VDD (Dongle)

Momenteel op voorraad

 
 
 
 
 
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 12:07  ·  #1
Deze wilde ik hier toch even onder de aandacht brengen.
Onze Volvo collega's uit CZ hebben een aparte man in dienst (Radomir) die zich hele dagen bezig houd met de VDD (Vdash dongle).
Ondertussen nu na 2 jaar is het uitgegroeid naar iets wat toch wel interessant kan zijn.
Het is een extender en een soort volvo on call voor Volvo (ook de oudere types).
We hebben ze op voorraad, ik heb er logisch meteen ook een in onze eigen V40 gedrukt.
Beetje meer info staat bij ons op de site:

https://www.obbetuning.nl/dongle/
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 12:19  ·  #2
Had het al gezien..
Mooi ding..
Je moet er alleen een abonnement bij kopen om de leuke features te kunnen gebruiken als ik het goed begrijp?!?
Zit er serieus te denken om te switchen van CFE-plus naar VDD…😁
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 12:57  ·  #3
Is deze dongle stabieler dan de cfe(plus) ? Die is op zich prima werkbaar en heeft geen vaste lasten , maaar kan bv niet de sk buiten het zicht starten.
Af en toe heeft de cfe nog wel eens vreemde kuren. Hoe is dat bij die vdd ?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3183
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 13:08  ·  #4
Erg interessant, maar een abonnement houdt me nog tegen.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 13:12  ·  #5
heel grappig hebbedingetje maar abo kosten per maand hmmm 60€ per jaar.
Ik kijk het nog ff aan...ben wel van de gadgets.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 15:50  ·  #6
Quote door ohz274

…. maar een abonnement houdt me nog tegen.



Dat is idd ook een dingetje. Als om welke reden dan ook het systeem stopt heb je niks aan je dongel.
Daarbij, kan iemand met de juiste toegang toegang tot jouw dongel krijgen ?

Ben ook wel benieuwd hoe en wat als je in een internet loos gebied zit. ( buiten Nederland heb je dat nog best vaak)
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 16:11  ·  #7
€ 5 per maand valt wel mee toch. Een kopje koffie (of een biertje) buiten de deur minder en je hebt het er al uit 😉 Een hobby mag wat kosten 😁
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 16:55  ·  #8
Quote door joriz

€ 5 per maand valt wel mee toch. Een kopje koffie (of een biertje) buiten de deur minder en je hebt het er al uit 😉 Een hobby mag wat kosten 😁


Eensch 😄 1 1/2 biertje en je bent er al.
Zou zoiets best overwegen maar zover ik begrijp werkt het alleen zolang men die service in stand houd.

Gaat men dat om welke reden dan ook aanpassen….
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 17:08  ·  #9
Ik wordt ook aardig enthousiast bij het lezen hiervan. Op dit moment kan ik een behoorlijk aantal van de genoemde dingen reeds doen met de Volvo Cars app / Volvo Oncall. Maar die stopt ergens in 2024 voor mijn V70 (en alle P3 karren neem ik aan),
Dit omdat het eerst een 3G fuctionaliteit had, 3G is nu weg door de telecomboeren en nu gaat de meeste communicatie op 2G.
En dat zou ergens in 2024 stoppen en heb ik dus geen Volvo cars meer voor mijn V70.

Maar ik rij eerst nog een jaar door en als het product / de dienst volgend jaar ook nog draait zal ik wel overstappen. Het volvo abo kost me ook 35 a 40 euro per jaar meen ik (ik kreeg vorig jaar 1 jaar cadeau van meneer Volvo, wel aardig)

Het leuke van Volvo Cars is dat die app je waarschuwd; je auto staat niet op slot, het raam is nog open, de auto is in gebruik, noem maar op. Dat zie ik nog niet in deze app zo 123, maar kan het ook niet zo goed zien..

Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
DJ
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3183
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 17:29  ·  #10
Quote door Barre gaander

heel grappig hebbedingetje maar abo kosten per maand hmmm 60€ per jaar.
Ik kijk het nog ff aan...ben wel van de gadgets.


€60,- ex btw,
€72,60 incl.
😉
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 17:34  ·  #11
Quote door ohz274

Quote door Barre gaander

heel grappig hebbedingetje maar abo kosten per maand hmmm 60€ per jaar.
Ik kijk het nog ff aan...ben wel van de gadgets.


€60,- ex btw,
€72,60 incl.
😉


ja idd. nog meer peso's o.O
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 21:04  ·  #12
Heb ik net een CFE ultra gekocht 🙄hahaha
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 21:49  ·  #13
Interessant!

Wel een goed punt wat Dirk-Jan benoemt; de Volvo On-Call app waarschuwt je wanneer de auto niet op slot staat. Dat vind ik wel een 'fijne' melding. Kan dat ook met de VDD? Verder is de Volvo app erg traag in communicatie met de auto. Als je eenmaal aan het communiceren bent gaat het redelijk vlot, maar 'de eerste keer' ontgrendelen duurt een eeuwigheid, bijvoorbeeld. Positie van de auto 'live' tonen kan ook met de Volvo app, maar niet wanneer de auto in beweging is. Stel dat ie wordt gejat zie je dus alleen waar ie is als ie stilstaat. Dat is met de VDD beter geregeld, ook te zien terwijl de auto in beweging is?

En de kosten... Volvo On-Call abonnement is wat goedkoper, maar die app is wel een stuk beperkter met de VDD, als ik het zo lees. De abonnementskosten zijn de meerprijs wel waard, blijft de 272 euro voor de dongel over ;)
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 18.12.2022 - 22:00  ·  #14
Voor die 5 euro per maand betaal je niet alleen voor de ‘service’, maar ook voor het gsm abonnement waardoor die dongle op afstand werkt. En de investering om het ding te ontwikkelen moet ook gewoon worden terugverdiend in de prijs van de dongle. Helemaal niet gek eigenlijk, ben er ook wel enthousiast over als ik het zo lees! Enfin, eerst maar eens de auto weer een tijdje op de weg hebben voordat ik er geld aan uit mag geven;).

Ps. Wel een goed punt van MTE wbt digitale beveiliging/versleuteling van de gegevens, hoe is dat geregeld?
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: VDD (Dongle)

 · 
Posted: 19.12.2022 - 00:39  ·  #15
WOW hoop vragen,
Er zijn vragen die ik echt niet allemaal apart kan beantwoorden.
Het abonnement van de dongle is omdat de dongle online moet zijn om de commando's die men geeft uit te kunnen voeren.
Volvo on call is ongeveer hetzelfde, echter kan dit niet voor de oudere Volvo's (de vdd dongle wel)

De CFE is niet online, met jou pc kan je deze instructies geven en updaten.
De dongle doet omdat deze met een datakaart werkt al de updates via het kaartje, dus dongle in de obd poort en klaar (rest gaat vanzelf).

De dongle geeft als je dat instelt waarschuwingen als de deur openstaat, de auto beweegt etc.
Ik weet niet of dat bij alle platforms werkt, bij de P3 werkt het. (getest met onze V40 D4)
Indien het niet werkt bij P2, dan dit melden, de persoon die deze dongle nu ontwikkeld is zuiver alleen met dit project bezig dus dan: graag dit implementeren :-)

Ikzelf ben ervan overtuigt dat deze dongle stabiel is, Radomir (die de ontwikkeling doet) is 30+ oud en in dienst van D5T5.
Afgelopen eind november hadden we een korte vergadering in CZ, de toekomst zit oa in deze dongle.
Dit even als korte reactie.

Wil je zien wat de dongle kan voor jou auto, op chassisnummer kan je hier zien wat mogelijk is:
https://d5t5.com/article/vdash-vdd-dongle
 
Selected quotes for multi-quoting:   0