Verbruik dieselmotoren

 
 
 
 
 
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Verbruik dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 08:56  ·  #1
Beste volvo rijders,

Ik heb al mening topic doorgelezen inzake het verbruik. Daarnaast de verbruiksmonitoren die ik kan vinden doorgespit. Ik blijf echter met vragen zitten. Zoals in mijn voorstel topic te lezen is gaan wij eind dit jaar op zoek naar een V70 (2004-2007). Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een diesel. Ik rijd al jaren op gas. Met de huidige 45-50k die ik op jaarbasis rijdt is de grotere onderhoudsinterval van een diesel echter wel prettig. Wij zoeken een auto met rond de 250-300k op de teller. (budget 4-6k).

Ik zou heel graag een automaat gaan rijden. Verhalen als powerflushen etc heb ik dan ook al vaak voorbij zien komen in mijn "onderzoek". Het valt met daarnaast echter op dat ik enkel verbruiksmonitoren kan vinden van de automaat met een verbruik van 1 op 11-12. Dat is toch wel vrij veel (handgeschakeld 1 op 15). Zijn er ook andere voorbeelden te noemen of raden jullie bij dat gewenste verbruik (1 op 15 of beter) toch echt een handgeschakelde auto aan? Tevens geld daarvoor.. 2.4 of 5D?

Groet,

joost
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Verbruk dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 10:22  ·  #2
Beste Joost,
1:11-12 is schromelijk overdreven. (met een beetje moeite haal je dat ook met een normale benzine versie)
Een maat van mij rijdt een D5 automaat van 2003 en haalt redelijk eenvoudig 1:15, op lange afstanden ook beter.
De automaat draait in 'lock-up' modus als je op de snelweg rijdt. D.w.z. dat er op dat moment geen slip in de koppelomvormer zit en dat het verbruik op dat moment dan ook vergelijkbaar is met dat van een versie met handbak. 1:15 is dan heel goed mogelijk, zeker met een euro3 D5. 2.4D of D5 zijn in essentie dezelfde blokken, verbruiken om die reden op kruissnelheid ook vergelijkbare hoeveelheid brandstof/km. Als je de power echt gaat gebruiken zal de sterkere versie ook meer verbruiken. Logisch.
Mijn broer rijdt een 2007 D5 (6bak, euro4) en kan vrij gemakkelijk beter dan 1:16 halen.

met 45k-50k km's per jaar zal je veel snelweg km's gaan maken, als je je redelijk aan de max snelheid houdt en veel cruise control gebruikt zal de moter veel in deellast draaien en juist daar blinkt een diesel uit. 1000km op 1 tankvulling is ook erg prettig.
Heb je een loden gasvoet dan zal ook een diesel een hoog verbruik laten zien.

als ik voor mezelf die keuze moest maken zou het een no brainer zijn: Diesel.
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Verbruk dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 11:00  ·  #3
Hallo Teevive,

Dank voor je antwoorden. Verhelderend. Juist door de snelweg kilomters overweeg ik ook ten zeerste een automaat. Heerlijk met files.

Als ik het goed lees zal de automaat meer verbruiken tijdens stadverkeer (wat inderdaad relatief weinig is) en praktisch gelijk aan een handbak zodra je op de snelweg gewoon 120 blijft rijden? Dat zou weer een reden zijn om toch voor de automaat te kiezen. Wel de lusten maar nauwelijks de lasten ;).

Overigens heb ik ook nog ergens gelezen dat er een verschil zit tussen de motoren tot 2004 en vanaf 2005? Ivm milieu eisen ofzo? gevoelsmatig zou ik er eentje van 2005 willen. Is toch net weer wat nieuwer en op de een of andere manier vind ik hem optisch wat mooier (ook al kan ik de verschillen niet echt benoemen ;)).
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Verbruk dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 11:34  ·  #4
Ga maar gerust uit van de verbruiksmonitor. Ik heb mn verbruik over ruim 25k kilometer bijgehouden en kom gemiddeld op 1:14,5. Van alle V70 automaat tussen 2004 en 2014 met 5 cilinders die aangemeld zijn bij Spritmonitor (dat zijn er met die zoekvoorwaarden rond de 150 geloof ik) ben ik de op 2 na zuinigste.

Zuiniger verbruik is wat mij betreft borrelpraat. Niemand die beweert zuiniger dan dat te rijden heeft me dat kunnen aantonen. Ik respecteer mensen die zeggen 1:16 of 1:17 te rijden, maar dat is dan 1 of enkele keren voorgekomen. Ter illusratie, ik heb een Alfa 156 2,4 jtd gehad (ook een 5 cilinder) en reed daar op dezelfde manier gedocumenteerd gemiddeld tussen de 1:15 en 1:16. Mijn record echter was met 1 tank een verbruik van 1:19,8, zuiniger dan welke 156 4 of 5 cilinder op dat moment ooit gelopen had (binnen de Alfa 156 club dan he) Mij hoor je nu niet zeggen dat je met een 2,4 jtd makkelijk 1:19 of zuiniger rijdt, dat is onzin en dat bereiken was werkelijk een hel. Rijden als een ouwe griep en structureel 20 km onder de toegestande maximum.

