D5 vastgelopen

V70 D5 loopt na 150.000 km vast en is onherstelbaar

 
 
 
 
 
afasten
 
Avatar
 
Subject:

D5 vastgelopen

 · 
Posted: 02.07.2009 - 21:42  ·  #1
Hallo,

Mijn V70 D5 uit 2004, gekocht in februari dit jaar met de km-stand 145.000, is 2 weken na het verstrijken van de BOVAG-garantie vastgelopen en onherstelbaar beschadigd. Naar verluidt is een stuk van de turbo afgebroken, in de motor gezogen waar het zijn verwoestende werking heeft gedaan.

Onderstaand de aanloop naar dit voorval met aan jullie het verzoek aan tegeven of jullie er ervaring mee hebben en hoe e.e.a. uiteindelijk is opgelost.

Februari 2009
Aankoop auto. km-stand ca 145.000. Auto krijgt een beurt en een nieuwe distributieriem. Fantastische auto, full option, zo op het oog pico bello onderhouden. Ik rijd ongeveer 400 km per week, constant tempo snelweg, zelden harder dan 120 km/uur.

april 2009
Bij stevig optrekken grijpt het motormanagement in en wordt de snelheid geknepen op ca. 90 km/uur. Verkoper zegt dat het om de injectoren gaat en vervangt ze (uit een D5 uit een S60)

juni 2009
Enkele keren bespeur ik, als ik met een constante snelheid van 100 km rijd, een "siddering" in de auto. Duurt slechts een seconde, en het lijkt eigenlijk alsof je over een paar ribbels in het asfalt rijd.

Op 17 juni voel ik de siddering opnieuw, ook nu gaat het na luttele seconden weer over. 15 km verder begint het echter opnieuw en het houdt nu aan. Ik probeer de auto van de cruisecontrol af te halen, maar de auto mindert geen vaart. Al remmend in de 5e versnelling breng ik de zaak tot stilstand op de vluchtstrook. ANWB krijgt er geen leven in, we worden met takelwagen naar huis gebracht.

Garage kijkt er naar (betrekt het op zijn fatsoen, hoewel de afgesproken 3 maanden garantie zijn verstreken). Na ruim een week komt het bericht dat de motor onherstelbaar is beschadigd en dat ze begonnen zijn er een ruil-motor in te zetten. Men zegt uit een jong voertuig met ca. 100.00 km.

Ra ra?
Kan iemand deduceren wat er met de auto kan zijn gebeurd. Zeggen de gebeurtenissen in de aanloop iets over de oorzaak. Kan het zijn dat bij het wisselen van de injectoren iets verkeerd is gedaan, waardoor uiteindelijk een onderdeel is afgebroken oid? Heeft dit gebrek er mogelijk al ingezeten bij aanschaf van de auto.

En nu?
Los van het feit dat ik een discussie voorzie over de kosten (non-conformiteit) vraag ik me af hoe ik zeker kan weten dat de motor inderdaad niet meer heeft gelopen dan men zegt. Wat doet het met de autoverzekering? Moet ik nu iets met het RDW mbt de registratie van het voertuig?

Ik hoop dat ik van jullie reactie iets kan leren waarmee ik dit proces tot een bevredigend einde kan brengen.

Alvast dank daarvoor,
Groeten,
Akko
T6
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Obdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 03.07.2009 - 22:38  ·  #2
Das mooi klo.....

Kan je niet echt verder helpen, maar hebben ze je wel een schatting gegeven wat de kosten zijn?

De injectoren hebben volgens mij niet een directe verbinding met de turbo, dus dat daardoor iets is afgebroken lijkt me onwaarschijnlijk....


Succes met de afhandeling
mso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw Vennep
Berichten: 166
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 05.07.2009 - 12:04  ·  #3
Hoi Akko,

Zwaar k..... 😢 wat je allemaal meemaakt.
Heb je de turbo gezien?
Zijn er inderdaad stukken afgebroken?
Het trillen zou een onbelans geweest kunnen zijn van de turbo.
Maar stond de distributieriem wel op tijd?
Hebben ze de spanrollen / waterpomp enz wel vervangen.
Als je een andere D5 motor plaats in jouw auto veranderd er niets aan de type goedkeuring. Maar dat kan je even navragen bij het RDW.
Volgens mij kan men bij de dealer via het motornummer achterhalen uit welke auto het blok komt en zo ook de KM stand achterhalen.
Als het aan de riem heeft gelegen kan je het nog verhalen op de bovag garantie !

