verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

wie kan mij helpen?

 
 
 
 
 
kraan71
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 14.06.2016 - 20:28  ·  #1
Hallo allemaal,
Ik ben trotse eigenaar van een 2009 V70 175pk 2,4D.

Sinds kort heb ik een caravan en daar heb ik met de verlichting iets heel opmerkelijks met de verlichting mee. Als ik de caravan aan mijn auto koppel (jaeger stekker) dan doet alle verlichting het wel, behalve de reguliere verlichting. (dus knipperlicht, remlicht etc doet het) Als ik vervolgens de achterklep open doe, dan doet de gehele verlichting het allemaal zoals het hoort.
De caravandealer begrijpt er niets van.(en die is wel wat gewend) De Volvo dealer roept heel eenvoudig: even kabelboom vervangen en software update (kosten 400,-!!) Het schijnt dat de trekhaak er achteraf aan gemonteerd is en dat er een universele kabelboom gebruikt is.
Is er ook een mogelijkheid om het anders op te lossen, want 400,- is ook voor mij heel veel centjes.
Is er iemand die mij hier in helpen kan aub. (Evt. occ kabelboom?)
Hellup...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 14.06.2016 - 21:35  ·  #2
Zijn de kabels van de trekhaak in de kabelboom van de auto knutseld of is er een stekker waar de kabelboom van de trekhaak op de auto is aangesloten?

Lijkt me dat er ergens een draadje verkeerd zit, hetzij er tussen geknutseld, hetzij in een stekker.

Als de Jeager stekker twee massapunten heeft kan het ook een massa zijn die "dood loopt" en dat de verlichting van de caravan wel massa contact krijgt als je de achterklep opent omdat daar dan een schakeling in werking treed. Dat kun je meten in je stekker aan je trekhaak.

Stress momentje, zo vlak voor de vakantie. Hopelijk heb je nog even tijd.
Dit was voor mij de reden om afgelopen weekend de caravan even van stal te halen om de auto, die sinds afgelopen augustus in mijn bezit is te controleren.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 14.06.2016 - 21:42  ·  #3
Ik zelf een trekhaak op internet gekocht en geplaatst.
De kabelboom heb ik wel van Volvo zelf genomen. Dan weet je zeker dat dit in orde is.
De kabelboom was heel eenvoudig te plaatsen. In de kofferbak een kwestie van een paar stekkers en klaar was het.
Vervolgens bij mijn dealer de software laten plaatsen. Alles werkte uitstekend, 13 polig.

Ik zou de huidige bedrading van de trekhaak eruit halen en het originele spul van Volvo monteren. Ik was totaal rond de 150 euro kwijt geloof ik.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 17.06.2016 - 16:30  ·  #4
zit je achterlicht op de kofferbakverlichting ipv op de achterlichten?!
kraan71
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 25.06.2016 - 12:50  ·  #5
Quote door yes996

Ik zelf een trekhaak op internet gekocht en geplaatst.
De kabelboom heb ik wel van Volvo zelf genomen. Dan weet je zeker dat dit in orde is.
De kabelboom was heel eenvoudig te plaatsen. In de kofferbak een kwestie van een paar stekkers en klaar was het.
Vervolgens bij mijn dealer de software laten plaatsen. Alles werkte uitstekend, 13 polig.

Ik zou de huidige bedrading van de trekhaak eruit halen en het originele spul van Volvo monteren. Ik was totaal rond de 150 euro kwijt geloof ik.


Dank voor je reaktie; heb jij een link voor mij naar een originele kabelboom van Volvo, want ik ben zo langzamerhand radeloos. Wat een ellende heb ik met deze auto zeg.... niet normaal. Of is er iemand die in het Noorden mij kan helpen. ...
kraan71
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 25.06.2016 - 12:50  ·  #6
Quote door 626Ronin

zit je achterlicht op de kofferbakverlichting ipv op de achterlichten?!


ik ben a-technisch... hoe check ik dat?
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 25.06.2016 - 15:17  ·  #7
Stopcontact op de auto demonteren en dan pennetje voor pennetje doormeten. Als je de pen van de verlichting doormeet zal daar spenning op moeten staan als je je verlichting van de auto aanzet.
Jaeger: http://www.aanhangershop.nl/im…tekker.jpg

Multi-con: https://www.trailerplus.nl/picdb/v5o/250/39670.jpg

Zo kan je alle pennen controleren. Multimeter of gewoon een fittinkje met twee draadjes en een lampje erin doen het heel makkelijk.

Succes!!
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 25.06.2016 - 20:13  ·  #8
..en dan dus met koffer open èn met koffer dicht meten..
maar meten doe je met een multimeter en als je à-technisch bent heb je die denk ik niet in huis..
waar zìt je Kraan? dan kan iemand in de buurt misschien zeggen dat ie kan helpen?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 25.06.2016 - 20:49  ·  #9
Quote

waar zìt je Kraan? dan kan iemand in de buurt misschien zeggen dat ie kan helpen?


Ja, inderdaad erghandig als je behulpzaam wilt zijn maar niet weet waar de vraagsteller in kwestie gevestigd is......dan reageer je maar niet want bv Groningen en Limburg is best een afstandje......
kraan71
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 26.06.2016 - 16:50  ·  #10
Quote door Steve

Quote

waar zìt je Kraan? dan kan iemand in de buurt misschien zeggen dat ie kan helpen?


Ja, inderdaad erghandig als je behulpzaam wilt zijn maar niet weet waar de vraagsteller in kwestie gevestigd is......dan reageer je maar niet want bv Groningen en Limburg is best een afstandje......


Wij wonen in Makkum Friesland. Kom ook nog wel eens in Groningen/Zwolle/Lelystad.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: verlichting problemen met aangekoppelde caravan V70 2009 2,4 D

 · 
Posted: 26.06.2016 - 20:25  ·  #11
Quote door kraan71

Quote door Steve

Quote

waar zìt je Kraan? dan kan iemand in de buurt misschien zeggen dat ie kan helpen?


Ja, inderdaad erghandig als je behulpzaam wilt zijn maar niet weet waar de vraagsteller in kwestie gevestigd is......dan reageer je maar niet want bv Groningen en Limburg is best een afstandje......


Wij wonen in Makkum Friesland. Kom ook nog wel eens in Groningen/Zwolle/Lelystad.


Dan is Nuth net ff uit de richting :o .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0