Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

Koppakking en verdamper al vervangen...

 
 
 
 
 
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 31.07.2022 - 17:59  ·  #1
Hallo allemaal,

Al lange tijd ben ik aan het sukkelen met problemen met het KVS systeem van mijn V70II 2.4 140pk. De auto is uit 2001 en loopt op LPG (BRC). Op dit moment krijg ik een melding over te laag vloeistofniveau, waarbij het potje inderdaad leeg is. Maar als ik de dop voorzichtig opendraai, loopt het niveau weer op naar normaal.

Deze auto heb ik in 2019 voor een prikkie met een handige vriend gekocht met een geplofte koppakking. Deze hebben we vervangen en inclusief een bijna nieuwe, gevlakte kop terug gemonteerd. Ook nieuwe distri-set met goede waterpomp. Na een tijdje startte hij slecht en bleek cilinder 3 nat. Wederom nieuwe, duurdere koppakking gemonteerd en enige tijd goed gereden.

Na een jaar waren er opnieuw KVS issues, ditmaal koelvloeistof lekkage en meldingen over vloeistof niveau. Slangen nagelopen, vervangen en klemmen aangedraaid. Dit leek even soelaas te bieden, totdat de huidige symptomen (vacuum) de kop opstaken.

Het leek vervolgens op een lekke verdamper van de BRC gasinstallatie te duiden. De druk in het KVS systeem liep snel op bij LPG, maar op benzine was er niets aan de hand.

Inmiddels is de verdamper vervangen en na een maand van goed rijden en consistent koelvloeistof niveau ben ik weer terug bij af. Heb ik een kapotte verdamper voor een kapotte verdamper vervangen?

Ik heb een simpel 140pk 5-cilinder volvo blok, geen turbo's en andere dingen die ik nog kan verzinnen. Blijft er alleen nog een scheur in het blok over of heeft iemand nog andere ideeën?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4098
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 31.07.2022 - 23:19  ·  #2
Vreemd dat het een maand weg is en dan weer begint. Maar wel telkens met andere symptomen?
Heb je niet gewoon een luchtbel in het systeem? Vloeistof is niet samendrukbaar, lucht wel. Een luchtbel kan worden samengeperst als de druk toeneemt met mogelijk een dalen peil tot gevolg. Of je verliest koelvloeistof, waarna je het bij zou moeten vullen, dan zou het niet terug op niveau komen als je de dop losdraait.
Of het is juist gas wat uitzet: als de dop van het kvs vaatje de overdruk niet aflaat, zal de damp in dat vaatje flink uitzetten bij hoge temperatuur (waterdamp neemt 1600x zoveel ruimte in als vloeibaar water) en wellicht de vloeistof ergens naartoe persen waar het niet zijn moet. Of een combinatie van beide.
Ik zou eens een andere dop proberen, indien mogelijk het kvs systeem vacuüm trekken om zeker weten alle lucht eruit te hebben, het kvs niveau bij koude motor op peil zetten en dan normaal gebruiken. Als het blijft voorkomen dan zou ik aan serieuzere dingen denken als bijv een beschadigd blok of weer de verdamper.
Tremonti
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 01.08.2022 - 00:34  ·  #3
Je kan de volgende stappen doen:
1) afperssen koelsysteem
2) lpg snuffelen in expansivat
3) HC/CO snuffelen in expansievat.
Daarmee moet je een aardige richting krijgen toch?
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 12:08  ·  #4
Bedankt voor de reacties!

Afpersen is maandje geleden gedaan. Gas snuffelen is inderdaad een goed idee. Tip voor een geschikt apparaatje?

Overigens zijn we al een stapje verder van huis. Paar korte ritjes later: motor loopt onregelmatig bij starten en motor management lampje is gaan branden.
Hoor ook licht geborrel in het expansievaatje als ik 'm open laat bij draaiende motor.

Denk toch dat de koppakking er weer aan gaat en een van de cilinders bij starten de nattigheid weg moet werken.

Zijn jullie het met me eens of trek ik te vroeg een conclusie?
djoey
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 26
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 12:47  ·  #5
Ik heb het ook gehad met mijn s60 2.4T op LPG toen ik hem kocht.
Dat hij het expansievat leeg trok en als je hem opendraaide alles terug kwam.

Op LPG kwam het altijd eerder voor dan benzine.

Martin van MMTS kwam er bij mij achter dat de dop op het expansievat niet meer goed was/ de verkeerde was.
Hij heeft hem toen vervangen, en geen problemen meer.

Mogelijk heb je er wat aan :)
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 12:56  ·  #6
Quote door djoey

Ik heb het ook gehad met mijn s60 2.4T op LPG toen ik hem kocht.
Dat hij het expansievat leeg trok en als je hem opendraaide alles terug kwam.

Op LPG kwam het altijd eerder voor dan benzine.

Martin van MMTS kwam er bij mij achter dat de dop op het expansievat niet meer goed was/ de verkeerde was.
Hij heeft hem toen vervangen, en geen problemen meer.