Kortom, de langdurige lijsten zijn meest representatief en die laten geen wonderverbruiken zien.

That's my humble opinion.
HyperScarified
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Verbruk dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 11:41  ·  #5
Hoi Joost,

Zoals TeeFive al aangeeft is het verschil tussen de 2.4d en D5 qua verbruik minimaal op de snelweg. Een automaat heeft naar mijn idee echter wel degelijk een behoorlijke invloed, ook bij gelijkblijvende snelheden.

Zoals je al aangaf is er een verschil in de motoren vanaf modeljaar 2006 (ongeveer oktober 2005 uitgekomen). Vanaf dat jaar moest de motor voldoen aan de Euro4 normen, terwijl hij daarvoor moest voldoen aan Euro3. Gek genoeg is de Euro4 motor er niet zuiniger op geworden. Dit heeft te maken met de dieselpartikelfilter (DPF, ook wel roetfilter in de volksmond), die de motor schoner, maar wel onzuiniger maakt. Vanaf modeljaar 2006 hebben ook de zes-bakken hun intrede gedaan (zowel voor de Geartronic automaat als de handbak). Dit blok heeft ook qua power een upgrade gekregen van 163 pk naar 185 pk en 400 Nm.

Een korte anecdote over verbruik: ik heb een keer achter de MY2005 S60 D5 handbak van een vriend van mij aan gereden in mijn MY2006 S60 D5 automaat. Bij 80 km/h deed ik (volgens de boordcomputer) 1 op 20, terwijl hij 1 op 28 reed. Dat verschil zit hem in zijn handbak en zijn Euro3-blok.

Die handbak maakt dus echt wel verschil, en dat Euro3 blok ook. Dat is dus de zuinigste optie.

De facelift looks zijn geïntroduceerd met MY2005, dus vanaf dat modeljaar heb je de meegespoten bumpers, de heldere koplampen en het nieuwe middenconsole.

Als je qua zuinigheid en looks 'best of both worlds' wilt (de mooiere looks van de facelift, en de zuinige motor van daarvoor) moet je gaan voor een auto uit laat 2004 of vroeg 2005. En die automaat zou ik mezelf gewoon lekker cadeau doen: als hij goed onderhouden is, kan hij prima mee. Een handbak is zeker ook niet onderhoudsvrij en een koppeling vervangen is ook duur.
32b
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 173
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Verbruk dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 11:48  ·  #6
Tja, borrelpraat of niet, het verbruik van mijn V70 D5 aut (bj 2004) ligt toch echt gemiddeld op 1 op 18. Gemeten over een periode van nov-2013 tot heden. En niet gemeten via de onbetrouwbare b/c, maar 20.000 km gedeeld door aantal liters.

Nu woon ik zowat aan de A10 en mijn werk is 63 km verder aan de A4. Ik rij dit stuk in 45 minuten, dus niet met een slakkengang van 70 km/u.

Just my two cents....
GreyS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verbruk dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 11:57  ·  #7
...
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verbruk dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 12:02  ·  #8
Een handbak zal altijd in theorie zuiniger zijn. Deze heeft meer draaiende delen en een koppelomvormer, dus meer inwendige verliezen. Uiteraard is het brandstof verbruik afhankelijk van rijstijl. Daarmee ook het gevoel voor techniek en gekozen schakelmomenten bij een handbak. Een automaat zal door de software op de optimale momenten schakelen.

Ik heb zelf een handbak, en door het hoge koppel van de diesel kan je bij een rustige rijstijl veel schakelen voorkomen. Rotondes in 3 , 70 in de 5 enz, enz. Bij veel filerijden is een automaat natuurlijk ideaal
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Verbruk dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 13:07  ·  #9
Quote door 32b

Tja, borrelpraat of niet, het verbruik van mijn V70 D5 aut (bj 2004) ligt toch echt gemiddeld op 1 op 18. Gemeten over een periode van nov-2013 tot heden. En niet gemeten via de onbetrouwbare b/c, maar 20.000 km gedeeld door aantal liters.

Nu woon ik zowat aan de A10 en mijn werk is 63 km verder aan de A4. Ik rij dit stuk in 45 minuten, dus niet met een slakkengang van 70 km/u.

Just my two cents....


Kijk , dat zijn cijfers waar je mee thuis kan komen.

ik ben het met je eens, die board computers zijn geen betrouwbare meetinstumenten.
Verder is het vergelijken van 2 auto's nogal dubieus. Want als de ene auto op 16" 195 brede eco banden rijdt en de andere op 17" of 18" 225 brede banden dan is dat zeer duidelijk merkbaar.
Doe daar nog een afwijkende bandenspanning bij. De ene met dakrail, de andere zonder. etc etc.

Als de ene met ECC aan en de ander met ECC uit rijdt verklaart dat ook een deel van het verschil.
Ik kan in mijn auto al een fors verschil waarnemen wanneer ik op de 16" 205 winterbanden rij t.o.v. mijn 17" 225 brede zomerbanden. Op de brede grote zomerbanden is het verbruik gewoon duidelijk en structureel hoger.

