vacuümklep vervangen

 
 
 
 
 
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 02.12.2018 - 18:40  ·  #16
Ik heb de onderdelen vandaag ook besteld. Valt me nu toch op als je de auto lang laat staan dat de rempedaal inderdaad hard is.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 29.12.2018 - 09:27  ·  #17
Weet iemand of er bij een D5 nog meer van deze 1-weg klepjes zitten? Die bij de rembekrachtiger heeft z'n beste tijd echt wel gehad. Ik had al langere tijd dat het rempedaal hard voelde na een paar dagen niet rijden, maar gisteren was dit al na 4 uur stilstaan.
Als er meerdere inzitten kan ik deze beter ook vervangen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 29.12.2018 - 23:34  ·  #18
Nee, er zit er maar 1 in.
Als je vacuum zo snel verdwenen is zou ik ook de rest van het vacuum-circuit even controleren.
Het zou best eens kunnen dat 1 van je motorsteunen lek is.
Bij de koplamp aan de bestuurder-zijde zit de sensor en een stukje verderop zie je het T-stukje vanwaar het naar de motorsteunen gaat. Door het slangetje naar beneden los te trekken zou je het vacuum van de motorsteunen kunnen testen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 30.12.2018 - 09:25  ·  #19
Dank je.
Motorsteunen heb ik vervangen maar de slangen zijn nog afgedopt. Hier kan het denk ik niet aan liggen.
Ga de klep bestellen en zal meteen kijken of er lekkage is rond de vacuumpomp. Ik lees dat deze bij de 3.2 en T6 vaak gaan lekken maar dat je deze goed kan repareren.

Jammer dat het rond deze dagen zo lang duurt voor je onderdelen in huis hebt.....
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 05.01.2019 - 12:02  ·  #20
Even een kleine aanvulling voor de Euro 3 motoren.
Om de slangen rond het ventiel los te kunnen maken moet je de crossbar die over de motor loopt verwijderen. Anders kom je er niet bij. Daarnaast natuurlijk de cover op het blok.
Losmaken van de slang aan de vacuümpomp zijde; hiervoor moet je beide kanten van de connector indrukken, dan komt deze los. Omdat de bovenste motorsteun in de weg zit kan je aan deze kant een lange platte schroevendraaier gebruiken.
Aan de kant van de rembooster zat een erg vervelende oetiker slangklem en vanwege de beperkte ruimte was het erg lastig om deze te verwijderen.
Dan is het een kwestie van de slangen lostrekken.

De slangen waren in mijn auto nog in prima staat, niet uitgedroogd oid. Ik heb daarom alleen het ventiel vervangen en aan beide kanten een degelijke tyrap gedaan. Aan de kant van de rembooster was dit niet afdoende dus heb daar alsnog een slangklem geplaatst. Die kan je beter al voor montage aanbrengen want als de slang er al op zit is de ruimte beperkt.

Auto remt hetzelfde (helaas niet beter), of het verdwijnen van het vacuum is opgelost zal morgen blijken.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 06.01.2019 - 12:54  ·  #21
Helaas nog niet geheel tevreden. Vacuüm was niet geheel weg, maar het pedaal was wel harder dan normaal. Blijkt dat het ligt aan de snelkoppeling tussen slang en de vacuümpomp. Wanneer ik met draaiende motor en de olievuldop los aan deze koppeling wiebel hoor je soms dat hele harde plop-geluid (vacuüm lek) en soms is het veel stiller (geen vacuüm lek). Ik denk dat ik even op zoek moet naar de juiste O-ring en die ook moet vervangen. Hij zit wel ver weg gestopt maar ik denk dat het moet lukken.
Misschien is dit wel het lek waar iedereen mee te maken heeft en is dat ventiel nog gewoon goed.....
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 08.01.2019 - 16:51  ·  #22
Quote door Musicus

Helaas nog niet geheel tevreden. Vacuüm was niet geheel weg, maar het pedaal was wel harder dan normaal. Blijkt dat het ligt aan de snelkoppeling tussen slang en de vacuümpomp. Wanneer ik met draaiende motor en de olievuldop los aan deze koppeling wiebel hoor je soms dat hele harde plop-geluid (vacuüm lek) en soms is het veel stiller (geen vacuüm lek). Ik denk dat ik even op zoek moet naar de juiste O-ring en die ook moet vervangen. Hij zit wel ver weg gestopt maar ik denk dat het moet lukken.
Misschien is dit wel het lek waar iedereen mee te maken heeft en is dat ventiel nog gewoon goed.....


