vaste lasten S60

fora, Autoweek, Zomoto, (Marktplaats), zeggen allen verschillend

 
 
 
 
 
middenklasser
 
Avatar
 
Subject:

vaste lasten S60

 · 
Posted: 01.12.2012 - 22:18  ·  #1
Goedenavond mede Volvo liefhebbers,

Als nieuw lid zal ik mij eerst kort voorstellen.
Mijn naam is Mark en ik ben al lange tijd bewonderaar van Volvo's. De eerste s60 en vooral die v70, al het R-spul, een buurman met een v70 mkI en typerende 5 cilinder. Het is mooi spul. Ook een strakke s80 heeft mijn goedkeuring, zowel mkI als II. En toen was mijn pa ook om. Voor de deur staat nu een V70 D5 uit 2009 en aangezien ik regelmatig de auto mee pak, kon het virus niet anders dan definitief toeslaan. Ik ben niet zo van het oudere werk, maar dat kan ook aan de leeftijd liggen: ik ben 23. En als je 23 bent, dan ga je zo zoetjes aan -of ben je allang- uit huis. Op alle fronten ben ik me aan het oriënteren en voor het auto gedeelte wend ik mij nu tot jullie.

Mijn opleiding en de richting waarin ik het zoek is redelijk specifiek, dus ik verwacht te gaan pendelen voor het toekomstig woon-werk verkeer. Diverse rekensommetjes gemaakt, een autovakantie er bij op tellen, wat marge, ik kwam altijd net boven de 20.000km uit. Voor deze kilometers is mijn oog gevallen op een S60. Ik vind kleine auto's niks en voor een leuke Golf V betaal je eenzelfde, zo niet hogere prijs. Er is natuurlijk meer aanbod, maar ik wil als starter graag wel van m'n auto op aan kunnen. Een constant verbruik, geen gekkigheden en dure reparaties, etc. Volvo's hebben fantastische stoelen, zijn veilig en degelijk. De wegenbelasting is hoger en het verbruik is niet je-van-het, maar ik ben van mening dat inzicht en je rechtervoet meer bepalender zijn. En twee tientjes in de maand meer, dat heb ik wel over voor zoveel meer auto.

Goed, lang intro, nu de hamvraag:
Aanschaf en wegenbelasting zijn één, dit is bekend. Het onbekende is het onderhoud. Stel dat een S60 (2.4i 140) net z'n grote beurt bij 150.000km heeft gehad en ik ga er 20.000 km mee rijden, wat zijn dan de vaste lasten? Bij 20.000 doe je grofweg 1 grote beurt + APK per jaar. Maar ik kom erg wisselende cijfers tegen. Hier op het forum las ik ergens bijvoorbeeld ca. EUR 800,- voor zo'n beurt. Zomoto heeft het over totale onderhoudslasten van €179,- p/m en op Marktplaats zag ik iets dergelijks voor €54,- p/m staan. Volvo zelf heeft het weer over €438 tot 564,- voor diezelfde 20k-beurt.

Waar moet ik grofweg rekening mee houden? En is de auto hiermee überhaupt op te brengen op mijn leeftijd met een eerste arbeidscontract?

Groeten,

Mark
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 01.12.2012 - 22:55  ·  #2
Een Volvo is en blijft een luze wagen. En bij Luxe wagens horen ook luxe prijzen.

Mijn mening is dat als je een wat oudere Volvo koopt, dat je dan wellicht minder betaald dan een vergelijkbare Golf van dezelfde leeftijd maar dat je dan wel tegen punten van achterstallig onderhoud zult aanlopen.

Het blijft een wagen van 1500 kg. Verbruik 1 op 11-12 op benzine bij normaal gebruik zal wel mogelijk zijn. Wegenbelasting dik 800 EUR per jaar. Verzekering....afhankelijk van je opgebouwde schadevrije jaren maar ook niet weinig.

Heb je geluk dan ben je misschien 20000 km zonder zorgen. Heb je pech, dan is bij een km-stand van iets meer dan 150.000 km veel aan vervanging toe. En dan wordt de Volvo opeens wat minder goedkoop dan ie in eerste instantie leek.

Volgens mij zijn er voordeligere wagens beschikbaar waar je ook leuk mee van A naar B kunt rijden. Ik zou zelf pas weer een volgende Volvo S60 kopen als ik voldoende heb gespaard en zeker weet dat dit exemplaar de komende 2-3 jaar probleemloos mee kan. Dan praat je over wagens die vaak niet veel ouder zijn dan 4-5 jaar oud en daar hangt volgens mij een ander prijskaartje aan. Na die 2-3 jaar loop je overigens sowieso tegen hogere reparatiekosten aan, wat bij elke auto normaal is om de zoveel 100.000 km. Bij Volvo ligt de kritische grens bij 200.000 km om het vervolgens weer redelijk probleemloos tot 400.000 km vol te kunnen houden.
Ries1970
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 51
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 01.12.2012 - 23:05  ·  #3
Hoi Mark,

Ik heb zelf net die keuze gemaakt (S60 2.0T, 153dkm). Wegenbelasting in NB komt op E720/jr. Brandstofverbruik vooralsnog gemiddeld 1op12. Ik heb gelijk met de aanschaf de distributieriem laten vervangen, dus daar ben ik vanaf. Ik verwacht dus de reguliere servicekosten van Volvo (http://www.volvocars.com/nl/Documents/Onderhoudsprijzen/Onderhoudsprijzen%202011/Volvo%20S60_V70_XC70_02-07.pdf) de komende jaren.

