Van benzine naar diesel.?

 
 
 
 
 
Colke
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 44
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Van benzine naar diesel.?

 · 
Posted: 03.07.2021 - 18:04  ·  #1
Aangezien mijn huidige S60 en ik geen vriendjes gaan worden (aanhoudende ellende) ben ik aan het uitkijken naar wat anders.
Ik heb nu in 4 maand tijd ongeveer 5000 km op mijn S60 gezet.
Ik twijfel nu of het misschien niet rendabeler is om over te stappen naar een S60 of V70 diesel.
Vanaf hoeveel km is dit rendabel . ?
En wat zijn de voordelen en nadelen tov een benzine?
Overigens moet ie een caravan trekken...dus kiezen voor een automaat of toch schakel?

Alvast bedankt voor de adviezen.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 123
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Van benzine naar diesel.?

 · 
Posted: 03.07.2021 - 19:18  ·  #2
Rendabel is het al snel, een diesel, gezien de lagere aanschafprijs tov een vergelijkbaar model op benzine. Je kunt je wel afvragen of je met 15.000 km per jaar voldoende lange stukken rijdt om een diesel goed op temperatuur te laten komen. Rijd je veel korte stukken, dan kun je beter een benzinemodel nemen/houden.

Voor het trekken van een caravan is een diesel wel fijn, hoewel een turbogeblazen benzine ook prima raad weet met iets aan de trekhaak.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Van benzine naar diesel.?

 · 
Posted: 03.07.2021 - 19:59  ·  #3
Het is voormelijk naar wat je eigen voorkeuren zijn.

Ik heb een oude xc70 benzine automaat, en trekt 1700kg caravan met 4 personen zonder puffen de bergen door.
Daar hoef je niet echt een diesel voor te hebben tegenwoordig.

Verder ga je veel steden in.
Er komen steeds meer plekken waar diesels weg gepest worden.

De aanschaf is gewoon veel leuker van een diesel, en word per jaar leuker.
Maar dit heeft wel een keerzijde. Wanneer je er vanaf wil, dan krijg je er ook nog veel minder voor terug.
Heb je pech en gaat het diesel pesten zo nog even door, dan heb je het risico dat je er over 3 tot 5 jaar alleen nog vanaf komt als je de sloop heel vriendelijk aan kijkt en smeekt of ze hem willen hebben.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Van benzine naar diesel.?

 · 
Posted: 06.07.2021 - 12:49  ·  #4
Of je zet hem op de export want in het buitenland (sommige buitenlanden) gaat het dieselpesten een stuk langzamer. Maar is evengoed niet goed voor de restwaarde.

Blijf je ook constant zoveel kilometers rijden voor de tijd dat je de diesel denkt te hebben? Want de maandlasten (+extra roettaks) liegen er niet om, en die moet je wel betalen ook al rij je weer minder. Corona zal wel een keer over gaan (hopelijk) maar als je de auto 2-3 jaar of meer denkt te houden dan moet je inderdaad wel rekenen met dat de restwaarde (nog) minder wordt en je in de tussentijd fikse vaste lasten hebt. LPG is ook nog een goede optie voor veelrijders.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0