De VDD dongle van Vdash

Happy met de VDD dongle van Vdash

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 28.12.2022 - 13:19  ·  #16
Quote door Noob

Quote door [-Tom-]

Mss een generatie dingetje, maar apparatuur loskoppelen en via USB updaten is niet meer van deze tijd. Het OTA (over the air) updaten, is toch echt wel een dik pluspunt


Heb ik nergens gevraagd/gesteld heb alleen gezegd dat ik baas over mijn dongle wil zijn en blijven en dus de mogelijkheid wil hebben om zélf te bepalen of en wanneer ik een eventuele update accepteer/installeer.
(Zie ook niet in waarom dat dan via USB zou moeten? Je hebt toch een app??)

/edit
Zie dat Jeroen (die overigens even oud als jou is) dat schreef en dat je daar waarschijnlijk op reageerde.


Ik reageerde ook op hem ja, dat is immers het laatste bericht ;)
Ben het wel met je eens dat een melding via de app beter zou zijn, dan kan je idd kiezen. Wil je de update wel, of niet. Bij 'niet' heb je dus alleen kans dat je optionele functionaliteit en bugfixes gaat missen, en b.v. eventuele ondersteuning (als de fabrikant daar voor kiest)
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 28.12.2022 - 16:39  ·  #17
Quote door [-Tom-]

Ik reageerde ook op hem ja, dat is immers het laatste bericht ;)
~~ Bij 'niet' heb je dus alleen kans dat je optionele functionaliteit en bugfixes gaat missen, en b.v. eventuele ondersteuning (als de fabrikant daar voor kiest)


Ik vind het altijd handig om degene die ik antwoord of waarop ik reageer te quoten. (Maar dan wel alleen op hetgeen hij/zij zegt, anders krijg je van die paginalange 7 voudige quotes soms😳🤣)

Normaliter wordt bij een update aangegeven welke bugfixes en eventueel toegevoegde functies geïmplementeerd worden.
Als ik geen bugs ervaar heb ik ook geen fix nodig, als Benno na deze update zijn cabriotop met de app/dongle kan bedienen, dan is dat voor mij van geen belang. (Winkie winkie)
Mocht je dan toch tegen problemen aanlopen of bepaalde nieuwe functies wenselijk vinden dan kan je ook later die update doen.
Als een fabrikant geen ondersteuning geeft als je de laatste FW/SW niet geinstalleerd hebt?
Wel dan doe je die update alsnog toch??
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 28.12.2022 - 18:26  ·  #18
Mijn speed pedelec krijgt ook updates binnen via internet. Dan komt er een extra symbooltje in beeld waar je op moet tikken om de updat door te voeren.
Daar heb ik ook zeker geen moeite mee, als hij het zelf zou doen zou ik dacht echt neit leuk vinden. Nu kan ik inderdaad zelf bepalen wanneer ik hem wil updaten.
Uiteindelijk zal hij wel gaan zeuren dat de update nu echt een keer geïnstalleerd moet worden denk ik.

Trouwens de fabrikant betaald voor de simkaart in de fiets.
Hoe zit dat bij deze dongle? zit daar een simkaart in? Je kan toch ook de updates met je telefoon/laptop naar de dongle sturen?
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 30.12.2022 - 01:04  ·  #19
Je zou best updates met je telefoon via wifi of blue tooth naar de dongle kunnen sturen echter de simkaart is niet bedoelt voor firmware/updates maar meer voor communiceren met de auto op afstand.

Zonder simkaart weet je niet waar de auto is, kan je de auto niet op afstand bedienen etc.
De dongle heeft functies die de CFE heeft echter ook functies die Volvo on call heeft (en dit dan ook voor de wat oudere Volvo's).

Ik snap dat sommigen het een probleem vinden dat als er een bug gevonden wordt in een pc, telefoon, televisie ontvanger, volvo on call app , vida origineel, of wat voor een app dan ook dat er niet altijd gekozen kan worden voor wel of niet updaten.

Radomir van D5T5 wil dat de dongle goed functioneert, dus vind hij een bug of krijgt hij er een doorgegeven dan moet dat juist automatisch worden verholpen.

