Van LPG naar elektrisch Van S60 naar EV6

Overpeinzingen Fosiel versus elektrisch voortbewegen

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Van LPG naar elektrisch Van S60 naar EV6

· 
Posted: 06.08.2025 - 07:50  ·  #16
Thuisladen heeft toch alleen zin als je auto overdag voor de deur staat.
Je kunt wel 100 panelen hebben, maar wanneer je EV van 8-17 bij de zaak staat heb je er niks aan. Dan moet je alsnog aan het dure net.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 08:15  ·  #17
Klopt allemaal (behalve problemen hoop ik) ik heb het voordeel van een eigen plein :-) dus ruimte zat. maar begin me wel af te vragen hoe men dat ziet in de stad bij elk huis een flats, appartementen etc. dat wordt een zee aan laadpalen, over het aanleveren van de stroom nog maar niet gesproken.. nou ja, wij zijn aan t aftellen nog 8 nachtjes :-).
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 08:56  ·  #18
Quote door GRUNNS60
maar begin me wel af te vragen hoe men dat ziet in de stad bij elk huis een flats, appartementen etc. dat wordt een zee aan laadpalen, over het aanleveren van de stroom …

Dat gaat m dus idd niet worden. Hier in Utrecht willen ze 1000 P plekken omtoveren naar laadplaatsen.
De Groenen komen er nu achter dat dat best een ding is. Weet niet hoe we we er inmiddels hebben maar diverse laders piepen wel dat de opbrengst/snelheid steeds minder aan het worden is..

Geen eigen oprit/plein of de enige ev in de buurt ? Dan is het gewoon best een ding.
Kabel over de stoep geeft hier de BOA aan de deur en zo’n gleuf tegel vind de gemeente ook weer een ding…

Broer had een volledig Audi Ev, q7 meen ik en die was constant bezig met het zoeken naar een vrije paal.
Die tijd nu een hybride 5 serie, van beide het voordeligste…
pbor
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 09:55  ·  #19
Quote door ohz274

Thuisladen heeft toch alleen zin als je auto overdag voor de deur staat.
Je kunt wel 100 panelen hebben, maar wanneer je EV van 8-17 bij de zaak staat heb je er niks aan. Dan moet je alsnog aan het dure net.

Eens met bovenstaande.
Daarnaast weten we dat we in NL met een overvol netwerk zitten die dus overvol is met de huidige elektriciteitsproductie (en afname). Nieuw woonwijkje? Dacht het niet, wachten (10 jaar?) dus op uitbreiding netwerk, EN wachten op meer opwekking (die ook 's winters als het zonnetje wat minder zijn best doet) energie oplevert.
Een accu/batterij voor thuis klinkt wel aardig, maar met 10 kWh (wat al een redelijke batterij is) doe je niets aan de onbalans tussen 's zomers redelijk wat zonne-energie opwekken bij een relatief laag verbruik, en 's winters weinig zonne-energie opwekken bij een hoog(er) verbruik.
Als men dan ook de hoeveelheid subsidie die hierin gestopt is en wordt in de beschouwing zou meenemen, was er wellicht wat minder enthousiasme.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 13:16  ·  #20
Frank heeft naast die panelen op het dak een complete energiecentrale naast de deur. Stroom moet eerst langs hem, wat er over blijft krijgt de rest haha.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 16:01  ·  #21
https://www.autoblog.nl/nieuws…en-7140880

Nog wel effe 1 dingetje , mijn broer heeft zo een xpeng9 , suv ding , ze gaan nooit mooi worden , dat vind ik .
Nu was het zo paar maanden terug , had een auto nodig met beetje ruimte , v70 stond bij de schade hesteller na aanrijding met een Ree , dus broer riep neem nu die xpeng is mee , en ja ik moet het toegeven , dat rijdt echt serieus goed , hij wil door de bocht , remt goed , wegliging is boven gemiddeld goed , dan zit ie vol met hoop techniek , stilste auto waar ik ooit in gereden heb , was echt onder de indruk .
Hij heeft ook nog een Tesla , en dat is echt stukken minder , in alles , rijgedrag , afwerking , bediening , de binnenkant van de xpeng zou italiaans kunnen zijn in de afwerking , mooi leer , fijne stiksels , strak , gewoon af .

