Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 
 
 
 
 
DanielS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 11.12.2015 - 18:06  ·  #1
Nou na 2 weken zonder problemen te hebben rondgereden in mijn V70 classic steekt het eerste dingetje de kop op. Wanneer ik de kachel vol aan zet gebeurd er niks. De ventilator begint niet met blazen. Ook als ik de airco op z'n koudst zet gebeurd er niks.

Toen ik de auto kocht gaven ze aan de ventilator voor de kachel te hebben gesmeerd, deze was vastgelopen? Wat kan ik nu doen om dit probleem te verhelpen? Is niet de meest ideale periode om zonder kachel/ventilator te rijden :D
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 11.12.2015 - 18:33  ·  #2
Tsja, die ventilators gaan allemaal zwaar en lawaaiig lopen, enige remedie is een andere plaatsen, fluitje van een cent. Voor een paar tientjes een gebruikte, maar die hebben dan vaak in no time dezelfde kwaal. Diverse aanbieders hebben nieuwe huismerk kachelventilatoren voor €75-90.

Als er geen warmte komt, check dan ook je kachelradiator, ook een bekende kwaal. Hier op het forum vind je een heel handige how to die ook het vervangen van de kachelradiator een relatief makkelijk klusje maakt.

Je airco? Tsja, dat is een afweging, want dat systeem kan diverse kwalen herbergen en kan in de papieren lopen. Ik moet de speling op de koppeling van mijn aircopomp ook laten afstellen, maar ik red me nu prima zonder. Wel zo'n lekker ouderwets blauw doekje in de auto bij de hand hebben!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 11.12.2015 - 18:35  ·  #3
Ik zou de fan uitbouwen en bekijken.
Als hij gesmeerd is er ook kans dat de kogel lager op zijn eind is.

En wat je kan controleren is of de kachelweerstand werkt.
Die zorgt dat draaien aan de knop resulteert in draaien van de fan.
DanielS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 11.12.2015 - 19:18  ·  #4
De climate control ging nu ook in storing. Knipperende lampjes dus denk dat daarom de airco ook niks doet. Morgen dus even de kachelmotor uitbouwen en zien of deze nog wat doet en anders een andere regelen. Is er ook een how to hoe de motor los moet?
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 11.12.2015 - 19:18  ·  #5
Ik hèb er dacht ik nog een van een 850 liggen. Past die in de classic?
DanielS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 11.12.2015 - 19:32  ·  #6
Ik heb geen idee... Volvos zijn nog helemaal nieuw voor mij. Een 106 heb ik wel in 2 tellen uit mekaar haha
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 11.12.2015 - 20:07  ·  #7
Volvo is bijna hetzelfde maar dan wel heel anders :lol:
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 11.12.2015 - 22:35  ·  #8
Yup, mijn ECC paneeltje schoot ook in de stress mode toen mijn ventilator kapot ging. Overigens, de mijne liep na uitbouwen soepeltjes als je met de hand aan de fan draaide, maar was weldegelijk kaduuk. Zit 'm geloof ik echt in de elektra (koolborstels enzo) maar daar ben ik niet in thuis.

Bij ik meen EstateServices een goede gebruikte origineel Volvo gekocht, ze hebben daar ook voor iets meer geld nieuwe huismerk. Misschien zijn die trouwens wel veeeeel geruislozer...

Zoals gezegd mis ik m'n airco niet zo want het hele ventilatiesysteem heeft een aardige capaciteit dus ramen slaan an sich niet heel snel dicht (de Auris TS van mijn vrouw is bij motregen al niet zonder airco te rijden...) Wel erg blij met de stoelverwarming overigens, want het nep-leer is al erg koud 's ochtends.
DanielS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Ventilator blaast niet/airco gaat niet aan

 · 
Posted: 13.12.2015 - 20:43  ·  #9
Probleem gevonden, kachelmotor defect. Na het demonteren getest en deed niks meer. Bij Estate Services gelijk een nieuwe besteld. Hopelijk is die er snel want is wel lastig wanneer de ramen beslaan <_<
 
Selected quotes for multi-quoting:   0