Verlichting & schakelaar .

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Verlichting & schakelaar .

 · 
Posted: 20.10.2022 - 22:04  ·  #1
Ik krap even achter de oren mbt de schakelaar van de verlichting.

Dat wat de boekjes me vertellen en wat de dealer stelt lijkt me een beetje te botsen met wat ik zelf zie.

Als ik de schakelaar op 0 zet, gewoon in het volle daglicht, branden mijn koplampen(dimlicht) en achterlichten gewoon.
Bij contact af is de verlichting uit.

Schakelaar op stadslicht:
Voor branden alleen kleine led lampen in de koplamp, achter brand gewoon.
Contact af -> de boel blijft branden.

Schakelaar op bovenste stand (verticaal)
Alles brand exact zoals in stand 0 en bij contact af is alles uit.


De indruk die ik had is dat

Bij stand 0 een licht sensor ( die op het dashboard die ook de dash verlichting regelt) de verlichting aan en uit schakelt obv licht sterkste buiten.

Bij stand stadslicht gewoon stadslicht maar iig uit als contact af is.

Stand verticaal:
Verlichting aan ongeachte lichtsterkte buiten.

Mijn indruk is dat ergens iets is aangepast maar wat. Dat stadslichten blijven branden bij contact af verbaast me. Ook omdat ik niet kan stellen alleen links of alleen rechts zoals bij parkeer verlichting .

Ik zou iig graag willen dat stand 0 overdag alles uit is en licht sensor de boel regelt.

Hoe hoort dit en wat kan er allemaal ( en hoe?)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Verlichting & schakelaar .

 · 
Posted: 20.10.2022 - 22:31  ·  #2
Ja ik heb wat voor je.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Verlichting & schakelaar .

 · 
Posted: 20.10.2022 - 22:32  ·  #3
Dus in vida kun je dat instellen
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Verlichting & schakelaar .

 · 
Posted: 20.10.2022 - 22:58  ·  #4
Volgens mij is dit standaard op deze manier ingesteld. Bij alle V70’s tot nu toe gehad. Vd classic tot de nn. Bij de 850 kon je het uitzetten via een schroefje op het dashboard naast de schakelaar meen ik.
Waarom die stadslichten blijven branden met contact uit is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Wel een aantal keer een accu op laten leeglopen…
Bij de schakelaar op 0 werkt het grootlicht dacht ik niet (wel seinen maar niet permanent).
Ik laat t maar zo. Met licht aan is ook overdag veiliger. Je lampen zullen wat sneller aan vervanging toe zijn. Als dat het enige is..
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Verlichting & schakelaar .

 · 
Posted: 20.10.2022 - 23:25  ·  #5
Wat je zegt over stadslicht klopt, zo doen alle Volvo's hier thuis dat ook. Je zet als bestuurder bewust de schakelaar op stadslicht, dan doet de auto dat met of zonder sleutel.
Stand 0 is bij ons aan, behalve de V70 van schoonvader. Ik weet eigenlijk niet of dan de dashboard verlichting ook brandt. Hopelijk niet, anders krijg je die situaties dat je auto's ziet rijden zonder buiten verlichting (de tellers zijn verlicht dus het licht brandt buiten ook...).
En inderdaad, groot licht blijft niet branden op stand 0.

Lichtsensor zit wel in deze auto's (in de radio en voor op dashboard dacht ik), maar wordt gebruikt voor dashboard verlichting.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Verlichting & schakelaar .

 · 
Posted: 20.10.2022 - 23:38  ·  #6
🤔, eigenlijk vind ik stand 0( horizontaal) en standje verticaal maar vreemd tov elkaar.

Welk nut heeft het als de verlichting gelijk is maar dat een handel van permanent groot licht niet werkt …

In principe rijd ik altijd met verlichting aan, echter , zelfstandig kunnen bepalen dat je alles uit wilt hebben vind ik wel prettig.
De enige optie om je stroom verbruik wat te dempen, als je staat te wachten en je wilt wel radio oid hebben is om de lampen in stadslicht te zetten. Vergeet je dat vervolgens terug te draaien en je zet overdag je auto weg, blijf je dus je accu belasten…

Logica ontgaat mij hier best wel. Eens kijken wat vida me dan idd kan bieden.

Mbt de licht sensor, die doet iig niks met de koplampen begrijp ik, das jammer .
De wijzer verlichting gaat bij ingaan van een tunnel bij mij pas na 20 sec branden, das best laat.
Mik ik een sjaal op die sensor branden Ze , het rti scherm is dan echter ook gedimd .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Verlichting & schakelaar .

 · 
Posted: 21.10.2022 - 00:59  ·  #7
Nog uit de tijd dat Volvo de gedachte had, dimlicht hoort altijd te branden.

Voor het stadslicht had er nog best een zoemertje in gemogen als je die aan laat en de sleutel er uit trekt.
Verder is het wel prima zo. Even Vida er aan en 0 is uit, de oplossing is er gewoon voor wie dat wil.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0