Verlichting deurgreep en deurvak

Volvo V70NN

 
 
 
 
 
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 30.06.2020 - 14:55  ·  #1
Kort nadat ik m'n huidige Volvo V70 III kocht kwam ik al tot de conclusie dat er in de deurgrepen geen lampjes zitten maar de lenzen ervoor wel aanwezig zijn, zoals ook door o.a. DinanT5 was opgemerkt:

Quote door DinanT5

Heb gister de auto weer op kunnen halen ...
Maar toch... Ik ga nog even contact met ze opnemen, want hoe het nou gegaan is geeft mij geen lekker gevoel ... :-/

Anyway, andere updates gaan er nog steeds komen.

Een tijdje geleden zag ik namelijk dit in m'n deurkaart zitten ...

Dat bleek voor interieur/-instapverlichting te zijn.
Na enig onderzoek had ik de onderdelen allemaal wel gevonden. Echter, alles op amerikaanse sites..
Omgerekend en in totaal incl. verzendkosten zou dat grapje dus dik 275 euro gaan kosten!!
Dat werd me toch even te gek ... :(

Tot Feiko gister deze link stuurde: https://vparts.se/eu/v70/volvo…-xc70.html
Ja... dan wordt het ineens weer interessant. :D 8-)


Dankzij de mooie beschrijving van Kuip heb ik de lampjes ook al gekocht op V-parts, en ben ik van plan ze binnenkort te gaan installeren met behulp van zijn uitgebreide beschrijving. Ik zag overigens dat ook Volvosweden op YouTube deze modificatie heeft verricht: https://youtu.be/FVsdIrakIUk

Toen ik echter m'n beide voordeuren nog wat nauwkeuriger bekeek zag ik echter ook gaatjes boven het deurvak zitten (zie bijgesloten foto). Na wat speurwerk op het internet kwam ik op drive2.ru en Motor-Talk.de uit, waaruit bleek dat die gaatjes er zowaar zitten om deurvakverlichting mogelijk te maken. Ik heb dit hier niet terug kunnen vinden, maar anderen zijn er al in geslaagd de bijbehorende onderdeelnummers te vinden:

31403138 - Lamp voor links
31403139 - Lamp voor rechts
9187023 - Stekkertje
30656678 - Pin

Aangezien ik binnenkort toch de deurgreepverlichting wil gaan monteren lijkt het me een uitgelezen mogelijkheid om ook de verlichting van de deurvakken te monteren, zeker aangezien de deuren er dus al voor voorbereid zijn. Heeft iemand anders al geprobeerd om deze verlichting te monteren? Op de V70 van latere datum schijnt dit standaard te zijn, maar ik heb ergens gevonden dat alleen MY2015 en later ermee uitgerust zijn. Des te bizarrer is het dat de gaten in mijn MY2011 V70 al 'voorgeboord' zijn.

Ik zou ook graag willen vragen of iemand weet of deze modificatie ook mogelijk is voor de achterdeuren, daar zitten deze gaten namelijk niet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 30.06.2020 - 15:09  ·  #2
Ik heb de lampjes in de deurgrepen gezet, heel eenvoudig.
De deurvakken heb ik niet gedaan, omdat hier de lenzen niet zijn voorgemonteerd.

Mogelijk zijn de lampen in de deurvakken origineel alleen vóór een optie?
Als je de deurpanelen eraf hebt zie je misschien aan de binnenkant meer...
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 30.06.2020 - 15:30  ·  #3
Quote door J-Fortuna
Toen ik echter m'n beide voordeuren nog wat nauwkeuriger bekeek zag ik echter ook gaatjes boven het deurvak zitten
Hey, die gaten heb ik inderdaad óók...
Interessant... :-/ :D
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 30.06.2020 - 15:36  ·  #4
Ik heb nog een topic erover gevonden (nu op Swedespeed) en het blijkt dat de lenzen erbij geleverd worden. Ik kan de overzichtsfoto hier helaas niet kopiëren, maar hij staat ergens bovenaan. De aansluiting geschiedt blijkbaar op dezelfde manier als voor de lampjes in de deurgrepen, dat lijkt ook wel een tamelijk eenvoudige modificatie te zijn met mijns inziens toegevoegde waarde. Nu hopen dat ik ergens dat onderdeel kan vinden zonder de hoofdprijs ervoor neer te tellen.
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 31.07.2020 - 20:50  ·  #5
Ik ben van plan om dit weekend de deurgreepverlichting te gaan installeren. Aangezien ik niet in kabels wil gaan knippen/solderen heb ik inspiratie gehaald uit de connectoren bij de achterlichtmodule, ik heb Rossi via marktplaats een bericht gestuurd en hij heeft me een aantal kabeltjes met kf2510 connectoren gestuurd :) Deze zijn zichtbaar op de eerste foto.

