veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 
 
 
 
 
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 08.10.2011 - 11:42  ·  #1
Hallo,
V70 D5 185pk, 2006, geartronnic enz enz standkachel. 260 dkm.

Let op. De V70 gaf "storing motor management". Turbo viel even uit. Turbo-druk kwam terug en heel de straat achtem mij was net een mistbank. Dit afschuuwlijk roken duurde ovgeveer 4 kilometer. Daarna alles weer picobello in orde en enkele grijze haren rijker. Bij de dealer de boordcomputer laten uitlezen. Niets aan de hand. De monteur pijlde de olie en vond het oliepijl in orde. Daar was ik het niet met hem eens. Het pijl was een kwart boven minimum.

Wat was er nu aan de hand, ondergetekende heeft olie bijgevuld. Netjes tot bijna maximum. 0W30, long life. VOLVO is er achter gekomen dat het oliepijl niet zo hoog mag staan. Er is een terugkom actie voor geweest. Helaas was ik hier niet van op de hoogte. Bij het olieverversen wordt het pijl tot 1/4 boven minimum gevuld. Dit alles heeft te maken met de Biodiesel die aan de normale dielsel wordt toegevoegd. De diesel schijnt nu dunner te zijn geworden. Als de oliedruk te hoog wordt in het blok, wordt er olie via de uitlaat geloost. (Is wel spectaculair)

Zijn er mensen die hier iest van af weten?
Kan ik nu een andere pijlstok aan de importeur vragen?

Met vriendelijke groet, Roland.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 08.10.2011 - 14:19  ·  #2
Roland,

Ik begrijp niet wat de dunnere diesel te maken heeft met hogere oliedruk.
Kan jij of iemand anders dat uitleggen?
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 08.10.2011 - 14:56  ·  #3
Ik weet het ook niet. In de garage deden ze net of dat het heel logisch was. Er zou nog een sticker onder kap worden geplakt met deze mededeling. Dan zou het in Volvo land toch bekend moeten zijn. Ik ben benieuwd.

hier iemand met zo te zien het zelfde probleem:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=187348
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 10.10.2011 - 00:53  ·  #4
Quote door Steve

Roland,

Ik begrijp niet wat de dunnere diesel te maken heeft met hogere oliedruk.
Kan jij of iemand anders dat uitleggen?


De oliedruk wordt over het algemeen gemeten door een sensor in de cilinderkop. Dus de oliedruk die aldaar aanwezig is. Deze wordt bepaald door de werking van de oliepomp en is dus mede toerental afhankelijk. Ook kan, helemaal bij slijtage in de pomp, de viscositeit van de olie van invloed zijn. Maar ik zie dus niet in hoe dit te maken heeft met de soort of viscositeit van de brandstof. Brandstof komt via een geheel gescheiden weg in de verbrandingsruimte. Deze komen ook vrijwel niet mel elkaar in aanraking (vooropgesteld dat je zuigerveren etc. in goede staat verkeren. Er zal altijd wel iets langs lekken en in je olie terecht komen, maar bij regelmatige oliewissel zal dit geen ingrijpende gevolgen hebben voor de viscositeit van de olie).

Ik kan me je verwarring dus ook goed voorstellen, mij vergaat het precies zo. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de verklaring van desbetreffende monteur.

En ik ken meerdere mensen met een D5, maar van dit probleem heb ik nog niet eerder gehoord. Wel ken ik het fenomeen dat, als je bij een oliewissel, vult tot op ht maximum peil, het eerste kwart liter in no time lijkt te verdwijnen, zonder lekkage of roken of wat dan ook. Daarna blijft het peil vrijwel stabiel over langer tijd. Ik vul dus gewoon weg niet meer verder als tot een kwart onder maximum en dat werkt prima.
Dit was overigens ook zo bij m'n vorige auto (Laguna 1.9 dci) en bij die van m'n schoonvader (mazda 6 2.0 citd). Zal dus wel iets zijn met de modernere motoren. Maar vullen tot slechts een kwart boven minimum vindt ik erg weinig...
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 18.10.2011 - 08:26  ·  #5
De wagen blijft olie verbruiken. Conclusie van de garage dat er niets aan de hand is klopt niet lijkt mij.....
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 18.10.2011 - 08:56  ·  #6
Quote door roland kosters

De wagen blijft olie verbruiken. Conclusie van de garage dat er niets aan de hand is klopt niet lijkt mij.....


Kleine correctie V70 2.4, De olie druk sensor zit voor op het blok... +/- 10cm onder het inlaat spruitstuk...
Wat betreft vermenging van olie idd dat is afhankelijk van de conditie van o.a de zuigerveren.
Ik ben ook bang dat het verhaal van de monteur/Volvo garage niet helemaal plausibel is.
Het verbruik wat jij daar aan geeft lijkt me niet normaal...
Ik heb dan wel geen turbo maar verbruik 1 rij kruisjes op de stok op de 4500Km en dan ook nog eens met veel berg ritten.
Ondanks het feit dat mijn motor al het een en ander heeft mee gemaakt.

