Veerpootlager?

frans1401
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Veerpootlager?

· 
Posted: 04.04.2026 - 22:20  ·  #16
Ik heb vandaag, zaterdag, 2 veerpoten gehaald op de sloperij.
Morgen ga ik de Bilstein poten er af halen en de vandaag gehaalde er op zetten en wat de conditie is, is niet belangrijk dat zien we wel maar ik kan i.i.g. dan rijden.
M95
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 05.04.2026 - 07:16  ·  #17
Quote door Jeroen

8 hoort bij 7 en 9, en zorgen alleen dat de demper schoon blijft. Is verboven met de top van de demper.
6 is een op zich zelf staand onderdeel die in zijn eentje de veer vast houdt aan de bovenkant, geklemd door de kruismoer.

Wat we op de foto zien is nummer 2. En die komt normaal gesproken niet zo hoog, tenzij een langere demper gemonteerd is? Of veerpootlager (5) heeft het begeven omdat rubber 6 er doorheen gekomen is? En dat zou je toch echt moeten merken bij rijden en sturen.

Maar 8 is toch een ring die bovenop de schokbreker zit en deze is groter dan de opening in 5. Mijn inziens kan hij dus alleen zo ver doorsteken als 8 mist?
Ik ben wel benieuwd of hij er daadwerkelijk tussen zit.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.04.2026 - 07:46  ·  #18
Dat het niet goed zit is mij wel duidelijk , de zuigerstang hoort gewoon op zijn plek te blijven , als ie zo ver heen en weer kan en er bovenuit steekt inmiddels , dat hoort niet .

Je kan hem waarschijnlijk ook gewoon naarbeneden drukken , demping werk dus zo ook niet meer , het einde van de zuigerstang hoort gewoon op zijn vaste plek te blijven , als de demper niet geschikt is dus stang/demper te lang zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn , zolang er genoeg ruimte is , is verre van ideaal , werking van de demper zal dan minder zijn , erger is als ie te diep inveert en geen ruimte heeft dan gaat de boel kapot en resultaat is dat ie er bovenuit steekt , als dat het probleem is geweest , dan zijn er verkeerde onderdelen gebruikt , ik zou ze ook niet meer monteren . oud ijzer .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 05.04.2026 - 09:04  ·  #19
Quote door M95

Quote door Jeroen

8 hoort bij 7 en 9, en zorgen alleen dat de demper schoon blijft. Is verboven met de top van de demper.
6 is een op zich zelf staand onderdeel die in zijn eentje de veer vast houdt aan de bovenkant, geklemd door de kruismoer.

Wat we op de foto zien is nummer 2. En die komt normaal gesproken niet zo hoog, tenzij een langere demper gemonteerd is? Of veerpootlager (5) heeft het begeven omdat rubber 6 er doorheen gekomen is? En dat zou je toch echt moeten merken bij rijden en sturen.

Maar 8 is toch een ring die bovenop de schokbreker zit en deze is groter dan de opening in 5. Mijn inziens kan hij dus alleen zo ver doorsteken als 8 mist?
Ik ben wel benieuwd of hij er daadwerkelijk tussen zit.

Nee 8 is alleen om de stofhoes vast te houden, verder geen functie.
Je kan de veerpoot in elkaar zetten zonder nummer 5, het toplager.
Nummer 3, de kruismoer, houd alles bij elkaar. Daarna leg je het toplager er bovenop, valt over de riggels van het rubber (6).

Wat 1, 2 en 23 precies doen weet ik niet, cosmetisch zo te zien.

Plaatje nog een keer zodat hij ook op pagina 2 staat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
frans1401
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2026 - 20:25  ·  #20
Vandaag de veerpoot met problemen gedemonteerd en een andere gemonteerd.
Hij rijdt nu zonder bijgeluiden. Zolas het hoort. Dat de auto nu aan een kant niet verlaagd is merk je niet zoveel van.
De vorige eigenaar reed al een tijdje met dit uit elkaar gerukte toplager gezien de slijtsporen in het onderste deel van het toplager. Zie foto.
Die kruismoer zat gewoon aan de onderzijde van het deel wat nog op het schroefdraad zat. Was met het pijpje wat in rubber gevulkaniseerd zat door het rubber getrokken.
Volgende week de andere kant.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2026 - 23:01  ·  #21
Quote door frans1401
Was met het pijpje wat in rubber gevulkaniseerd zat door het rubber getrokken.

Dat is dus het rubber waar de veer in valt. Dat pijpje hoort in het midden, als 1 geheel.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 07.04.2026 - 19:20  ·  #22
vast te zitten in het rubber dus
frans1401
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.04.2026 - 20:07  ·  #23
Vulkaniseren is het proces om rubber met metaal te verbinden.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.04.2026 - 20:12  ·  #24
Dat klopt. Maar je schijft hier 'pijpje wat in rubber ZAT'. Die was dus los?
Quote door frans1401
Die kruismoer zat gewoon aan de onderzijde van het deel wat nog op het schroefdraad zat. Was met het pijpje wat in rubber gevulkaniseerd zat door het rubber getrokken.

Weet niet wat er met die auto gebeurd is maar dat is echt niet goed.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 07.04.2026 - 20:24  ·  #25
Heb ik wel vaker los zien liggen.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.04.2026 - 10:05  ·  #26
Denk gewoon moeheid van het materiaal , dat met stuggerre demping en eventueel niet juiste demper , zal het allemaal wat sneller kapot .
frans1401
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2026 - 19:43  ·  #27
Quote door Jeroen

Dat klopt. Maar je schijft hier 'pijpje wat in rubber ZAT'. Die was dus los?
Quote door frans1401

Weet niet wat er met die auto gebeurd is maar dat is echt niet goed.

Ja, het pijpje was los. Op de een na laatste foto kan je het zien. Het staat op de grond tussen de andere onderdelen.
Selected quotes for multi-quoting:   0