Van LPG naar elektrisch Van S60 naar EV6

Overpeinzingen Fosiel versus elektrisch voortbewegen

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Van LPG naar elektrisch Van S60 naar EV6

· 
Posted: 04.08.2025 - 21:14  ·  #1
Ik had al eens een post gemaakt mbt fosiele en elektrische auto's maar die lijkt verdwenen.
Ik probeer het gewoon nog een keer, zeker omdat ik vandaag de overstap gemaakt heb van LPG naar volledig elektrisch.

Situatie: S60 2001 LPG G3
kosten lpg ongeveer 70 ct p liter en verbruik ongeveer 1:10. laat ik alle andere kosten even een beetje buiten beschouwing. 10 km kost gewoon een liter LPG.

Ik heb oude excel van Jeroen opgedoken alle gegevens aangepast en dan gekeken wat is een beetje aantrekkelijk qua verbuik bij 30k per jaar en dat wordt mogelijk zelfs meer.

Daar komt bij dat de financiele situatie heel anders is dan 11 jaar geleden toen ik de S60 kocht uit 2001 met 290k km op de teller voor 2700 euro.

De gevens sprake wat mij betreft voor zichzelf. Elektrisch rijden is wat betreft verbruik en onderhoud goedkoper dan alle anderen. (verbrandingsmotor vs electromotor, weinig remmen etc. ) Hierbij geldt dat je vooral thuis moet "tanken" en dus voor zeg 30ct per KWH. is ongeveer 60 ct per 10 kilometer(verbruik 2 KWK/10 KM) wegenbelasting gaat meer richting "gewone" wegenbelasting(ongeveer 30 euro goedkoper dan G3) en verzekering wordt iets duurder omdat ik ALL-risk ga rijden(ong 30 euro pm)

Kortom belangrijkste hobbel is de aanschaf en dat geld is er toevallig.

Historie
Eerst dacht ik: LPG maar weer, bevalt prima, soms een beetje nadenken bij tanken(ong 400 km range en s avonds lastiger)
Maar toe dacht ik nee Hybride lijkt me een mooie optie, hup op naar Toyota die daar het beste in is en 1:20+ zonder veel gedoe haalt( een van de weinigen) maar ja benzine is wel 2,5 keer zo duur als LPG dus 1:25 gevraagd, mischien wel te halen maar twijfel. en Tja mischien weinig onderhoud aan elektro maar wel gewoon onderhoud aan bensien motor. (kan goedkoop door zelf te doen maar toch)
Toen met vriend met Tesla meerdere keren gesproken en vooral de vraag van het onderweg laden besproken.
Want thuis laden is goedkoop (ik tel zonnepannelen niet eens mee) maar onderweg is veel duurder bij snelladen en hoe lang duurt zoiets?
Uitkomst: onderweg laden doe je alleen om met 10 20% thuis aan te komen dus zo min mogelijk laden. neem een auto die echt snel kan laden 100 km in 7 mn bv. neem een auto met een beetje bereik. WLTP zegt niets. wat is een beetje een realistisch bereik. wil minimaal 400 km sowieso (moeder woont in Velp :-) , vanuit groningen ong ...)

Met al dit in het hoofd en Tesla uitsluitend(daar waar je een signaal kunt afgeven moet je dat doen zeg ik dan) en bleven in eerste instantie over Volvo ex30 en 40 en KIA EV3 3n EV6 allemaal de long range varianten.

Vrijdag proefgereden en de vrouw was doorslaggevend de kleurtjes en leuke aanblik bleek niet belangrijk, De stoelen voor maar ook een beetje achter daar draaide het allemaal om en een beetje de kofferbak.
en toen vielen de volvo's en de EV3 al heel snel af. en ja ik heb ook bij bv de XC60 gekeken maar die is me gewoon te lomp. motorkap komt op borsthoogte bij mij. De vriendin wou dr niet eens in gaan zitten, daar ga ik niet mee rijden was de boodschap.

Kortom: vandaag maar een proefrit aangevraagd voor een EV6. vanmiddag uur rondgereden, alle hobbels, snelweg bochten en wat ik meer kon verzinnen door mij en vriedin bereden. conclusie: ze wou de auto eigenlijk niet meer uit en ik heb eindelijk mn stoelventilatie... :-)

dan vraag je wat een nieuwe kost en blijkt de levertijd: volgend jaar. ok en toen: je kunt ook de demo auto kopen 4000 ikm gelopen leuk bedrag eraf.
We hadden vooraf een bedrag in t hoofd en het paste dr net in. maarja ik had nog een paar wensen: ik wil 19 ipv de 20 insch velgen (dat rekt de WLTP van 560 naar 582km op, en belangrijker haast nog, de R19 banden zijn aanzienlijk goedkoper en nog te doen op mn eigen apparatuur) met wat verbaasde blik, maar na uitleg heel helder; wordt geregeld. 2e punt ik heb een trekhaak nodig. Deze auto mag geremd 1800 kg trekken .... wordt geregeld en blijven we binnen budget. gevolg: volgende week donderdag kunnen we de auto ophalen en best wel een goed gevoel.

