Vacuüm weg, dat is schrikken!!

Raar voorval

 
 
 
 
 
B5234T3
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ugchelen
Leeftijd: 51
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Vacuüm weg, dat is schrikken!!

 · 
Posted: 25.01.2017 - 17:08  ·  #1
Vandaag bij het remmen voor een verkeerslicht ineens een raar lopenden en trillende motor en een keihard rempedaal! Motor liep net zo beroerd als bij de gasklephuis storing. Ik dacht het zal toch nu niet alweer na 4,5 jaar?
Ik schrok me wild en wist niet wat er was. Z.s.m. gestopt motor een keer af en weer starten, maar dat bood geen soelaas.

Ik ben daarop zo goed en kwaad als het kan naar m'n garage gereden. Afgelopen vrijdag had de auto net een kleine beurt en nieuwe schijven+blokken voor gekregen, dus dacht dat dat er misschien mee te maken kon hebben.

Monteur daar verteld v/d storing en die dacht gelijk al aan vacuüm van de motor. Kap losgetrokken en daar lag een losse aansluiting in een luchtslang die vanuit het spruitstuk komt en via een houdertje aan het luchtfilterhuis weer onder het luchtfilter wegduikt de motorruimte in. (Ik vond mezelf gelijk heel dom dat ik niet zelf eerste even gauw onder de kap had gekeken... :sick: )

Slang weer in elkaar gedrukt en probleem was weg, maar nu komt het rare. Hij viel zo weer los? Er was ook geen klik te voelen of te zien dat er iets afgebroken was. Het leek wel alsof de aansluiting gelijmd was en dat de lijm "ineens" niet meer werkte. Nog een paar maal weer in elkaar gestoken en, nu komt het nog raardere, hij zit weer vast, moervast! Met geen mogelijkheid weer los te krijgen!?

Hoe het heeft kunnen gebeuren?? Bij de kleine beurt zijn ze niet in de buurt van die slang geweest. Enige wat ik kan bedenken is 1,5 jaar geleden toen de ABS computer is vervangen is e.e.a. uitgebouwd, waaronder het luchtfilterhuis, en dus ook het houdertje waar betreffende slang doorheenloopt.

De auto remt ineens ook beter en vertraagd als een gek. Raar eigenlijk dat ik dat niet eerder gemerkt heb of zou het komen dat ik net daarvoor 3 km. gereden heb zonder rembekrachtiging? (Ik ben geen watje, maar wat is dat zwaar zeg!!) Ik ben wel blij dat het bij mij gebeurde en niet bij mijn vrouw!)
Of kan het ook zijn dat het vacuüm lek al langer er was, maar dan in mindere mate, waardoor de rembekrachtiger maar gedeelte werkte? Of kan dat niet?

Ik ga, ondanks dat de aansluiting nu weer moervast lijkt te zitten, het betreffende onderdeeltje toch maar vervangen. Ik alleen niet vinden wat het is of hoe het heet. Er staat een code op 03138279 op maar dat geeft geen hits op Google.

Zie afbeeldingen voor het onderdeel. De rode cirkel geeft de plek aan waar de slang los ging. In het openliggende stuk slang zat ook een soort van ventiel.

gr. Edwin.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vacuüm weg, dat is schrikken!!

 · 
Posted: 25.01.2017 - 17:13  ·  #2
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Vacuüm weg, dat is schrikken!!

 · 
Posted: 25.01.2017 - 17:20  ·  #3
In dezelfde slang zitten ook terugslagklepjes (i.i.g. één tussen spruitstuk en jouw beruchte Y-stuk) welke wel eens willen blijven hangen. Ik vermoed dat dat bij de jouwe het geval is, en dat de volle turbo-druk hier soms op komt. Die zou ik eerst even controleren. Dat Y-stuk kan volgens mij niet zo veel aan stuk.
B5234T3
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ugchelen
Leeftijd: 51
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Vacuüm weg, dat is schrikken!!

 · 
Posted: 25.01.2017 - 19:47  ·  #4
Oke, dank voor de link en tips, zal de klepjes checken bij vervangen.

Kan het dan ook dat het remmen niet helemaal weg is, maar wat minder gaat als de slang iets los zit, maar niet helemaal er er maar iets vacuüm weglekt?

gr. Edwin.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vacuüm weg, dat is schrikken!!

 · 
Posted: 25.01.2017 - 22:53  ·  #5
oei had ik m bijna voor de tweede keer opgezocht. zo gaat ie wel lukken.. :o
B5234T3
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ugchelen
Leeftijd: 51
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Vacuüm weg, dat is schrikken!!

 · 
Posted: 27.01.2017 - 07:51  ·  #6
Nieuwe vacuüm ventiel is besteld, maar goed ook want hij sprong net alweer los. Zie foto's. Volgens mij is het onderdeelnummer: 09496499.

Nu is natuurlijk ook de vraag wat de oorzaak is? Ik denk dat ik een verband heb gevonden. Soms als ik de snelweg afga rem ik wel eens af op de motor door de pook in de 3e versnelling te zetten. Wat me opvalt is dat het losschieten nu 2x gebeurt is direct nadat ik dat deed.

Zou het verband hebben? Zou er een soort van backfire komen waardoor er teveel druk van het spruitstuk in de slang komt? En zo ja, waarom kan die druk niet weg?

Een nieuw ventiel plaatsen is zo gebeurt natuurlijk, maar wat is de oorzaak?
I.p.v. iedere dag je fietsbandje te plakken kun je beter het glas van het fietspad wegvegen...

gr. Edwin.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
B5234T3
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ugchelen
Leeftijd: 51
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Vacuüm weg, dat is schrikken!!

 · 
Posted: 27.01.2017 - 19:38  ·  #7
Quote door volvo355

Bij onze T5 destijds last gehad van hetzelfde euvel. Is iets wat wel vaker voorkomt naar wat ik heb begrepen. Dat onderdeel wordt blijkbaar een ejector genoemd. Zie ook: topic.php?p=191434#real191434


Inderdaad, het heet Ejector en heeft onderdeelnummer: 30665561.
Het ziet er bijna hetzelfde uit de achterkant is iets anders.

De tijd zal het leren of dit de oplossing is...

gr. Edwin.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0