Ik had al eens een post gemaakt mbt fosiele en elektrische auto's maar die lijkt verdwenen.
Ik probeer het gewoon nog een keer, zeker omdat ik vandaag de overstap gemaakt heb van LPG naar volledig elektrisch.
Situatie: S60 2001 LPG G3
kosten lpg ongeveer 70 ct p liter en verbruik ongeveer 1:10. laat ik alle andere kosten even een beetje buiten beschouwing. 10 km kost gewoon een liter LPG.
Ik heb oude excel van Jeroen opgedoken alle gegevens aangepast en dan gekeken wat is een beetje aantrekkelijk qua verbuik bij 30k per jaar en dat wordt mogelijk zelfs meer.
Daar komt bij dat de financiele situatie heel anders is dan 11 jaar geleden toen ik de S60 kocht uit 2001 met 290k km op de teller voor 2700 euro.
De gevens sprake wat mij betreft voor zichzelf. Elektrisch rijden is wat betreft verbruik en onderhoud goedkoper dan alle anderen. (verbrandingsmotor vs electromotor, weinig remmen etc. ) Hierbij geldt dat je vooral thuis moet "tanken" en dus voor zeg 30ct per KWH. is ongeveer 60 ct per 10 kilometer(verbruik 2 KWK/10 KM) wegenbelasting gaat meer richting "gewone" wegenbelasting(ongeveer 30 euro goedkoper dan G3) en verzekering wordt iets duurder omdat ik ALL-risk ga rijden(ong 30 euro pm)
Kortom belangrijkste hobbel is de aanschaf en dat geld is er toevallig.
Historie
Eerst dacht ik: LPG maar weer, bevalt prima, soms een beetje nadenken bij tanken(ong 400 km range en s avonds lastiger)
Maar toe dacht ik nee Hybride lijkt me een mooie optie, hup op naar Toyota die daar het beste in is en 1:20+ zonder veel gedoe haalt( een van de weinigen) maar ja benzine is wel 2,5 keer zo duur als LPG dus 1:25 gevraagd, mischien wel te halen maar twijfel. en Tja mischien weinig onderhoud aan elektro maar wel gewoon onderhoud aan bensien motor. (kan goedkoop door zelf te doen maar toch)
Toen met vriend met Tesla meerdere keren gesproken en vooral de vraag van het onderweg laden besproken.
Want thuis laden is goedkoop (ik tel zonnepannelen niet eens mee) maar onderweg is veel duurder bij snelladen en hoe lang duurt zoiets?
Uitkomst: onderweg laden doe je alleen om met 10 20% thuis aan te komen dus zo min mogelijk laden. neem een auto die echt snel kan laden 100 km in 7 mn bv. neem een auto met een beetje bereik. WLTP zegt niets. wat is een beetje een realistisch bereik. wil minimaal 400 km sowieso (moeder woont in Velp
, vanuit groningen ong ...)
Met al dit in het hoofd en Tesla uitsluitend(daar waar je een signaal kunt afgeven moet je dat doen zeg ik dan) en bleven in eerste instantie over Volvo ex30 en 40 en KIA EV3 3n EV6 allemaal de long range varianten.
Vrijdag proefgereden en de vrouw was doorslaggevend de kleurtjes en leuke aanblik bleek niet belangrijk, De stoelen voor maar ook een beetje achter daar draaide het allemaal om en een beetje de kofferbak.
en toen vielen de volvo's en de EV3 al heel snel af. en ja ik heb ook bij bv de XC60 gekeken maar die is me gewoon te lomp. motorkap komt op borsthoogte bij mij. De vriendin wou dr niet eens in gaan zitten, daar ga ik niet mee rijden was de boodschap.
Kortom: vandaag maar een proefrit aangevraagd voor een EV6. vanmiddag uur rondgereden, alle hobbels, snelweg bochten en wat ik meer kon verzinnen door mij en vriedin bereden. conclusie: ze wou de auto eigenlijk niet meer uit en ik heb eindelijk mn stoelventilatie...
dan vraag je wat een nieuwe kost en blijkt de levertijd: volgend jaar. ok en toen: je kunt ook de demo auto kopen 4000 ikm gelopen leuk bedrag eraf.
We hadden vooraf een bedrag in t hoofd en het paste dr net in. maarja ik had nog een paar wensen: ik wil 19 ipv de 20 insch velgen (dat rekt de WLTP van 560 naar 582km op, en belangrijker haast nog, de R19 banden zijn aanzienlijk goedkoper en nog te doen op mn eigen apparatuur) met wat verbaasde blik, maar na uitleg heel helder; wordt geregeld. 2e punt ik heb een trekhaak nodig. Deze auto mag geremd 1800 kg trekken .... wordt geregeld en blijven we binnen budget. gevolg: volgende week donderdag kunnen we de auto ophalen en best wel een goed gevoel.
De S60 gaat waarschijnlijk naar de sloop nadat ik alles wat dr af te halen is en en hergebruikt kan worden dr af gehaald heb.
ze boden nog 200 euro
Oja thuis gekomen kwamen we dr achter dat de auto oa een panaoramadak heeft dat open kan, hadden we niet gezien want was netjes weggewerkt met een dichte hemelbekleding. ik denk dat we nog wel meer gaan vinden zo hoorde ik dat we verschillende sportiviteitstanden hebben.. Tja het ging iig nu al hard genoeg bij optrekken.
Dus dat...
Ik probeer het gewoon nog een keer, zeker omdat ik vandaag de overstap gemaakt heb van LPG naar volledig elektrisch.
Situatie: S60 2001 LPG G3
kosten lpg ongeveer 70 ct p liter en verbruik ongeveer 1:10. laat ik alle andere kosten even een beetje buiten beschouwing. 10 km kost gewoon een liter LPG.
Ik heb oude excel van Jeroen opgedoken alle gegevens aangepast en dan gekeken wat is een beetje aantrekkelijk qua verbuik bij 30k per jaar en dat wordt mogelijk zelfs meer.
Daar komt bij dat de financiele situatie heel anders is dan 11 jaar geleden toen ik de S60 kocht uit 2001 met 290k km op de teller voor 2700 euro.
De gevens sprake wat mij betreft voor zichzelf. Elektrisch rijden is wat betreft verbruik en onderhoud goedkoper dan alle anderen. (verbrandingsmotor vs electromotor, weinig remmen etc. ) Hierbij geldt dat je vooral thuis moet "tanken" en dus voor zeg 30ct per KWH. is ongeveer 60 ct per 10 kilometer(verbruik 2 KWK/10 KM) wegenbelasting gaat meer richting "gewone" wegenbelasting(ongeveer 30 euro goedkoper dan G3) en verzekering wordt iets duurder omdat ik ALL-risk ga rijden(ong 30 euro pm)
Kortom belangrijkste hobbel is de aanschaf en dat geld is er toevallig.
Historie
Eerst dacht ik: LPG maar weer, bevalt prima, soms een beetje nadenken bij tanken(ong 400 km range en s avonds lastiger)
Maar toe dacht ik nee Hybride lijkt me een mooie optie, hup op naar Toyota die daar het beste in is en 1:20+ zonder veel gedoe haalt( een van de weinigen) maar ja benzine is wel 2,5 keer zo duur als LPG dus 1:25 gevraagd, mischien wel te halen maar twijfel. en Tja mischien weinig onderhoud aan elektro maar wel gewoon onderhoud aan bensien motor. (kan goedkoop door zelf te doen maar toch)
Toen met vriend met Tesla meerdere keren gesproken en vooral de vraag van het onderweg laden besproken.
Want thuis laden is goedkoop (ik tel zonnepannelen niet eens mee) maar onderweg is veel duurder bij snelladen en hoe lang duurt zoiets?
Uitkomst: onderweg laden doe je alleen om met 10 20% thuis aan te komen dus zo min mogelijk laden. neem een auto die echt snel kan laden 100 km in 7 mn bv. neem een auto met een beetje bereik. WLTP zegt niets. wat is een beetje een realistisch bereik. wil minimaal 400 km sowieso (moeder woont in Velp