Het is ook niet raar dat ie hoog staat in die lijst , veel beter is er niet . behalve dan de looks dan .
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 21:07  ·  #22
Jammer maar toch een foutje in de berekening ontdekt. Diesel staat op 1:15 maar de prijs op €1.17. das war einmaal.. Aangepast nieuw plaatje en bestand bijgevoegd, kan iedereen zn eigen gegevens invoeren.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 07.08.2025 - 10:25  ·  #23
Wat ik jammer vind van elektrische auto's is dat we nog niet goed weten hoe lang ze mee gaan, iets waar we met onze Volvo's juist zo trots op zijn.
Ik bedoel niet de batterij, want die gaat best lang mee en zijn steeds beter te reviseren. Ik heb het over boordladers en elektromotoren.
https://evclinic.eu/2025/01/19…omparison/

For those unaware, the most critical EV component is not the battery (though it is for hybrids). The most critical components are:

1. Electric Motors
2. On-Board Charger (OBC)
3. Heat Pump
4. Battery comes in last place.
Therefore, the prices of these components in this order should concern you most, along with the quality of the Right-to-Repair system.

The Right to Repair betekent dat je toegang hebt tot betaalbare reserve-onderdelen of dat het te reviseren valt. Bij Chinese merken: vergeet het maar. BMW is reteduur. Volvo's en Stellantis zijn vrij redelijk geprijsd. Tesla erg goed.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2025 - 10:51  ·  #24
Quote door brinkie

Wat ik jammer vind van elektrische auto's is dat we nog niet goed weten hoe lang ze mee gaan, iets waar we met onze Volvo's juist zo trots op zijn.
Ik bedoel niet de batterij, want die gaat best lang mee en zijn steeds beter te reviseren. Ik heb het over boordladers en elektromotoren.
https://evclinic.eu/2025/01/19…omparison/

For those unaware, the most critical EV component is not the battery (though it is for hybrids). The most critical components are:

1. Electric Motors
2. On-Board Charger (OBC)
3. Heat Pump
4. Battery comes in last place.
Therefore, the prices of these components in this order should concern you most, along with the quality of the Right-to-Repair system.

The Right to Repair betekent dat je toegang hebt tot betaalbare reserve-onderdelen of dat het te reviseren valt. Bij Chinese merken: vergeet het maar. BMW is reteduur. Volvo's en Stellantis zijn vrij redelijk geprijsd. Tesla erg goed.

Daar beng ik ook bang voor. Ik heb op YT regelmatig verhalen langs zien komen van peperdure reparaties aan jonge EV's.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2025 - 12:25  ·  #25
Ik heb vooral bij Chinese fabrikanten mijn bedenkingen. Volvo en alles wat er onder de Geely-groep valt is niet geheel vrij van blaam, kom bij een Volvo-dealer aan met een defecte of schade Lynk&Co en tot voor kort men rende men bij wijze van spreken gillend het pand uit, omdat de onderdelenvoorziening uit China vrijwel nihil was. Maar ook Kia had problemen, de boordladers van de EV6 gingen in het begin snel stuk en klanten hebben maanden op hun garantie-reparatie moeten wachten, omdat er onvoldoende voorraad was. En de Mahle boordladers van Stellantis auto's van een jaar of 5 geleden zijn inmiddels berucht.

Het eerder genoemde EV Clinic, een reparatiebedrijf uit Slovenië, heeft hier hun eigen onderzoekje gepubliceerd: https://evclinic.eu/2024/11/03…ners-guide
- Tesla komt er bij hen goed uit, vooral de Model 3 schijnt zomaar de 3 ton te kunnen aantikken met originele motor, boordlader en batterij en 5 ton is niet uitzonderlijk.
- BMW is op zich goed ontworpen en zowel onderdelen als dealer support zijn goed en betaalbaar (reparatie zelfs op componentniveau), maar na 2 ton gaat de motor van de i3 kapot, revisie is niet mogelijk en een nieuwe motor kost 4800 euro.
- Nissan Leaf en alles van Stellantis is troep.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.08.2025 - 13:18  ·  #26
Wordt het einde tegenwoordig niet vooral bepaald doordat men stopt men software ondersteuning?

Smartphone kan nog perfect werken maar geen nieuw iOS dus apps willen niet meer… dus exact

Navigatie systeem? Exit door einde kaarten.

