Vdash tuning

Wie OW wie heeft er ervaring mee

 
 
 
 
 
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Vdash tuning

 · 
Posted: 11.10.2020 - 09:58  ·  #31
Quote door Gero

Quote door J.W.Woermeijer

Ik heb verschillende motoren gebouwd (en gesloopt)voor oa de rally, en deze altijd afgesteld op de vermogensbank.
Deze motoren waren dan uitgerust met Weber carburateurs, DTA of K-jetronic, ik heb zo'n mijn twijfels over een "standaard file laden"

Mijn mening is dat iedere motor anders is, dus een standaard file hoe veilig is deze?
Ik rijd met een grotere Föhn met billet wieltjes en 3" uitlaat op de S60, deze turbo zorgt sowieso voor meer lucht..
Leuk dat ik er dan een standaard file in pomp, maar verhoogt deze de turbodruk, omdat dit een makkelijke toename van PK's is, wat is de turbodruk dan bij lage toerentallen waarbij een te hoge turbodruk het gevaar is voor de drijfstangen, wat doet het met de boostspikes, de dutycycle (max70%) van de injectoren enz enz.

De lamdasensoren meten de uitlaatgassen welke de motor verlaten, en of de verbranding in de motor goed is, maar wat als de injectoren te klein zijn en de motor te schraal gaat lopen op hogere toerentallen en onder druk, gaat de standaard file dan de ontsteking bijregelen omdat de klopsensoren een KNOCK detecteren? en hoe vlot doet hij dit?
(lees dus dat je motor dan met de tune op z'n tenen loopt)

Ben laatst nog bij een standaard S60T5 geweest, deze was getuned door een tuner die ook een vermogensbank heeft, echter is dat wat duurder, de eigenaar koos voor een standaard file, lekker goedkoop maar helaas liep zijn motor stuk (gat in de zuiger).
Leuk dat er standaard files geladen kunnen worden, maar als de metingen niet kloppen doordat de lambda sensoren de metingen niet goed uitvoeren omdat deze nooit vervangen zijn kan het maar zo zijn dat de motor in de soep loopt.


Ik heb zo mijn twijfels over zo'n standaard file laden, ik zou er in mijn situatie ondanks dat het niet veel geld is niet voor keizen.

Ik betaal dan liever €700,- voor een chip op maat waarbij ik de metingen kan zien wat er gebeurd in mijn motor.


even hierop reageren, Ik heb begin dit jaar een V70 R gekocht met een een B5244T5 (uit een V70T5)ruilmotor erin, gekocht van Brambo67, Ik ben van plan om een grotere down icm een (IPD) + IPD uitlaat te laten monteren, bij ET tuning.
mijn vraag is moet je het weer opnieuw laten chippen.
volgens is die R getuned door Schutten tuning.

groet

Audy


Ik weet neem aan dat het een "oude" type V70r is, en ik weet het niet 100% zeker maar was de T5 geen 2.3Liter?

De grotere downpipe en catback zal zorgen voor minder backpressure, dus de druk op de uitlaat wordt lager.
Dat betekend dat de turbo minder geremd wordt, deze zal dus sneller kunnen opspoelen en makkelijker draaien.
https://images.app.goo.gl/7GpepyfqPt7CtcWc9
Vervang ook gelijk je lambda sensoren, want deze gaan maar een bepaald aantal KM's mee en na de ombouw bestaat de kans dat de sensoren storingen gaan maken. (komt door de hi-flow cat).
Ik koop die dingen gewoon op EBAY, maar let goed op dat je de juiste aanschaft....

Investeer daarna dan ook in een luchtfilter, want de föhn moet het ook kunnen aanzuigen.
Ik rijd op mijn S60T5 met 3" ferrita incl catback en met het luchtfilterhuis van een S60R incl piping totaan de turbo.
Ik heb in de behuizing van de S60R LMM mijn eigen LMM gezet omdat de LMM van de R storingen gaf.
Bij de turbo heb ik een reducer gemaakt omdat de inlaat van de compressor van een K24 anders is als van mijn Turbo.
Na deze ombouw merkte ik zeker verschil, hij maakt iets meer geluid maar merk zeker dat hij vlotter oppakt.


Of je terug MOET naar Schutten weet ik niet, je zou een afspraak kunnen maken om een RUN te doen op de bank voor een check, hij zal namelijk soepeler lopen, maar of de tune aangepast zou moeten worden lijkt me niet.
Wel kunnen ze na deze aanpassing weer verder met de tune, want de turbo reageert anders.
Maar dan zullen ze ook weer andere injectoren adviseren omdat deze waarschijnlijk te klein worden.

