D5 valt uit

Electrisch

BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: D5 valt uit

· 
Posted: 08.01.2018 - 23:31  ·  #16
Ga nu toch twijfelen aan de accu, vannacht aan de lader morgenavond verder, moet ook werken jullie toch ook, nu ff van dakar en eco rally genieten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 23:34  ·  #17
ja ik ook ivm anti skid melding. je weet t rare meldingen overal vandaan bij accu problemen. misschien accu goed maar dynamo slecht kan ook nog. ik kreeg pas heel laat lampjes over de dynamo.
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 12:52  ·  #18
Bij mij is het continu dimmen van de lampen niet weg na een nieuwe accu
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 13:40  ·  #19
Quote door M95

Bij mij is het continu dimmen van de lampen niet weg na een nieuwe accu

Als de motor draait, draait het electrisch systeem in principe volledig op de dynamo, en overcapaciteit wordt gebruikt om de accu te laden. Toch, als een accu niet goed is, kan de dynamo de spanning niet goed kwijt en krijg je rare verschijnselen. Als je accu wél goed is, zou ik het persoonlijk in de dynamo gaan zoeken. Kan iets simpels zijn zoals een nieuwe spanningsregelaar.
Met een multimeter kun je al veel testen, hoe dat moet is op YouTube veel over te vinden, bijv deze: https://www.youtube.com/watch?…hY4qoLn3gv.
En evt. de massapunten nalopen of die goed vast zitten en schoon zijn, vooral die van motor/vernsnellingsbak naar carrosserie.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 18:36  ·  #20
...
ronaldbm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 20:21  ·  #21
Anti-skid melding komt ook vaak doordat de startmotor te veel stroom wegtrekt uit je accu. Zou dus eerst in de hoek accu en dynamo kijken idd. Als de dynamo niet meer voldoende vermogen levert kan de auto tijdens het rijden idd “stilvallen”. Met oog op wat je in de eerste post noemde, kapotte verstuivers, zijn die al gefixed of kunnen die nu ook minder zijn (uitlezen). Overigens kan een slechte koude start ook door een defecte startmotor komen, die wil als die minder wordt ook meer vermogen vragen, langzamer rondgaan met startproblemen als gevolg. (En anti-skid melding door die vermogensvraag). Succes met deze zoektocht!
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 20:50  ·  #22
Zitten reeds 5 nieuwe gloeispiralen in 5 revisie verstuivers, nieuwe interkoeler, turboklep, 5 verstuiver stekkers, en dan nu dit weer.
Heb vanavond weer eens de ecu eruit gehad bij daglicht, opnieuw gemonteerd, en lopen nu???
Even mee getoerd blijkt de automaat niet worden gevoed met elektrische voeding geen weergave in dashboard en niet automatisch schakelen, scheelt een D5 rijdt ook weg in de 5!!!
Laatste stukje onderweg, stop direct remsysteem en lampje handrem aan en ABS lampje, gewoon doorgereden tot op de oprit, normaal stationair.
Uitgezet, uitgelezen (geen Vida) geen meldingen, wil starten draaide 5 sec en valt uit.........................
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 21:03  ·  #23
Een hoop opperen de dynamo/accu.

Misschien handig om even laadspanning en laadstroom te meten? Zeker op moment van storing.

Klopt wel wat er gezegd word. Als de computers onder een bepaalde drempel spanning komen gebeuren er rare dingen. Ik verwacht dan wel een accu lampje die erbij aan gaat. Blijkbaar niet volgens de andete forummers.
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 21:43  ·  #24
Weer verder gegaan, deksel van de ECU onder de motorkap eraf en beide modulen weer eens aangedrukt, en wat blijkt ......automaat weer in beeld anti skid melding weg, eigenlijk een normale D5 met automaat. Foutcodes uitgelezen nu een andere erbij P0600, alles gewist.
Accu zonder motor levert 12 volt, met motor aan tussen de 13,8 en 14,2, lijkt me prima.

Morgen een beugel maken om de beide modulen naar beneden te houden, en ik pers een nieuwe kabelschoen aan de meetdraad uit de dynamo, deze zit bij de D5 wel heel erg dicht bij de luchtslang vanuit de turbo naar de interkoeler, en die interkoeler heb ik een maand geleden nog vervangen.....
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 22:00  ·  #25
Heb je die paarse schuifjes van de ecm en tcm wel ver genoeg terug geschoven zodat ze goed aan zitten? Als je van voren kijkt, moeten ze net een stukje verder doorgedrukt worden.

Voltage lijkt me prima. Heb je een stroomtang?
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 22:10  ·  #26
Die k... schuifjes helemaal weer richting achterzijde auto, wat een constructie, en dan van die hele kleine pinnetjes.
Het is natuurlijk wel zo dat mijn D5 ruim 5 ton gelopen heeft en van 2002 is, en ik weet dat de vorige eigenaar meerdere monteurs heeft gehad, zowel Dealers als "avondwerkers"

En ja een ampère tang ter beschikking, wat wil ik daar mee meten en welke draad???

Moet morgenavond nog even ruim 200 kilometer rijden, dat doe ik met de ecu geklemd om los gaan te voorkomen.

Is wel apart dat een automaat ook zonder elektronica kan werken, is dan welles waar niet meer automatisch maar het gaat wel.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 22:14  ·  #27
Met een stroomtang meet je stroom (ampere) een enkele keer is het voltage wel goed vd dynamo maar levert die helemaal geen stroom. Dat meet je dus op de dikke plus kabel.

Die schuifjes helemaal naar achter inderdaad. Ze moeten echt weer helemaal naar achter, anders drukken die klemmen de computers niet goed aan (zelf ook mee gemaakt)

Ik vind bij een volle accu 12v overigens weinig. Je verwacht eerder 12,6 - 12,8
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 22:27  ·  #28
[quote="Blade"]
Met een stroomtang meet je stroom (ampere) een enkele keer is het voltage wel goed vd dynamo maar levert die helemaal geen stroom. Dat meet je dus op de dikke plus kabel.

Die schuifjes helemaal naar achter inderdaad. Ze moeten echt weer helemaal naar achter, anders drukken die klemmen de computers niet goed aan (zelf ook mee gemaakt)

Ik vind bij een volle accu 12v overigens weinig. Je verwacht eerder 12,6 - 12,8

Werk zelf regelmatig met Ampère tang servicetechnicus klimaatsystemen en Inspecteur gas gestookte toestellen groot, dus de tang ken ik.
Zit natuurlijk wel wat in, wel voltage maar lage of geen ampere of te weinig maar dan de vraag wat is de norm, zie type plaatje dynamo denk ik.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2018 - 22:36  ·  #29
Ah, dat kan ik niet zien vanaf mijn iphone dat je weet hoe die werkt.

Ligt natuurlijk ook aan hoe leeg de accu is, maar als je al een tijdje bezig bent met de auto moet die zeker tussen de 50 en 100a leveren als niet meer.

Volvo codes zijn makkelijker mee te werken, kan je misschien bij een forum lid langs met vida?

De accu toestand kan je redelijk zelf checken dmv de startspanning te meten met volle accu. Mag niet onder de 11v uitkomen, anders is die echt minder.

Iniedergeval succes!
ronaldbm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2018 - 08:01  ·  #30
12v zou ik ook te laag vinden. Die van mij kwam op gegeven moment tot 12,4v en viel na voorgloeien 0,1v terug;tijd voor een nieuwe. Je kunt ook eenvoudig het verschil testen door de eerste start met een hulp accu te doen

Selected quotes for multi-quoting:   0