Veren vervangen, wat is wijsheid volgens jullie ?

Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Veren vervangen, wat is wijsheid volgens jullie ?

· 
Posted: 16.09.2025 - 04:02  ·  #16
Quote door ohz274

Zullen die originele veren nu echt hun vijf maal hogere prijs waard zijn?
Staal is staal en als de lengte, dikte en het aantal windingen gelijk zijn wist ik het wel.
Maar dit is mijn mening ...😉

Ik kan je vanuit mijn opleiding garanderen dat het statement "staal is staal" niet klopt.
Als je je erin verdiept kom je bizar veel soorten staal tegen met bizar grote verschillen in de eigenschappen.
Het gaat dan om een heel assortiment toevoegingen die in het staal vermengt kunnen zijn plus de walsing (hoe het staal in de juiste vorm gedrukt is) plus de hittebehandelingen.
Staal kan zacht als koper (flexibel) en hard als glas (breekbaar) zijn.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2025 - 05:46  ·  #17
Uiteraard weet ik dat wel maar zal dat "geavanceerde" staal ook worden gebruikt bij het produceren van originele volvo veren?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 17.09.2025 - 06:30  ·  #18
Als jij gewoon een paar veren koopt van een gerenomeerd merk (Lemforder of Sachs ofzo, ik noem maar wat), dan gaan die net zo lang mee als de originele Volvo veren
V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 17.09.2025 - 06:30  ·  #19
Zeker bij Volvo, kijk ook maar naar de carrosserieën.
Daarvoor kiezen de meeste ook Volvo, het oxideert bijna niet. Ik heb al heel wat
Volvo's gehad en op een ('slechte') 240 na, bijna geen roest ook niet na 25 jaar.
Een goede veer zal amper 'slijten' door gebruik, liefst ook amper roesten.
Maar meestal geeft de lak eerder de geest en krijgt het roestduiveltje zijn kans.

Maar in de aftermarket zijn er zeker ook personen die hun vak en staalmix verstaan.
Maar ja, iets meer betalen en maar één vervangen, of minder betalen, maar meer werk...
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 17.09.2025 - 08:21  ·  #20
Set originele veren besteld, nr18 bruin. Kreeg 30% dus dat leek mij een goede deal.

Ja, helemaal mee eens, kan qua prijs veel lager . Heb alleen geen zin in de zoektocht en dan uiteindelijk koop je toch op de gok qua stugheid, hoogte etc.
Wil zoiets als dit 1 keer doen en dan klaar.

N.a.v. advies hier wel bewust gekozen voor 2 ipv 1
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2025 - 09:31  ·  #21
Goede keuze , ga je plezier van hebben , uiteindelijk is de juiste veer best belangrijk voor het stuurgedrag en comfoor van de auto .
Beter paar tientjes meer en goed voor elkaar heb je weer jaren plezier van .
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2025 - 09:58  ·  #22
Quote door MTE

Set originele veren besteld, nr18 bruin. Kreeg 30% dus dat leek mij een goede deal.

Ja, helemaal mee eens, kan qua prijs veel lager . Heb alleen geen zin in de zoektocht en dan uiteindelijk koop je toch op de gok qua stugheid, hoogte etc.
Wil zoiets als dit 1 keer doen en dan klaar.

N.a.v. advies hier wel bewust gekozen voor 2 ipv 1

Wat is het merk van deze veren? Of staat er niks op?
ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.09.2025 - 10:46  ·  #23
en de prijs?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2025 - 11:22  ·  #24
Geen idee wat er op staat, heb ze nog niet binnen. Ik verwacht niet dat er een merknaam van een producent op zal staan, eerder een Volvo nummer Vrijdag ergens komt het hele pakket binnen.

ik heb besteld ;
Voorveer, bruin 2.00 9465464 MARKED 2L, 2P, 2Z, 4B, 4F,, 4V, 6G, 6V, 18 Zie produkplaatje voor het juiste type voor jouw wagen..
Op de sticker gaat het om de nummers op jouw stikker die staan op plaats #20 voor de veer en #21 voor de demper

Kaal op de balie zijn ze standaard €171,82 p/st, wat je er uiteindelijk voor moet betalen hangt van je relatie met de dealer af, of beter gezegd , met de magazijn meester.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2025 - 09:58  ·  #25
Vandaag alles mbt de veerpoten binnen gekregen.

