verbruik 2.4D5 185pk

 
 
 
 
 
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 00:07  ·  #16
Interessant topic. Ik wilde er zelf al iets over schrijven omdat ik ook kamp met een te hoog verbruik maar na wat zoeken kom ik hier. Mooi!

M'n V70 D5-185pk aut6 uit 2006 (265.000km) verbruikt momenteel ruim 8l/100km; gemeten aan de pomp. De winter draagt natuurlijk niet positief bij maar het is te veel, volgens mij. En het was ook ooit beter. Ik rijd woon-werk zo'n 30km enkele reis waarvan ~5km stad. Vlak voor ik 'm eind 2011 kocht, heb ik proef gereden in een andere V70 D5-aut6 en daar stond toen 6,7l/100km als gemiddeld verbruik op. Dat leek me goed nieuws. Een buur van me haalt dat ook met zo'n zelfde v70 en een andere buur haalde normaal zelfs probleemloos 6,2l. De eerlijkheid gebiedt erbij te zeggen dat die laatste een handbak reed. Maar ik denk dat 6,7l/100km haalbaar moet zijn met een D5-automaat en iets van 6,2l/100km met een handbak. Allemaal gemeten aan de pomp (de BC wijkt nogal eens af).

Toen ik 'm kocht was er iets mis met de bediening van de wervelkleppen. Stangetje afgebroken; daar is een ander topic over op deze site. Toen ik dat fixte ging het verbruik van 8l naar ca. 6,9l. In juli 2012 heb ik 'm laten tunen naar 225pk. Het verbruik zou daarmee 5-10% dalen. Dat klopte: 6,3l/100km. M'n buur met de handbak ging na dezelfde tuning naar ca. 5,6l dus voor mij is aardig aangetoond dat tuning met gelijke rijstijl een lager verbruik oplevert. Momenteel rijd ik zoals gezegd weer zo'n 8-8,5l/100km en dat wil ik opgelost hebben want het is niet goed.

Ik heb zelf het idee dat ik het moet zoeken in de thermostaat en/of de verstuivers. De reden om te thermostaat te verdenken is dat het 's-morgens maar moeilijk warm wordt in de auto en het lijkt wel of de motor - zelfs als hij "warm" is - blijft spijkeren. Dat rammelende geluid wat een diesel nu eenmaal maakt als hij nog koud is. Aan het einde van de rit natuurlijk erg weinig maar bij gas geven in het middelste toerengebied hoor je het en een te koude koeling heeft een negatief effect op het verbruik, aldus de lokale garage. De reden om verstuivers te verdenken is omdat dezelfde lokale garage dit aangeeft. En ik kan me er zelf ook iets bij voorstellen. Komende week gaat ie voor een beurt/APK en zal ik het weten. Ze checken ook de thermostaat en de verstuivers.

Zijn er anderen die ervaringen/kennis hebben met een hoog verbruik en oorzaken? Verstopt roetfilter misschien? Die schijnt bij hogere kilometerstanden steeds minder goed schoon te worden tijdens een regeneratie.

Groet, Bas.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 10:31  ·  #17
Quote door olaf


keer cleaneer in de diesel en voorgeschreven olie is 0w30 scheelt vaak ook .



Wat voor olie gaat er normaal gesproken in een V70 2.4d type 2 euro 4 motor? Mijn S60 D5 verbruikte volgens de BC 7,5l, mijn huidige V70 loopt volgens de BC tegen de 8,0l. Ik ben ook aan het kijken of er door andere olie, evt tunen het verbruik omlaag gaat.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 11:37  ·  #18
Ik heb mijn Volvo (S60 D5 185pk MY2007 hand 6-bak) net stage 2 laten tunen naar 250+ pk en ook d EGR-off en het roetfilter fysiek en softwarematig laten verwijderen.

Ik heb op dit moment nog niet heel veel kilometers gereden om een betrouwbare uitspraak te doen over het brandstofverbruik.

Maar zoals het er nu uitziet verbruikt hij ongeveer even veel als mijn vorige getunede D5 van 2002.

Dat wil zeggen dat hij aanzienlijk minder is gaan verbruiken en nu ongeveer 1:16 tot 1:20 loopt naar gelang er door mijn rechter voet meer of minder inspanning wordt uitgeoefend.

Zoals het er nu uitziet is het dus voor deze motor zeker een aanrader om het roetfilter te laten verwijderen, aangezien hij veel minder gaat verbruiken, hij meer vermogen krijgt, de motor minder snel vervuilt (met alle gevolgen van dien met juist dit type motor) en de turbo sneller op toeren komt waardoor er geen turbogat meer voelbaar is. :D
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 11:49  ·  #19
Herby,

Goeie update. Kun je aangeven wat het verbruik was voor de wijzigingen? En heb je die allemaal tegelijk laten uitvoeren of kun je aangeven wat de winst per wijziging was?

Enne,... komt je auto nog wel door de APK zonder roetfilter. Het is een milieu-ding wat ook administratief aan je auto is gekoppeld, toch?

Groet, Bas.
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 35
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 11:54  ·  #20
Verrassend om te horen dat zoveel mensen echt een lager brandstofverbruik ervaren na tuning.