Succes met de afhandeling !

Groet Mario
afasten
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 06.07.2009 - 22:39  ·  #4
Dank voor de reacties. De tip om de echte leeftijd van de ruilmotor te bepalen neem ik ter harte.

De riem is het niet geweest, ik heb erbij gestaan toen ze motor openmaakte, en de distributieriem zat er keurig omheen. Of de zaak ook goed was afgesteld weet ik niet, de kennis ontbreekt me om dat na te gaan.

Ik schijn de auto later deze week te kunnen ophalen, over kosten is niet gesproken, ik weet ook niet goed wat ik kan verwachten. Op grond van de wet mag ik er volgens mij vanuit gaan dat de zaak kosteloos wordt hersteld (lees maar eens na op consuwijzer.nl). Ik meldt me nog terug.

08.07.2009
Ik heb vandaag het oude blok gezien: er was een klep afgebroken, deze heeft de cilinder compleet uitgeslepen. Je hoeft er niet veel verstand van te hebben om te zien dat de zaak volledig verwrongen is.

Het ruilblok blijkt uit België te komen, is afkomstig van Domeinen en zou uit een auto komen die is uitgebrand. Dat zal het achterhalen van de km-stand niet vereenvoudigen vrees ik.

Vrijdag moet 'ie weer lopen. Ben benieuwd.
mso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw Vennep
Berichten: 166
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 10.07.2009 - 23:04  ·  #5
En loopt ie weer Akko ?

Ja een gebroken klep geeft heel veel schade ! :x

Is het bekend geworden waardoor de klep is afgebroken?
Ben benieuwd naar de oorzaak !
Lijkt mij mogelijk toch iets met de distributieriem te maken te hebben.
De riem kan er wel netjes omheen gezeten hebben maar stond ie wel goed.
(merktekens t.o.v. krukas / nokkenas enz)

Het motorblok heeft toch ook een serienummer.
Kan de dealer hier niets mee ?

Groet Mario !
afasten
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 19.07.2009 - 13:20  ·  #6
Nou, het heeft even geduurd, maar ik heb 'm vrijdag opgehaald. Mocht 'm zo meenemen om te kijken of ik 'm goed vind lopen. Lijkt dik in orde, loopt weer als een zonnetje. De zakelijke kant handelen we komende week af. Ik kom daarop nog wel even terug, want ik verwacht een stevige discussie.

Ook de administratieve afhandeling (herkomst blok, km-stand, garantie ed) moeten we nog regelen. Ik neem aan dat het achterhalen van het blok niet eenvoudig is. Volvo nederland kan er niets mee (ook niet met een nederlands blok zeggen ze), RDW al helemaal niet maar misschien dat ik met het serienummer bij de Belgische importeur van Volvo verder kom.

Uit navraag blijkt dat het voorval wel uitzonderlijk is, maar niet onbekend bij Volvo. Wat ik ervan begreep: er heeft ergens een gaatje dicht gezeten waardoor olie niet kon weglopen waardoor weer een klep niet meer omhoog heeft kunnen gaan. Blijft dus te laag staan, krijgt een oplazer van de zuiger, breekt af en hop ... je bent toe aan een nieuwe motor.

Over een nieuwe motor gesproken: echt nieuw kost een hoop geld (motor ca. € 4.300,- excl btw, excl. injectoren, turbo, inbouwen, ed), maar je kan redelijk voordelig aan een goede ruilmotor komen. Voor jullie misschien een open deur, maar ik was verrast te horen dat je voor ca. € 3.000,- incl. btw een goed lopend D5-blok met ca. 80.000 km kan laten inbouwen. All-in ! (mocht het je ooit overkomen: zoek maar eens op volvo-parts in Druten).