Een RUN kan ook op de weg als er een wideband lambdasensor in de uitlaat gemonteerd wordt (extra M18x1,5 lasbung in de uitlaat) en er een knock sensor wordt gemonteerd op de motor welke een meting weergeeft of een hoorbaar signaal maakt.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Vdash tuning

 · 
Posted: 11.10.2020 - 17:34  ·  #32
Hoi

Het is een V70R uit het bouwjaar 2007, de vorige eigenaar had het gekocht bij de Volvospecialist in Hoogenveen, het is een import auto uit Duitsland, die R-blokken staan bekend om gescheurde cilinderwanden bij hoge kilometerstanden.
deze R had dat ook , zodoende heeft de vorige eigenaar een T5 blok erin laten zetten.
Eigenlijk weet ik niet eens hoeveel vermogen deze Volvo heeft, maar hij voel wel snel aan , zeker met die 6- handgeschakelde bak,
in de toekomst wil ik ooit een IPD down-pipe + uitlaat (ook van IPD) plaatsen.
Wat betreft die luchtfilter , ik deed er gelijk een K&N luchtfilter erin, heb ik maar gelijk weer verwijdert want ik kreeg gelijk een storing op mijn luchtmassameter, kennelijk zijn deze motoren heel gevoelig op die K&N luchtfilterolie.
Daarom vraag ik mij af na montage van een grotere downpipe icm een andere uitlaat , moet je dan weer opnieuw laten afstellen??
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Vdash tuning

 · 
Posted: 11.10.2020 - 21:33  ·  #33
Ik heb in mijn oude T5 (2007) door Obbe een zg Oleg file laten laden. Maakt veel verschil kan ik je zeggen. Een paar maanden daarna heb ik vanaf de turbo een volledig rvs 3” uitlaatsysteem laten maken met sportcat. Maakte minstens net zoveel verschil als de tuning. Ik heb toen bij Obbe gecheckt of de software nog aangepast diende te worden, maar dat was niet nodig. Totaan de verkoop van de auto (ca jaar later) liep de T5 als de spreekwoordelijke kogel. En nu, ruim 3,5 jaar na verkoop, is daar niets aan veranderd ( heb nog contact met de koper). In mijn geval was het dus niet nodig. HTH
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 459
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Vdash tuning

 · 
Posted: 11.10.2020 - 23:02  ·  #34
Terug moeten naar Schutten: nee. Voor optimaal gebruik van je upgrades: absoluut.
Standaard R luchtfilter is overigens meer dan voldoende, ook voor meer vermogen. R forum op swedespeed maar eens napluizen.
Storingen door high flow downpipe overigens meestal op te lossen met spacer op achterste lambda sensor.

Bv https://www.akr-performance.nl…ator-CF-CC

Overigens volledig eens met de cons van standaard tuning files.
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Vdash tuning

 · 
Posted: 19.11.2020 - 23:37  ·  #35
Quote door hetschaap

voor zover ik heb gezien gebruikt volvotune ook gewoon vdash. meer info over wat volvotune (en dus vdash) doet kun je vinden op d5t5.com.
Correct me if im wrong maar ik heb begrepen dat er een tjech of een pool de meeste van die tuningmaps heeft gemaakt 'samen' met Obbe van volvotune. Om die tuningmaps te kunnen laden op de ecu zonder die uit de auto te nemen en er iets in te moeten solderen hebben ze een, destijds unieke (?), manier gevonden om de maps via de OBD2 poort in de ecu te laden, gebruikmakend van Vdash. Dat programma Vdash is in de basis dus niets meer en minder dan een manier om tuningfiles op je ecu te kunnen zetten. Later is dat uitgebouwd met allerlei functies en nu kun je er veel meer mee dan enkel tuning files vanaf je computer naar de ECU zetten. Zo kun je ook de taal veranderen etc. etc.
Sinds een (paar?) jaar bieden ze Vdash aan om dat als hobbyist gratis te kunnen downloaden. Ik kan me echter voorstellen dat de medeontwikkelaars (zoals Obbe van volvotune?) meer mogelijkheden hebben om bepaalde aanpassingen te kunnen doen. Bovendien weet obbe precies wat ie doet.


Sorry voor de late reactie,
Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen.
Vdash bestaat uit een aantal personen met elk hun specialiteit.
Auto configuratie, taal, storing lezen/wissen, tuning, klonen etc.

Ik Obbetuning (voormalig Volvotune), maak de tuningsfiles voor Vdash (niet een tjech of pool).
Een aantal benzine turbo versie's van voor 2006 zijn gemaakt door ARD (Robert Arnold) echter deze doet niet meer mee, dus zijn werk heb ik overgenomen.
In een aantal gevallen doe ik zelf met Vdash mijn eigen software laden, dit zijn de files die niet naar smaak (op maat) voor de klant nodig zijn.
Lees: non turbo (geen speel ruimte, geen turbo)
Roetfilter problemen al dan niet met eco of power aanpassing. (P1 en P2 modellen)
Met Vdash kan men een tuning (variant) kiezen uit mijn database, deze zijn niet op de persoon geschreven (logisch) .
Alle modellen vanaf P3 die bij mij in de werkplaats komen doe ik altijd uitlezen en op de uitgelezen software schrijf ik mijn aanpassing in overleg en na de technische check
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Vdash tuning

 · 
Posted: 20.11.2020 - 13:00  ·  #36
dank voor de correctie Obbe!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0