T4 op vakantie

Erg heet in Kroatiƫ

 
 
 
 
 
Wouter87
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Echt
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

T4 op vakantie

 · 
Posted: 16.08.2018 - 16:01  ·  #1
Ik ben momenteel in Kroatiƫ temperaturen rond 30 graden en veel. Bochtige wegen.
De ventilator van de t4 slaat naar mijn gevoel snel aan. Oliepeil op orde.
Zodra de motor uit gaat stopt ook de ventilator. Is dit een probleem of gewoon door karren. Krijg geen melding in mijn dashboard.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Hksvs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 41
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:32  ·  #2
Ik ben deze zomer in Sloveniƫ geweest met een volgeladen V70 met ruim 1000kg caravan erachter. Door een omleiding op een bergpasje van 18% klimmen terecht gekomen. Pas toen begon de motortemperatuur een beetje te stijgen.

Dus ik denk dat je V70 heel wat aan kan voordat ie gaat protesteren.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:52  ·  #3
Gewoon doorkarren, die dingen zijn echt wel gemaakt voor iets meer dan de Nederlandse platte wegen. Als je oliepeil en kvs goed zijn, moet je kunnen vertrouwen op de indicaties van de auto zelf, die laat het wel horen als er iets uit de pas loopt.
Vorig jaar in de zomer was ik in zuid Spanje met 40 graden buitentemp en 5W30 olie, airco aan, bergtochtjes... geen centje pijn.

Als je je zorgen maakt over de motorkoeling na hard werken, laat dan de motor nog even een tijdje stationair draaien voordat je hem uitzet (bijv. als je net een bergpas bent opgeblazen en bovenaan van het uitzicht wilt genieten), dat komt de turbokoeling ten goede, en niet uitzetten als je even stopt om een foto te maken oid.
Wouter87
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Echt
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 17.08.2018 - 17:15  ·  #4
Kijk aan dat is al een geruststelling. Mijn vriendin viel op dat hoe harder we rijden de ventilator soms uit gaat. Zal dan wel met rijwind te maken hebben? Mijn Toyota deed dit nooit. Heb je als je een nieuwe auto koopt en dan meteen op vakantie gaat.
Valt me meteen nog iets op. Ik heb nooit met een turbo gereden. Klopt het dat als je tijdens accelereren van 't gas gaat je lucht fluitend hoort ontsnappen? #durf te vragen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 17.08.2018 - 18:07  ·  #5
Yep, dat zou de zgn. dump valve of blow off valve kunnen zijn, als die op je auto zit. Je moet zien dat als je op het gas staat de turbo volle toeren en druk geeft. Als je dan het gas ineens loslaat, staat die turbo niet ineens stil dus blijft even druk leveren terwijl die niet nodig is. Dus dan gaat er een klepje open en wordt de onnodige druk weggelaten (fluitend geluid) zodat ofwel de turbo op toeren blijft en niet ineens stil komt te staan door een afremmende luchtstroom. Totdat de turbo weer rustiger draait en de gewenste druk bij dat motortoerental levert. Voordelen zijn minder turbo slijtage en een turbo die op toeren blijft en dus sneller weer druk levert bij bijv. opschakelen.
Toch weet ik niet of jouw auto zoiets heeft, is meer iets voor competitie- en johnny-auto's volgens mij.

Een wastegate lijkt erop, maar werkt anders. Die zorgt ervoor dat de uitlaatgassen die de turbo aandrijven om de turbo worden geleid als de turbo al de gewenste druk bereikt heeft. Maar dat geeft niet zo'n fluitend pufje bij gas los normaalgezien.

Wat het ook nog kan zijn, is mogelijk wel een schadelijk is: als je gas loslaat, moet er ineens veel minder lucht door de inlaatkleppen van de motor. Dus vult het inlaattraject zich met lucht wat niet wordt doorgevoerd de motor in, wat de turbo kan afremmen/ doen stoppen, wat ook geluid kan geven. Dat heet 'surge' in het Engels en maakt volgens de fora een 'cooing or fluttering noise' al weet ik niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 17.08.2018 - 18:40  ·  #6
Wouter87
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Echt
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 18.08.2018 - 15:31  ·  #7
Hij maakt wel een beetje 't surge geluid. Als ik het internet begrijp kan 't niet heel veel kwaad dus zal ik er thuis eens naar kijken. Waarschijnlijk toch ergens een dump valve die niet doet wat hij moet doen.
Wouter87
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Echt
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Help help help!!!

 · 
Posted: 18.08.2018 - 21:56  ·  #8
Afgelopen dagen met een paar van jullie over ventilator geluid en turbo gehad.
Wat blijkt nu het geluid wat ik dacht dat een ventilator was komt uit het luchtfilter en niet van de ventilator. Daarbij lijkt er dus ook turbo surge op te treden.
Heb geprobeerd het te filmen via onderstaande link:
https://youtu.be/B7o5nVppz2U
Hier is nergens een dealer te vinden.
Dan toch maar assistance bellen?
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 19.08.2018 - 19:53  ·  #9
Vreemd geluid. Mss kan iemand met een vergelijkbare motor jou antwoord geven.

Iig goede vakantie nog!
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 209
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 19.08.2018 - 21:09  ·  #10
Wouter87
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Echt
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 20.08.2018 - 17:28  ·  #11
Nou er komt duidelijkheid aan het einde van de horizon. Na advies van volvo assistance naar een garage geweest. Er bleek een vacuĆ¼m lek te zijn. Na enkele uren zoeken bleek onderdeel 31370520 defect. Hier zit een slang aan vast en door hierop te blazen ontstond precies het geluid.
Nu zit er maar 1 dealer in Kroatiƫ die het onderdeel niet op voorraad heeft. Het moet dus uit Zweden komen. Conclusie dat ik nu een huurauto heb en tot maandag extra vakantie in plaats van komende woensdag naar huis te rijden. Een voordeel onderdeel is niet duur en uurloon is hier laag.
Weet iemand trouwens wat het is. Het lijkt mij op de blow off valve.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 20.08.2018 - 18:34  ·  #12
Het betreft onderstaand onderdeel;

Wouter87
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Echt
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 20.08.2018 - 19:30  ·  #13
Quote door Bigdog

Het betreft onderstaand onderdeel;




Thnx bigdog!
Wouter87
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Echt
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 29.08.2018 - 17:32  ·  #14
Nou na lang wachten zit het onderdeel er in. Er zat een groot gat in de blow off valve. Wat ik me alleen af vraag. De auto is na montage aan de computer gelegd. Ik denk dat alles gereset is. Nu heb ik een beetje het gevoel alsof de auto iets zwaarder stuurt met name op lage snelheden. Kan dit of komt het door 2 weken huurauto's rijden met electrische stuurbekrachtiging?
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: T4 op vakantie

 · 
Posted: 29.08.2018 - 22:33  ·  #15
Quote door Wouter87

Nou na lang wachten zit het onderdeel er in. Er zat een groot gat in de blow off valve. Wat ik me alleen af vraag. De auto is na montage aan de computer gelegd. Ik denk dat alles gereset is. Nu heb ik een beetje het gevoel alsof de auto iets zwaarder stuurt met name op lage snelheden. Kan dit of komt het door 2 weken huurauto's rijden met electrische stuurbekrachtiging?


Dat kan zeker! Ik rijd sinds 4 weken een nieuwe Passat en mijn vrouw de V70. Ik schrok er afgelopen weekend van hoe zwaar die stuurt terwijl ik daar voorheen geen last can had.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0