V70R op LPG

 
 
 
 
 
RoyE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venlo
Leeftijd: 60
Homepage: papermail.nl
Berichten: 28
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

V70R op LPG

 · 
Posted: 27.03.2018 - 18:08  ·  #1
Ik ben al wat langer op zoek naar een handgeschakelde V70R van bouwjaar 2003 / 2004 en wil deze straks voorzien van een LPG installatie. Wie heeft hier ervaring mee? Doen/niet doen? Welke installatie? Waar op te letten? Tellerstand rond de twee ton met een max van 250.000 km. Ben benieuwd!
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: V70R op LPG

 · 
Posted: 27.03.2018 - 21:14  ·  #2
Gezien de probleemgevallen door de dunne cilinderwanden bij de 2.5l los van lpg zou ik er eentje zoeken waar de motor gereviseerd is bij die kmstanden. Zou zonde zijn als je na inbouwen snel last krijgt hiervan. Met lpg met dit blok zelf geen problemen gehoord. Zelf droom ik wel eens over een T5 2.4l wat met chippen ook die vermogens van de R haalt zonder dat probleem. Maar dan heb je geen echte R als je dat perse wil.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70R op LPG

 · 
Posted: 27.03.2018 - 21:22  ·  #3
Ik ben niet zon gas fan, maar zeker niet in zon mooie R. Zon wagen hoort benzine te stoken! Enkel een mening uit emotie :)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: V70R op LPG

 · 
Posted: 27.03.2018 - 22:30  ·  #4
Ik heb geen ervaring met LPG met een motor uit een R. Wel rijdt mijn huidige V70 al ruim 3 ton probleemloos op LPG (LPG is ingebouwd bij 130.000 km).
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een LPi (Vialle) systeem. Deze spuit vloeibare LPG in de cilinders. Daardoor heb je geen vermogensverlies. De overige LPG-systemen spuiten gas in en hebben daardoor een verdamper nodig.
Het Vialle systeem heeft nauwelijks onderhoud of afstellen nodig.
Maar er zijn ook mensen die liever een LPG systeem hebben met een verdamper: daar valt meer aan af te stellen achteraf.

Maar als een R-motor kwetsbaarder is, zou ik zeker eerst overleggen met een goed inbouwstation.
RoyE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venlo
Leeftijd: 60
Homepage: papermail.nl
Berichten: 28
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70R op LPG

 · 
Posted: 28.03.2018 - 08:20  ·  #5
Dank voor jullie belangrijke feedback! De Vialle LPi had ik idd al vernomen. Gereviseerde motoren ben ik (nog) niet tegengekomen op mijn zoektocht.
Ff wat meer info. Ik heb één C70 (200 pk) en één V70 (165 pk) beide van 1998 met beide een achteraf ingebouwde Prins gasinstallatie. Beide gemonteerd op hoge km standen resp. 260000 en 280000 km. De V loopt nu tegen de 400.000 km, de C tegen de 330.000 km. Alle vertrouwen in LPG. Ben toe aan iets exclusiefs en mijn oog viel op een V70R met bruin/oranje lederen bekleding en een open dak. Wel de handbak natuurlijk :-)
Ik lees vaker iets over olie injectie. Is dit ook nog iets om rekening mee te houden?
Hoor het graag!
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: V70R op LPG

 · 
Posted: 28.03.2018 - 08:23  ·  #6
Ik ben het wel met Blade eens: niet doen, zonde van de R.
Er vanuit gaande dat de overweging voor gas ingegeven is om veel kilometers te maken, kun je goedkoper een V70 vinden met minder kilometers en/of reeds voorzien van een gas installatie.
Just my two cents... :-)
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R op LPG

 · 
Posted: 28.03.2018 - 09:42  ·  #7
Ik vind het juist heel verstandig om een auto te zoeken zonder LPG en dit zelf in te bouwen -zeker bij een R of T5.
Ten eerste heeft een benzine meestal minder km gelopen dan een auto waar al gas in is gebouwd (gas bouw je in om km te maken immers).
Een nog belangrijker reden is dat je zelf je gas installatie, manier van inbouwen en inbouw station kan bepalen (en je hebt ook volledige garantie). Zeker bij een R is dit heel belangrijk, bij Vialle bijvoorbeeld moet de software pasklaar op de auto worden afgestemd bij niet standaard blokken zoals R en T5. Dit door te loggen, via Vialle laten optimaliseren, weer loggen in de auto, etc. Verder heeft de auto een variabele brandstofpomp, waarbij de druk moet worden afgeregeld tijdens het rijden op LPG.

Zelf heb ik een T5 MY2005 met de 260pk, dat is nagenoeg hetzelfde blok als de R. Ik heb Vialle laten inbouwen bij 160k, inmiddels ruim 2 ton er mee gereden zonder problemen. Tevens een electronisch klepsmeer systeem er in. Deze spuit bij hoge toerentallen per cilinder smeermiddel in. Vacuum systemen niet aan beginnen, werkt niet.
Met prins heb ik geen ervaring, maar ik hoor hier ook goede berichten over.

Verder zal rond de 3 ton de kleppen van de blokken na MY1999 moeten worden afgesteld. Dit geldt ook voor benzine. Handig om te combineren met de distributie riem wissel.

Met een R kies je voor wat speciaals, dat geld ook voor de inbouw van de LPG installatie. Je krijgt er een heerlijke auto voor terug. Ik zou er zo weer voor kiezen.
RoyE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venlo
Leeftijd: 60
Homepage: papermail.nl
Berichten: 28
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70R op LPG

 · 
Posted: 28.03.2018 - 09:52  ·  #8
Klinkt goed Mekstra. Bij de C70 en V70 heb ik ook besloten de lpg installatie zelf achteraf te laten inbouwen en ben hier zeer tevreden over. Tnx voor je input.
The Volvoboy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sassenheim
Leeftijd: 26
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 / 2010
Subject:

Re: V70R op LPG

 · 
Posted: 13.04.2018 - 10:16  ·  #9
LPG vinden ze lekker. :) Schonere en mooiere verbranding. Er zijn inderdaad meerdere systemen op de markt, allemaal met voor- en nadelen. Ikzelf zou persoonlijk voor een Vialle LPi installatie gaan. Ja, de 2.5R blokken willen nog wel eens een scheur in de cilinderwand krijgen zoals Stropdas zegt. Is deels een mechanische fout (relatief dunne cilinderwanden), maar ook deels softwarematig. Ik rij met een 2.3 T5 op LPi die ik heb laten tunen, waarbij er met tunen rekening gehouden is met LPG. Een goede tuner (in mijn geval Sebastiaan Schutten) weet waar het probleem zit in de software van de R motoren en dus ook hoe hij dat moet oplossen. Dan nog kan het natuurlijk gebeuren dat het blok scheurt, maar da's dan meer pech hebben. In dat geval: 2.4 T5 erin lepelen en verder brullen. :D Ik rij in ieder geval al ruim een ton probleemloos rond met mijn getunede T5 en zou absoluut niet zonder LPi willen. ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0