Te veel motorolie

Kan dit kwaad?

 
 
 
 
 
Chris de Vries
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 51
Homepage: Www.stalhetpeertje…
Berichten: 366
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Te veel motorolie

 · 
Posted: 26.04.2014 - 15:28  ·  #1
Heb de auto gehad voor een beurt, nu zie ik dat er (te) veel olie aan de peilstok zit. Kan dit kwaad?
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 26.04.2014 - 15:53  ·  #2
Ja..
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 26.04.2014 - 16:03  ·  #3
Ligt eraan hoeveel teveel.
Bij twijfel aftappen en opnieuw vullen met juiste hoeveelheid.
Bij d5 met roetfilter liefst op helft tussen min en Max hoeveelheid, als je 30000km als interval aanhoud...
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 26.04.2014 - 18:18  ·  #4
Bij een diesel zou ik er sowieso mee uitkijken. Met een slangetje via de peilstok wat uitzuigen, probleem opgelost.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 26.04.2014 - 18:53  ·  #5
Teruggaan naar de garage die de beurt heeft gedaan en in orde laten maken. Ook aansprakelijk stellen voor eventuele gevolgen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 26.04.2014 - 18:56  ·  #6
Sportkoe als interieur, draagbare trekhaak? Friese uitdrukkingen?
Chris de Vries
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 51
Homepage: Www.stalhetpeertje…
Berichten: 366
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 26.04.2014 - 20:33  ·  #7
Dank voor reacties, heb garage al ingelicht.

Tja, Yes996, tis geen Fries. Vond het een leuke omschrijving voor mijn V70 extra's...
chris89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ninove
Leeftijd: 35
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 26.04.2014 - 21:08  ·  #8
ik heb steeds horen zeggen door volvo garages dat ze 3 kwart vullen en nooit meer.
de reden hiervoor zou zijn dat de 5-cilinders wel eens een verhoging in hun oliepeil durven hebben.


groetjes
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 27.04.2014 - 10:14  ·  #9
Quote door chris89

ik heb steeds horen zeggen door volvo garages dat ze 3 kwart vullen en nooit meer.
de reden hiervoor zou zijn dat de 5-cilinders wel eens een verhoging in hun oliepeil durven hebben.
groetjes


Dat is hoofdzakelijk bij de versie's met roetfilter van toepassing, (euro4 -->) en dan met name de 2.0 en 1.6 motoren.
Deze kunnen bij het regenereren het oliepeil langzaam laten stijgen waardoor de auto op een gegeven moment "op hol" kan slaan aangezien hij dan op de motorolie gaat lopen.

Bij het regeneratie proces wordt bij de uitgaande slag van de zuiger extra diesel ingespoten die dan in de roetfilter (dpf) moet gaan verbranden, wordt de auto tijdens dat proces stopgezet, begint de auto bij de volgende rit gewoon weer opnieuw te regenereren.
De extra ingespoten diesel loopt langs de zuigers zo het carter in.
Bij deze auto's gewoon wat vaker het oliepeil controleren en zo nodig er wat uithalen.

mvgr Obbe
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Te veel motorolie

 · 
Posted: 11.06.2014 - 22:41  ·  #10
Quote door Volvotune

Quote door chris89

ik heb steeds horen zeggen door volvo garages dat ze 3 kwart vullen en nooit meer.
de reden hiervoor zou zijn dat de 5-cilinders wel eens een verhoging in hun oliepeil durven hebben.
groetjes


Dat is hoofdzakelijk bij de versie's met roetfilter van toepassing, (euro4 -->) en dan met name de 2.0 en 1.6 motoren.
Deze kunnen bij het regenereren het oliepeil langzaam laten stijgen waardoor de auto op een gegeven moment "op hol" kan slaan aangezien hij dan op de motorolie gaat lopen.

Bij het regeneratie proces wordt bij de uitgaande slag van de zuiger extra diesel ingespoten die dan in de roetfilter (dpf) moet gaan verbranden, wordt de auto tijdens dat proces stopgezet, begint de auto bij de volgende rit gewoon weer opnieuw te regenereren.
De extra ingespoten diesel loopt langs de zuigers zo het carter in.
Bij deze auto's gewoon wat vaker het oliepeil controleren en zo nodig er wat uithalen.

mvgr Obbe


Hallo Obbe, Ik vroeg mij al af hoe een oliepeil kan stijgen door regeneratie. Dit komt dus door extra inspuiting van Diesel na de verbrandingslag. Hoe zit dit bij een Euro 4 D5 185pk uit 2006? Ik meen op mijn V70 een nozzel te hebben zien zitten?
Gr, Martijn
 
Selected quotes for multi-quoting:   0