Van een V40 T4 naar een....?

 
 
 
 
 
LarsV40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 30.01.2023 - 22:37  ·  #1
Hi allemaal!

Ik rijd nu zo'n vier jaar in mijn V40. Eerst met een 2.0T blok, en na een swap met een T4 blok. Het is en blijft een heerlijke auto. Enigszins compact, lekker snel, en naar mijn mening een prachtig tijdloos ontwerp.

Echter is het ook een auto van 18 jaar oud, die helaas bij mij nogal vaak kuren heeft gehad. Die kuren beginnen me nu een beetje de keel uit te hangen. Met mijn nieuwe baan is er financieel ook iets meer ruimte dan in mijn studententijd, dus is het tijd voor een andere auto. Mijn budget stel ik tussen de 10.000 en 15.000 euro.

De afgelopen tijd heb ik wat om me heen zitten kijken, en mijn oog is gevallen op een V70NN of een V60 (Of een Audi A4 maar dat zal ik hier maar niet te hard roepen).
De V60 vind ik in de juiste uitvoering een mooie auto, maar als je hem in die mooie uitvoering wilt hebben kost hij vaak een lieve duit. Alternatief zou zijn om voor de D6 Plug-in Hybrid te gaan, met zijn gunstige wegenbelasting. Echter is al die elektronica natuurlijk ook weer iets wat stuk kan gaan...

De V70 is voor mijn leeftijd (28 jaar oud) misschien wel een beetje burgerlijk, maar in een sportieve uitvoering vind ik het er best gaaf uitzien. Maarja, met welke motor dan? De 2.0T (Ford? 4 cilinder...) of toch de 2.5T (met een fiks verbruik...) of toch een D5 motor aangezien ik ook best wat zakelijk zal rijden?

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen om een goed afgewogen keuze te maken!
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 31.01.2023 - 07:28  ·  #2
Een NN met knappe velgen en een spoiler is toch best sportief te noemen. Neem je er eentje met een lichte verlaging dan oogt het nog beter. Bepaalde uitvoeringen hebben dat. Vanaf 2013 meen ik is er een facelift gedaan. Het interieur (dashboard middenconsole) is hiervan fraaier vind ik. Verder iets andere knippers in spiegel en achterlichten wat veranderd.
Een 2.0T 4 cil komt prima mee in het verkeer. De 2.5T is nog wel een echte volvo motor met 5 cil. Veelal import want die zijn in NL maar even in de NN geleverd.
Verbruik tussen de 2 zal niet veel verschillen. Ik haal 1 op 10 gemiddeld. Met veel snelweg 1 op 12. O ja de automaat bakken in de 2.0T staan niet zo goed bekend. (Powershift). Met lage km standen heb je wellicht geen issues maar de meeste zitten toch zo rond de 250k.
Succes met de zoektocht. Volgens mij staat er genoeg leuks te koop met je budget.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 720
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 31.01.2023 - 08:06  ·  #3
De V70 NN is t/m 2010 met 5-cilinder geleverd. Als veelrijder is lpg wellicht een overweging.
Neem dan de 2.5FT, deze is vanwege de geharde kleppen en klepzittingen (nodig voor heet ethanol gebruik waar ze voor bedoeld zijn) zeer geschikt voor lpg. 2.0F kan ook, maar 145 pk is niet riant.
LarsV40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 31.01.2023 - 09:57  ·  #4
Quote door joriz

Een NN met knappe velgen en een spoiler is toch best sportief te noemen. Neem je er eentje met een lichte verlaging dan oogt het nog beter. Bepaalde uitvoeringen hebben dat. Vanaf 2013 meen ik is er een facelift gedaan. Het interieur (dashboard middenconsole) is hiervan fraaier vind ik. Verder iets andere knippers in spiegel en achterlichten wat veranderd.
Een 2.0T 4 cil komt prima mee in het verkeer. De 2.5T is nog wel een echte volvo motor met 5 cil. Veelal import want die zijn in NL maar even in de NN geleverd.
Verbruik tussen de 2 zal niet veel verschillen. Ik haal 1 op 10 gemiddeld. Met veel snelweg 1 op 12. O ja de automaat bakken in de 2.0T staan niet zo goed bekend. (Powershift). Met lage km standen heb je wellicht geen issues maar de meeste zitten toch zo rond de 250k.
Succes met de zoektocht. Volgens mij staat er genoeg leuks te koop met je budget.


Thanks voor je tips.
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar het verbruik van de 2.0T en 2.5T. Liefst natuurlijk een échte vijfcilinder, maar als de 2.0T een stuk zuiniger is wil ik dat nog wel overwegen. Met een handbak dan, welteverstaan.
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 44
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 31.01.2023 - 10:07  ·  #5
Een V70nn is een heerlijke auto. Ik heb net als Dimitri een 2.5FT op LPG en dat is een prima combinatie! Niet iedere FlexiFuel is zodanig geadverteerd, maar vaak herkenbaar aan de stekkeraansluiting linksvoor in de bumper. Het verbruik op LPG valt mij mee. Kijk hier voor het verbruik van mijn Rode Rakker: spritmonitor.de/..../1290010.

Als ik een snelle scan doe op Marktplaats, Gaspedaal en Mobile.de sta ik echt te kijken van de occassion prijzen! 😳

EDIT: als je van een 'avontuur' houdt en niet bang bent voor wat administratie is dit ook nog een mooie vijver om in te vissen: www.blocket.se/.../hela_sverige/fordon/bilar
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 31.01.2023 - 17:31  ·  #6
Quote door LarsV40

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar het verbruik van de 2.0T en 2.5T. Liefst natuurlijk een échte vijfcilinder, maar als de 2.0T een stuk zuiniger is wil ik dat nog wel overwegen. Met een handbak dan, welteverstaan.


Als je hem wil laten chippen, dan zul je merken dat er met een standaard chip veel te behalen valt.
Met 270pk met 400Nm kun je wel vooruitkomen, lijkt me.
Ook zijn deze motoren erg stil.
LarsV40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 31.01.2023 - 22:42  ·  #7
Ik heb eens even wat zitten rekenen, en op zich zou een diesel qua kostenplaatje ook prima uit kunnen. Moet er natuurlijk wel nog Amsterdam mee in kunnen.
In de diesel versies is er volgens mij een stuk meer keus in vijf cilinders :)
LarsV40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 11:15  ·  #8
Ik ben afgelopen weekend wezen kijken bij een V60 D4 R-Design. Toch net even een slagje moderner en sportiever.
De proefrit beviel goed. Fijne stoelen, voldoende vermogen en koppel, en een mooie auto om te zien met de facelift. Ook de automaat is toch wel erg lekker.

Wat zijn hier op het forum de ervaringen met deze auto en motor? Het betreft een D4 VEA motor met Geartronic 8 bak.
LarsV40
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 13.03.2023 - 11:55  ·  #9
Het is uiteindelijk bovenstaande V60 D4 geworden. Nu een maandje in mijn bezit, en erg blij mee!
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 13.03.2023 - 12:19  ·  #10
Gefeliciteerd - en foto's mogen natuurlijk ook geplaatst worden ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 13.03.2023 - 22:31  ·  #11
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Heel veel fijne kilometers ermee.
MacToob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stedum
Leeftijd: 38
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Van een V40 T4 naar een....?

 · 
Posted: 14.03.2023 - 15:11  ·  #12
Gefeliciteerd! Mooie auto!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0