Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

Spontane startproblemen

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 03.12.2019 - 16:57  ·  #31
Dat lijkt erg op 2 slechte verstuivers. Ik neem aan dat je warm de test gedaan hebt.

Als vervolgens de dtc code op de railpressure enkel tijdens het starten ontstaat is hier niks mis mee volgens mij. Eigenlijk zou je deze code moeten wissen bij een warme motor en moeten kijken wanneer deze weer ontstaat.

Kan best zijn dat de raildruk door de lekkende verstuiver niet snel genoeg opbouwt en een code genereert, maar verders wel goed functioneert.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 03.12.2019 - 23:32  ·  #32
Quote door martijn-a

Dat lijkt erg op 2 slechte verstuivers. Ik neem aan dat je warm de test gedaan hebt.

Als vervolgens de dtc code op de railpressure enkel tijdens het starten ontstaat is hier niks mis mee volgens mij. Eigenlijk zou je deze code moeten wissen bij een warme motor en moeten kijken wanneer deze weer ontstaat.

Kan best zijn dat de raildruk door de lekkende verstuiver niet snel genoeg opbouwt en een code genereert, maar verders wel goed functioneert.


Hi Martijn,

We hebben de test inderdaad bij warme motor gedaan. Tenck had nog even gegoogled op basis van mijn foutcodes (dank daarvoor!). Hij heeft het een en ander gevonden over toch een lektest doen van de injectoren: blijkbaar als je auto te lang stilstaat druppelt de cylinder vol en daardoor start deze niet meer goed. Hoe langer je wacht, hoe voller hij druppelt. Dit klopt precies met mijn symptomen.

Nu nog een partij, die betaalbaar één of meerdere injectoren kan vervangen/reviseren obv. een retourtest/injector-lektest.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 03.12.2019 - 23:39  ·  #33
Tenck,

Dank voor het posten van de screenshots/VIDA-resultaten en het verder googlen naar de mogelijke oorzaken voor de foutcodes van mijn Volvo. Wat jij hebt gevonden over een lekkende injector en het voldruppelen van de cylinder, klinkt erg plausibel! Had nav. gisteravond ook al het gevoel dat ik één of meerdere injectoren moet zien als boosdoener van het niet-willen-starten en zal moeten vervangen/laten reviseren.

Daarnaast is het dichtslibben van de EGR en luchttoevoer hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het in de noodloop schieten bij weinig gas en met hete motor.....dan wordt die smurrie waarschijnlijk ook weer wat vloeibaarder en gaat plakken bij die EGR-regelklep bij subtiel gas geven. Als ik hard gas geef, schiet ie ook nooit in de noodloop, bijvoorbeeld bij file rijden.....komt alleen nogal aso over als je voortdurend heftig optrekt in een file....
Bij koud weer heb ik dit probleem niet....dan zal de smurrie waarschijnlijk vrij solide en op z'n plek blijven en niet zo snel bij de klep gaan plakken bij gering gas geven.

Wil kijken of ik iemand kan vinden, die kundig en betaalbaar injectoren vervangt/reviseert....dit weekend eens kijken of ik iets van die smurrie uit de leidingen krijg met rem-cleaner.

Dank voor het meedenken!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 04.12.2019 - 08:35  ·  #34
Ik heb een setje waarmee je de daadwerkelijke retouren eenvoudig kunt testen. Woon in omgeving Rotterdam. Is te leen.

Als je verstuivers idd gaar zijn, dan kost dat serieus geld. Bij mij zijn 4 van de 5 inmiddels vervangen. Ik heb ze zelf wel eens gemonteerd, maar uiteindelijk had ik toch de garage nodig: de zittingen moeten echt brandschoon zijn. Een goede garage heeft daarvoor een speciale set. Een soort freesje waarmee ze de zittingen perfect schoon maken.

In Gouda heb je een Bosch-Diesel-Centre. Dat is denk ik de snelste, en ik denk ook de voordeligste optie. Alle garage's kopen daar uiteindelijk in (tenzij je nieuwe neemt). En zij hebben ook als geen ander verstand van exact de goede verstuivers (IMA code), zodat je niet hoeft in te leren.

Succes!
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 04.12.2019 - 11:37  ·  #35
Quote door Scootah

Tenck,

Dank voor het posten van de screenshots/VIDA-resultaten en het verder googlen naar de mogelijke oorzaken voor de foutcodes van mijn Volvo. Wat jij hebt gevonden over een lekkende injector en het voldruppelen van de cylinder, klinkt erg plausibel! Had nav. gisteravond ook al het gevoel dat ik één of meerdere injectoren moet zien als boosdoener van het niet-willen-starten en zal moeten vervangen/laten reviseren.

