D5 valt uit

Electrisch

BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

D5 valt uit

· 
Posted: 07.01.2018 - 22:17  ·  #1
Mede leden!!!, mijn D5 valt af en toe bijna uit.
Wat wil zeggen, gewoon rijden vol vermogen opeens soort van noodloop max. 2500 N
Motor uit weer starten vol vermogen, vaak niet langer dan 5 minuten zelfde euvel, soms komt het vermogen weer terug.
Als het optreed is achteruitrijden e.d. een ramp(automaat).

Ook zichtbaar tijdens rijden in het donker dat de verlichting af en toe minder wordt.

Wat is het niet, LMM, turboklep, vacuümslangen, vacuümpomp, interkoeler, slangen voor en na de turbo, druksensor op de kleppendeksel.

Denk zelf aan de zekeringkast in de motorruimte, en dan eventueel de relais of wellicht een complete wissel van de unit, iemand ervaring hiermee ???
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: D5 valt uit

· 
Posted: 07.01.2018 - 22:24  ·  #2
Hoe is je accu en je dynamo?
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.01.2018 - 22:34  ·  #3
Start goed, kon recent nog lang doorstarten i.v.m. defecte verstuivers bij koud weer.
Dus verwacht eigenlijk geen voeding probleem Frank, het is ook niet zo dat dat de verlichting mee opkomt bij meer toeren valt gewoon een bepaald % uit dimt als het ware en komt weer terug.
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.01.2018 - 22:39  ·  #4
Ik heb het probleem met mijn zekeringkast in de motorruimte ook gehad, bij mij viel hij plots (stationair, 50, 130) uit. Als ik dan mijn voet op het gas had sloeg hij meteen weer aan, als dat niet zo was moest hij eerst naar P om hem vervolgens weer te starten met de nodige gevaarlijke situaties.

Ik heb sinds een aantal dagen LED koplampen maar daarvoor had ik ook dat dit continu een beetje dimde.

Volgens mij kan het sowiezo geen kwaad om de zekeringkast te demonteren en alle contacten te reinigen met contactspray. Ik heb dit een aantal maanden geleden gedaan en sindsdien is hij geen een keer meer uitevallen.

Ik hou het topic ook even in de gaten want een kennis heeft met zijn D5 hetzelfde probleem als wat jij beschrijft.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 07.01.2018 - 23:26  ·  #5
Wat ik zelf gedaan heb na aanschaf is alle zekeringen er uitgehaald en weer terug gestoken, dan schuur je de contactoppervlakken een beetje op. ( en op alle drie de lokaties ). Ook alle stekkers die ik kon bereiekn heb ik dit mee gedaan en gcontroleerd of er corrosie zichtbaar was.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 07.01.2018 - 23:39  ·  #6
De zekeringkast in de motorruimte heeft aan de onderkant een aantal connectoren, als je de kast losmaakt kan je deze connectoren ook schoonmaken.

Als ik het goed begrepen heb schijnt deze zekeringkast vaker voor soortgelijke problemen bij de D5 te zorgen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 00:12  ·  #7
lijken me goede suggesties die zekeringkast. volgens mij heb je al wat ervaring et deze.. en daarnaast eventueel massacontacten. maardat zijn er nogal wat geloof ik.
Appeltje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 12:39  ·  #8
Misschien kun je het tankje van de stuurbekrachtigings-vloeistof controleren? Bij mij was het tankje na 15 jaar bol gaan staan, het zou volgens experts tegen de computer kunnen drukken en rare storingen geven (soms wel/ soms niet). Als je een fototje wilt van mijn huidige tankje, stuur dan een pm aub.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 14:13  ·  #9
Quote door BIGW

het is ook niet zo dat dat de verlichting mee opkomt bij meer toeren valt gewoon een bepaald % uit dimt als het ware en komt weer terug.

Dat had ik ook en was bij mij toch door een nieuwe accu opgelost. Ik kon het dimmen verder niet koppelen aan het starten van een grootverbruiker (bij mij was het regelmatig wel/niet dimmen, zoals bijv. het ritme van de airco pomp; zichtbaar als ik met mijn koplampen op bijv een tegenoverliggende muur scheen). Maar ik zou toch denken dat het electrisch systeem (opbrengst dyname + accu minus verbruikers) geen capaciteit genoeg heeft om je lichten continu op gelijke sterkte te laten branden, dus er zal toch ergens een zwak punt in zitten.