Deze (betrekkelijk nieuwe) dongle is vol in ontwikkeling.
Radomir is bij D5T5 alleen met dit dongle verhaal bezig (geen andere werkzaamheden).
Sinds eergisteren heeft D5T5 de rechten en info gekocht van de CFE (van Marcel).
Er gaan dus meerdere CFE mogelijkheden optie's snel bij komen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 30.12.2022 - 10:18  ·  #20
Quote door ObbeTuning

Sinds eergisteren heeft D5T5 de rechten en info gekocht van de CFE (van Marcel).
Er gaan dus meerdere CFE mogelijkheden optie's snel bij komen.



🤔 dat is een interessante.
Wil dat zeggen dat er vanaf nu voor de cfe niks meer komt en dat de vdd de enige zal worden/zijn ? Of dat er eventuele foutjes in de cfe ook door jullie opgepakt zouden/ kunnen worden ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 30.12.2022 - 10:40  ·  #21
Misschien wel goed dat er nu ook iemand anders naar de CFE kijkt, al is het in een andere vorm.
Aan de andere kant, erg jammer dat Marcel dit nu los laat.

Obbe, wie betaald voor die simkaart?
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 30.12.2022 - 23:09  ·  #22
@Jeroen
Net als bij Volvo on call betaald de eigenaar .
Voor de simkaart betaald dus degene die de dongle heeft.
De eerste 2 maanden gratis, daarna kost het 4,95 ex per maand.

@MTE
Zover ik het afgelopen woensdag begrepen heb wordt er alleen tijd geïnvesteerd in de dongle en niet in de CFE .
D5T5 is niet verantwoordelijk voor de werking of wat dan ook van de CFE, ze hebben alleen de rechten en informatie van Marcel gekocht.
(om zelf verder te kunnen uitwerken voor de eigen dongle).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 30.12.2022 - 23:26  ·  #23
Quote door ObbeTuning

@Jeroen
Net als bij Volvo on call betaald de eigenaar .
Voor de simkaart betaald dus degene die de dongle heeft.
De eerste 2 maanden gratis, daarna kost het 4,95 ex per maand.

@MTE
Zover ik het afgelopen woensdag begrepen heb wordt er alleen tijd geïnvesteerd in de dongle en niet in de CFE .
D5T5 is niet verantwoordelijk voor de werking of wat dan ook van de CFE, ze hebben alleen de rechten en informatie van Marcel gekocht.
(om zelf verder te kunnen uitwerken voor de eigen dongle).


Hoe gaat het als je zo’n VDD hebt gekocht . Dat ding staat op naam ? Of is gekoppeld aan een VIN ?
Kun je als eerste koper van die VDD m ook gewoon weer verkopen als je een ander merk gaat rijden oid ?

Mbt de cfe,
Kan me goed voorstellen dat jullie je zullen richten op de vdd. Als je nu een cfe wilt kopen moet je bij Swedesolutions zijn. Is het nu zo geworden dat je als koper twee opties hebt ?
Of je koopt een vdd bij jou bijv.
Of je koopt een cfe bij Swedesolutions?

Of mag enkel de vdd nog verkocht worden ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 30.12.2022 - 23:33  ·  #24
Ja goede vraag, heeft Marcel nu alles verkocht waardoor de CFE nu onder de rechten van D5T5 valt waardoor er niet meer aan gesleuteld mag worden?
Dat zou even lekker zijn zeker...

Werkt die dongle ook zonder simkaart? Ik heb niet eens een abonnement voor mijn telefoon, laat staan dat ik 5 euro per maand ga betalen voor internet op auto onderdelen.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 02.01.2023 - 22:26  ·  #25
Quote door ObbeTuning

Je zou best updates met je telefoon via wifi of blue tooth naar de dongle kunnen sturen echter de simkaart is niet bedoelt voor firmware/updates maar meer voor communiceren met de auto op afstand.

Zonder simkaart weet je niet waar de auto is, kan je de auto niet op afstand bedienen etc.
De dongle heeft functies die de CFE heeft echter ook functies die Volvo on call heeft (en dit dan ook voor de wat oudere Volvo's).

Ik snap dat sommigen het een probleem vinden dat als er een bug gevonden wordt in een pc, telefoon, televisie ontvanger, volvo on call app , vida origineel, of wat voor een app dan ook dat er niet altijd gekozen kan worden voor wel of niet updaten.

