Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2409
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 · 
Posted: 08.09.2025 - 12:49  ·  #1
Mijn veerpoten voor zijn na 260k km op het lijstje gekomen voor vervanging. Aangezien de rest van de voorkant ook losgaat maar besloten die dempers en een aantal rubbers mee te nemen.

In VIDA heb ik eea qua nummers gevonden, ook de demper, nr14. Waar ik over twijfel zijn de isolatoren. Op mijn veerpoten zitten ze er niet op. ( dat zou ook het geklepper op slecht wegdek kunnen verklaren en soms de draaiingen van de veer.)

Aan de onderzijde van de veer zouden volgens vida twee rubberen isolatoren moeten zitten en aan de bovenkant 1 dunne en die dikke waar dan het toplager op komt, de veerzitting.
#6 veerzitting 30683637
#32 isolator boven 30666314
#34 isolator 31329206
#35 isolator onder 30666315

#32 zit op de bovenkant van de veer en gaat vervolgens #6 in, de dikke rubberen veerzitting ( #32 heb ik nu niet)
#34 zit direct aan de onderkant van de veer. heb ik wel, (soort van verrot)
#35 zou tussen de veerschotel en isolator #34 moeten zitten, heb ik niet.

als ik naar #34 kijk, dan zit daar een soort rubber puntje aan dat in gaatje van de veerschotel moet vallen. Echter, volgens VIDA moet #35 daar als eerste op de veerschotel...


Vragen:
1: welke isolatoren horen er daadwerkelijk op de demper, alle 3 of een combinatie? Wil dit eigenlijk maar 1 keer en dan ook graag op de juiste manier aangezien alles bij elkaar het lekker aantikt :-)

2: De dikke veerzittingen heb ik reeds nieuw liggen. Nu lees ik op Skandix dat de toplagers gelijktijdig met deze veerzitting vervangen zouden moeten worden ?
3: wat zijn de betere toplagers?, ik doe even de aanname dat ik nr 30714968 maar die heb je natuurlijk van diverse merken en prijzen...

4: Ik kan nergens iets vinden over de aanhaalmomenten. Niet van de 3 toplager moeren die door de carrosie steken maar ook niet van die aparte vleugelmoer en de topmoer. Iemand ENIG idee?



Oh ja,, niet veerpoot gerelateerd, maar als ik de steekas weer terug door het fusee lager doe, doet iemand daar dan nog iets van (speciaal) vet tussen ?
Tussen het stalen lager en het alu fusee doe ik iig wat vet om eventueel de corrosie op die manier wat tegen te gaan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ries123
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 626
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 · 
Posted: 08.09.2025 - 13:47  ·  #2
Naar mijn weten is het of 34 of 35. Op skandix staat dat sommige auto's die 35 af fabriek hebben gemonteerd maar dat het zelden gezien wordt in de werkplaats. Volgens mij hebben de meesten gewoon 34. Nummer 32 heb ik hier ook nog liggen van de vorige auto. Daar kwamen de originele schokdempers eraf zonder dat 32 gemonteerd zat, dus die hebben we er toen ook niet opgezet. En veerpootlager staat ergens wel op het forum genoemd, ik meen Sachs of origineel?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6288
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 · 
Posted: 08.09.2025 - 15:14  ·  #3
aanhaalmomenten zie bijlage (uit werkinstructie vida)
25 nm bovenste 3 (niet te strak dus) en 70 2 boven op schokbreker(stevig aanzetten)

tips:
-draai de bovenste moer los terwijl de auto nog op zn wielen staat en de bout met kruis een beetje los terwijl ie nog op zn wielen staat;
- zorg dat de as los of uit het wiellager ligt/is voordat je schokbreker uit fusee los haalt. anders trek je makkelijk de homokineet uit elkaar en dat is een hele klus weer in elkaar zetten.
-wd40 op as in lagerhuis. komt ie tenminste weer los als t moet(geen locktite zoals je soms leest)

gebruik goede veerspanners en bout dr af en ontspan de veerspanners helemaal bij loshalen anders knalt de boel met geweld uit elkaar.
- denk aan asbout. nieuwe of wat blauwe lockbond dr op.
bij het weer plaatsen van de schokbreker in het fusee, het fusee zoveel mogelijk onder naar buiten en boven naar binnen drukken en dan de twee bouten vastzetten. dan heb je de beste wielvlucht/camber. Overigens hergebruik ik deze bouten veelvuldig en zet ik ze gewoon stevig vast (officeel 105 nm en dan nog met draaihoek, met 105 zitten ze echt wel vast, bij twijfel lockbond dr op)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2409
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 · 
Posted: 08.09.2025 - 18:15  ·  #4
Thnx voor je tip lijstje Frank.

