Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

Spontane startproblemen

 
 
 
 
 
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 14:55  ·  #16
Voor je zo diep gaat zoeken hoe is het met je gloei bougies gesteld.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 15:12  ·  #17
Die gloeibougies doen niet zoveel bij de temperaturen van vandaag. Zelfs al heb je 5 defecte en het vriest 6 graden, dan nog zal een D5 gewoon starten. De eerste tellen zal hij rommelig lopen, maar hij zal gewoon aanslaan.
Spreek uit ervaring...
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 17:00  ·  #18
Hoe lang gaan gloeibougies mee? En hoe merk ik dat ze minder goed werken zonder ze op de gok te vervangen?
Gok dat de gloeibougies bij mijn Volvo nog nooit vervangen zijn....ik ben 2de eigenaar en de auto is 17 jaar oud met 412.000 km op de teller.

Hoorde/las meerdere verhalen waarbij mensen startproblemen hadden en gloeibougies, druksensor, accu en brandstoffilter vervangen hadden met als enige resultaat een slankere portemonnee.....;-)

Ik woon in Zoetermeer, iemand in de buurt en met wat tijd om VIDA uit te lezen?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3178
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 21:20  ·  #19
Ik heb de gloeibougies destijds ook vervangen maar dat was zonde van het geld.
Ze zagen er hetzelfde uit en de motor startte nog steeds beroerd. Dat was bij 420.000km.

Andere oorzaken die toen genoemd werden waren zo uit het hoofd: opvoerpomp (ook), hogedrukpomp, commonrail druksensor, massakabel van startmotor naar het blok/chassis (terwijl de startmotor met 400rpm rond ging, wat meer dan goed is), accu...
Heb toen ook het brandstoffilter vervangen.
Die opvoerpomp, ik vraag me ook af of je daar echt zo moeilijk bij kan.
Achterbank omhoog en je ziet zo'n grote witte dop bovenop de tank. Je zou zeggen dat je bij een lege tank zo dat ding eruit trekt en de nieuwe er in.
Halfvol filter zou de schuld moeten zijn van die pomp. De hogedrukpomp bij de motor, kan hij de diesel door het filter uit de tank zuigen?

Wat je nog kan proberen, dat deed ik na het vervangen van het brandstoffilter, de auto een paar keer (5 of 6) op en van contact. De opvoerpomp gaat dan even aan en pompt het filter vol, en waarschijnlijk door het filter verder naar de motor.
Zonder diesel gaat hij nooit aanslaan natuurlijk. Als je op die manier brandstof bij de motor kan krijgen wat er nu misschien niet is....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 22:57  ·  #20
Quote
De hogedrukpomp bij de motor, kan hij de diesel door het filter uit de tank zuigen?

Ford/Renault/Peugeot hebben zelfs geen opvoerpomp. Die werken puur op vacuum vanuit de hogedrukpomp. Alleen bij lege tank hebben ze (behalve Ford) een handpompje in de leiding om de diesel tot aan de pomp te krijgen. Heb je een Ford met een lege tank, dan heb je (letterlijk) pech en is er geen enkele mogelijkheid meer om Diesel bij de pomp te krijgen.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 23:06  ·  #21
Check even of je brandstoffilter goed vast zit en of het aftapplugje niet lekt (dit heb ik bij mijn TDI gehad)
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 27.11.2019 - 20:00  ·  #22
heb je volgens mij wel speciaal gereedschap voor nodig om de brandstof pomp uit de tank te halen kunt er van boven wel bij maar er zit een ring in de schroefdraad van de tank en die krengen zitten vast ......
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 27.11.2019 - 20:04  ·  #23
en alles eens goed ontluchten naderhand als je filter vervangen is lopen leidingen enz ook leeg ik zou bij de verstuivers ze 1 voor 1 losmaken en dan doorstarten tot een genoeg peut uitkomt en dan weer vast zetten ( ff de kap er boven af sleutel 17 meen ik om de leidingen los te maken )
Als dat nu al niet het geval is is er inderdaad iets mis met je filter dan wel brandstof pomp in de tank
( je hebt niet toevallig bezine getankt ???? )
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 27.11.2019 - 20:07  ·  #24
altijd eerst eens een beetje bij de basis beginnen kijken of er peut komt bij de verstuivers is dat niet het geval of stinkt het naar ( bezine ) weet je al heel wat meer als dat wel goed is kun je dat uitvlakken
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 27.11.2019 - 23:01  ·  #25
Ontluchten is onzin. Juist omdat het systeem door een opvoerpomp continue onder gezet wordt en de brandstofflow op de rail en pomp met overflow wordt geregeld kan en mag er geen lucht achterblijven in leidingen of filter.