Tevens heb ik nog stekkertjes tussen gevoegd om het loshalen en bevestigen van de deurbekleding te vergemakkelijken. Bij de voordeuren heb ik twee stekkertjes toegevoegd, dit omdat ik de mogelijkheid open wil laten om achteraf nog deurvakverlichting in de voorgeboorde gaten te monteren. Ik heb vervolgens alles aan elkaar gesoldeerd en het eindresultaat is zichtbaar op de tweede foto, ik hoop er dit weekend aan de montage in de auto toe te komen. De deurvakverlichting laat ik voor nu nog even, ik zou namelijk bijna €100 kwijt zijn voor lampje, stekkertje en bijbehorende kabels en dat was me toch iets te gortig.

Ik heb tevens nog een vraagje voor de medeforummers, Volvo gebruikt een soort kabelmantels met een soort textiel/schuim, weet iemand waar ik dergelijke mantels zou kunnen krijgen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 31.07.2020 - 21:29  ·  #6
Die deurvakverlichting die heb ik wel liggen voor je... niet voor E100,00... en dit zijn rondjes zie ik?, ik heb streepjes liggen. Die mantels die heb ik geloof ik ook wel ergens liggen.(laatste niet helemaal zeker of die van de verlichting zijn)
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 31.07.2020 - 21:57  ·  #7
Dit zijn degene welke ik heb liggen, tevens ergens nog voor achter ook rode lampjes... deze zijn meer instapverlichting
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 31.07.2020 - 22:14  ·  #8
Bedankt voor het aanbod, maar volgens mij zijn jouw lampjes voor een V70 II.. ik ben op zoek naar die van een V70 III, onderdeelnummers 31403138 en 31403139. Die zien er helaas heel anders uit. Bovendien zijn ze ook lastig vindbaar op de sloop, want ik geloof dat ze in de V70 pas vanaf MY2015 of zelfs 2016 zijn gemonteerd.
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 17.04.2022 - 21:13  ·  #9
Update hierover: ik heb de auto aan m'n ouders verkocht, maar toen ik laatst met m'n vader reed viel me op dat hij mistastte in het donker op zoek naar de handgreep. Uiteindelijk dan maar besloten om zowel de verlichting van de deurgreep en van de deurvakken te monteren, die van de vakken uiteindelijk voor €30 (in totaal) op de sloop kunnen vinden. Aangezien ik vanwege het lange paasweekend bij m'n ouders ben heb ik besloten vandaag de verlichting te monteren, en met succes. Foto's van de voorbereide kabels en de verlichting in de voorste deuren zitten in de bijlage.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 17.04.2022 - 21:25  ·  #10
Aangezien ik maar drie bestanden per Post kan toevoegen: ik heb me volledig gebaseerd op een PDF document van het volvo-tech.de forum. Het is Duitstalig, maar geeft een perfecte beschrijving van het karwei. Achterin zaten in de V70 van de schrijver (bouwjaar 12-2007) zwarte stekkers, bij de V70 van m'n ouders (11-2010) waren deze stekkers blauw. De cijfers komen daardoor niet overeen, maar de kleuren van de kabels waren precies hetzelfde.

Voordat ik begon heb ik alle kabels aan elkaar gesoldeerd en getest met een 9V batterij (zo'n rechthoekige van de rookmelder), dat werkte perfect. Kan het iedereen aanraden. Overigens nog een tip: bij het opnieuw monteren van de deurbekleding is het handig om wat vaseline op de plastic puntjes te smeren, dat maakt het makkelijker om ze nadien weer te demonteren.

Wat ik anders heb gedaan dan in de beschrijving is werken met kf2510 connectoren, die steek je in de bestaande connectoren en maak je vervolgens vast met ty-wraps. Functioneert hetzelfde als bij de achterlichtmodule, en het voorkomt snijden/knippen/solderen in de auto.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 17.04.2022 - 21:35  ·  #11
Goed werk zeg met mooie how to👍
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 18.04.2022 - 09:52  ·  #12
Quote door MTE

Goed werk zeg met mooie how to👍


Inderdaad en terug te vinden in “Handige Linkjes”.👍🏻
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Verlichting deurgreep en deurvak

 · 
Posted: 18.04.2022 - 22:29  ·  #13
Wellicht ook nog handig om te vermelden: ik heb alle kabels gesoldeerd met stekkertjes ertussen om eventuele toekomstige demontage van het deurpaneel te vergemakkelijken, en de soldeerverbindingen heb ik geïsoleerd met krimpkousen. De stekkertjes die ik heb gebruikt zijn deze: https://www.amazon.nl/YIXISI-P…082ZLXSWP/

Er kunnen ook andere stekkertjes gebruikt worden, maar zorg ervoor dat ze niet omgekeerd kunnen worden om kortsluiting te vermijden. Als laatste heb ik de kabels nog ingetapet met Tesa 51608 textielplakband, plakt goed en is goed handelbaar. Ben in ieder geval tevreden met het resultaat.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0