Radomir van D5T5 wil dat de dongle goed functioneert, dus vind hij een bug of krijgt hij er een doorgegeven dan moet dat juist automatisch worden verholpen.

Deze (betrekkelijk nieuwe) dongle is vol in ontwikkeling.
Radomir is bij D5T5 alleen met dit dongle verhaal bezig (geen andere werkzaamheden).
Sinds eergisteren heeft D5T5 de rechten en info gekocht van de CFE (van Marcel).
Er gaan dus meerdere CFE mogelijkheden optie's snel bij komen.


De CFE ultra werkt in ieder geval prima in zowel de P2 2.4 (best veel mogelijkheden) als wel de P3 T6.(veel minder maar wel mooie mogelijkheden)
Denk dus ook dat gezien het ding tot nog toe stabiel werkt er geen update meer gedaan zal worden
Lijkt erop dat het ding eindelijk volwassen is geworden.
Zolang de VDD dongle ongevraagd geüpdatet kan en dus ook blijkbaar zal worden is het voor mij iig een Nogo (en ik denk voor redelijk wat anderen ook)
Baas in eigen buik!!
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 03.01.2023 - 01:48  ·  #26
MTE: De Dongle is van degene die hem koppelt aan een vin, maw bij verkoop jou email veranderen in de email van de koper en die stopt hem in zijn obd poort en de dongle ziet het nieuwe vin.
Bij Kevin (swede solutions) kan je de CFE gewoon nog kopen en binnenkort kan je bij hem ook de dongle kopen (als hij dat wil)

Jeroen: als jij aan jou CFE wil sleutelen, ga gerust je gang, geen mens die je tegenhoud.
Als iemand de CFE wil kopiëren en op de markt wil gaan zetten, geen idee hoe D5T5 gaat reageren.
De dongle werkt niet zonder sim, dus in jou geval niet aanschaffen.

Noob: Er komen geen updates meer voor de CFE (of een hobby persoon moet iets er aan toe gaan voegen) D5T5 gaat geen updates voor de CFE maken.
Werkt het bij jou nu stabiel, helemaal goed :-)
De dongle zoals eerder geschreven updated om nieuwe dingen toe te voegen bugs er uit te halen etc.
Een pc met windows doet dat, een telefoon doet dat, een printer doet dat, tv het en ga zo maar door.
Ook in jou geval als je niet wil dat iets updated, dan niet aanschaffen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 03.01.2023 - 09:51  ·  #27
Ik snap die angst ook niet zo. Zo werkt alles tegenwoordig, en als je dat niet wilt dan is het gewoon niet het product voor jou.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 03.01.2023 - 11:34  ·  #28
Quote door [-Tom-]

Ik snap die angst ook niet zo. Zo werkt alles tegenwoordig, en als je dat niet wilt dan is het gewoon niet het product voor jou.



Angst is een groot woord. Wat mij betreft is het meer dat ik op moment x een product koopt wat mij bevalt.

Als een fabrikant dan andere ideeën of inzichten krijgt en dat uit zichzelf gaat doorvoeren moet ik als gebruiker dat maar net fijn vinden.

Misschien ben ik wat meer van het kopen van eigendom dan kopen van gebruiksrecht.

Updates zijn top, maar vond het fijn als ik er als eigenaar zelf een stem in heb. Als gebruiker heb ik dat dus eigenlijk niet .

Met een telefoon ontkomt men er al niet aan maar met mijn auto wil ik dat echt zo lang mogelijk uit stellen.


Dit voorbeeldje bij AEG was best grappig maar als je apparaat nodig hebt en dit gebeurt je.. en iets dergelijks is overigens ook met de iPhone wel eens gebeurt. Na automatische update toestel totaal gelocked…

https://tweakers.net/nieuws/19…aande.html
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: De VDD dongle van Vdash

 · 
Posted: 03.01.2023 - 13:19  ·  #29
Je mag het kopen, maar hoeft dit niet.
Op zich is het een hele mooie toevoeging en dat ze verbeteringen automatisch doorvoeren is toch wel mooi meegenomen.
Niet iedereen is een held met software en bij Volvo On Call werkt het niet anders.
En geloof me, als je dat een maal gewend bent, dan wil je het niet meer missen.
Verdomd handig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0