Mogelijk heb je er wat aan :)


Thanks. Heb ook een nieuwe dop besteld, is nog onderweg.

Maar er is meer aan de hand inmiddels denk ik.

Ik ga Martin ook eens contacten. Bak moet ook nodig wat liefde ontvangen...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4098
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 13:34  ·  #7
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt...helaas. Doorgaand borrelen (niet 1x een bubbel) in het expansievaatje is duidelijk, dan komt er verbrandingsgas in het koelsysteem en heb je dus waarschijnlijk een lekke koppakking. Op den duur zal ook de koelvloeistof donkerder van kleur worden door de vuiligheid in de uitlaatgassen. Hier moet je niet mee verder rijden, dan is de kans op nevenschade groot (door cavitatie of oververhitting).
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 16:37  ·  #8
Quote door Bolbo

Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt...helaas. Doorgaand borrelen (niet 1x een bubbel) in het expansievaatje is duidelijk, dan komt er verbrandingsgas in het koelsysteem en heb je dus waarschijnlijk een lekke koppakking. Op den duur zal ook de koelvloeistof donkerder van kleur worden door de vuiligheid in de uitlaatgassen. Hier moet je niet mee verder rijden, dan is de kans op nevenschade groot (door cavitatie of oververhitting).


Ja precies. Maar aangezien dit de derde koppakking is, denk ik dat die nevenschade er al zat toen ik 'm kocht, ie. krom onderblok.

Dat wordt op zoek naar een ruilmotor denk ik dan. Ik zou graag de BRC installatie blijven gebruiken. Tips, ideeën?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 343
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 17:08  ·  #9
Meten is weten...
Controleer of er CO in je koelsysteem aanwezig is.
Pers je koelvloeostofreservoirdop af.
Daarna pas verder......

Blijkt er CO aanwezig, kop eraf, deze af laten persen en controleren op vlak zijn, onderblok controleren op vlak zijn, bussen controleren op scheuren en daarna pas conclusies trekken en keuzes maken..
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 17:34  ·  #10
als het koel vloeistof is moet je dat aan de bougies kunnen zien, dan moet er 1 een stuk schoner zijn dan de ander.
water in de cilinder zorgt er voor dat roet oplost
boelens
Forumlid.
Avatar
Afwezig
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 17:57  ·  #11
Brc en inlaat kun je overzetten op ander blok. als je een blok wilt wisselen.
Wel even de krukas en nokken sensors checken of deze het zelfde zijn. kan verschil in zitten in stekkers.
Op serie nr checken of je zelfde airco pomp op dat blok hebt en anders moet je de aanbouw beugels ook overzetten of ander donor blok kiezen dat in de zelfde serie lijn zit.
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 11:25  ·  #12
Quote door Johan XC70

Meten is weten...
Controleer of er CO in je koelsysteem aanwezig is.
Pers je koelvloeostofreservoirdop af.
Daarna pas verder......

Blijkt er CO aanwezig, kop eraf, deze af laten persen en controleren op vlak zijn, onderblok controleren op vlak zijn, bussen controleren op scheuren en daarna pas conclusies trekken en keuzes maken..


Dat klinkt als de goede volgorde ja.

Heb je een suggestie voor een meetapparaatje of kan ik er beter maar even voor langs de garage?

En misschien ook een tip voor wie dit soort reparatie of eventueel omwisselen van de motor goed kan?
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 11:26  ·  #13
Quote door boelens

Brc en inlaat kun je overzetten op ander blok. als je een blok wilt wisselen.
Wel even de krukas en nokken sensors checken of deze het zelfde zijn. kan verschil in zitten in stekkers.
Op serie nr checken of je zelfde airco pomp op dat blok hebt en anders moet je de aanbouw beugels ook overzetten of ander donor blok kiezen dat in de zelfde serie lijn zit.


Dat is goed om op te letten mocht het zover komen.

Is er een vakman bekend op het forum waar ik hiermee naar toe zou kunnen?
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 11:39  ·  #14
Quote door bartk

als het koel vloeistof is moet je dat aan de bougies kunnen zien, dan moet er 1 een stuk schoner zijn dan de ander.
water in de cilinder zorgt er voor dat roet oplost


Dat is iets dat ik inderdaad zelf nog wel checken kan. Hoewel ik er vroeg bij ben, maar wellicht is er al wel wat te zien.

CO en evt LPG meten en afpersen is ook een goed idee, maar heb daar zelf geen spullen voor liggen. Waarschijnlijk goedkoper om dat even aan de garage te vragen dan zelf gereedschap voor te kopen!
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 343
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Vacuum in koelsysteem. Wat kan het zijn?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 12:22  ·  #15
Heb je een suggestie voor een meetapparaatje of kan ik er beter maar even voor langs de garage?

En misschien ook een tip voor wie dit soort reparatie of eventueel omwisselen van de motor goed kan?

Even naar een garage en de 4-gastester in het koelvloeistofreservoir houden, uiteraard niet in de vloeistof.....🙈

En voor eventuele reparaties kan ik kort zijn, op naar Poika, autobedrijf Polter.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0