Ik geef nog een update later deze week, avast dank voor jullie reacties.
mso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw Vennep
Berichten: 166
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 19.07.2009 - 14:39  ·  #7
Goed om te horen dat ie weer loopt. 🆙

Succes met de administratieve afhandeling !
afasten
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 23.07.2009 - 21:47  ·  #8
Tja, en toen werd het ongezellig. Woensdag naar de verkoper om de zaak af te handelen. Er is tot op dat moment nimmer gesproken over welke kosten dan ook. En dan ligt er een factuur van € 4.700,- op tafel. Wel met een creditnota van € 1.000,- uit coulance overwegingen. Ik probeer uit te leggen dat ik meen op grond van de wet (BW7, afdeling 1, artikel 1 - 50) recht te hebben op gratis herstel en daarover wil overleggen én zeg daar -heel uitdrukkelijk- bij dat ik goed ben voor mijn centen en zal betalen als dat moet. Desondanks wordt de creditnota direct teruggenomen en wordt mijn auto buiten door medewerkers van de garage vakkundig klem gezet met een vrachtwagen en 3 personenvoertuigen. Om kort te gaan, ik mag weg als ik de rekening voldoe. Na telefonische afstemming met mijn advocaat besluit ik de koninklijke weg te bewandelen en geef ze mijn woord de factuur te zullen betalen. Direct na thuiskomst voldoe ik de rekening dmv een telebankprogramma, maak een schermafdruk van de betaling, e-mail die aan de verkoper en stuur hem nog een SMS ter bevestiging.

Jammer. Was echt niet nodig. Verbazingwekkend ook gelet op het feit dat ik nog niet in verzuim was of kon zijn. Ik had de factuur immers even daarvoor pas ontvangen. Enfin, het woord is nu aan de advocaten.

Ter verdediging van de verkoper: die creditnota heb ik uiteindelijk wel ontvangen. Ere wie ere toekomt, totale kosten dus € 3.700. Verder ontkende hij -toen ik naar buiten wees en opmerkte dat ik daarover verbaasd was- dat de auto was klemgezet. Het was zo druk en ze konden de auto's nergens anders kwijt, daarom moesten deze op de openbare weg staan, precies een hele parkeerhaven afdekkend (waarop overigens alleen mijn auto stond en nog zeker 3 andere bij konden). Buiten het feit dat zijn eigen terrein half leeg was.

Wordt vervolgt (al kan dat natuurlijk gelet op de tijdspanne van juridische geschillen wel ff op zich laten wachten.
TRM
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 24.07.2009 - 01:07  ·  #9
Allemachtig zeg (ondanks het eenzijdige verhaal) vind ik dit natuurlijk absurd voor woorden, ditsoort gasten zou je eens met een heel forum aan Volvo drivers moeten bezoeken eens kijken welke van de duizend wagens ze willen vastzetten, hopelijk kom je tot je recht en zal de boosdoener alsnog de rekening krijgen, succes met de afronding.
Let wel bij ambtenaren draait de molen niet zo snel dus het zal wat tijd in beslag nemen.
wim de jong
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 24.08.2009 - 13:33  ·  #10
En? Al wat meer nieuws??
Ben benieuwd!
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 25.08.2009 - 18:57  ·  #11
Even voor de goede orde. Er zijn goede en slechte garages, een advocaat is GEEN ambtenaar, medewerkers van een rechtbank wel. En er bestaan ook hard werkende ambtenaren.

groetjes, Folkert (medewerker gemeente)
wim de jong
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 19.03.2010 - 17:29  ·  #12
hoe is dit eigenlijk afgelopen?
martink
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 24.03.2010 - 20:57  ·  #13
Dit is mooi verkeerd. Maar weet je zeker dat je bovag garantie hebt? Want dan heb je gewoon 6 maand garantie als je meer als 4500 euro hebt betaald voor de auto. Dit zou dus betekenen dat je schadeloos gesteld moet worden.
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 vastgelopen

 · 
Posted: 25.03.2010 - 19:54  ·  #14
Ik ben ook benieuwd hoe dit afgelopen is...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0