Een van de vragen was of #32 wel of niet er bij zou moeten aangezien het uitgangspunt is dat de veer rechtstreeks in #6 komt te zitten.

#32 is gewoon mee gekomen en mag terug als ik het niet gebruik .

Wat mij opvalt is dat als de veer in 6 geplaatst word deze ruimte heeft om te schuiven en draaien.

Nr 32 past exact in nr 6 en als je de veer er dan is plaatst, dus in nr 32, de veer strak in het “bed” zit zonder geschuif of gedraai 🤔

My guess, nr 32 hoort er conform vida tussen te zitten (?). Volgende week moet het erin dus heb nog paar dagen om te twijfelen 😄

Oh wat merktekens op de veer betreft; enige is een stukje bruine verf en een groen streepje op het einde van de onderzijde ten teken dat het niet is afgekort.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2025 - 11:42  ·  #26
Uit nieuwsgierigheid heb ik toch even chatgpt erop losgelaten. Deze zegt dat Mubea (nooit van gehoord) de meest waarschijnlijke OEM-leverancier voor deze veer is. Tevens zijn er aanwijzingen dat ze van Lesjöfors komen, eventueel als alternatieve leverancier.
Aangezien Volvo meestal niet de volledige leverancierslijst per onderdeel publiceert, blijft het toch vaak gissen.
ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 20.09.2025 - 12:29  ·  #27
Als je het zo beschrijft lijkt 32 er ind dan tussen te horen. Zeker als de veer dan beter lijkt te zitten.
Jan-B
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 21.09.2025 - 20:35  ·  #28
Michiel,
je hebt een hele goeie keuze gemaakt om voor origineel te gaan. En geluk dat ze nog te krijgen zijn.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 22.09.2025 - 13:32  ·  #29
Hmm toch wel interessant die nummer 32. Ik heb hem er niet tussen (en nooit gehad trouwens), maar het zou zomaar die onverklaarbare bonk die er heel soms is kunnen verklaren. Alles nieuw en toch nog wel eens geluid. Het is uiteindelijk wel metaal in rubber, en met 32 er tussen metaal in rubber in rubber.
Ik geef de schuld aan een scheef in elkaar vallende veerpoot. Maar jij beschrijft dat met de grote klem met 2 lepels, en daarnaast nog de gangbare veerspanner er tegenover, het geheel wel recht in elkaar komt toch?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.09.2025 - 14:50  ·  #30
Nr32 heb ik er nu ook niet opzitten Jeroen. Ik ben met mijn keuze uit gegaan van vida. Die geeft aan dat in nr6 ( hard stug rubber) eerst nr 32 (zacht flex rubber) en dan de veer. Heb ze dus besteld en mag als ik wil ze gewoon weer inleveren

Ik heb het met een losse veer geprobeerd hoe het zit met de pasvorm. Mijn conclusie is dat die veer gewoon strak op zijn plek blijft zitten zonder gedraai of geschuif, juist door het zachte passende rubber van nr32.

De onderste isolator heeft dus wel twee varianten. Ik heb gekozen voor die met de 2 uitsteeksel die in de veerschotel vastprikken. Ben er echter van overtuigd dat de andere ook gewoon kan. Is iets duurder maaaaar dekt wel de hele metalen zitting af.

Wat het plaatsen betreft;

Heb laatst getest met een klem waaraan dus twee vaste lepels zitten. Ik merkte dat de veer dan tikje krom staat.
Dat corrigeerde ik met een gewone basale spanner op draadeind.

Wat ik echter bij toeval tegenkwam bij hbm heb ik voordelig meegenomen.
Deze lijkt op de lepel klem MAAR die lepels zijn in 4 depending en staan schuin tov elkaar. Dat werkt perfect aangezien een spiral veer ook schuin loopt
Hierdoor blijft de veer recht bij montage.

Tijdens het testen heb ik 1 poot gelaten en de andere gedemonteerd en weer gemonteerd. Die zaten daarna samen weer exact gelijk.

Als je een e-mail voor me hebt zal ik wel wat pics sturen als je wilt.
Selected quotes for multi-quoting:   0