Besturings systemen ? Einde ivm einde updates…

Sta je met je tesla bij de balie … sorry we kunnen u niet helpen, geen software …
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2025 - 21:29  ·  #27
Ik hou jullie op de hoogte :-) hoop natuurlijk niks te melden te hebben.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2025 - 14:14  ·  #28
Ik mistte het vorige topic ook al van je Frank, wellicht is het verdwenen idd. Het was ff te druk laatste tijd om veel te reageren hier op het forum, maar het zat wel in mijn hoofd.

Je berekening is leuk Frank, ik ga er ook eens mee aan de slag. Maar zoals Pbor al zei (en ik uit eigen ervaring nu weet) de grootste kosten bij een nieuwe auto/vrij nieuwe auto is de afschrijving. Deze component zag ik niet in je berekening, waarschijnlijk omdat je dan alle gegevens moet plaatsen; de aankoopprijs bv en dat doen we liever niet. (Ik tenminste niet.)

Een klein horror voorbeeld van afschrijving: vrienden van mij hadden een Jaguar I-pace gekocht: 7 jaar geleden, aanschafprijs was 110.000 euro. De huidige inruilwaarde is waarschijnlijk ver onder de 20K, dat zijn serieuze afschrijvingen die ik in mijn eentje niet kan betalen... de aanschafprijs ook niet trouwens. :-)
Maar ik denk dat bovenstaande niet voor de EV-6 opgaat hoor, dit is een andere auto met betere/modernere laadtechniek e.d. er zal ook absoluut vraag naar deze auto zijn over 4-5 jaar is mijn vermoeden.

Bij deze van harte nog met de nieuwe aanschaf! Ik vind het trouwens aardig leuke karren die Ev6-en van tegenwoordig. (Ook al ben ik niet van de SUV's, ik ben gek op stations.)

Het hele concept van anders rijden is sowieso lastig om uit te leggen aan anderen die alleen maar fossiel hebben gereden denk ik. Ik ben net terug uit Zwitserland met mijn simpele hybride en het was prachtig om veel elektrisch te kunnen rijden. 1 leuk Zwitsers bergje af en het batterijtje was vol, dat kon ik beneden dan weer gebruiken. Ook tijdens de vakantie-files in Duitsland/Oostenrijk volkomen elektrisch gereden en dat voegt wel toe aan je beleving, zo heerlijk stil en soepel, erg fijn gewoon.
Grappig dat bij Toyota-hybrides de brandstofmotor niet nodig is voor bv de airco, je zit in een koele en stille auto met 30 graden buiten in de file, een hele aparte ervaring. Daarbij helpen natuurlijk de moderne foefjes die op zo'n auto zitten; bv dat ie vanzelf stopt en weer verder rijdt, vanzelf stuurt e.d. dit is erg ontspannend rijden moet ik zeggen.

Persoonlijk blijf ik bij de hybride zolang dit kan tenminste, ik ben te chaotisch ingesteld om keurig te kunnen laden/ plannen/ uitrekenen wanneer en hoe i.v.m. de komende ritten. Ik wil gewoon instappen en klaar en ik kan elk moment een drup benzine erin gooien om weer door te kunnen gaan en dat is me veel waard. Ook de vakantierit was erg zuinig ondanks een joekel van een dakkoffer en 3 personen met aardig wat bagage mee.

Post aub je verdere ervaringen, ik ben benieuwd hoe het bevalt en allemaal gaat.
DJ
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2025 - 14:33  ·  #29
Snap dat nooit , waarom zou je de prijs niet willen noemen die je voor je auto hebt betaald , is bekrompen nederlands denken , ik kan toch overal gewoon opzoeken wat een auto kost .
Het is nu niet dat ie voor de helft van de prijs door de dealer of verkopende partij wordt weggegeven , omdat ie je zo aardig vindt .
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2025 - 14:49  ·  #30
Quote door olaf

Snap dat nooit , waarom zou je de prijs niet willen noemen die je voor je auto hebt betaald , is bekrompen nederlands denken , ik kan toch overal gewoon opzoeken wat een auto kost .
Het is nu niet dat ie voor de helft van de prijs door de dealer of verkopende partij wordt weggegeven , omdat ie je zo aardig vindt .

Dat mag je vinden, ik vind van niet. :-)
Selected quotes for multi-quoting:   0