vacuümklep vervangen

 
 
 
 
 
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 27.11.2017 - 21:19  ·  #1
Hallo alle,

Ik ben al een poosje aan het zoeken geweest waar het haperen vandaan kwam met een koude motor.
Door diverse dingen te testen en uit te sluiten was ik bij de laatste poging gestand bij het vacuüm systeem.
Ik heb daar alles vanaf de vacuümpomp tot motorsteunen en rembekrachtiging getest en alles blijkt goed te zijn tot dat ik de vacuümklep onder druk zetten en ja hoor hij liet na 0,2 Bar alles door.
Dat wilt dus zeggen als je hem eraf hebt kun je het proberen met je mond en dan lijkt het goed maar dat is absoluut niet zo.
De vacuümpomp levert ongeveer 0.8 Bar dus dan kun je nagaan wat er allemaal langzaam weg loopt als je motor uit staat.

Het terugslagklepje zorgt ervoor dat de vacuüm die opgebouwd is door de motor opgebouwd blijft in de rembekrachtiging. Wanneer die klep kapot is loopt al het vacuüm terug (gelijk of in een paar uur tijd) en wanneer je dan de motor start moet hij eerst al het vacuüm weer oppompen in de bekrachtiger en steunen en daardoor werd bij mij de motor zenuwachtig en begon hij te haperen na 3 seconden en soms zelfs uitvallen zonder storingen of gekke dingen.
Dit is heel simpel te testen:
Zet je auto even 8H stil en als je dan je rem niet kunt in trappen (dus de vacuüm is weg) kun je er vanuit gaan dat je een lekkage hebt. Het simpelste is dan eerst even dat klepje controleren.

De reparatie kost (schrik niet) ongeveer 20 euro.

Kleine how to:
- Even de beplating van de ECU, en motor eraf halen.
- Adapter die op je vacuümpomp zit eraf klikken
- slang beneden op de bekrachtiger eraf halen
- complete slang even op tafel leggen
- met een scherp mesje de slang van de adapter afsnijden (zorg dat de adapter intact blijft)
- nieuwe o ring in adapter
- nieuw stuk slang maken op de oude lengte plus bescherm materiaal eromheen
- nieuwe terugslagklep
- en eventueel een nieuw stuk slang naar de bekrachtiger
- De zelfde manier weer terug bouwen

Het een na laatste heb ik niet gedaan omdat die goed was maar je zult merken dat het eerste stuk slang vanaf de vacuümpomp naar de terugslagklep gaat is uitgedroogd door de motor warmte dus die moet je wel echt vervangen.
Verder heb ik ook bij elk uiteinde van de slang een kleine slangenklem gedaan zodat hij 100% dicht is.

Bij mij heeft dit alle problemen verholpen en ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben.

Skandix nummers:
1 1008789
Hose clamp 10 mm 22 mm
universal 0,56 EUR 0,56 EUR
1 1050199
Hose Vacuum hose
universal 12,71 EUR 12,71 EUR
1 1015833
9485451 Valve, Brake booster
Volvo 120 130 220, 140, 164, 200, 300, 700, P1800, P1800ES, S60 (-2009), S80 (-2006), V70 P26, XC70 (2001-2007), XC90 (-2014) 10,07 EUR 10,07 EUR

Groetjes Martijn
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 27.11.2017 - 23:12  ·  #2
Hier vandaag dezelfde ervaring (na aangestoken te zijn door Martijn). Simpele klus, maar leuk.

Ik heb zelfs het idee dat hij anders (lees: beter) remt!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4098
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 28.11.2017 - 15:06  ·  #3
Bedankt Martijn, ik heb hier sinds kort ook last van, en hier kan ik mijn voorgenomen actie zeker nog mee verbeteren.

Wat extra toelichting van mijn kant:
Bij mijn Euro4 2.4D (dezelfde als jij hebt denk ik) zit de Turbo Control Valve (TCV) bij het luchtfilter. (Een TCV die eigenlijk niks met de turbo-aansturing te maken heeft, want die gebeurt electronisch en niet op vacuum, maar goed, zo heet dat ding nu eenmaal.)
Naar de TCV loopt 1 slangetje (die zal wel direct van de vacuumpomp komen, heb ik nog niet nagekeken want loopt onder luchtinlaat etc langs) en 1 slangetje gaat er weg, naar beneden.
Dat slangetje wat naar beneden gaat komt na een cm of 30 uit in een T-stukje, waar het zich splitst naar twee slangetjes, één naar elke motorsteun (vóór en achter de motor).
Door bij dat T-stukje één voor één los te koppelen en dicht te houden met je vinger, en onderwijl te luisteren naar het al dan niet voorkomen van "het bootgeluid", kan je vaststellen of één of allebei van je motorsteunen lek zijn (of evt. de slangetjes, of de aansluitingen op de motorsteunen).
Voor het bootgeluid: draai hiervoor de oliedop van de motor bij draaiende motor, dan hoor je gauw genoeg wat men hiermee bedoelt, een soort ploppend geluid alsof er een oud sleepbootje langskomt (lokloklokloklok...). Als je dit hoort heb je een vacuumlek (en wordt er dus ergens lucht aangezogen). Als je niks hoort, heb je dus geen probleem, maar als je het toch eens wilt waarnemen, trek dan maar het slangetje los wat naar de turbo control valve toegaat, dan hoor je het meteen.
Bij mij was het duidelijk de achterste motorsteun (logisch, de voorste had ik vorig jaar al vervangen...) dus nu nog controleren of het effectief de steun zelf is die lekt, of misschien toch het slangetje zelf of evt de aansluiting, die breken nog wel eens las ik.
Ik was van plan het slangetje op de steun los te halen en daar af te doppen. Als het bootgeluid dan weg is, weet ik dat het slangetje nog goed is en kan ik de steun gaan vervangen. Waarschijnlijk is het de steun zelf, die is van dezelfde leeftijd als de andere die vorig jaar kapot ging (dat was te zien aan een olielek uit de steun).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 28.11.2017 - 15:39  ·  #4
Ik heb inderdaad ook een hard rempedaal na lang stilstaan. Maar ik dacht meer dat het een product eigenschap was aangezien hij verder prima reed en remde.
Ik zal eens gaan kijken naar de vacuümklep.

