verbruik 2.4D5 185pk

 
 
 
 
 
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 27.01.2013 - 12:02  ·  #31
@bigdog,
Een oudere d5 met euro4 verbruikt meer omdat hij inderdaad intern vervuild raakt.

In de winter is de diesel van andere kwaliteit, de diesel is dan dunner om minder snel bij kou te dik te worden, zodat dieselfilters ea niet verstopt raken (vlokken).

De verbrandingswaarde van de winterdiesel is een paar procent lager, dit zorgt voor meer verbruik.

Heel zwaar drukt ook op de zuinigheid in de winter de veel langere opwarmfase van motor en bak,
met dikke, koude olie is de interne wrijving in motor en bak veel hoger. En met een koude motor verbrandt de diesel te langzaam en moet er meer worden ingespoten.

Veel brandstof in de winter wordt ook verstookt voor verlichting, stoelverwarming, ontwaseming enz. Veel electrische auto's die je ziet rijden gebruiken s'avonds niet voor niets zoveel mogelijk hun stadslichten ipv dimlicht, om zo nog op de accu's hun reisdoel te kunnen bereiken.

Bij het rijden op lange afstand, als motor en bak eenmaal warm zijn is de koude lucht juist gunstig voor het verbruik, de intercooler werkt beter en de cilindervulling met de dichtere lucht in de winter is ook beter.

Het zuinigst rijdt je dus door bv de laatste zomer diesel met hoge verbrandingswaarde te tanken,
en dan pas in de winter als het kouder is er een lange rit mee te maken.

Er spelen natuurlijk ook veel kleinere effecten mee met temperatuurverschillen.
bv:
Als je de bandenspanning niet controleert is in de zomer de bandenspanning wat hoger omdat de lucht in de band uitzet, en is het rubber soepeler, de rolweerstand is dan in de zomer wat lager, en als je niet te hard rijdt is dit een belangrijke factor in het verbruik.

groet,

www.varioclean.nl
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 27.01.2013 - 13:41  ·  #32
Dit is een duidelijk verhaal. :-)

Niet alleen de euro 4 maar ook de euro 3 motoren hebben de neiging te vervuilen, dit heeft echter alleen met de EGR te maken.

Er ontstaat hierdoor vanaf de EGR een teerachtige sludge (roet vermengt met olie vanuit de turbo) in het inlaatkanaal van de motor waardoor deze steeds minder lucht kan verwerken. :sick:

Het is dus als eerste verstandig dit eens flink te reinigen. En indien mogelijk de EGR af te doppen.
Zie hiervoor: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=94139

De euro 4 motor heeft inderdaad een nog grotere kans op vervuiling door het extra roetfilter(DPF).

Maar de belangrijkste redenen voor het grotere brandstofverbruik bij deze motor, zijn volgens mij de hogere interne weerstand in de uitlaat door de DPF en het frequent zelfreinigen hiervan waardoor er meer brandstof moet worden ingespoten. (mogelijk een oorzaak waardoor hij pas na 30 min zuiniger gaat rijden?)

Ook wil de thermostaat van de euro 4 motor wat sneller defect gaat, waardoor de auto minder snel op bedrijfstemperatuur komt en dus te lang extra brandstof inspuit.

Dit is eenvoudig controleerbaar door na een koude start, aan de slangen naar de radiator te voelen, zodra deze al warm worden voordat de auto op bedrijfstemperatuur is gekomen kun je ervan uitgaan dat de thermostaat te vroeg open gaat en dat hij vervangen moet worden.

Let op! Het is mogelijk alleen de thermostaatklep te vervangen en niet het hele huis. :D
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 01.02.2013 - 00:43  ·  #33
@Herby,
Klopt dat ook bij de euro3 V70D5 is het verbruik al hoger dan gewenst door de recirculatie van uitlaatgassen via de EGR klep. De motor krijgt dan niet meer de ideale vulling agv de recirculatie van uitlaatgassen.

De functie van de EGR is het verlagen van de stikstofoxide gassen in de emissie van de auto, dmv het creeeren van een minder zuurstofrijk mengsel in de motor en koelere verbranding.

Nadeel is dat uitlaatgassen en olie deeltjes terugvloeien in het inlaatspruitstuk en daar voor vervuiling zorgen, waardoor oudere diesels minder efficient gaan draaien. Ook veroorzaken de EGR kleppen meer roet in de uitstoot door de koelere verbranding. De euro4 auto's hebben vervolgens wel weer een roetfilter, (dat inderdaad sowieso al extra weerstand geeft) maar dat slipt agv van de EGR klepwerking dan ook weer eerder dicht.