Ik heb dan weer het voordeel dat ik ca. 12.000km/jr ga rijden, dus ik ben minder vaak 'aan de beurt'.

En ik heb al heel wat auto's gehad, van alle merken, en ze kosten allemaal klauwen met geld :-). Maar de Volvo voelt degelijk en sterk aan, dus ik heb goede hoop dat er geen onverwachtte kosten aan zitten te komen.

Succes met je beslissing!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 02.12.2012 - 18:16  ·  #4
Onderhoudsprijzen.

Als een auto goed onderhouden is, dan zullen de kosten meevallen.
Indien dit niet het geval is, dan kan het behoorlijk oplopen.
Succes.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 02.12.2012 - 20:29  ·  #5
Hallo Mark,

Welk merk je ook aanschaft, met een auto kun je altijd pech hebben.
Belangrijk is dat je de ondehoudshistorie kunt inzien. Kosten die erin kunnen hakken zijn: nieuwe remschijven + blokken, nieuwe draagarmen, nieuwe distributieriem, nieuwe uitlaat, 4 nieuwe banden enz.
Zelf heb ik na diverse nieuwe wagens (w.v.2x Volvo) nu een V70 die bij aanschaf er 200.000 km op had zitten en deze heb ik bij een particulier gekocht. Ik kon de volledige onderhoudshistorie inzien en heb overleg gehad met de Volvospecialist die al het ondehoud had uitgevoerd. Ook de wagen bij mijn vaste garage na laten kijken. Op basis van deze gegevens ben ik tot aankoop over gegaan. En dan nog kun je pech hebben.
Wil je met je wagen lang blijven doorrijden dan is tijdig (preventief) onderhoud wel belangrijk. Na 27 jaar Volvo rijden weet ik dat dit belangrijk is om probleemloos te blijven rijden. Maar onderhoud bij dit type wagens behoort niet tot de goedkoopste.
Succes met je overwegingen.
middenklasser
 
Avatar
 
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 03.12.2012 - 00:55  ·  #6
Hallo allen, bedankt voor de reacties.

Ries en BigDog verwijzen naar Volvo's onderhoudsinterval van 20.000km, deze prijzen had ik ook gevonden. Natuurlijk zullen remmen en banden vervangen moeten worden, maar dat is bij elke auto zo. Als ik zo goedkoop mogelijk wil rijden moet ik een Daihatsu Cuore kopen, maar dat wil ik niet.
De wegenbelasting is niet anders, maar zoals gezegd krijg je voor relatief weinig extra MRB, veel auto erbij. Sommige verzekeraars (danwel hun budgetmerk) rekenen met ervaring en dan is een S60 al te verzekeren voor minder dan 65 euro (WA+ met inzittendenverzekering en rechtsbijstand). Dit heb ik allemaal al overwogen.

Jullie hebben het over de grens van 200.000 km. Is dit een belangrijkere dan die van 150.000, waarbij de distributieriem vervangen moet worden? Met andere woorden, zit er tussen de 150 en 200k nog veel belangrijk onderhoud in? Met de aangedragen Volvo bedragen (€564 p/j /20.000km) kan ik leven, maar draagarmen en brandstofpomp etc., zijn die in de regel ook aan vervanging toe? Is dat voor de 150k al gebeurd, of pas bij bijvoorbeeld 250k? Ik zie verschillende S60's te koop staan voor een bedrag van tussen de 5 en 6.000 euro, waarbij de distributieriem net is vervangen (150.000km). Als het onderhoud aantoonbaar volgens de boekjes is gebeurd, zit ik dan voor een bepaalde periode safe? Zoals in m'n introductie gezegd, kom ik namelijk erg uiteenlopende onderhoudsbedragen tegen op het internet. Ik hoop dat jullie begrijpen waar ik naar toe wil.

Groeten, Mark
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 03.12.2012 - 04:00  ·  #7
;) Meestal is er om de 200.000 km van alles aan vervanging toe.

Dus buiten regulier onderhoud loop je tegen allerlei verrassingen aan, Bij de een komt dat wat eerder, bij de ander wat later. Maar volgens mij hebben alle Volvo's er last van. Hetzelfde geldt voor veel andere premium of hoe je dat ook wilt noemen.

Remslangen
Vastzittende remklauw (vaak gevolg van niet verversen remvloeistof
Schokdempers defect of werking minder
Draagarmrubbers / fuseekogels / stuurkogels defect / speling
Defecte motorsteunen.

