Ik mistte het vorige topic ook al van je Frank, wellicht is het verdwenen idd. Het was ff te druk laatste tijd om veel te reageren hier op het forum, maar het zat wel in mijn hoofd.
Je berekening is leuk Frank, ik ga er ook eens mee aan de slag. Maar zoals Pbor al zei (en ik uit eigen ervaring nu weet) de grootste kosten bij een nieuwe auto/vrij nieuwe auto is de afschrijving. Deze component zag ik niet in je berekening, waarschijnlijk omdat je dan alle gegevens moet plaatsen; de aankoopprijs bv en dat doen we liever niet. (Ik tenminste niet.)
Een klein horror voorbeeld van afschrijving: vrienden van mij hadden een Jaguar I-pace gekocht: 7 jaar geleden, aanschafprijs was 110.000 euro. De huidige inruilwaarde is waarschijnlijk ver onder de 20K, dat zijn serieuze afschrijvingen die ik in mijn eentje niet kan betalen... de aanschafprijs ook niet trouwens.
Maar ik denk dat bovenstaande niet voor de EV-6 opgaat hoor, dit is een andere auto met betere/modernere laadtechniek e.d. er zal ook absoluut vraag naar deze auto zijn over 4-5 jaar is mijn vermoeden.
Bij deze van harte nog met de nieuwe aanschaf! Ik vind het trouwens aardig leuke karren die Ev6-en van tegenwoordig. (Ook al ben ik niet van de SUV's, ik ben gek op stations.)
Het hele concept van anders rijden is sowieso lastig om uit te leggen aan anderen die alleen maar fossiel hebben gereden denk ik. Ik ben net terug uit Zwitserland met mijn simpele hybride en het was prachtig om veel elektrisch te kunnen rijden. 1 leuk Zwitsers bergje af en het batterijtje was vol, dat kon ik beneden dan weer gebruiken. Ook tijdens de vakantie-files in Duitsland/Oostenrijk volkomen elektrisch gereden en dat voegt wel toe aan je beleving, zo heerlijk stil en soepel, erg fijn gewoon.
Grappig dat bij Toyota-hybrides de brandstofmotor niet nodig is voor bv de airco, je zit in een koele en stille auto met 30 graden buiten in de file, een hele aparte ervaring. Daarbij helpen natuurlijk de moderne foefjes die op zo'n auto zitten; bv dat ie vanzelf stopt en weer verder rijdt, vanzelf stuurt e.d. dit is erg ontspannend rijden moet ik zeggen.
Persoonlijk blijf ik bij de hybride zolang dit kan tenminste, ik ben te chaotisch ingesteld om keurig te kunnen laden/ plannen/ uitrekenen wanneer en hoe i.v.m. de komende ritten. Ik wil gewoon instappen en klaar en ik kan elk moment een drup benzine erin gooien om weer door te kunnen gaan en dat is me veel waard. Ook de vakantierit was erg zuinig ondanks een joekel van een dakkoffer en 3 personen met aardig wat bagage mee.
Post aub je verdere ervaringen, ik ben benieuwd hoe het bevalt en allemaal gaat.
DJ