Zelfs heb ik een 2001 D5 163pk. Die zit gemiddeld op 5.9, dat komt door redelijk wat stadkilometers in Groningen. Op alleen maar lange afstanden is 4.5 makkelijk haalbaar (met airco en 140 CC)
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 12:15  ·  #21
Quote door baso

Herby,

Goeie update. Kun je aangeven wat het verbruik was voor de wijzigingen? En heb je die allemaal tegelijk laten uitvoeren of kun je aangeven wat de winst per wijziging was?

Enne,... komt je auto nog wel door de APK zonder roetfilter. Het is een milieu-ding wat ook administratief aan je auto is gekoppeld, toch?

Groet, Bas.


ben ik ook benieuwd naar . . . wat zijn de verdere gevolgen voor het softwarematig verwijderen van de EGR?
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 13:07  ·  #22
Ook de EGR (Exhaust Gas Regulator) is een milieu-ding wat voor de motor verder niet nodig is. Geen nadelige gevolgen dus bij het softwarematig afsluiten ervan. Sterker: een EGR brengt motortechnisch alleen nadelen (vooral bij diesel) want verbrandingsgassen worden teruggevoerd naar het inlaattraject.

Doel:
De EGR zorgt voor minder zuurstof in het verbrandingsmengsel en daarmee tot lagere verbrandingstemperaturen waardoor er minder neven-verbrandingsgassen ontstaan (oa. NOx).
Nadeel:
Het nadeel is dat er ook uitstoot in het inlaattraject komt wat na verloop van tijd kan leiden tot serieuze verkleining van de doorlaat.

Ik heb de EGR (fysiek) laten afdoppen bij m'n vorige auto (Passat TDI uit 2000) en dat bracht alleen voordelen. Iets meer koppel bij lagere toeren en geen vervuiling van m'n inlaat meer. Geen invloed op het verbruik overigens. Voor deze maatregel moest wel ook de luchtmassameter worden overbrugd. Die was op zijn beurt eigenlijk de aanleiding voor de wijzigingen; hij was stuk. Bij de APK nooit commentaar gekregen.

Groet, Bas.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 13:21  ·  #23
Quote door arnold_w

........Op langere ritten wordt 'ie na een half uurtje kachelen opeens een stuk zuiniger, dan staat de BC op 4/100 bij 100km/h (in werkelijkheid ca 4,8/100. .........


He, grappig dat jij dat ook hebt. Ik heb precies dezelfde ervaring. Meer mensen die dat hebben en enig idee waar dat aan kan liggen?
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 13:24  ·  #24
Ok, maar het verwijderen van en de EGR en de roetfilter? Levert dit ook geen problemen op met de APK?
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 14:12  ·  #25
Mijn auto verbruikte eerst zeker 7.2 liter op 100km (dezelfde waarden als eerder bij anderen genoemd :-/ ) dit komt natuurlijk ook omdat de DPF regelmatig door de auto zelf wordt geregenereerd door extra brandstof in te spuiten

Ik heb alles overigens in 1 keer laten uitvoeren zodat ik ook een bult korting kreeg, qua totaalkosten moet je dan denken aan de goedkoopste tuning van bijvoorbeeld Rica, kortom niet veel geld dus voor dit alles! :love:

Het verwijderen van de DPF en de EGR levert geen problemen op bij de APK omdat er bij de euro 4 motoren alleen de storingscodes betreffende de dpf worden uitgelezen. Mocht hier onverhoeds een code aanwezig zijn dan wordt de auto op roetuitstoot getest.

Indien de auto toch getest wordt zal dit geen probleem zijn, omdat de auto alleen maar schoner verbrand door de tuning, de gesloten EGR en de verminderde weerstand in de uitlaat. ^_^

overigens kunnen er geen storingscodes over de DPF meer ontstaan omdat deze er softwarematig uit is geprogrammeerd! 8-)

Verder is de verwijdering van de DPF ook niet van buiten af te zien, omdat ze de huidige dpf alleen maar met de binnendiameter van de uitlaatpijp doorboord hebben.

Een bijkomend voordeel t.o.v. volledig leeghalen is dan ook dat het uitlaatgeluid gewoon hetzelfde blijft omdat de restanten van de DPF-massa nog een dempende werking hebben.
Horen doe je het dus ook niet! :happy:

Echt, ik kan dit iedereen aanraden!
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 14:49  ·  #26
Quote door Herby


Ik heb alles overigens in 1 keer laten uitvoeren zodat ik ook een bult korting kreeg, qua totaalkosten moet je dan denken aan de goedkoopste tuning van bijvoorbeeld Rica, kortom niet veel geld dus voor dit alles! :love:



Jij hebt dit laten doen door Tunex?
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 14:58  ·  #27
Klopt!
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 15:39  ·  #28
Ik ben toch benieuwd wat je bevindingen op lange termijn zijn . . .
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 15:42  ·  #29
Dat heb ik al beloofd in het Tunex-topic, ik houd jullie daar dus op de hoogte voor de langere termijn! ^_^
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 26.01.2013 - 20:10  ·  #30
Misschien niet geheel onbelangrijk.
De D5 motoren van het zgn. Fase 1 model ( glazen koplampen ) zijn een stuk zuiniger dan het fase 2 model ( kunststof koplampen).
E.e.a. heeft ondermeer met het roetfilter e.d. te maken ( milieu eisen ).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0