Heb je toevallig een foto met daarop welke slang je precies bedoelt? En waar haal je die nieuw O-ring? Die zie ik niet in je lijstje staan.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 28.11.2017 - 16:01  ·  #5
Het is o ring van 1cm binnen diameter. Op de o ringen set aangegeven: I/D 10

Op de foto zie je waar de adapter aan de vacuümpomp zit geklikt. Als die slang volgt zie je een terugslagklep zitten achter het blok richting de rembekrachtiging.

Groetjes Martijn
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4098
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 28.11.2017 - 16:36  ·  #6
Ik keek even naar de vacuum hose waarvan je het onderdeelnummer van skandix gepots had. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de vacuumlijntjes die van en naar de TCV gaan ook 11mm binnenmaat hebben, dat lijkt me vrij groot. Iemand enig idee welke maat dat zou moeten zijn?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 28.11.2017 - 16:41  ·  #7
Dank je Martijn ik ga kijken. Zit er, voor zover je weet, nog verschil tussen Euro3 en Euro 4?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4098
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 30.11.2017 - 17:28  ·  #8
Voor de aardigheid even de Volvo STealer gebeld hier voor die terugslagklep. €31!!!!!!!! voor zo'n grieplig klepje.
Skandix heeft gigantische verzendkosten naar Spanje dus dat wordt 'm ook niet, dus ik denk dat ik maar via Ebay ga bestellen.
Voor terugslagklepje van merk Ate, ref. 34331151532 (of 03.6118-7307.2) is wat ik vind. Heeft een tuutje van 13mm diameter dus zal hopelijk wel passen in een vacuum (rubber) slang met binnendiameter van 11.8?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 30.11.2017 - 19:18  ·  #9
Ik heb ATE nr: 24.7718-7301.2 gebruikt. Dat was idem dito dezelfde als die eruit kwam! Let dus even goed op als het nummer afwijkt. En inderdaad: ik betaalde er 4,85€ voor.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4098
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 30.11.2017 - 21:33  ·  #10
Quote door JJM

Ik heb ATE nr: 24.7718-7301.2 gebruikt. Dat was idem dito dezelfde als die eruit kwam! Let dus even goed op als het nummer afwijkt. En inderdaad: ik betaalde er 4,85€ voor.


En waar heb je hem voor die prijs gevonden / besteld?
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 30.11.2017 - 21:43  ·  #11
Aangezien het om een 2.4D gaat vermoed ik dat het hier over een euro4 motor gaat, klopt dat? Mijn motor hapert namelijk ook heel even als het koud is, d.w.z. bij temperaturen ergens rond de 10 graden en lager, daarboven merk ik er niet zo veel van. Het zijn ook enkel de eerste seconden dat ie even hapert, daarna is het over. Was dat bij jou ook zo?
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 30.11.2017 - 21:55  ·  #12
Quote door Janvis

Aangezien het om een 2.4D gaat vermoed ik dat het hier over een euro4 motor gaat, klopt dat? Mijn motor hapert namelijk ook heel even als het koud is, d.w.z. bij temperaturen ergens rond de 10 graden en lager, daarboven merk ik er niet zo veel van. Het zijn ook enkel de eerste seconden dat ie even hapert, daarna is het over. Was dat bij jou ook zo?


Die van mij is een euro 4 inderdaad.
Ik had het ook bij een lagere temperatuur.

Na 2 sec haperen en dat duurde dan ongeveer 3 sec en dan is het over. Ik probeer nog te bedenken hoe dat het komt dat het temperatuur afhankelijk is maar daar kom ik nog niet helemaal aan uit :D

Groetjes Martijn
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 30.11.2017 - 22:16  ·  #13
Exact hetzelfde als ik dus, bij lagere temperaturen even haperen en dan weer klaar... Ik ga mij ook maar eens dat terugslagklepje vervangen :-) Bedankt voor je mooie omschrijving.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 18.01.2018 - 20:42  ·  #14
Hoi Martijn,

Ik heb inmiddels het terugslagklepje vervangen en heb nu exact dezelfde ervaring als jou. De auto heeft pakweg 13 uur stil gestaan en nog voor het starten voelt het pedaal goed aan zonder extreem hard te zijn. Tevens start de auto veel beter en heeft geen enkele last van hikken en stotteren in de eerste seconden.

Ik ben er helemaal blij mee :-)
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: vacuümklep vervangen

 · 
Posted: 21.11.2018 - 17:16  ·  #15
 
Selected quotes for multi-quoting:   0