Veren en schokdempers: V70R en V70XC

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Veren en schokdempers: V70R en V70XC

 · 
Posted: 05.02.2024 - 17:10  ·  #1
Druk inlezend en inkijkend op youtube zat ik heel geinteresseerd te kijken naar iemand die nivomats onder een V70R haalde. Wat mij opviel was dat hij de veren er heel "makkelijk" uithaalde, terwijl ik van de 940 en volgens mij ook van de XC iets gezien had met klemmen en "probeer dit niet zelf te doen". Hier waren het geduld, kruipolie en goed gereedschap wat nodig was.
Een ander filmpje ging wel over de XC en daar werd inderdaad een veer met klemmen verwijderd.

De R-veer was zo wijd dat de goede man zijn arm er door kon steken en dat leek me bij de XC veren niet zo makkelijk. Nou keek ik schuin van onderen, maar toch.

Waarom zitten bij de XC de acherdempers "binnen" de veren en bij die R dan weer niet? En, wat ik me na 5 jaar nog meen te herinneren, bij de 940 ook niet. Of heeft dat te maken met de aandrijving?

Dank voor de info, ik blijf leren.
En lezen!

JP
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 459
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Veren en schokdempers: V70R en V70XC

 · 
Posted: 05.02.2024 - 21:58  ·  #2
Bij een AWD zitten de dempers achter echt binnen de veren, als complete veerboot dus. Misschien een classic R geweest met FWD?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3191
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Veren en schokdempers: V70R en V70XC

 · 
Posted: 05.02.2024 - 22:38  ·  #3
Quote door jpelverding
youtube...
...iemand die nivomats onder een V70R haalde. Wat mij opviel was dat hij de veren er heel "makkelijk" uithaalde...


Heb je die video nog, kan je die delen?
Ik wilde vandaag even de achter veren vervangen van de S60 maar moet eerst eens goed uitzoeken hoe dat moet.
Dempers achter zitten bij mij ook in de veer, dat is echt 2 schroeven los en je trekt hem zo omlaag. Bij de V70 ook.
De S40 heeft ze er naast zitten, vandaag ook vervangen. 3 boutjes en het is los.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Veren en schokdempers: V70R en V70XC

 · 
Posted: 06.02.2024 - 09:51  ·  #4
Quote door latten

Bij een AWD zitten de dempers achter echt binnen de veren, als complete veerboot dus. Misschien een classic R geweest met FWD?


Bij de V70n ook.

Dit is een '7 V70n T5 met Nivomat:

Schokdemper eruit is 1 moet boven, en 1 bout/moer onder demonteren.
De twee reactiestangen los, fusee los gooien, arm naar beneden duwen en je kunt de veer er (zonder veerspanners) uit wurmen.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Links

 · 
Posted: 06.02.2024 - 16:17  ·  #5
Volvo V70 Classic Nivomat conversion to standard shocks and springs (replacement) van Koen van Cuijck https://www.youtube.com/watch?v=--T8wZhUomM

Volvo XC70 - replace rear shock absorbers (self leveling - nivomat) van dvdouden
https://www.youtube.com/watch?v=rii6sBxWunQ

Veel kijk en leerplezier gewenst,
JP
 
Selected quotes for multi-quoting:   0