Het ventiel heb ik bij meerdere auto's getest en afgeperst en bij bijna allemaal waren de klepjes kapot.
De O ringen die er zitten (zijn er 2) gaan na mij weten bijna niet lekken tenzij ze hem er meerdere keren afgehaald hebben of verkeerde geplaatst hebben. Maar ik vraag me af of dat dan de hele adapter nog wel goed is.

Groetjes Martijn
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 08.01.2019 - 18:57  ·  #23
Oke, nou ja in ieder geval is het ventiel vervangen, dus die kan het niet meer zijn.
Wel gek dat jij spreekt over 2 o-ringen want ik zie die niet zitten. Heb gisteren een complete slang met koppelingen van de sloop gehaald zodat ik alvast een extra koppeling in huis zou hebben en hier zie ik maar 1 o-ring zitten.
Wat opvalt aan de slang is dat deze een andere lengte heeft dan in mijn auto en dat er hier beschermingsmateriaal zit om de bovenste slang. Wellicht is dat ook een verschil tussen euro3 en euro4?
Bij de koppeling zit 1 ring. Waar zou die ander moeten zitten?

Kan je de plug aan de andere kant van de slang trouwens zo uit de rembooster trekken? Dan kan je de slangklem er veel makkelijker opzetten en dan de boel terug duwen.

Plaatje van de slang met koppeling:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 09.01.2019 - 02:13  ·  #24
Die plug kun je met een beetje beleid gewoon uit de booster wippen met een schroevendraaier. Zo heb ik het zelf ook gedaan.
Maar vanwege de remleidingen zit hij er niet zomaar weer in. Je kunt er erg slecht bij.
Uiteindelijk met een touwtje in positie getrokken en met de achterkant van de schroevendraaier erin geduwd.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 09.01.2019 - 06:00  ·  #25
Quote door Musicus

Wellicht is dat ook een verschil tussen euro3 en euro4?
Bij de koppeling zit 1 ring. Waar zou die ander moeten zitten?

Plaatje van de slang met koppeling:


Die andere zit inderdaad bij Euro 4 eronder.
Zit 5MM tussen.

Groetjes Martijn
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 16.01.2019 - 16:46  ·  #26
Even een terugkoppeling:

Ik heb de connector naar de vacuümpomp vervangen en alles goed vastgezet. Na het starten was er een paar seconden dat harde ploppende geluid te horen uit de olievuldop (vacuüm was natuurlijk helemaal weg) daarna werd het veel stiller. Lijkt mij een teken dat de lekkage bij de connector is opgelost.

Helaas geldt dat niet voor het harde rempedaal in de ochtend. Aangezien ik het ventiel heb vervangen lijkt het mij dat het probleem tussen de booster en dit ventiel moet zitten.
Nu lees ik dat de rembooster zelf ook kan gaan lekken, maar dat je dan meestal een sissend geluid hoort bij het rempedaal, wat verdwijnt als je de rem indrukt. Nu is dat bij mij niet het geval. Wel hoor ik een zachte sis wanneer ik de rem indruk met stilstaande motor. Ik las op het Engelse forum dat dit normaal is?
Als ik de rem verschillende keren indruk met de motor uit totdat het pedaal hard is en ik start de motor zakt het pedaal weg. Volgens mij geeft dat aan de de rembooster goed werkt?

Is er nog een andere procedure om te kijken of de booster zelf lekt? En waar dat dan is?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 16.01.2019 - 16:50  ·  #27
De rembooster kan een hele kleine lekkage hebben. Niet gek met hoge kmstanden. Als het geplop weg is, dan is het vacuumlek wel heel erg klein. Ik zou me er niet zo druk over maken. Na starten heb je binnen 3sec een normaal rempedaal.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 12.02.2019 - 12:04  ·  #28
Maar kan ik de rembooster controleren op deze lekkage? Als er overdruk is kan je dit controleren met zeepsop, maar nu? Vacuüm trekken?
En heeft een kleine lekkage geen invloed op de remkracht die uitgeoefend wordt?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 12.02.2019 - 12:13  ·  #29
Idd op vacuum zetten met een meter. Als deze terug loopt dan weetje dat er een lek is.

Is de auto recent gekeurd? Remproef/test geeft 100% uitsluitsel of er genoeg remkracht is.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 12.02.2019 - 15:55  ·  #30
Ja de auto heeft een nieuwe apk gehad in december. Geen aandachtspunten.
Ik zal het zo laten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0