Vroeg laatste wat de binnen en buitenzijde was van het rubber tussen as en lager. Moet daar nog wat vet tussen ?
Ik heb koper , keramisch en vavoline rood lager(?) vet.



Die voorkant met draagarmen, dempers en etc. Is een beste klus voor me maar lijkt me wel leuk. Heb alle tijd en die neem ik er ook voor.

Waar ik wel best huiverig voor ben is idd die as die uit elkaar valt .. 😬 maar goed.

Wat je locktite betreft voor de asbout.
Ik heb nieuwe originele bouten bij de dealer gekocht. Daar zit blauwe locktite op.
In het NAG lager set zitten ook van die bouten, met rode locktite erop.

Morgen naar de dealer en dan dempers bestellen met de nodige rubbers . Heb besloten dat spul gewoon origineel te halen. Krijg gelukkig wel iets van korting.

@Ries
Thnx, dat van SKANDIX had ik daar idd ook gelezen . Jouw opmerking van of of lijkt me wel logica hebben. De veer boven direct in de dikke verzitting.
De moeren, die kruis moer en dat metalen top plaatje ga ik niet vervangen. Rubbers en toplager gaat maar nieuw 🤷‍♂️

Thnx
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2409
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 · 
Posted: 08.09.2025 - 18:20  ·  #5
Heb afgelopen zaterdag op de sleutelclub in Hilversum ook even geoefend met een verpoot uit een sloper.

Losmaken ging prima en met gepast respect.

Met zo’n lepel ding. Bij montage liep ik dan echter tegen hetzelfde probleem aan als Jeroen onlangs had.

Door die lepel staat de veer een beetje in boog.
Toen er aan de andere zijde zo’n draadeind met haken extra op gezet. Daarmee kwam de veer recht en kon alles perfect op de juiste plek gezet worden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Berichten: 3633
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 · 
Posted: 08.09.2025 - 21:02  ·  #6
En daarna met de veerspanner er weer af ook de veerpoot nog recht? Bij mij trekt hij toch altijd weer een beetje scheef, het zal wel zo ontworpen zijn hoop ik dan maar.

Bovenste moer van de veerpoot kan je een stuk los draaien als de auto nog op de grond staat ja. Die is voor het toplager, daarmee gaat de veerpoot nog niet uit elkaar dus geen gevaar.
De kruismoer houdt de veerpoot wel in elkaar, maar daar kan je niet bij met de wielen op de grond. Maar met gespannen veer zit die kruismoer ook niet zo vast.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2409
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 · 
Posted: 08.09.2025 - 21:16  ·  #7
Yep, als de spanners( de lepel en die met draadeind) er af zijn is de boel recht.

Heb daarom dus die 2 van de sloper. Na demontage en montage zit de een weer exact als de andere waar niks mee is gedaan.

Over die poten maak ik me met deze klus niet zoveel zorgen.

Als die assen maar niet uit elkaar donderen 😬🙄😄
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6288
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Veerdempers vervangen, maar welke rubbers etc. wel/niet?

 · 
Posted: 08.09.2025 - 21:34  ·  #8
nee geen vet of zo dr tussen. en die rode locktite is ook gewoon sterkte lockbond. beetje jammer dat t rood van kleur is. zo wordt t allemaal wat wazig. normaliter: blauw wel vast maar makkelijk los, rood vast en lastig los, groen eenmaal vast alleen met hitte nog los te krijgen. en dan zijn natuurlijk de nummers de echte bepalende factor.
Selected quotes for multi-quoting:   0