventiel moet ook werken (eenvoudig te testen met een losse accu en 2 draadjes, als je er 12V op zet moet je de klep horen klikken. open/dicht/open/dicht etc.
Je kan ook met een Ohm meter checken of de spoel electrisch nog doormeet en een zekere weerstand heeft. Is deze weerstand 'oneindig' groot dan is er een onderbreking in de spoel en is de klep kapot en dan kan er geen boost mee geregeld worden. Je rijdt dan puur op het lage mechanische boostniveau die wordt bepaald door de veer in het actuator potje.

Als dit alles correct werkt hoort de moter 250pk te leveren, laten we zeggen dat er door slijtage 25pk verloren is gegaan (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) dan is 225pk nog steeds heel behoorlijk en moet de auto gewoon snel aanvoelen. 0-100 in 7sec ongeveer.

als de moter dan nog niet snel aanvoelt dan zou je de downpijp eens los moeten schroeven van de turbo zodat je (met een spiegeltje) de binnenkant van het turbinehuis kan bekijken. Let daarbij vooral op de wastegate poort die vaak scheurtjes heeft en de wastegate klep zelf waarvan het heel soms ook voorkomt dat deze 'verdwijnt' de uitlaat in... in dat geval staat de wastegate altijd vol open met als gevolg dat de moter nooit boost zal krijgen...

turbo's zijn eigenlijk hele simpele dingen. Meer valt er eigenlijk niet te checken.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 20.03.2014 - 16:01  ·  #6
Quote door TeeFive

Quote door Hermano73

Hoe check ik een turbo?!


- zorg dat de moter koud is
- haal de ingaande luchtslang los van de turbo.
- voel met je vingers of de (turbine)as zijwaardse en/of axiale speling heeft
met name axiale speling kan een oorzaak zijn van verhoogd olie verbruik. Het doet nl. vermoeden dat dan de trust-lagering versleten is.
- zijwaardse speling mag er een klein beetje wel in zitten maar niet veel want dat zal uiteindelijk leiden tot contact tussen behuizing en de impellor wielen, dan draait de boel aan gort.
verder is het zaak om onderstaande zaken te checken:
- het membraan van de compressor bypass valve (CBV) deze zit onder het chrome dekseltje op de aluminium zijde (=compressorhuis) van de turbo. het membraan mag absoluut niet gescheurd zijn , het dekseltje moet goed vast zitten en de slang aansluiting moet in orde zijn.
- de actuator van de wastegate, dat is het potje met de stang eraan vast die weer vast zit aan de wastegate klep in de uitlaatkant van de turbo (= turbinehuis)
In dat potje zit ook een membraan die ook niet lek mag zijn. Je kan 'm testen door er een pompje of een beetje perslucht op te zetten (niet meer dat 1bar) je moet dan de wastegate klep kunnen zien bewegen! Zo niet, dan is het membraan in het potje lek...


verder moeten natuurlijk alle slangen en slangetjes aangesloten zitten, er mag geen enkele slang zo maar los hangen. Slangen mogen ook niet gescheurd zijn of lekken op de aansluitingen.
het electrische boostregel ventiel moet ook werken (eenvoudig te testen met een losse accu en 2 draadjes, als je er 12V op zet moet je de klep horen klikken. open/dicht/open/dicht etc.
Je kan ook met een Ohm meter checken of de spoel electrisch nog doormeet en een zekere weerstand heeft. Is deze weerstand 'oneindig' groot dan is er een onderbreking in de spoel en is de klep kapot en dan kan er geen boost mee geregeld worden. Je rijdt dan puur op het lage mechanische boostniveau die wordt bepaald door de veer in het actuator potje.

Als dit alles correct werkt hoort de moter 250pk te leveren, laten we zeggen dat er door slijtage 25pk verloren is gegaan (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) dan is 225pk nog steeds heel behoorlijk en moet de auto gewoon snel aanvoelen. 0-100 in 7sec ongeveer.

als de moter dan nog niet snel aanvoelt dan zou je de downpijp eens los moeten schroeven van de turbo zodat je (met een spiegeltje) de binnenkant van het turbinehuis kan bekijken. Let daarbij vooral op de wastegate poort die vaak scheurtjes heeft en de wastegate klep zelf waarvan het heel soms ook voorkomt dat deze 'verdwijnt' de uitlaat in... in dat geval staat de wastegate altijd vol open met als gevolg dat de moter nooit boost zal krijgen...

turbo's zijn eigenlijk hele simpele dingen. Meer valt er eigenlijk niet te checken.

Over dat chippen: daar zou ik pas aan beginnen als de moter helemaal foutvrij functioneert ( dat wordt ook vaak een stage-0 genoemd) Pas nadat je dat hebt gedaan kan je veilig en met maximaal profijt genieten van chip-tuning (ik verwacht zonder verdere aanpassingen 275-285pk)
De vraag is of je dat dan nog nodig vindt want een standaard auto met 250PK en 300++Nm is al flink snel.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 21.03.2014 - 12:22  ·  #7
En zo`n dumpvalve heb ik op mijn Maserati; erg grappig, dat psssjt geluid. De turbo blijft beter op toeren, en heeft na schakelen meteen meer vermogen. Dus in wezen is hij al iets getuned, alleen niet op de door jou bedoelde manier.
chris89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ninove
Leeftijd: 35
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 21.03.2014 - 13:02  ·  #8
qua verbruik zou ik er geen wonderen van verwachten hoor.
van zodra dat er meer paardjes aanwezig zijn ga je meer de neiging hebben om ze te gebruiken (onbewust na een tijdje)
en van zodra je de auto op z'n staart trapt gaat je verbruik omhoog.
maar als je zegt van nou ja ik ben een heel rustige chauffeur dan zul je (op autostrade) wel een veschil zien



groetjes
Walter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lommel
Leeftijd: 52
Berichten: 190
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 06.04.2014 - 13:10  ·  #9
Zoals al gezegd,auto eerst op "stage 0" brengen(filters,bougie's,en kabels,vacuum leidingen,etc)en een check van de turbo(is die nog gezond?)
Dan kun je denken aan evt.chiptunen(zal idd zonder verdere aanpassingen ong.280 pk gevenen een kleine 40nm,tenminste zo was 't bij de 855R,zelfde motor.in combinatie met bijv een ferritta downpipe,en uitlaat,zul je ongeveer aan 300 pk komen en rond de 420 Nm(mijn ervaring)
Voor 't leuke had ik er ook nog een Forge op,maar dat is je eigen keuze(wel beter voor de turbo)

succes ermee ,walter

Ps,van verschillende mensen(850 forum)gehoord dat de "Rica" wat aggressiever vertrekt,en de Mte(die ik had )wat geleidelijker "inkomt",voor de snelheid maakt 't niks uit,beide even snel(Mte pikt als je op toeren bent,en rolt wat steviger op)
Hermano73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 41
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70r classic: iemand ervaring met chiptunen?

 · 
Posted: 08.04.2014 - 13:23  ·  #10
Dank voor alle reacties!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0