topic.php?t=708&highlight=olie;filter&page=1

In jou geval zou ik toch maar eens de Turbo en carter ontluchting na kijken. Een gebroken olie schraapveer (en) kan ook een oorzaak zijn voor overmatig olie verbruik.
Verder zag ik laatst in een Volvo 850 draadje dat er voor de 850 twee soorten peilstokken in de handel zijn... misschien is het een idee om de lengte van jou peilstok eens te controleren... als deze b.v te kort is dan kan het zijn dat je krukas door de olie banjert en er daardoor overmatig veel olie de cilinders in wordt geslingerd... met als gevolg dat de olie-schraap veren de overmatige hoeveelheid olie niet weg krijgt. In dat geval zou het kunnen kloppen dat als je het peil op 75% zet je geen verbruik meer hebt.
"t is maar een brainstorm..

suc6 Frans.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 18.10.2011 - 14:22  ·  #7
Ik heb een zelfde iets gehad met een VW TDI. Deze had een Turbo probleem. De schoepen liepen vast. Kijk eens naar je Turbo of deze niet zwart is van de olie. Kan best de Turbo zijn, maar als dat zo is, zou ik nooit meer terug gaan naar de garage.
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 23.10.2011 - 03:15  ·  #8
Dinsdag a.s. gaat ie voor onderzoek naar de garage.
Vaak komt 'motermanagement storing' in het display, alleen direct na het starten.
Volgens mij heb ik nog bijna al de paardjes onder de motorkap.
Turbo doet nog prima zijn best. Ik merk niets van een eventueel turbo probleem.
Ben benieuwd wat het gaat kosten.

Heeft iemand een idee wat een gereviseerde ruil turbo mag kosten?
Misschien ook een adres?

Groet Roland.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 29.11.2011 - 20:03  ·  #9
Volvo blijft maar olie verbruiken. Zo af en toe. Motor draait prima, geen vreemde geluiden. Soms ineens begint ie te stinken, dan blauwe rook. Vervolgens metaalgeluiden onder de motorkap vandaan en veel, veel witte rook. Weer een nieuwe Paus. Lijkt of het motormanagement er de brui aan geeft en de boel in de soep laat draaien. Een cylinder verzuipt in de olie en kan de diesel niet meer verbranden. Gevolg witte rook. Sta je bij de garage dan zijn de 185 paardjes weer braaf en laten ze niets merken. Soms 500 kilometer soms 800 kilometer verder gaan ze weer een feestje bouwen onder die morokap. Zou er een los contact zitten ergens bij de computer of bij de turbo? Zit er een turbo in die zijn bladen kan roteren?
Vervelend. Misschien maar te koop zetten? <_<
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 29.11.2011 - 21:17  ·  #10
...
plorie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Leeftijd: 42
Berichten: 122
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 29.11.2011 - 22:13  ·  #11
Eventueel kan er nog een scheur in de kop zitten die alleen bij een warme motor problemen geeft.
Je aanduiding over olieverbranding en witte rook klopt naar mijn idee niet. Ik weet niet welke kleur onverbrande diesel geeft, maar verbrande olie is zeker NIET wit.
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2011 - 00:18  ·  #12
mijn probleem laatst was een cylinder die niet werkte, weliswaar geen witte rook maar wel mis motormanagement. nieuwe brandstofinjector heeft 't probleem opgelost.
"t lekte brandstof naar de retouruitgang.
tot zover even een update over wat ik eeder gemeld heb. wellicht dat jullie hier iets mee kunnen.
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2011 - 21:51  ·  #13
Volgende week gaat ie weer de garage in.
Deze middag heb ik heel Achel en Valkenswaard in de dichte mist gezet.
Echt dichte mist dus. Witte rook die naar olie en kaarsvet ruikt en lang blijft hangen.
Echt een rookmachine waar ze in de film-industie jaloers op zouden zijn.
Gelijk doorgereden naar de garage in Veldhoven. Helaas was het probleem toen al weer opgelost. Wel had ik een filmpje gemaakt met mijn telefoon.
Koelwater is prima op niveau. Compressie is okay. Dit type D5 heeft normaal geen problemen met de turbo. (2006, 185 pk) Zeker niet als er nagenoeg geen korte stukje mee worden gereden.
De monteur verdenkt het carter ontluchtings systeem.
Scheur in het blok is niet te verwachten omdat de motor-temperatuur of olie druk geen invloed hebben op dit vreemde gedrag. Het gebeurd soms spontaan met nagenoeg koude moter, of als je lekker rustig een rotonde neemt, of een keer goed doorgereden hebt. Gelukkig is en meer 1 keer in de week. hahaha. Het zou een slecht contact ergens in de electronica kunnen zijn..... Misschien moet ik hem aan mijnheer Pastoor mee geven dat hij de Volvo zegend.

In het verkeer erger ik me alleen nog aan mezelf, als ik me weer eens erger aan 't verkeer.
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 09.12.2011 - 23:01  ·  #14
Compressie is gewoon netjes voor een auto met 266000 km op de klok. Prognose: waarschijnlijk is er een klepgeleider gebroken. Dus bijna altijd goed, soms een inlaat klep die hapert.

Vraag, om een klepgeleider te vervangen (D5), moet dan de kop er af? Of moet de tandriem er dan af? Is het veel werk of is er een truukje om er bij te komen?
:-|
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: veel wit blauwe rook extreem olieverbruik

 · 
Posted: 10.12.2011 - 08:45  ·  #15
"Waarschijnlijk" zeggen ze dus....
Volgens mij kan je geen klepgeleiders vervangen als de kop nog op het blok zit. Wordt een beste operatie dus, kop d'r af en reviseren.

Hoe is men tot deze diagnose gekomen? En weten ze ook welke cilinder het betreft?

Succes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0