Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39711
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 11.07.2021 - 23:13  ·  #1
Met name de 2015 diesel motoren van VEA staan bekend om olieverbruik boven de 150.000km.
Ik vroeg me af, of de benzine modellen hier ook last van zouden hebben.
Een eenduidig antwoord heb ik hier niet op kunnen vinden, maar men vermoed van wel.
BG heeft net een nieuwe reiniger op de markt heeft gebracht en deze blijk ook gecertificeerd te zijn voor de VEA motoren.

Onderstaand een foto van de compressie voor de behandeling, bedoeld als voorbeeld;



Wat opvalt is de onderlinge afwijking.
Hierbij krijg je de indruk dat de motor is vervuild (niet goed aansluitende zuigerveren)

Forumsponsor MMTS is BG dealer en gekwalificeerd, namens BG, de procedures uit te voeren.
(Een van de weinigen in Nederland)
Uiteraard heeft hij hiervoor ook de nodige cursussen moeten doorlopen.

Na een uur, anderhalf uur is de procedure klaar.
Dus, olie aftappen, nieuw filter erop en weer afvullen.

Daarna wederom een compressietest, na de behandeling.
Zie onderstaande foto;



Even ter vergelijk (voor en na de behandeling);



Bij de vraag of preventief onderhoud zin heeft, lijkt me de uitslag wel duidelijk.
Ik denk dat bij de VEA dieselmotoren de impact nog forser is, aangezien de testauto (nog) geen last had van olieverbruik.

Wat merk je nu in de praktijk ?
Merkbaar meer beschikking over koppel en pk’s.
(Dit, omdat de compressie is hersteld)
Het verbruik van brandstof daalt.

Ik kan bovenstaande alleen maar aanraden, gezien de resultaten, zeker als het een VEA diesel van 2015-2018 betreft.
De kans dat hiermee het olieverbruik geëlimineerd wordt, is vrij groot.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 12.07.2021 - 00:54  ·  #2
Bovenstaande behandeling kan ik onderschrijven. Circa 5-6 jaar geleden is mijn S60 (toen ruim 200k.km's) onderwerp van deze behandeling geweest bij MMTS. Gedurende een uur in het inlaattraject inspuiten van BG-reinigingsvloeistof, aansluitend verbranden van losgeweekte vervuiling (geeft een enorme rookontwikkeling tot gevolg), daarna olie en filter verversen. Gevolg
was een rustiger loop van de motor en vloeiender doortrekken in toeren tot bijna illegale waarden en geen tot minimaal olieverbruik. Nu nog steeds beeld ik me in daar profijt van te hebben, want nog steeds (inmiddels 300k.km's) is er sprake van vloeiende vermogensafgifte . Tegen de tijd dat het weer tijd is om bougies te vernieuwen zal ik ook weer eens compressie op alle vijf cilinders testen.
Remco1978
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 160
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 13.07.2021 - 07:48  ·  #3
Dus zou dit voor de 2.5t v70nn ook n voordeel kunnen behalen. Interessant.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 13.07.2021 - 10:23  ·  #4
Ziet er goed uit, dat zeker.
Maar niet om dit onderuit te halen hoor, maar was je hier zelf ook bij? Dat kaartje van na de behandeling is wel heel erg mooi en in mijn optiek te perfect.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 13.07.2021 - 11:24  ·  #5
Misschien handig om te vermelden wat deze preventieve actie kost?
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 13.07.2021 - 12:18  ·  #6
Op welke type VEA motor werd de test uitgevoerd?
Een T3, T4 of T5?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39711
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 13.07.2021 - 19:28  ·  #7
Quote door James Dean

Ziet er goed uit, dat zeker.
Maar niet om dit onderuit te halen hoor, maar was je hier zelf ook bij? Dat kaartje van na de behandeling is wel heel erg mooi en in mijn optiek te perfect.


Sterker zelfs, de compressie meting was mijn eigen idee, niet die van Martin.
Martin vond dit overbodig, ik niet.
De gehele behandeling heb ik samen met Martin uitgevoerd, dus van begin tot eind, inclusief de compressie metingen.
De behandelde auto, was mijn eigen auto (zie webdagboek).
Gezien de resultaten van deze ( flink verbeterde) versie van de air-intake, leek het me wel sociaal dit te delen.
Mijn auto is dan wel dealer onderhouden, maar ik kwam ook hoge verversing intervallen tegen, dus dan weet je dat er vervuiling is en dat wil je niet.
De uiteindelijke rekening heb ik nog niet gekregen, maar die zal vast en zeker nog komen.
Deze zal ik hier vermelden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 13.07.2021 - 19:40  ·  #8
Moderne benzinemotoren met directe injectie vervuilen sowieso veel sneller in je inlaattraject. Je hebt de reinigende werking van het brandstofmengsel niet meer in (het einde) van je inlaatspruitstuk/op je kleppen.
Ik denk dat als je er op tijd bij bent (zoals jij) dat dit een goed alternatief is voor b.v. walnutblasting (daarmee reinig je dan niet de aangekoekte rommel op/bij de zuigerveren, maar wel het inlaattraject).
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 16.07.2021 - 20:29  ·  #9
Wat voor motor zit er precies in jouw auto? Is toch een S60 met VEA motor?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39711
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 17.07.2021 - 00:20  ·  #10
Het is een V70 met een VEA motor.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 17.07.2021 - 19:57  ·  #11
Diesel, benzine, T3/T4/D3/D4/D5......

Edit: ik zie dat het om een benzine gaat. Maar wat me nog niet helder is: is de compressie meting van jouw auto, of is dat slechts een voorbeeld?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39711
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 17.07.2021 - 22:47  ·  #12
Nee, geen voorbeeld.
Dit was mijn eigen auto.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 05.05.2022 - 08:31  ·  #13
Ook maar eens o.a. die air intake laten doen bij Martin.
Plaatjes zeggen meer dan woorden…..
Bij de meting van cilinder 3 na de reiniging was Dennis net een tik te snel denk ik.
MarkR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 09.02.2023 - 10:40  ·  #14
Quote door Bigdog

Quote door James Dean

Ziet er goed uit, dat zeker.
Maar niet om dit onderuit te halen hoor, maar was je hier zelf ook bij? Dat kaartje van na de behandeling is wel heel erg mooi en in mijn optiek te perfect.


Sterker zelfs, de compressie meting was mijn eigen idee, niet die van Martin.
Martin vond dit overbodig, ik niet.
De gehele behandeling heb ik samen met Martin uitgevoerd, dus van begin tot eind, inclusief de compressie metingen.
De behandelde auto, was mijn eigen auto (zie webdagboek).
Gezien de resultaten van deze ( flink verbeterde) versie van de air-intake, leek het me wel sociaal dit te delen.
Mijn auto is dan wel dealer onderhouden, maar ik kwam ook hoge verversing intervallen tegen, dus dan weet je dat er vervuiling is en dat wil je niet.
De uiteindelijke rekening heb ik nog niet gekregen, maar die zal vast en zeker nog komen.
Deze zal ik hier vermelden.


Is het al bekend wat eea heeft gekost?
😁
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Verminderen olieverbruik, herstellen compressie voor VEA motoren, (benzine en diesel.)

 · 
Posted: 11.02.2023 - 15:23  ·  #15
Quote door James Dean


Is het al bekend wat eea heeft gekost?
😁


Iets van 500 pietermannen meen ik.
Ik heb het ook laten doen voor mijn grijze kar..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0