Dat alles gezegd hebbende en alles afgewogen hebbende, 1:11-12 gaat het nooit worden tenzij je plankgas gaat rijden op de Duitse autobahnen.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Verbruik dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 14:17  ·  #10
Quote door 32b

Gemeten over een periode van nov-2013 tot heden. En niet gemeten via de onbetrouwbare b/c, maar 20.000 km gedeeld door aantal liters.

Nu woon ik zowat aan de A10 en mijn werk is 63 km verder aan de A4. Just my two cents....


Dat is een half jaar, 107 werkdagen gemiddeld op basis van Full time maal 126 km is net geen 13.500 km.

Daarnaast, vanaf A10 naar beneden is grotendeels 80 en 100, met kleine stukjes 130, dus dat heeft op zich een positieve invloed. Ik woon aan de A6 rijd ongeveer de helft met 130, stukje 120 en dan 100. Totaal enkele reis rond de 49 km. Totaal heb ik nu 23.300 km gereden.

De link in mijn ondertekening gaat naar spritmonitor waar elke tankbeurt tot op 1/10 liter en 1/10 cent staat genoteerd. Tot nu heb ik nog geen enkele tankbeurt gemist.

Owja, ik mijn zomer en winterbanden zijn beide 225/50/17, ik rij zoveel mogelijk met uitgeschakelde airco.
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Verbruik dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 14:31  ·  #11
ik moet zeggend dat ik het verbruik van onze D5 ook aardig vind tegenvallen. het mag dan wel 185pk zijn dus dat slurpt altijd wel iets. maar volgens de boordcomputer rijd hij gem. 1 op 14.5 en de laatste keer aan de pomp gemeten was het 1 op 12-13. het is dan wel een automaat, maar ik had toch echter zuiniger verwacht.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Verbruik dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 15:57  ·  #12
Het verbruik valt me niet mee. Maar als ik me dan bedenk dat het verbruik van mijn Laguna met 4 cilinder handgeschakeld en nog eens 100 kg lichter dan de V70 nog een fractie hoger was dan wat ik nu met de Volvo bereik, dan ben ik best wel tevreden.

Hoe schoner de auto's worden lijkt wel, hoe meer brandstof ze nodig hebben om zo schoon te zijn. Soms vraag ik me af wat het effect nu is als een nieuwere motor 10% schoner is dan de vorige maar 15% meer brandstof nodig heeft, dat is per saldo toch negatief?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Verbruik dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 17:51  ·  #13
Even ter vergelijk; mijn laatste leasebak was een mondeo diesel van 2010, 145 pk, 6 bak, ecc, en 215 banden. Gemiddeld verbruik was 1 op 15-16, en met enorm bejaard rijden kwam ik niet beter dan 1 op 16,5.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Verbruik dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 19:57  ·  #14
Heren,

Hier een 'verse' XC70 rijder die jaren lang Alfa 156/159 heeft gereden, waarvan de helft diesels. Tussendoor uitstapje naar Skoda Octavia 1.9 tdi gehad. Conclusie na die jaren:

1. Hoe schoner ( euro 2-3-4 etc ) hoe minder zuinig
2. Hoe zwaarder de auto, hoe minder zuinig
3. Hoe rustiger je rijdt, hoe zuiniger.... maar ooooooo zoooooo saai!

Auto's van 1250-1350 kilo verbruiken van 1:14 tot 1:20 afhankelijk van motorisatie en gedrag, Auto's van 1350-1500 kom je op 1:12 - 1:17 en boven de 1500 kilo wordt het zo 1:11 tot 1:16. Alles wat buiten deze marges ligt is in mijn visie onwerkelijk...

Ik rij dagelijks veel binnenwegen door dorpjes en wegen van 50-70 km/u. Ik behaal hiermee met de 1700 kilo zware XC70 als ik goed mn best doe 1:14. Met een 156 JTD euro 3 115PK van 1300 kilo haalde ik als ik goed mn best deed 1:16. Al met al had ik het voor de luxe, ruimte en comfort van een dikke D5 over om wat meer te verbruiken. Amen .... :D

Overigens: Weet je hoe lekker het is om met een D5 automaat vol op het gaspedaal te stampen en een betonblok van 1700 kilo te lanceren? Ben benieuwd wattie na mn bezoekje aan Volvotune de 27ste gaat doen met EGR uit en de boel wakkergeschud waar dat nog kan :police:

Succes met de keuze!
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Verbruik dieselmotoren

 · 
Posted: 19.05.2014 - 23:40  ·  #15
Keuze is wel gemaakt denk ik. Met mijn kilometers kost het me ongeveer 150 euro meer in de maand. (tov v40 op gas) Dat is te overzien voor de luxe en met name ruimte die ik terug krijg.

Nu tzt gaan zoeken naar een goede wagen. Aankoopkeuring bij de lokale Volvo dealer zal een must zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0