Goed onderhoud, waaronder ook preventief onderhoud doet de levensduur van een Volvo aanzienlijk verlengen. Bovendien wordt je rijplezier vergroot omdat je daarna weer vaak ongestoord vele km's kunt maken. Als je +/- 20000 km per jaar wilt rijden reken je (als je het goedkoop wilt doen) op minimaal 1000 EUR aan onderhoud & reparatie.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 04.12.2012 - 00:53  ·  #8
Mark,
Het meeste is al gezegd hierboven, toch twee aanvullingen:
- aangezien je budget onbekend maar ik wel een vermoeden heb kan je overwegen om diesel te gaan rijden. Dat is (bij mijn auto) al rendabel vanaf 9700 km/jaar. Onderhoud kan je praktisch niet mee calculeren en zal een inschatting worden, dat moet je ook treffen en ontloop elkaar niet zoveel. Maar de vaste kosten (Verz./WB) en brandstof inschatting is goed te doen.
- hierbij een link naar een CSV export file uit Roadtrip, wellicht heb je er wat aan: https://www.dropbox.com/s/nidi…0%20D5.csv

En de diesels zijn fantastische motoren.

Succes ermee!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 04.12.2012 - 12:22  ·  #9
Interessante gegevens ;) Leuk om te vergelijken met mijn eigen "spreadsheet".

S60 Diesel:
Brandstofkosten 9,6 cent / kilometer
Overige kosten 3700 EUR over 25000 km waarvan 1550 EUR /jaar wegenbelasting(130 EUR per maand)
Dus 1000 EUR onderhoud = 5,0 cent per km

Een S60 LPG

7,33 cent per km LPG kosten (11 liter per 100 KM)
1 cent per km Benzine kosten
wegenbelasting 302 EUR per kwartaal = 1208 EUR per jaar
Onderhoud (heel veel preventief vervangen) +/- 2700 EUR (11,25 cent per km) / normaal onderhoud +/- 5 cent per km = 1000 EUR

Afgelegde km's 24000 km


Een S60 op benzine

16 cent per km
800 EUR wegenbelasting per jaar
Onderhoud over 25000 KM......1000 EUR

Totale kosten
S60 Diesel 4500 EUR bij 20000 km per jaar
S60 LPG 3850 EUR bij 20000 km per jaar
S60 benzine 5000 EUR bij 20000 km per jaar

Beetje aangepast. Onderhoud 5 cent per km. Voor alle 3 de varianten.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 04.12.2012 - 13:59  ·  #10
EnnoE34,

Je overzicht van de 'S60 Diesel' is zeker afkomstig van mijn spreadsheet? If so:

Die €164,00 omvat de wegenbelasting en WA verzekering per maand, dat betekend €1081.05 aan onderhoud.

Resumé over de afgelopen 25000km:
Brandstof: 0,097 ct/km
Onderhoud: 0,0403 ct/km
WB en Verz.: 0,098 ct/km

Totale kosten over 25000 km: €6213,81 (23,8 ct/km)
Totale kosten over 20000 km: (€6213,81/25000) * 20000 = € 4790,00

Goedkoopste oplossing is gas, maar dat moet je wel willen. Heb er persoonlijk helemaal niks mee, maar de Volvo motoren schijnen goed om te kunnen gaan met gas. <off topic> Onvoorstelbaar, dat gas is echt bedoelt om op te koken en de CV van te laten branden....hahahaha.</off topic>
En verder, alles valt of staat met de onderhoudshistorie van de auto. Daarnaast of je daadwerkelijk die 20000 km/jr gaat rijden. Koop je een auto van 6000 euro zal je afschrijving te verwaarlozen zijn (of 5 cnt/km), vandaar dat het omslagpunt al onder de 10000 km/jr ligt. Net hoe je ermee om gaat.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: vaste lasten S60

 · 
Posted: 04.12.2012 - 14:11  ·  #11
idd, ik heb de bedragen al aangepast.

Met de komende LPG Accijnz verhoging per 1/1/2014 wordt LPG rijden weer een stukje minder aantrekkelijk. Dan komt er weer een bedrag van +/- 1 cent per km bij i.v.m. huidige brandstofprijzen en daalt het verschil met Diesel verder richting 500 EUR / jaar in het voordeel van LPG.

LPG bij Volvo 5 cilinder motoren draait goed. Tot nu toe geen negatieve ervaringen mee gehad. Wel loop je tegenwoordig het risico van een cilinderkop revisie. Dat was bij de oude Volvo's niet het geval. Aan de andere kant, bij een diesel loop je weer andere risico's.

Ieder voor zich moet dan maar uitmaken wat zijn of haar voorkeur is. Benzine is gewoon het duurste van de drie varianten. En Ik moet ook eerlijk bekennen dat een Diesel voor mij ook steeds aantrekkelijker lijkt te gaan worden. Dit ondanks dat ik een LPG man ben al sinds begin jaren 90.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0