De S60 gaat waarschijnlijk naar de sloop nadat ik alles wat dr af te halen is en en hergebruikt kan worden dr af gehaald heb.
ze boden nog 200 euro :-)

Oja thuis gekomen kwamen we dr achter dat de auto oa een panaoramadak heeft dat open kan, hadden we niet gezien want was netjes weggewerkt met een dichte hemelbekleding. ik denk dat we nog wel meer gaan vinden zo hoorde ik dat we verschillende sportiviteitstanden hebben.. Tja het ging iig nu al hard genoeg bij optrekken.

Dus dat...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Van LPG naar elektrisch Van S60 naar EV6

· 
Posted: 05.08.2025 - 05:05  ·  #2
Goed, nuchter en reëel verhaal , mooie wagen van goed merk. Gaan julie vast veel plezier van hebben .
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 06:41  ·  #3
Wie de schoen past trekt hem aan .
Jammer dat volvo niet veel leuks meer maakt , ik heb zelf niks met de suv , vind ze lelijk en te lomp .

Wat je rekenen betreft , ik kwam er achter en heb het vergeleken met een polstar 2 , ik beter in mijn v70 5d kan blijven rijden omdat het goedkoper is , nu is daar wel een verschil dat ik voor 1.28e tank op dit moment , en de wagen afgeschreven is .
Dus wij rijden door tot ie teveel aandacht nodig gaat hebben .
pbor
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 10:43  ·  #4
Heb zo'n sommetje ook gemaakt. Kwam 7 jaar terug toen uit bij een '06 V70 2.4d 6 MT met 185k km op de teller. Daar 230k km mee afgelegd à € 0,24 /km (alles incluis).
Voornaamste kostenpost (bij nieuwe en recente auto's) is vaak afschrijving, daarnaast kan onderhoud en reparatie behoorlijk oplopen.
Kunst is dus om een zo goed als afgeschreven auto te kopen die kwalitatief nog prima in orde is. Dan kun je, afhankelijk van het jaarkilometrage, zomaar bij een oudere diesel terechtkomen. Enige aandachtspunt is dan de bij de apk-verplichte deeltjesteller.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 11:03  ·  #5
Lijkt me een realistisch verhaal, de tijd schrijdt voort. Via zonnepanelen laden is toch wel het mooiste wat er is. Al zal je dan wel zien dat een auto - zelfs ondanks dat de EV een veel hogere efficiëntie heeft dan een brandstofmeter - belachelijk veel energie verbruikt in vergelijk met je huis (excl verwarming).

Nu wel hopen dat we daardoor geen forumicoon verliezen! 😉
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 15:10  ·  #6
EV zijn het handigste voor mensen met eigen oprit en een lading zonnepanelen.

Ben je afhankelijk van openbare laadplekken is het steeds maar de vraag of je smorgens weer genoeg vol zit.

@Grun, kan die Kia ook als huis accu functioneren ? Dat zou erg handig zijn.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 15:49  ·  #7
Gefeliciteerd Frank. Daar ga je geen spijt van krijgen! Mooie auto. En de voortschrijdende techniek ga je zeker ook waarderen. Ik rij inmiddels al bijna 4 jaar met mijn EV en ben er super happy mee.
Voor wat betreft het V2H -bidirectioneel laden- weet ik niet of jouw type daar geschikt voor is, maar mocht dat wel zo zijn, check dan goed wat dit met de garantie van je auto doet! Veel fabrikanten wijzen dan nl eventuele claims af- heb ik me laten vertellen.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 16:06  ·  #8
Quote door Bolbo

Lijkt me een realistisch verhaal, de tijd schrijdt voort. Via zonnepanelen laden is toch wel het mooiste wat er is. Al zal je dan wel zien dat een auto - zelfs ondanks dat de EV een veel hogere efficiëntie heeft dan een brandstofmeter - belachelijk veel energie verbruikt in vergelijk met je huis (excl verwarming).