Zo wel het geval:
Pomp kapot, lekkage of terugloop van brandstof bij stilstand.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 29.11.2019 - 12:46  ·  #26
Pomp in tank eenvoudig te bereiken via luik onder/achter bank bijrijders kant.
Deze pomp doet niet echt veel, en als een euro 3 eenmaal loopt "zuigt"de hogedrukpomp eigenlijk zelf de diesel uit de tank, met een beetje hulp van de pomp in de tank, hoofdtaak van deze pomp in om de diesel uit de linkerkant van zadeltank ook te kunnen gebruiken nadat het vul niveau tank onder de verbinding- sluis komt.

Pomp is redelijk eenvoudig zelf te vervangen, een ronde ring voor op de ratel is zeker makkelijk, maar een stukje hardhout en een kunststof hamer en rustig los tikken werkt ook, wel bij het terugtrekken van de aanzuigkorf aan de bestuurderskant een touwtje mee voeren om de aanzuigkorf van de nieuwe pomp weer terug te kunnen voeren. Pomp en aanzuigkorf gaan via het luik achter de bestuurders stoel eruit.
Bij terug monteren schroefdraad goed schoonmaken ook de rubber ringen, en iets van glijmiddel op de kunststof ringen en rustig vast tikken, daarna tanken met de metalen doppen er nog af en checken op lekken bij de kunststof ringen..

Laat je ook niet gek maken bij een nieuwe pomp dat er twee elektrische aansluitingen op zitten, de oude euro 3 loopt door de tank. en dan gebruik je die aansluiting op de pompdeksel zelf niet.

Suc
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 01.12.2019 - 21:52  ·  #27
Test gedaan vandaag, nadat start met Quick Start weer noodzakelijk was (auto stond ca 14 uur stil en het was buiten kouder dan voorheen). Nadat de motor aansloeg, motor na ca 10 seconden draaien weer uitgezet. Opnieuw starten zonder Quick Start: motor slaat vrijwel direct weer aan.
Lijkt erop dat de brandstof en dus de druk aan de hoge drukkant heel langzaam wegsijpelt....gedurende ca. 10-12 uur of zelfs langer.
De opvoerpomp krijgt onvoldoende druk vanaf brandstoftank opgebouwd, maar loopt kennelijk wel voldoende als de motor eenmaal loopt. Heb zelf steeds meer het gevoel dat een deel van de oorzaak bij één of meerdere injectoren ligt (lekken intern), maar ook bij een verstopping van brandstofpomp naar brandstoffilter. Voordat ik de auto bijna 4 jaar geleden kocht, heeft hij bij de vorige eigenaar hoogstwaarschijnlijk gedurende heel lange tijd (inclusief winterperiode) stilgestaan. Kan er door lang stilstaan rubbervorming of zoiets in de tank ontstaan, die in de leiding tussen brandstofpomp en brandstoffilter of aanzuiging bij de brandstofpomp terecht komt? Is er een middel dat rubbervorming in de tank oplost en dat geen schade aan de motor kan veroorzaken?

Thanks voor het meedenken!
Grt. Robin
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 01.12.2019 - 23:01  ·  #28
Tja, je zult ergens moeten starten met diagnose stellen.

Bij koude motor samen met iemand anders de brandstof leiding loshalen en even op contact laten zetten zegt iets over de opvoerpomp.

Als je vervolgens verder sleutelt met een verstuiverretour test heb je een beeld van de verstuiver kwaliteit.

Als beide goed zijn zal je naar de commonrail regelklep moeten kijken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 01.12.2019 - 23:03  ·  #29
Eensch
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 03.12.2019 - 15:12  ·  #30
De uitleesgegevens van Rob. Vida (of de auto) besloot op sommige momenten te disconnecten waardoor we bepaalde tests niet konden uitvoeren...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0