Al uitgelezen met vida om zeker te zijn dat het niets electronisch is? Als er echt een noodloop inkomt zal dat wel geregistreerd worden.
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 22:14  ·  #10
Helaas geen echte noodloop meer een tijdelijke uitval van een gedeelte van de aansturing.
Vandaag de zekering kast in de motorruimte gedemonteerd en der stekkers voorzien van contact spray, geen oxidatie aangetroffen.
Aan beide zijden de aard/nul aansluitingen drie bouten m6 opgeschuurd en met kopervet weer vast gezet.
Beide ECU modulen gedemonteerd, wat een k.....werk zeg, ook geen oxidatie aangetroffen, ook deze contacten ingespoten.
Nu en het is koud buiten he, sla de auto even aan en valt direct uit....grrr, accu lader eraan morgen is er weer een dag, ook nog even anti skid voorbij zien komen trouwens, vandaag nog wel gewoon gereden trouwens.
Heerlijk zo'n storing, en dan heb ik gelukkig ook nog een Seicento staan, dat kreng doet het altijd(gelukkig)
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 22:43  ·  #11
met kopervet weer vast gezet.

Toch zou ik geen kopervet gebruiken. Koper is immers meer edel dan staal en aluminium. Het onttrekt (op chemisch niveau) elektronen aan je minder edele materialen. Dat maakt ze meer vatbaar voor oxidatie.
Zelf ooit de fout gemaakt om het raakvlak tussen velg en remschijf in te smeren met ruim kopervet.
Ik adviseer zuurvrije vaseline. Dat is gewoon te koop voor een paar euro bij de Praxis.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 22:48  ·  #12
Ik zou helemaal niets tussen de contactvlakken smeren! Schoon metaal op metaal werkt het beste. Eventueel erna iets vaseline er op smeren alhoewel dat bij mij nog nooit meerwaarde heeft gehad en ik doe dat ook niet meer.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 23:03  ·  #13
Mijn ervaring met het repareren van tientallen dashboards van de Volvo 480 is dat reinigen van contactvlakken het beste gaat met een glasvezelborsteltje. Dan is de oxidatie weg. Daarna de vlakken heel dun insmeren met een likje vaseline en dan goed aandraaien. De druk van het aandraaien perst de vaseline weg van het vlak en vormt eromheen een beschermende laag, zodat de contacten niet weer kunnen oxideren.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 23:14  ·  #14
Die vaseline is toch zo weg. Zeker onder de motorkap. Ik spuit massapunten zodra ze gemonteerd zijn in de amber tectyl. Gegarandeert geen corrosie meer. Contacten zoals van een ecu of tcm moet je echt niet gaan opschuren of invetten, word het niet beter op.

Overigens kan een beetje kopervet op een wielnaaf echt geen kwaad hoor..... geen vet gebruiken wel. Wielen kunnen zo verschrikkelijk vast gaan zitten dat een voorhamer nodig is, sta je dan met een lekke band..... Likje kopervet had dit voorkomen.

Is de auto al eens uitgelezen? Als er een anti skid is, dan zal ook wat opgeslagen zijn. Mochten er rare cem fouten in staan zou ik die eens nakijken op vocht schade e.d.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 08.01.2018 - 23:17  ·  #15
Quote door BIGW

Helaas geen echte noodloop meer een tijdelijke uitval van een gedeelte van de aansturing.
Vandaag de zekering kast in de motorruimte gedemonteerd en der stekkers voorzien van contact spray, geen oxidatie aangetroffen.
Aan beide zijden de aard/nul aansluitingen drie bouten m6 opgeschuurd en met kopervet weer vast gezet.
Beide ECU modulen gedemonteerd, wat een k.....werk zeg, ook geen oxidatie aangetroffen, ook deze contacten ingespoten.
Nu en het is koud buiten he, sla de auto even aan en valt direct uit....grrr, accu lader eraan morgen is er weer een dag, ook nog even anti skid voorbij zien komen trouwens, vandaag nog wel gewoon gereden trouwens.
Heerlijk zo'n storing, en dan heb ik gelukkig ook nog een Seicento staan, dat kreng doet het altijd(gelukkig)

Bij mij was er ook echt niks aan de zekeringkast zelf of de stekkers te zien, toch heeft het wel geholpen.
Ik had daarna ook die zes M6 contacten gereinigd.

Selected quotes for multi-quoting:   0