Nu wel hopen dat we daardoor geen forumicoon verliezen! 😉

thuis laden zou mooi zijn als je de auto voor de deur hebt staan, helaas staat er meestal de auto vd buren.... ( 1 van de 4 auto's)
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Dankjewel

· 
Posted: 05.08.2025 - 16:07  ·  #9
Keuze speelt nu nog niet (De xc90 en de C3 moeten nog even mee) maar over een jaar of twee zullen we wel naar 1 auto gaan maar die moet dan wel op en neer kunnen naar Ede en Apeldoorn.

de 6 zonnepanelen op OostZuid die we nu hebben bieden niet genoeg energie maar we zijn aan het kijken naar 6 of 8 strak op het zuiden, en dan zou het wat beter uitkunnen maar waarschijnlijk niet genoeg maar met slim gebruik en inkopen zou het nog wel een optie zijn. Aan de andere kant: Ik heb thuis ook geen LPG of benzine tank :)

Kosten? Mooi overzicht van je maar ja, die eerste schok geld... Private lease is dan misschien een optie.

Nou ja, ik hoop dat je nog wel ergens fossiel plezier uit haalt!

En omdat een gewaarschuwd mens voor twee telt: https://www.anwb.nl/auto/nieuw…oor-fraude?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 16:48  ·  #10
Als je met zonnepanelen , je auto wil opladen , heb je er eerder 30 of 40 nodig , zeker in het voor en najaar , winter kan je het al helemaal vergeten .

Valt en staat natuurlijk wel met je rijgedrag
Ruspek
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 17:40  ·  #11
Wel opvallend dat diesel, lpg en elektrisch hetzelfde stijgingsgetal hebben.
Enige verschil is dan dus nog aanschaf, afschrijving en onderhoud.

Onderhoud kan je nog wel eens tegenvallen bij EV ben ik bang.
Kennis van me heeft een Etron (audi) en net na de garantie en coulance geeft onderdeel van de omvormer high voltage dc-ac de geest...
5500 aan reparatie.

En dat bij een kleine 11k diesel al goedkoper is dan benzine.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 18:50  ·  #12
Vroeg ik me ook al af, kan deze auto ook elektriciteit terug geven aan het huis?
Dan kan je de stroom uit de zonnepanelen nog bufferen ook.

Quote door Bolbo
Al zal je dan wel zien dat een auto - zelfs ondanks dat de EV een veel hogere efficiëntie heeft dan een brandstofmeter - belachelijk veel energie verbruikt in vergelijk met je huis (excl verwarming).

Diesel 10,0, en benzine 9,1 kWh aan energie per liter. Ga maar eens rekenen hoeveel liter je auto per week verstookt ;) alleen nu met BEV's hebben we dezelfde eenheden en valt het mensen ineens op.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.08.2025 - 20:18  ·  #13
V2H Helaas dat kan de KIA niet. wel V2L. dus 220 in de auto zeg maar, maar dat had ik al heel lang in mn S60 met en omvormer :-) maar geen 3,6 Kw.. Heel voorzichtig ook aan t kijken naar thuisbatterij. maar eerst maar laadpaal met slim laden installeren en zo. en even kijken wat de politiek gaat doen na verkiezingen..
aanschafprijs is idd echt een ding. maar hadden wat geld "over" . anders was de keuze mogelijk heel anders geweest.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 06:35  ·  #14
Quote door olaf

Als je met zonnepanelen , je auto wil opladen , heb je er eerder 30 of 40 nodig , zeker in het voor en najaar , winter kan je het al helemaal vergeten .

Ik heb er 25 - en krijg in de zomer daarmee met gemak mijn auto opgeladen met een 11 KW laadpaal- meestal laad ik tot 75% - dat is meer dan genoeg qua range en komt de levensduur van de accu ten goede. In de winter is het inderdaad een ander verhaal.
Qua onderhoud heb ik nog nooit zo voordelig gereden: voor de afloop van de fabrieksgarantie een contract afgesloten voor 4 jaar - kostte 800 euro. Dekt alles, m.u.v. de slijtagedelen. En dat zijn eigenlijk alleen maar de banden, want de remmen verslijt ik van mijn langzalzeleven niet.
Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 06.08.2025 - 07:32  ·  #15
Ik heb met mijn 26 panelen nu regelmatig dagen dat ik 40 to 50 KWh teruglever aan het net. Als ik een dagje thuis ben en de auto zou laden (nu nog niet van toepassing) dan zou ik echt niet tekort komen.

Ik heb een tijdje gekeken naar een 2e hands EV6, maar ik kwam best wat verhalen tegen over een defect onderdeel waardoor je niet meer kon snelladen. En het betreffende onderdeel was nergens op voorraad zodat je soms wel maanden moest wachten. Hopelijk is dat bij een zo goed als nieuwe auto niet aan de orde.

Heb je trouwens ook gekeken naar een Polestar? Iets minder actieradius, veel minder snelladen, maar ik vind hem mooier....
Selected quotes for multi-quoting:   0