Van automaat naar manual

 
 
 
 
 
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Van automaat naar manual

 · 
Posted: 14.02.2022 - 08:48  ·  #16
Quote door [-Tom-]

Quote door MTE

De S80 staat helemaal buiten dit verhaal . Dat is een “leen” wagen die ik af en toe tbs heb.

Mijn idee is om zoiets in een 2.5T v70 facelift te doen.
Icm automaat zie ik ze genoeg, met een handbak en de overige dingen is het een speld .

Nieuwe koppeling en vliegwiel lijkt me geen probleem. Je gaat zo’n ding niet zonder een
Aantal nieuwe dingen eronder schroeven denk ik .
Wat dat betreft vergelijk ik het een beetje met een motorswap. Als je een blok buiten de auto hebt doe je ook bepaalde zaken eerder omdat je de boel open hebt.


Wat ik niet weet is of je iets dergelijks ook ergens moet melden.

Nogmaals, ik zou eerst uitzoeken je het überhaupt (elektronisch) werkend krijgt. Kan mij voorstellen dat je de configuratie van de auto moet wijzigen, je moet o.a. een TCM toevoegen.


Dit!
Fysiek zal het allemaal wel aan elkaar te schroeven zijn, daar zit hem denk ik niet het probleem. De software en verschillende regelunits/computers zijn de grote obstakels. Op de engelstalige volvo forums (swedespeed en matthews volvo site) kun je misschien wat meer info vinden over swaps trouwens.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Van automaat naar manual

 · 
Posted: 14.02.2022 - 09:53  ·  #17
Heb wel een leuke V70 2.0T handbak te ruil voor een automaat. 😉 Is alleen geen facelift model.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Van automaat naar manual

 · 
Posted: 14.02.2022 - 10:02  ·  #18
Geen enkel probleem, mechanisch past alles gewoon direct.

Het enige wat je moet zien te vinden is een tuner die de software wil matchen en de automaat "uit schrijft". Hoewel ze het kunnen, weigeren ze het allemaal te doen.

Dus dan zit er niets anders op dan ook de auto te voorzien van complete kabelboom met ecu van een handgeschakelde, als je zin hebt in een leuk project kan je het zelf mooi grondig aanpakken.

Uitbesteden gaat je meer kosten dan een nette gelijkwaardige handgeschakelde wagen kopen.

Quote door ikbat

Normaal zou je dit met een motor swap al moeten melden bij het rdw, en met het gehele verhaal ontkom je er bijna niet aan.

Nergens voor nodig, ik heb er al vele omgebouwd en tig swap gedaan, alleen 1 keer naar RDW hoeven gaan voor een nieuw kenteken en keuring + rijtest op Lelystad en dst was bij een swap van 2300cc (T)5 cilinder naar 3000cc (T)6 cilinder.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Van automaat naar manual

 · 
Posted: 14.02.2022 - 11:26  ·  #19
Het begint al met de computers aan te passen
Wss ook kabelboom
Dan bakplaatsen
Goedkoper om een andere auto te kopen
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Van automaat naar manual

 · 
Posted: 14.02.2022 - 12:35  ·  #20
Ik twijfel wel of de kabelboom ook vervangen moet worden... Als de ECU de automaat niet zoekt in de communicatie, heb je die kabelboom ook niet nodig lijkt mij.

Software matig de boel aanpassen is altijd een hekel punt, ik heb daar al te vaak gezien dat het kan maar dat niemand het wil doen. Super irritant als je iets, geheel legaal, out of the box wil doen...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Van automaat naar manual

 · 
Posted: 14.02.2022 - 13:06  ·  #21
Quote door ravado

Ik twijfel wel of de kabelboom ook vervangen moet worden... Als de ECU de automaat niet zoekt in de communicatie, heb je die kabelboom ook niet nodig lijkt mij.

Software matig de boel aanpassen is altijd een hekel punt, ik heb daar al te vaak gezien dat het kan maar dat niemand het wil doen. Super irritant als je iets, geheel legaal, out of the box wil doen...

Nou, ik vraag het mij af... Wie zegt dat er de signalen niet doorgestuurd worden?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Van automaat naar manual

 · 
Posted: 14.02.2022 - 13:22  ·  #22
Quote door [-Tom-]

Quote door ravado

Ik twijfel wel of de kabelboom ook vervangen moet worden... Als de ECU de automaat niet zoekt in de communicatie, heb je die kabelboom ook niet nodig lijkt mij.

Software matig de boel aanpassen is altijd een hekel punt, ik heb daar al te vaak gezien dat het kan maar dat niemand het wil doen. Super irritant als je iets, geheel legaal, out of the box wil doen...

Nou, ik vraag het mij af... Wie zegt dat er de signalen niet doorgestuurd worden?


Dat zou dan softwarematig aangepast kunnen worden lijkt mij. Ik zal eens kijken of ik bij de handgeschakelde een andere kabelboom zie dan bij de automaat.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Van automaat naar manual

 · 
Posted: 14.02.2022 - 14:17  ·  #23
Quote door V70R^2


Quote door ikbat

Normaal zou je dit met een motor swap al moeten melden bij het rdw, en met het gehele verhaal ontkom je er bijna niet aan.

Nergens voor nodig, ik heb er al vele omgebouwd en tig swap gedaan, alleen 1 keer naar RDW hoeven gaan voor een nieuw kenteken en keuring + rijtest op Lelystad en dst was bij een swap van 2300cc (T)5 cilinder naar 3000cc (T)6 cilinder.


Ik ga hier even uit van de regels hè, maar als je een andere motor code hebt moet je dit al melden volgens de rdw. En daar ontkom je al niet zo snel aan. Het is een stukje administratief en stelt niet zo veel voor. Meld je het niet zal geen haan naar kraaien (of het moet idd zijn dat er ineens een V8 inzit oid)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0