Daarnaast is het dichtslibben van de EGR en luchttoevoer hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het in de noodloop schieten bij weinig gas en met hete motor.....dan wordt die smurrie waarschijnlijk ook weer wat vloeibaarder en gaat plakken bij die EGR-regelklep bij subtiel gas geven. Als ik hard gas geef, schiet ie ook nooit in de noodloop, bijvoorbeeld bij file rijden.....komt alleen nogal aso over als je voortdurend heftig optrekt in een file....
Bij koud weer heb ik dit probleem niet....dan zal de smurrie waarschijnlijk vrij solide en op z'n plek blijven en niet zo snel bij de klep gaan plakken bij gering gas geven.

Wil kijken of ik iemand kan vinden, die kundig en betaalbaar injectoren vervangt/reviseert....dit weekend eens kijken of ik iets van die smurrie uit de leidingen krijg met rem-cleaner.

Dank voor het meedenken!


Graag gedaan!
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 13.12.2019 - 14:09  ·  #36
Aangezien ik mijn Volvo vrijwel dagelijks nodig heb voor mijn bedrijf, toch maar eens een diagnose laten stellen bij een Volvo-expert in de buurt: Toncar in Berkel en Rodenrijs. Ik verwachtte gezien de VIDA-gegevens dat zij op de proppen zouden komen met "één of meerdere injectoren aan vervanging toe", maar nee, het zou aan de EGR moeten liggen.....vervanging ca. Euro 900,- (!!)

Vond het zelf een vreemde diagnose, omdat het voor mij niet verklaart dat het slechte/niet willen starten van de ene op de andere dag gebeurde en ook als de motor minder lang dan 8-10 uur geleden gestart was, deze wel weer startte, soms wel met de nodige omwentelingen van de startmotor. De verklaring, die Tenck gegoogled had leek mij nog steeds plausibeler dan een defecte EGR.

Dus diagnose van Toncar naast me neergelegd (en de rekening van Euro 150,- (!!) als desinvestering afgeschreven) en naar Bosch diesel-expert Terlouw in Mijnsheerenland geweest. Die hebben opnieuw een diagnose uitgevoerd, niet goedkoop, wel erg kundig! Wat was volgens hen het probleem: injector 2 werkte niet meer naar behoren. Enigszins verbaasd gezien de waardes uitgelezen met VIDA van Tenck (had eerder injector 5 verwacht), gaf ik akkoord voor vervanging (Euro 185,- excl BTW en excl. montage). Ook raden zij sterk aan om bij een nieuwe injector ook een nieuw brandstoffilter te laten plaatsen, terwijl in het voorjaar al eens een nieuw brandstoffilter geplaatst was. Bij inspectie bleek het oude filter ook niet het probleem geweest te zijn....achteraf toch jammer van die kosten.
Terlouw gaf ook aan dat een injector max. ca. 300K - 350K kilomter meegaat, dus nu nog 3 van de 5 injectoren in "overtime".....hopelijk wel weer ff rust en een betrouwbaar rijdende V70 2002 (ruim 415K op de teller).

Volgende ochtend Volvo na ca. 12 uur stilstand gestart en binnen 2 omwentelingen van de startmotor sloeg mijn Volvo V70 meteen aan......YESSS!!
Probleem opgelost, maar wel weer Euro 150,- + Euro 470,- lichter....

Dank allen voor het meedenken en hopelijk heeft iemand in de toekomst iets aan deze ervaring incl. oplossing.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 13.12.2019 - 17:09  ·  #37
Kou en opeens niet meer starten is meestal een verstuiver ding, ben blij voor je dat je het nu gevonden hebt....ben er ook een tijdje zoet mee geweest toen dit bij mijn aan de orde was.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3179
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 14.12.2019 - 00:16  ·  #38
Dus toch een verstuiver he.
Brandstoffilter is mij niets over verteld bij vervangen van verstuiver. Dat was bij Dieseltech in Heerenveen. Kostte daar trouwens 155 euro ex, totaal alsnog iets van 225 met een reiniger er bij.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 14.12.2019 - 09:32  ·  #39
Quote door BIGW

Kou en opeens niet meer starten is meestal een verstuiver ding


Dat is wel erg snelle diagnose. Het is één van de opties, zou ik zeggen. En snel te vinden/uit te sluiten met een retourtest.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0