Verbruiksindicator omzetten

ltr/100 km - km/ltr

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 30.01.2013 - 22:39  ·  #1
Heren,
is het mogelijk om de verbruiks indicator om te zetten naar voor mij begrijpelijke waarden, dus 1 op 11 b.v. ipv 9.7 of zoiets? en is er een correctie factor in te stellen om dit met de werkelijkheid te verbinden?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 30.01.2013 - 22:46  ·  #2
Volgens mij niet. Maar volgens mij is het niet zo moeilijk. Lager is altijd beter kijkend naar je BC. Volgens mij rekent de hele autobranche met de Liters / 100 KM.
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 30.01.2013 - 23:17  ·  #3
Ik heb me laatst verdiept in de softwareupdates, maar daar zag ik zo iets dergelijks niet. Misschien is er een generieke update vanuit Volvo, want laten we eerlijk wezen, er zit bij elke volvo volgens mij een behoorlijk verschil in. die van mij geeft een gem. verbruik van 5.0 op 100 km, werkelijk: 6.5 / 7.0 liter op 100 km
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 31.01.2013 - 04:31  ·  #4
Klinkt heel gek wat ik nu zeg ;)

Wat is de invloed van chiptuning op de waarde van de verbruiksmeter? Ook diverse componenten (Sensoren) zouden er voor kunnen zorgen dat de motor meer verbruikt dan de BC waarde aangeeft.

Bij instellen van een LPG installatie kun je er achter komen dat te arm of te rijk instellen er ook voor zorgt dat de BC waarde stijgt / daalt i.v.m. het echte verbruik. De BC waarde is dus niet meer dan een afgeleidde van de ingespoten hoeveelheid brandstof als ik het zo mag interpreteren.

En die hoeveelheid i.c.m. ontsteking wordt volgens mij vaak aangepast bij chiptuning.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 31.01.2013 - 11:44  ·  #5
Nee, dat is helemaal niet gek.

Ik heb vorige week een LPG installatie in onze V70 laten bouwen en ik verwachtte eigenlijk dat die hele verbruiksmeter op LPG niet zou werken. Maar tot mijn verbazing geeft dat ding nog steeds 'een' verbruik aan.

Op het moment dat de motor op LPG draait zijn de benzine injectoren (via een relais) uitgeschakeld en loopt er geen benzine door het inspuitcircuit. Toch wordt er verbruik gemeten. Het lijkt er op dat het actuele brandstofgebruik wordt bepaald adhv hoe lang de injectoren openstaan en (dus) hoeveel brandstof er zou worden ingespoten en niet met een flowsensor die de hoeveelheid benzine meet (zoals ik altijd dacht...)

Dus zal na chiptuning de BC de juiste verbruikscijfers geven. En in mijn geval 'denkt' de BC nog steeds op benzine te lopen en geeft 'ie die cijfers. Waar ik dan 15% bij op moet tellen om aan het LPG verbruik te komen :D

En iig wordt ook het (benzine) tanknivo gebruikt in de berekening van 'kilometers tot lege tank' want dat staat bij mij al sinds de gasinbouw tussen de 260 - 310 km (afhankelijk van hoeveel gas of ik geef). Dat lijkt dus best nog nauwkeurig te werken (afgaande op de benzinemeter die ook niet merkbaar omlaag is gegaan).
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 07.02.2013 - 15:13  ·  #6
Klinkt erg aannemelijk, een goede en vooral een nauwkeurige flow is erg kostbaar.
Heb vroeger bij een fabrikant van massaflowmeters gewerkt, vandaar.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 07.02.2013 - 16:10  ·  #7
Quote door EnnoE34
Volgens mij niet. Maar volgens mij is het niet zo moeilijk. Lager is altijd beter kijkend naar je BC. Volgens mij rekent de hele autobranche met de Liters / 100 KM.

Ik gebruik daarvoor deze monitor.
Die is nauwkeurig tot op 0,01 en kun je instellen zoals je wilt :love:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 07.02.2013 - 23:07  ·  #8
Je kunt weldegelijk met Vida en een DiCE de boordcomputer weergave aanpassen van ltr/100Km naar km/ltr
Ik heb dat onlangs gedaan en heb het na een paar dagen weer terug gezet. Schijnbaar heeft de Volvo toch wel erg veel moeite met rekenen want bij snelheden van 130km/h kwam er een verbruiks waarde te staan van 50km/ltr. Kijk, als dat nou ook echt zo zou zijn zou ik daar wel vrolijk van worden maar, tja, ergens iets van 1 op 14 gemiddeld wat de werkelijke waarde is heeft ie niet laten zien...............
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Verbruiksindicator omzetten

 · 
Posted: 07.02.2013 - 23:10  ·  #9
Quote door Steve

Je kunt weldegelijk met Vida en een DiCE de boordcomputer weergave aanpassen van ltr/100Km naar km/ltr
Ik heb dat onlangs gedaan en heb het na een paar dagen weer terug gezet. Schijnbaar heeft de Volvo toch wel erg veel moeite met rekenen want bij snelheden van 130km/h kwam er een verbruiks waarde te staan van 50km/ltr. Kijk, als dat nou ook echt zo zou zijn zou ik daar wel vrolijk van worden maar, tja, ergens iets van 1 op 14 gemiddeld wat de werkelijke waarde is heeft ie niet laten zien...............

In de USA zouden ze dan een leger advocaten naar Volvo sturen met een schadeclaim :sick:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0