Met al dit in het hoofd en Tesla uitsluitend(daar waar je een signaal kunt afgeven moet je dat doen zeg ik dan) en bleven in eerste instantie over Volvo ex30 en 40 en KIA EV3 3n EV6 allemaal de long range varianten.
Vrijdag proefgereden en de vrouw was doorslaggevend de kleurtjes en leuke aanblik bleek niet belangrijk, De stoelen voor maar ook een beetje achter daar draaide het allemaal om en een beetje de kofferbak.
en toen vielen de volvo's en de EV3 al heel snel af. en ja ik heb ook bij bv de XC60 gekeken maar die is me gewoon te lomp. motorkap komt op borsthoogte bij mij. De vriendin wou dr niet eens in gaan zitten, daar ga ik niet mee rijden was de boodschap.
Kortom: vandaag maar een proefrit aangevraagd voor een EV6. vanmiddag uur rondgereden, alle hobbels, snelweg bochten en wat ik meer kon verzinnen door mij en vriedin bereden. conclusie: ze wou de auto eigenlijk niet meer uit en ik heb eindelijk mn stoelventilatie...

dan vraag je wat een nieuwe kost en blijkt de levertijd: volgend jaar. ok en toen: je kunt ook de demo auto kopen 4000 ikm gelopen leuk bedrag eraf.
We hadden vooraf een bedrag in t hoofd en het paste dr net in. maarja ik had nog een paar wensen: ik wil 19 ipv de 20 insch velgen (dat rekt de WLTP van 560 naar 582km op, en belangrijker haast nog, de R19 banden zijn aanzienlijk goedkoper en nog te doen op mn eigen apparatuur) met wat verbaasde blik, maar na uitleg heel helder; wordt geregeld. 2e punt ik heb een trekhaak nodig. Deze auto mag geremd 1800 kg trekken .... wordt geregeld en blijven we binnen budget. gevolg: volgende week donderdag kunnen we de auto ophalen en best wel een goed gevoel.
De S60 gaat waarschijnlijk naar de sloop nadat ik alles wat dr af te halen is en en hergebruikt kan worden dr af gehaald heb.
ze boden nog 200 euro

Oja thuis gekomen kwamen we dr achter dat de auto oa een panaoramadak heeft dat open kan, hadden we niet gezien want was netjes weggewerkt met een dichte hemelbekleding. ik denk dat we nog wel meer gaan vinden zo hoorde ik dat we verschillende sportiviteitstanden hebben.. Tja het ging iig nu al hard genoeg bij optrekken.
Dus dat...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).