Vakantie tip

 
 
 
 
 
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 12:39  ·  #1
We zijn net terug met het gezin uit zuid Frankrijk. Heerlijke vakantie gehad met weer een wijze les.

Het begon dat onze band steed langzaam leegliep. Daar ging een aantal dagen overheen dus na de vakanie wouden we dit laten verhelpen. Op een dag wouden we vertrekken voor een tocht door de bergen en was de band leeg. Band wisselen dan maar. Maar de orginele sleutel boog om dus besloten om de ANWB in te schakelen. Deze stuurde een grote sleepwagen. De niet engels sprekende chaffeur wou de auto opladen en meenemen. Met behulp van Google translate is uiteindelijk toch de thuiskomer geplaats en konden we gaan kijken voor een andere oplossing. Alle garages zagen een volvo met Nederlanders en wouden gelijk de banden wisselen voor nieuwe. Ik vroeg enkel om een nieuw binnen werk van een ventiel maar dat wouden de heren monteurs niet begrijpen. Uiteindelijk bij een plaatselijke fietsenwinkel gevraagt of ik een oude binnenband mocht hebben en of ze het gereedschap hadden om een binnenwerk van een auto ventiel te wisselen. Ze hebben me band opgepomt en we hebben er met de monteurs om gelachen. Ook zij meende in eerste instantie dat ik hun voor de gek aan het houden was.

Ik ga dus nooit meer op vakantie zonder een binnenwerk van een ventiel van 1.00 euro en het gereedschap om deze te wisselen.
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 67
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 12:47  ·  #2
Sorry voor mijn totaal geen kennis hebben,maar kan je een autoband ook oppompen met een los ventiel ?
Moet toch een hele binnenband in?
JB.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 12:50  ·  #3
Betere tip, volwaardig reservewiel (met band op spanning) meenemen en evt een wringijzer.

Binnenband? Euh nee.
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 67
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 12:54  ·  #4
Ja een reservewiel heb ik al 2 keer naast gezeten deze week hahaha.
Tubeluss dus.
JB.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 12:55  ·  #5
Nou dat reservewiel zou bij mij in de bagageruimte moeten. Daaronder ligt de lpg tank. Ik ga dus ook zonder reservewiel. YOLO.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 14:06  ·  #6
Het kan ook heel anders in Zuid Frankrijk zo heb ik zelf ondervonden.
Enkele jaren geleden zag ik tijdens mijn vakantie in Zuid Frankrijk voor de 2e maal dat mijn rechter voorband erg slap stond, was ongeveer nog maar half op spanning. Ik vermoedde dat er een klein spijkertje of iets dergelijks inzat. Daarom niet nogmaals opgepompt maar naar een groot bandenbedrijf in Pezenas gereden, was ik die week al enkele keren langs gekomen en het was slechts enkele kilometers rijden. Na onderdompeling van het wiel zag je dat er wat lucht ontsnapte tussen de band en de lichtmetalen velg. Na demontage band, schoonmaken velg en het weer opleggen ontsnapte er nog steeds een klein beetje lucht. Na nogmaals demontage, het schoonmaken van de velg met een dremel en het weer opleggen was de band luchtdicht. Kosten voor een half uur werk en al die service: € 12,00
Tip 1 voor de volgende keer: wacht niet tot je echt met een platte band staat.
Tip 2: ga naar een lokale bandenzaak. Ook al beheers ik de Franse taal minimaal, ik ben keurig en correct geholpen. Mijn mening na vele jaren in Frankrijk is dat de Fransen beslist niet nors en onvriendelijk zijn.
Tip 3: zorg dat je altijd een kruissleutel in je wagen hebt liggen. Daar kun je veel meer kracht mee zetten.
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 15:29  ·  #7
Tip 4: als je wielsloten hebt, controleer voor vertrek (a) of je de sleutel wel bij je hebt en (b) of je wielsleutel wel op het slot past.

(zei hij door ervaring wijs geworden)
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 15:44  ·  #8
Quote door Super72

Tip 4: als je wielsloten hebt, controleer voor vertrek (a) of je de sleutel wel bij je hebt en (b) of je wielsleutel wel op het slot past.

(zei hij door ervaring wijs geworden)


Haha, zelfde ervaring hier. Vorig jaar, 2 dagen voor de vakantie dacht ik: laat ik eens even kijken of ik die slotbouten loskrijg... Ging 3 keer goed, maar de vierde niet dus: dop dolgedraaid.

Zelfde middag kon ik terecht bij de dealert: monteur 3 kwartier bezig geweest met pasdoppen, veel pijn en moeite, werkplaatschef die begint over 'velg losslijpen', vreugdekreet monteur: bout los.

Man, ik was ff heel klein toen :lol:
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:00  ·  #9
Tip 5: Vervang de slotbouten voor standaard bouten. Heb ik ook gedaan. Voorkomt een hoop ellende :'(
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:03  ·  #10
Tip 6: geef de reservesleutel aan je vrouw. Ik heb op vakantie drie keer meegemaakt dat de auto op slot was en ik buiten stond. Twee keer was geen probleem, maar mijn Skoda Superb bleek een kluis. Net als veel Volvo's. Uiteindelijk maar de reservesleutel door m'n schoonvader laten opsturen.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:05  ·  #11
Feest of vakantieleed. Kunnen we het exel bestand met vakantie punten weer aanvullen.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:06  ·  #12
Ik heb ze ook verwijderd.
Wat een **** dingen.
Mijn buurman had drie van de 4 kapot bij wissel van winter naar zomer.
Kosten 115 euro aan uurloon.

Bij mij gingen ze gelukkig los en gelijk in de bak.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:21  ·  #13
Gebruik ajb geen slotbouten. Rommeltroep is het vaak. Wringijzer meenemen is een goede, krijg je altijd je wielen mee los (ook als ze de bouten bij de garage met Mach80 hebben vast gezet). Ik neem altijd een volwaardig reservewiel mee, kan ik tenminste mijn reis normaal vervolgen als ik een lekke band heb. Midden in de nacht ergens een nieuwe band halen is vaak niet mogelijk of ontzettend duur en met 80 op een thuisbrengertje je reis vervolgen is ook geen pretje.
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:44  ·  #14
Quote door StefanCJ

(ook als ze de bouten bij de garage met Mach80 hebben vast gezet)


:lol:

Maar je hebt wel een punt hier. Wie checkt ooit of hij zijn wielbouten nog loskrijgt met zijn boordgereedschap? Ik niet, in ieder geval. En dus kom je er altijd pas op de vluchtstrook achter dat de garagist inderdaad die verdomde luchtsleutel op 'Mach 80' had ingesteld toen de wieltjes er weer op gingen >_<
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vakantie tip

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:54  ·  #15
Quote door ProVolvo

Tip 3: zorg dat je altijd een kruissleutel in je wagen hebt liggen. Daar kun je veel meer kracht mee zetten.


Nog beter: een momentsleutel met juiste dop. Kun je ze ook nog met het juiste moment aandraaien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0