Het dichtgeslipte roetfilter veroorzaakt weer tegendruk in de uitlaat en dat betekent weer vermogensverlies, hoger verbruik, en minder schone verbranding.

Het meerverbruik agv van de EGR klep is een paar procent, en loopt dus op naarmate de auto ouder wordt, in combinatie met het roetfilter kan het meerverbruik bij oudere euro4 auto's dus aardig in de papieren lopen.

Een oplossing dan inderdaad is het softwarematig uitzetten van de EGR klep. Dat houdt dan bij euro4 auto's ook het roetfilter minder vervuild. Het verwijderen van het partikelfilter is ingewikkelder, de software moet worden aangepast in de ECU, en het filter moet vervangen worden voor een gewoon stuk uitlaat pijp. Toch worden deze investeringen gemakkelijk terugverdiend op ongeveer 50.000km door het minder verbruik, en de kans op reparaties aan de motor en uitlaatsysteem, die verkleind worden.

groet,

www.varioclean.nl
hendrik38
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 01.02.2013 - 01:11  ·  #34
Levert dit uitzetten softwarematig v d egr klep nog problemen op bij bijv. APK?
Kuupertie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 01.02.2013 - 06:18  ·  #35
Ik zit zonder aanpassingen op gemiddeld 5.4 liter. Nu rij ik veel binnenwegen een veel CC. Ook als ik af en toe de 31 er bij pak waar ik lange afstanden met 180kmh cruise, kom ik echt niet boven de 6 liter.
Teller staat op 289dkm.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 01.02.2013 - 09:32  ·  #36
Tja.

Ben ik nou de enige die zich afvraagt of het nu wel zo verstandig is om systemen, bedoeld om de rotzooi die uit een uitlaat komt te verminderen, van je auto te slopen teneinde dat ding zuiniger te maken?

Let op, ik probeer hier geen waarde oordeel te geven, maar gewoon uit te zoeken of ik daar alleen in sta.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 01.02.2013 - 09:55  ·  #37
@Paulussie,
bij benzine motoren is het sowieso een ander verhaal, en kan je beter afblijven van de EGR,
de EGR klep zorgt voor minder aanzuigverliezen bij de cilindervulling en heeft veroorzaakt minder problemen.

De diesels vervuilen intern wel extra door de EGR klep en uitzetten geeft meestal geen APK probleem. Bij lage toerental en belasting is een diesel efficienter en heeft geen voordeel bij de extra druk in het inlaatspruitstuk agv van de EGR werking. Het voordeel van lagere NOx uitstaat verdwijnt naarmate het systeem vervuild en bij DPF (roetfilter) auto's ook nog de uitlaat verder verstopt.

Bij normaal gebruik met veel 130kmpu en weinig file functioneert het EGR/DPF systeem goed, overheid en fabrikanten waren natuurlijk capabel genoeg om het systeem te introduceren,
hoewel je ook zo kunnen zeggen dat de grenzen van het technisch haalbare qua uitstoot en verbruik wel heel erg opgezocht zijn met dit systeem,

maar met de lagere snelheden, files, en verkeersdrukte van tegenwoordig, raken deze systemen wel verstopt, vervuild enz. Bovendien zijn de systemen net als de rest van de auto's tegenwoordig getest op max 250.000km mee te gaan, en zitten veel Volvo's boven deze km stand.

groet,

www.varioclean.nl
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 01.02.2013 - 10:35  ·  #38
De vorige eigenaar van mijn Maserati heeft de katalysator er onder uit gehaald om meer vermogen te krijgen. Blijkbaar heeft ieder zijn eigen (soms misschien kromme) redenen.
Maar verstandig lijkt het mij ook niet.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: verbruik 2.4D5 185pk

 · 
Posted: 02.02.2013 - 13:27  ·  #39
@Stijn,
Katalysator weghalen uit de Volvo is inderdaad weer een heel ander verhaal.
De auto heeft minder weerstand in de uitlaat en kan zijn lucht/brandstof mengsel meer optimaliseren, omdat geen rekening meer moet worden gehouden me de kat.

Integenstelling tot het roetfilter en egr klep gebeuren, is de katalysator weghalen altijd vragen om problemen met de APK, en de auto wordt hierdoor vaak wel sneller en zuiniger (soms is wel een software aanpassing nodig), maar de milieu effecten zijn dan wel echt verder negatief.

Deze tak van sport beoefenen wij dan ook niet. Misschien kom je met de Maserati 2.24v er wel mee weg ook omdat deze auto's in 1991 nog wel zonder kat. werden geproduceert, en toegelaten, en die van jouw is van 1992.

groet,

www.varioclean.nl
 
Selected quotes for multi-quoting:   0